کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه اصفهان یکی از زیباترین و جذاب ترین و نزدیکترین کویر به اصفهان است که در ادامه آدرس کویر ورزنه اصفهان بیان خواهد شد اگر می خواهید بدانید که کویر ورزنه اصفهان کجاست با این مطلب سماتک همراه باشید.

 

کویر ورزنه اصفهان کجاست

استان اصفهان جاذبه‌های گردشگری زیاد و متنوعی از جمله کویر مصر و کویر ورزنه اصفهان را دارد. کویر ورزنه اصفهان یا کویر خارا در فاصله 101 کیلومتری شهر اصفهان و 153 کیلومتری یزد واقع شده است. کویر ورزنه یکی از زیباترین صحرا‌های ایران برای لذت بردن از زیبایی و شکوه شبانه در صحرا و بازدید از مکان‌ها منحصر به فرد است. برای رفتن به کویر ورزنه اصفهان می‌توانید به ترمینال جی بروید و اتوبوس‌های ورزنه را سوار شوید. قیمت بلیت این اتوبوس‌ها 30 هزار تومان است و نیازی به رزرو ندارید. این اتوبوس‌ها در کمتر از 3 ساعت شما را به ورزنه می‌رسانند و سپس از ترمینال ورزنه می‌توانید با تاکسی به کویر بروید.

 

بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه اصفهان اواخر تابستان، اوایل پاییز و بهار است. تپه‌های ماسه‌ای روان معمولا به صورت قابل توجهی حرکت نمی‌کنند، اما اگر چند شب در کویر ورزنه اصفهان اقامت کنید، خواهید دید که تپه‌ها جابه‌جا می‌شوند! دقت داشته باشید که به‌جز در اواخر بهار و تابستان، شب‌ها دمای هوا در کویر ورزنه اصفهان به منفی ده درجه نیز می‌رسد و نیاز به تجهیزات زمستانه برای اقامت خواهید داشت. کویر ورزنه اصفهان حدود ۴۵ کیلومتر طول دارد.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه اصفهان به دلیل فاصله کم با تالاب گاوخونی، پوشش گیاهی متنوعی دارد. این کویر ورزنه در استان اصفهان حدود ۱۷ هزار هکتار ریگزار دارد و عمده‌ی گیاهان آن درختچه‌های تاغ، اسکمبیل، تق تقو و بوته‌های نسی هستند. جانورانی که در این کویر هستند این روز‌ها به دلیل خشک شدن تالاب کمتر شده اند، اما می‌توانید در کویر ورزنه خرگوش، شاهین، افعی، مار شتری و … را همچنان ببینید.

 

در شهر ورزنه می‌توانید در مهمان‌خانه‌های بومی و سنتی سکونت کنید. مهمان‌های زیادی در ورزنه شب را می‌مانند و از اتاق‌های راحت و غذای سنتی لذت می‌برند. اگر به دنبال یک تجربه صحرایی واقعی هستید، ما به شدت مهمانخانه‌های ورزنه را به شما توصیه می‌کنیم.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

هزینه ورودی به کویر ورزنه اصفهان ماشین سواری 5000 تومان

ساعت دسترسی به کویر ورزنه اصفهان : امروز چهارشنبه 24 ساعته

مدت پیشنهادی بازدید از کویر ورزنه استان اصفهان : 4 تا 24 ساعت

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

زیبایی کویر ورزنه اصفهان در نوع خود بی نظیر است و لذت کویرنوردی و راه رفتن روی ماسه های داغ را به شما ارزانی می دارد.
بزرگ ترین سایت تفریحی کویری ایران در کویر ورزنه اصفهان قرار دارد.
با سفر به شهر ورزنه در استان اصفهان می توانید انواع تفریحات هیجانی مانند موتور سواری (چهارچرخ)، زیپ لاین، شتر سواری و کویر نوردی با ماشین های آفرود را تجربه کنید.
کویر ورزنه اصفهان در کنار شهر زیبا و تاریخی ورزنه قرار دارد بنابراین با سفر به کویر ورزنه در استان اصفهان می توانید از دیدنی های شهر و همچنین دیدنی های اطراف آن مثل تالاب بین المللی گاوخونی نیز دیدن کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که تالاب گاو خونی در همه روزهای سال آب ندارد.
کویر ورزنه اصفهان ممکن است با گیاهان و جانوران مختلفی برخورد کنید چرا که این کویر دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

آدرس کویر ورزنه اصفهان

آدرس کویر ورزنه اصفهان بسیار ساده و راحت است و برای رفتن به کویر ورزنه در استان اصفهان از تهران باید جاده قم – کاشان را انتخاب کنید و به اصفهان بیایید.

ایران، اصفهان، جاده اصفهان-ورزنه، تپه های شنی ورزنه

فاصله کویر ورزنه اصفهان از تهران 6 ساعت است و تورهای کویرگردی زیادی مشتاقان کویر را به این ناحیه می برند. اگر همراه این تورها شوید ضمن دیدن کویر ورزنه اصفهان و انجام تفریحات کویری، گشتی هم در ورزنه می زنید و جاذبه هایش را می بینید.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

بهترین مسیر اصفهان به کویر ورزنه

به سمت جاده آبشار در شرق اصفهان برانید سپس به کمربندی شرق اصفهان می رسید. وارد بزرگراه شوید و آن را تا جاده اصفهان -ورزنه ادامه دهید. وارد جاده شوید به میدان آزادی برسید و وارد خیابان بهشتی شوید. انتهای خیابان را تا رسیدن به مجموعه گردشگری واحه ادامه دهید.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

مسیر دسترسی به کویر ورزنه اصفهان:

وارد بزرگراه شهید دستگردی شوید و به سمت شرق برانید تا وارد بلوار غدیر شوید. از بلوار غدیر وارد خیابان فرهنگ و سپس خیابان قلعه شور شده و وارد بزرگراه 15 خرداد شوید. خیابان نیک آباد-اژیه و بعد از آن بلوار شهدا شما را به جاده اصفهان-ورزنه می رساند. جاده را تا میدان آزادی ادامه دهید و به خیابان بهشتی برسید. خیابان بهشتی شما را تا جاده دستجرد-ورزنه هدایت می کند وقتی وارد جاده شدید تا مجتمع گردشگری واحه برانید، به تپه های شنی خواهید رسید.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

برای رفتن به کویر ورزنه باید به استان اصفهان بروید. کویر ورزنه اصفهان در جایی در 100 کیلومتری شرق اصفهان و 150 کیلومتری غرب یزد جای دارد و از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به مسیر حسن آباد به ورزنه می رسد. با رفتن به کویر ورزنه اصفهان منطقه ای وسیع و گسترده را می بینید که سراسر پوشیده از ریگزار، ماسه های تمیز و روان و تپه های شنی است. چیزی که کویر ورزنه اصفهان را از دیگر کویرهای ایران متمایز کرده وزش بادهای متفاوت است که به تپه های ماسه ای، شکل های متفاوتی مثل تپه های ماسه ای طولی، هلالی و هرم های ماسه ای داده و چشم اندازهایی را به وجود آورده که نمونه هایش در کشور خیلی کم پیدا می شود.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه اصفهان در بخش شرقی حسن آباد -ورزنه قرار دارد و دسترسی به بخش غربی آن به راحتی با ماشین امکان پذیر است؛ اما اگر قصد بازدید از حاشیه شرقی آن را دارید 2 راه برای شما وجود دارد. یا باید از سمت شهر ورزنه و از میان شنزار ها عبور کرده تا به بخش شرقی برسید یا اینکه حاشیه جنوبی شهر ورزنه که در امتداد زاینده رود قرار دارد را به سمت شرق ادامه دهید که هر دو مسیر فقط با خودرو های آفرود دو دیفرانسیل قابل دسترسی هستند. برای پیمودن این مسیرها حتما به راهنمای مجرب نیازمند هستید.

 

می دانیم که بیابان ها مناطق گرم و خشکی هستند و گرمای آن ها برای افراد غیر بومی قابل تحمل نیست بنابراین تلاش کنید تا فصل مناسب سفر را حتما در نظر بگیرید.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

دیدنی های اطراف کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه اصفهان به تنهایی زیباست. شاید لازم باشد برای کشف تمام زیبایی های آن چندین روز زمان بگذاریم. غنی بودن پوشش گیاهی، تنوع پوشش جانوری، ترکیب زیبای آبی آسمان و خاک گرما دیده کویر همه و همه کافیست تا انسان زیباخواه و زیبا اندیش را قانع کند؛ اما قرارگرفتن کویر ورزنه استان اصفهان در نزدیکی شهر کوچک و تاریخی ورزنه ما را مجاب می کند تا سری به این شهر زیبا بزنیم و از آن بی نصیب نمانیم.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

شهر ورزنه در 10.5 کیلومتری کویر ورزنه اصفهان قرار دارد؛ شهری که به دلیل پوشش بانوانش به دیار فرشتگان شهره است. روزها و شب ها شهر پر می شود از فرشتگان سپید پوشی که به شهر نور می پاشند. نام شهر به احتمال زیاد برگرفته از پیشه گذشتگان آن ها یعنی کشاورزان (ورزندگان) است. پوشش سفید زنان را نیز مربوط به محصولاتی مانند پنبه می دانند که در این منطقه کشت آن رایج بوده است. روایتی دیگری نیز بیان می دارد که شهر ورزنه در گذشته محل زندگی روحانیون زرتشتی بوده که لباس سپید از جنس پنبه و به رنگ سفید به تن می کردند.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

تمامی فاصله ها از جاذبه تا سایت تفریحی واحه محاسبه شده است.

برج کبوتر خانه قورتان 21.8 کیلومتر

قلعه قورتان 22.4 کیلومتر

کاروانسرای قلعه خرگوشی 69.3 کیلوتر

تالاب گاوخونی 34.3 کیلومتر

دریاچه نمک خارا (50کیلومتر)

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

مسافت اصفهان تا کویر ورزنه

مسافت اصفهان تا کویر ورزنه خیلی کم است و شما می توانید در مدت زمان 2 ساعت از اصفهان به کویر ورزنه برسید. کل منطقه کویر ورزنه اصفهان با عنوان بیابان خارا شناخته می شود اما امروزه این مکان را دو بخش مجزا در نظر می گیرند؛ یک بخش کویر ورزنه اصفهان و بخش دیگر بیابان خارا است. بخشی که بیابان خارا خوانده می شود 30 کیلومتر دورتر از کویر ورزنه و در نزدیکی روستای خارا واقع است. این بخش از بیابان امکاناتی آنچنانی ندارد و از رمل های آن خیلی استقبال نمی شود. محلی ها می گویند به دلیل اینکه بخش خارا در انتهای کویر ورزنه اصفهان قرار دارد، تپه های آن سست است و برای انجام تفریحات کویری مناسب نیست. همچنین خودِ کویر ورزنه با عناوینی مثل کویر ورزنه و کویر حسن آباد شناخته می شود. شاید بتوان دلایل استفاده از این نام ها را به این ترتیب تفکیک کرد که دسترسی به کویر ورزنه اصفهان از جاده حسن آباد -نام روستایی در نزدیکی کویر- امکان پذیر است و به این علت به آن کویر حسن آباد هم گفته می شود.

کویر ورزنه اصفهان کجاست | آدرس کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه که نام خود را از شهر ورزنه گرفته است رمل ها و تپه های شنی تماشایی و مناسبی دارد و بزرگ ترین سایت تفریحی کویری ایران به نام واحه در آن قرار گرفته است. همچنین گفته می شود که اطلاق نام کویر به این منطقه با توجه به آن که ریگزارها در زیر مجموعه مناطق بیابانی قرار می گیرند اشتباه است و بیابان خارا واژه صحیح است. یکی از ویژگی های بارز کویر ورزنه اصفهان پوشش غنی گیاهی و جانوری آن است. حیواناتی از جمله روباه شنی، پا مسواکی و سارگپه و گیاهانی مثل تق تقو، اسکبیل و … در این بیابان زندگی می کنند.

جدیدترین مطالب