مرفه ترین کشورهای دنیا 2024 | رتبه ایران در مرفه ترین کشورهای جهان

مرفه ترین کشورهای دنیا 2024 | رتبه ایران در مرفه ترین کشورهای جهان

مرفه ترین کشورهای دنیا 2024

در کره زمین تعداد زیادی کشور با مردم مختلف وجود دارد که برخی کشورها مردم پولدارتر و مرفه تری را دارند و در این مقاله قصد داریم لیست مرفه ترین کشورهای دنیا 2024 را برایتان قرار دهیم. در صورتی که می خواهید بدانید مرفه ترین کشورهای دنیا ۲۰۲۴ کدام ها هستند با ما همراه باشید. اقتصاد مردم دنیا در کل کره زمین یکسان نیست و هر کشوری با دیگری فرق دارد. در این مطلب سماتک فهرست پولدارترین و مرفه ترین کشورهای دنیا در سال 2024 را گردآوری کرده است.

 

موسسه تحقیقاتی لگاتوم دهمین شاخص رفاه جهانی سالانه خود را به تازگی منتشر کرده که مرفه‌ترین کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده است. میزان پولی که یک کشور دارد یکی از عوامل رفاه به شمار می رود، اما موسسه لگاتوم برای رتبه‌بندی خود عوامل زیادی را در نظر گرفته است. این موسسه 104 متغیر را برای تهیه فهرست خود مقایسه کرده که شامل شاخص‌های سنتی مانند سرانه تولید ناخالص داخلی و شمار افرادی بوده که کار تمام وقت داشته‌اند، اما آمارهای جالبی مانند شمار سرورهای اینترنتی مطمئنی که یک کشور دارد و میزان استراحت مردم بر مبنای روز به روز هم مورد بررسی قرار گرفته اند. این متغیرها سپس به 9 زیر شاخص کیفیت اقتصادی، فضای کسب‌وکار، حکومت داری، آموزش، بهداشت و درمان، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست طبیعی تقسیم شده‌اند. مرفه‌ترین کشورهای جهان سال 2024 بر اساس گزارش موسسه لگاتوم عبارتند از:

 

1. نیوزلند

طبق گزارش موسسه لگاتوم، نیوزلند با داشتن رتبه برتر در زیر شاخص‌ های سرمایه اجتماعی و کیفیت اقتصادی و دومین رتبه برتر در فضای کسب‌ و کار و حکومت داری، مرفه ترین کشور دنیا ۲۰۲۴ است.

 

2. نروژ

نروژ به مدت هفت سال متوالی در شاخص رفاه موسسه لگاتوم به عنوان مرفه ترین کشورهای جهان 2024 رتبه‌ بندی شده بود، اما با داشتن رتبه سوم در زیر شاخص حکومت داری، امسال در جایگاه دوم مرفه ترین کشورهای دنیا ۲۰۲۴ قرار گرفت.

 

3. فنلاند

فنلاندی‌ ها ممکن است خود را اسکاندیناوی ندانند، اما بدون‌شک یکی از مرفه‌ ترین کشورهای شمال اروپا هستند. طبق گزارش موسسه لگاتوم، فنلاند بهترین حکومت داری را در جهان دارد.

 

4. سوئیس

سوئیس اغلب در رتبه‌های برتر فهرست‌هایی مانند شاخص رفاه قرار می‌گیرد که به لطف آموزش فوق‌العاده و بهداشت و درمان عالی است که به ترتیب در رتبه اول و رتبه سوم قرار دارد.

 

5. کانادا

طبق گزارش موسسه لگاتوم، همسایه آمریکا در شمال به میزان قابل توجهی مرفه تر بوده و در زیر شاخص سرمایه اجتماعی و فضای کسب‌وکار رتبه سوم و در آزادی شخصی رتبه دوم را در اختیار دارد.

 

6. استرالیا

استرالیت برای سبک زندگی آرام و هوای خوب معروف است، بنابراین تعجبی ندارد که در زیر شاخص سرمایه اجتماعی در رتبه دوم قرار گرفته و این امتیاز خوب کمک کرد استرالیا در فهرست کلی مرفه ترین کشورهای دنیا ۲۰۲۴، از رتبه هفتم در سال گذشته یک رده صعود کند.

 

7. هلند

این کشور در زمینه آموزش و کیفیت اقتصادی رتبه دوم و در دو زیر شاخص دیگر در میان پنج رتبه اول قرار دارد.

 

8. سوئد

این کشور که بالاتر از همسایه خود دانمارک قرار دارد در زمینه کیفیت اقتصادی رتبه سوم و برای حکومت داری رتبه پنجم را دارد، اما در فهرست کلی، از رتبه پنجم در سال گذشته به رتبه هشتم در سال ۲۰۲۴ سقوط کرده است.

 

9. دانمارک

این کشور اسکاندیناوی به داشتن استانداردهای بالای زندگی معروف بوده و در رتبه نهم فهرست مرفه ترین کشورهای دنیا 2024 قرار گرفته است. این کشور در واقع در منطقه اسکاندیناوی از حداقل رفاه برخوردار است و بالاترین امتیازش رتبه پنجم برای ایمنی و امنیت بوده است.

 

10. انگلیس

با وجود بریگزیت، انگلیس در شاخص رفاه از رتبه 15 در سال گذشته به رتبه 10 در سال 2024 صعود کرد. بهترین امتیاز انگلیس مربوط به فضای کسب‌ و کار بود که در رتبه پنجم قرار دگرفت.

 

11. آلمان

قدرت اقتصادی منطقه یورو در همه زیرشاخص‌ها به جز سه زیر شاخص، در میان 10 رتبه اول قرار گرفت. بهترین رتبه این کشور در زیر شاخص‌ها رتبه پنجم برای کیفیت اقتصادی بود.

 

12. لوکزامبورگ

این کشور که به عنوان یک بهشت مالیاتی معروف بوده و خانه ژان کلود یانکر، رئیس اتحادیه اروپا است در زمینه آزادی شخصی و سلامت از نظر جهانی در رتبه برتر قرار دارد.

 

13. ایرلند

بالاترین امتیاز ایرلند در زیر شاخص‌های شاخص رفاه، رتبه پنجم برای آزادی شخصی بود. این کشور همچنین در زمینه‌ آموزش یکی از 10 کشور برتر بود که در رتبه هفتم مرفه ترین کشورهای دنیا در سال 2024 قرار گرفت.

 

14. ایسلند

این کشور که از اروپا دورافتاده و تنها بیش از 300 هزار نفر جمعیت دارد، ممکن است برای اینکه یکی از مرفه ترین کشورهای جهان ۲۰۲۴ باشد انتخاب روشنی به نظر نرسد، اما در سه زیر شاخص شاخص رفاه شامل ایمنی و امنیت، آزادی شخصی و سرمایه اجتماعی در میان پنج رتبه اول قرار گرفته است.

 

15. اتریش

این کشور اروپای مرکزی کوچک، بهترین امتیاز را برای ایمنی و امنیت به دست آورد و در میان همه کشورها در رتبه نهم قرار گرفت.

 

16. بلژیک

اگرچه بلژیک در سال گذشته به دلیل این‌که خانه یکی از عاملان حملات تروریستی پاریس بود احساسات منفی زیادی را به خود جلب کرد، اما همچنان یکی از مرفه ترین کشورهای دنیا بوده و از نظر آزادی شخصی و آموزش در میان 10 کشور برتر قرار دارد.

 

17. آمریکا

اگرچه دونالد ترامپ وعده داده است آمریکا را دوباره بزرگ کند، اما این کشور در شاخص رفاه از رتبه یازدهم در سال گذشته به رتبه هفدهم در سال 2024 سقوط کرد. با وجود این سقوط، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از نظر فضای کسب‌ و کار در رتبه اول قرار دارد.

 

18. فرانسه

با وجود اینکه این کشور اقتصاد راکدی دارد، اما در همه زمینه‌ ها امتیاز خوبی کسب کرده و بهترین امتیازش در محیط زیست طبیعی بوده که در رتبه چهارم قرار گرفته است.

 

19. سنگاپور

این کشور که به عنوان یک قطب مالی جهانی معروف است، همچنین محل خوبی برای زندگی محسوب می‌شود و در شاخص رفاه امسال در زیر شاخص بهداشت و درمان رتبه دوم و در ایمنی و امنیت، رتبه اول را به دست آورد.

 

20. اسلوونی

این کشور به کمک برترین رتبه در محیط زیست طبیعی، یکی از مرفه ترین کشورهای دنیا در سال 2024 است.

 

21. اسپانیا

اگرچه مشکلات سیاسی در چند سال گذشته بر اسپانیا سایه افکنده است، اما این کشور در محیط زیست طبیعی و ایمنی، در میان پانزده رتبه برتر قرار گرفت با این همه همچنان نتوانست در میان 20 کشور مرفه برتر جهان قرار بگیرد.

 

22. ژاپن

اگرچه ژاپن با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما یکی از مرفه ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ بوده و در ایمنی و امنیت رتبه سوم و در بهداشت و درمان، رتبه چهارم را به دست آورده است.

 

23. هنگ کنگ

وضعیت هنگ‌کنگ به عنوان کشور مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده اما همچنان در شاخص رفاه قرار می گیرد و از امتیاز خوبی برخوردار بوده است. هنگ‌کنگ از نظر فضای کسب‌وکار در رتبه چهارم در میان مرفه ترین کشورهای جهان 2024 قرار دارد.

 

24. مالت

این کشور جزیره‌ای کوچک در دریای مدیترانه در چهار زیر شاخص در میان 20 رتبه اول قرار داشت، اما بهترین رتبه مالت در سرمایه اجتماعی بود که این کشور در رتبه هشتم قرار گرفت.

 

25. پرتغال

این کشور در همه زیر شاخص‌ها به جز یک زیرشاخص، در میان 50 کشور برتر جهان قرار دارد، اما بالاترین امتیاز این کشور در آزادی شخصی بود که رتبه دهم را به دست آورد.

 

رتبه ایران در مرفه ترین کشورهای جهان

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» به نقل از سماتک، این شاخص به بررسی 149 کشور جهان پرداخته که بیشترین آمار قابل دسترس را داشته‌اند. نروژ در هفت سال گذشته رتبه برتر این شاخص را در اختیار داشت، اما در سال ۲۰۲۴ کشور جدیدی مرفه‌ ترین کشور جهان شناخته شد. ایران در شاخص رفاه جهانی سال 2024 در رتبه 118 قرار گرفت که در مقایسه با رتبه 106 از میان 142 کشور در شاخص سال گذشته، چند پله سقوط داشت. در میان همسایگانی که در فهرست مرفه ترین کشورهای دنیا 2024 رتبه بندی شدند، پاکستان با رتبه 139، عراق 143 و افغانستان 148 پایین‌تر از ایران قرار داشتند، در حالیکه عمان با 70، ترکیه 78، تاجیکستان 100 و جمهوری آذربایجان با رتبه 103 بالاتر از کشورمان در فهرست شاخص رفاه جهانی ۲۰۲۴ ایستادند.

جدیدترین مطالب