ارز گراف چگونه کار می کند؟

ارز گراف چگونه کار می کند؟

گراف پروتکلی غیرمتمرکز جهت ایندکس و جست‌وجوی داده‌ها از بلاکچین اتریوم است. این ارز با استفاده از فناوری‌های منحصربه‌فرد خود، داده‌های موجود در بلاکچین را شاخص‌بندی کرده و در دسته‌های مختلف قرار می‌دهد. در حال حاضر ارز گراف از 31 شبکهٔ لاکچین ازجمله فانتوم، کازماس و آربیتروم پشتیبانی می‌کند که داده‌های این شبکه‌ها توسط رابطه‌های برنامه‌نویسی منبع باز به نام ساب گراف، استخراج و پردازش می‌شوند. با ما همراه باشید تا دربارهٔ نحوهٔ کارکرد شبکهٔ گراف بیشتر بدانید:

ارز گراف چگونه کار می کند؟

ارز گراف چیست؟

ارز گراف یک پلتفرم منبع باز است که به جهت جمع‌آوری، پردازش و ذخیرهٔ داده‌ها از برنامه‌های متفاوت در بلاکچین و به‌منظور سهولت در بازیابی اطلاعات استفاده می‌شود. جالب است بدانید که مدت‌زمان طراحی تا راه‌اندازی کامل این پروژه، حدود 3 سال طول کشید و این پلتفرم زمانی به‌وجود آمد که همه‌جا بحث از ارزهای دیجیتال و بلاکچین بود. گراف در حقیقت بر روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد و هدف آن کمک به توسعه‌دهندگان جهت استفاده از داده‌های مرتبط برای افزایش کارایی‌های برنامهٔ غیرمتمرکز خودش است. توسعه‌دهندگان با ایجاد APIهای متن باز به نام ساب گراف، اپلیکیشن‌ها را قادر به جست‌وجوی داده‌ها برای اتریوم و سیستم‌های مشابه می‌کنند.

ارز گراف چگونه کار می کند؟

عملکرد شبکهٔ گراف

چگونگی عملکرد شبکه گراف یکی از پیچیده‌ترین و البته مهم‌ترین مواردی است که بسیاری از مبتدیان را دچار سردرگمی می‌کند. درحقیقت ارز دیجیتال گراف داده‌های موجود در بستر اتریوم را در داخل یک پایگاه داده غیرمتمرکز تحت عنوان Graph QL دسته‌بندی می‌کند. در این پایگاه داده، اطلاعات براساس معیارهای مختلفی شاخص گذاری می‌شوند و امکان جست‌وجوی داده‌ها از طریق API فراهم می‌شود. البته برای دسترسی به اینAPI ها، باید در داخل شبکه یک زیر گراف ایجاد شود. درواقع شبکهٔ ارز گراف از 6 زیرگراف‌ مختلف تشکیل شده‌است که با همدیگر در ارتباط هستند و به تبادل داده می‌پردازند. نقش‌های موجود در پروتکل گراف عبارت‌اند از:

 

• مصرف‌کنندگان کاربرانی هستند که نقش اصلی آن‌ها، پردازش داده‌ها از طریق موتورهای جست‌وجوگر است.

 

• ایندکسرها به‌عنوان گره‌های اپراتور، کار ایندکس کردن و ارائه خدمات جست‌وجو را انجام می‌دهند و در مقابل پاداش دریافت می‌کنند.

 

• متصدیان را می‌توان یکی از اعضای شبکهٔ مصرف‌کننده یا توسعه‌دهندهٔ زیرگراف دانست که مایل به انتقال ساب گراف خود هستند. در واقع ساب گراف‌هایی را که باید ایندکس شوند شناسایی و حدود 10% از کارمزد جست‌وجو را دریافت می‌کنند.

 

• نمایندگان توکن‌های گراف خود را در ایندکسرها استیک و بخشی از کارمزد ایندکس را دریافت می‌کنند.

 

• فیشرمن‌ها افرادی هستند که کار ایندکسرها را تأیید می‌کنند. درواقع این کاربران تأیید می‌کنند که پاسخ شبکه به سؤالات صحیح است.

 

• داوران نیز این وظیفه را دارند که دربارهٔ اقدامات ایندکسر تحقیق کرده و مشخص کنند که آیا اقدامات آن‌ها مخرب بوده است یا خیر؟

ارز گراف چگونه کار می کند؟

ویژگی‌های شبکه و ارز دیجیتال گراف

هر ارز دیجیتالی که طراحی و ارائه می‌شود، ویژگی‌های خاص خودش را دارد که آن را با سایر ارزهای دیجیتالی متفاوت می‌کند. ارز گراف هم مانند سایر پلتفرم‌ها دارای ویژگی‌های خاصی است که برای سرمایه‌گذاران جذاب است و آن‌ها با توجه به همین ویژگی‌ها، اقدام به خرید ارز گراف می‌کنند. از مزایای خرید ارز گراف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• ایدهٔ منحصربه‌فرد

داشتن ایدهٔ منحصربه‌فرد را می‌توان از ویژگی‌هایی دانست که شبکه گراف را نسبت‌به سایر ارزهای دیجیتالی متمایز می‌کند. در حقیقت این پلتفرم بر روی موضوعی فعالیت کرده‌است که تا به این لحظه تعداد بسیار اندکی از پروژه‌ها به آن پرداخته‌اند و به همین دلیل گراف یک ایدهٔ نو و جدید است.

 

• تسهیل فرایند برنامه‌نویسی و کاهش هزینه‌ها

ایجاد یک پروژه در دنیای بلاکچین اتریوم می‌تواند بسیار وقت‌گیر و پرهزینه باشد. شبکه گراف با تکیه‌بر توانایی‌های خود، می‌تواند این پروسه را ساده‌تر و مسیر آن را کوتاه‌تر کند.

 

• تمرکززدایی

یکی دیگر از ویژگی‌های گراف، تمرکززدایی است که شبکهٔ ارز گراف سعی کرده‌است تا زیربنای آن را به شیوه‌ای ایده‌آل‌تر پیاده و اجرا کند. همچنین امکان استفادهٔ برنامه‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به قرار دادن داده‌ در سرورهای اختصاصی، از طریق این پلتفرم فراهم شده‌است.

 

• امنیت بالا

شاید بتوان داشتن امنیت بالای این پلتفرم را از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن دانست. شبکه گراف از هر جهت دارای امنیت زیادی است و IPهای آن همگی معتبر هستند که این ویژگی امکان سرقت داده‌ها را به حداقل می‌رساند.

 

• ایجاد سیکل عرضه و تقاضای مناسب

یکی از دیگر ویژگی‌های فوق‌العادهٔ شبکهٔ گراف، سیکل مناسب عرضه و تقاضای آن است. درواقع این پروژه برخلاف سایرین، صرفاً یک نوع ارز دیجیتال را بر روی شبکهٔ خود قرار داده و از ساختارهای چندتوکنی جدید، پرهیز کرده‌است.

 

• ارتباط بهتر بین بلاکچین‌ها

یکی از موضوعات مهمی که باعث محبوبیت شبکهٔ ارز گراف شده‌است، امکان ایجاد ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف است. درواقع به کمک این فناوری، برنامه‌های غیرمتمرکز دیگری نیز می‌توانند داده‌های خود را با یکدیگر تبادل کنند.

 

سؤالات متداول

1. GRT چیست؟

GTR همان شبکهٔ گراف است که روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده و به‌عنوان پلتفرمی منبع باز شناخته می‌شود و از آن برای جمع‌آوری، پردازش و ذخیرهٔ داده‌ها استفاده می‌گردد.

 

2. بنیان‌گذار گراف چه کسی است؟

شبکهٔ گراف در سال 2018 توسط یانیو تال، جانیس پولمن و برندن رامیرز راه اندازی شد.

 

3. آیا گراف امن است؟

یکی از ویژگی‌های فوق‌العادهٔ گراف، امنیت این شبکه است، به‌نحوی‌که امکان دسترسی برنامه‌های مخرب و هکرها به جزئیات برنامه وجود ندارد و یا خیلی کم است.

 

4. قیمت ارز گراف چقدر است؟

قیمت ارز گراف حدود 0.135491 دلار است. به پول فارسی این مبلغ در حدود 6.325 تومان است که به‌طور مرتب و لحظه‌ای در حال تغییر است.

 

سخن پایانی

گراف نرم‌افزاری منبع باز است که روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده‌است و به افزایش کارایی برنامه‌های غیرمتمرکز کمک شایانی می‌کند. ارزش ارز گراف از زمانی بیشتر شد که توانست به‌طور کامل پاسخگوی نیاز قراردادهای هوشمند متصل به پروتکل شبکه باشد. این ارز دیجیتالی در ابتدای عرضه و در سال 2020، چیزی در حدود 10 میلیارد واحد بوده‌است که به‌طور متوسط سالیانه حدود 3% افزایش داشته است و تخمین زده می‌شود که هر سال حدود 1% از توکن‌ها از گردش خارج ‌شوند. شما آیندهٔ این ارز دیجیتالی را چطور تخمین می‌زنید؟

جدیدترین مطالب