تفاوت تیرآهن با تیرآهن هاش چیست؟ + استعلام قیمت

تفاوت تیرآهن با تیرآهن هاش چیست؟ + استعلام قیمت

تیرآهن یکی از رایج‌ترین و نام‌آشناترین محصولات در زمینه صنعت ساخت و ساز است، به گونه‌ای که کمتر کسی وجود دارد که تا به حال نام این محصول را نشنیده باشد. با این حال، تعداد محدودی از افراد می‌توانند درباره انواع تیرآهن به شما اطلاعات بدهند.

 

تیرآهن‌ها علاوه بر سایزهای مختلف که از تیرآهن ۱۲ تا تیرآهن۲۰ متغیر است، بر اساس شکل سطح مقطع، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.
شکل بال و نسبت ابعاد آن به جان، فاکتوری مهم در تقسیم‌بندی انواع تیرآهن است.

 

تیرآهن هاش (H Beam) محصولی است که بال‌های آن پهنا و ضخامتی برابر با جان تیر دارند، به همین علت سطح مقطع آن به شکل حرف H در آمده است. این محصول به طور گسترده در ساخت و سازهای سنگین از ساختمان گرفته تا ساخت پل، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

قیمت انواع تیرآهن، بر اساس یک شاخه که عموما ۶ متر است اعلام می‌شود؛ این قیمت تحت تاثیر سایز و وزن محصول دچار تغییر خواهدشد، به گونه‌ای که قیمت یک شاخه تیرآهن ۱۲ با طول ۶ متر، بسیار ارزان‌تر از تیرآهن ۱۸ با همان طول خواهد بود. برای اطلاع دقیق از قیمت این محصولات، می‌توانید از سایت آهن اسپات به عنوان مرجعی دقیق و مطمئن کمک بگیرید.

تفاوت تیرآهن با تیرآهن هاش چیست؟ + استعلام قیمت

تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش

 

تفاوت تیرآهن هاش و معمولی

واژه تیرآهن به صورت عمده به تمام انواع تیرآهن موجود در بازار از جمله نوع هاش اطلاق می‌شود. اگر بخواهیم درباره تیرآهن معمولی صحبت کنیم، باید به انواع I Beam اشاره کنیم؛ این محصولات بال‌هایی با پهنای کمتر از جان دارند و به دلیل کاربرد زیادشان در بازار، با نام معمولی شناخته می‌شوند. در مقابل، نوع هاش این محصول، به دلیل وزن زیاد و البته مقاومت بالا، کاربردهای محدود و خاصی دارد.

 

تیرآهن هاش به IPB هم معروف است و می‌تواند در دو دسته وزنی سبک و سنگین تقسیم‌بندی شود. هاش سنگین همانگونه که از نامش مشخص است، به دلیل داشتن ضخامت بالا، سنگین‌تر است و هاش سبک، بدنه نازک‌تری داشته و در نتیجه، وزن کمتری دارد. تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش می‌توانند در ابعاد ۱ الی ۱۰ متری تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر دو محصول می‌توانند سایز بین ۱۲ الی ۲۰ داشته باشند که برای کاربردهای گوناگونی مناسب است.

 

کاربردهای تیرآهن هاش

تیرآهن‌های اچ شکل یا همان IPBها کاربردهای خاص و محدودی در عرصه ساخت و ساز و صنعت دارند. کاربرد این محصولات در ایران کم و البته رو به افزایش است، اما در کشورهای دیگر سال هاست که به صورت گسترده استفاده می‌شود. تیرآهن هاش بیم می‌تواند در موارد زیر کاربردی باشد:

 

• داشتن سطح مقطع پهن در این محصول باعث شده است که کمترین تنش را به اطراف وارد کند، به همین دلیل از انواع سنگین این تیرآهن به عنوان قسمت‌های پایه‌ای و ستون ساختمان‌های ضدزلزله استفاده می‌شود.

• برج‌های عظیم نیاز به پایه‌هایی مستحکم دارند که بتواند فشار کل سازه را تحمل کند. هاش سنگین انتخابی مناسب برای استفاده در فونداسیون و زیرساخت‌های این نوع سازه‌هاست.

• در پالایشگاه‌ها قسمت‌هایی با عنوان بست وجود دارند که با کمک تیرآهن ساخته می‌شوند.

• هرچند می‌تواند با کمک بتن هم پل ساخت، اما پلی که با ستون‌های آهنی محکم شده باشد، قطعا دوام و استحکام بیشتری خواهدداشت، خصوصا اگر در قسمت پایه‌ها از هاش سنگین استفاده گردد.

• برای ساخت خرپا و حذف ستون‌های مزاحم از ساختمان، می‌توان از تیرآهن هاش سبک بهره برد.

تفاوت تیرآهن با تیرآهن هاش چیست؟ + استعلام قیمت

تفاوت انواع تیرآهن با یکدیگر

 

بهترین تولیدکننده تیرآهن هاش در ایران

در کشور ما کارخانه‌ها و گروه‌های صنعتی بسیاری به تولید و عرضه محصولات فولادی از جمله تیر آهن مشغول هستند. تیرآهن هاش به دلیل بزرگی ابعاد و وزن سنگین، فرآیند تولید و نورد سخت‌تری را تجربه می‌کند، به همین دلیل صنایع کمی در ایران این نوع محصول را تولید و به بازار عرضه می‌نمایند.

 

کارخانهذوب آهن اصفهان (به عنوان قدیمی ترین صنعت فولاد در ایران)، فولاد البرز ایرانیان، فولاد غرب آسیا و جهان فولاد غرب کرمانشاه از جمله کارخانجاتی هستند که به عرضه این محصول مبادرت دارند.

 

استعلام قیمت انواع تیرآهن در آهن اسپات

برای استعلام قیمت تیرآهن روز ، باید نکاتی را بدانید:

 

• قیمت تیرآهن تحت تاثیر زمان‌های مختلف در نوسان است، پس بهترین قیمت این ماه، می‌تواند ماه بعد دچار تغییر شود. به همین جهت توانایی در تحلیل بازار فولاد به شما در داشتن دید درست تر به قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

• قیمت محصولات فولادی مانند تیرآهن بر اساس وزن یک شاخه ۶ متری اعلام می‌شود، بنابراین قبل از استعلام قیمت از سایز و طول محصول موردنیاز خود اطلاعات دقیقی جمع آوری کنید تا برآورد هزینه‌ها با دقت تمام صورت پذیرد.

• برای استعلام قیمت می‌توانید به صورت حضوری به مراجع معتبر سر بزنید و یا حتی با تماس با کارخانه موردنظر، قیمت‌ها را جویا شوید. اما بهترین راه برای مشاهده قیمتروز انواع تیرآهن، مراجعه به سایت آهن اسپاتاست، زیرا در این سایت نه تنها می‌توانید قیمت‌های به روز را ببینید، بلکه تمام برندهای بازار به صورت یکجا پیش چشم شما هستند.

 

برای خرید و فروش انواع تیر آهن از جمله هاش بیم، بهتر است ابتدا با کمک تحلیل‌های موجود در سایت آهن اسپات، از چندهفته قبل از خرید به رصد قیمت‌ها بپردازید؛ این کار به تشخیص بهترین قیمت و البته بهترین زمان برای خرید محصول بسیار کمک خواهد کرد.

 

همچنین به یاد داشته باشید که در خریدهای حضوری، ممکن است در مقادیر کم کارخانه‌ها حمل و نقل را تقبل نکنند و شما مجبور به تهیه وسیله حمل و نقل شخصی شوید؛ اما در خریدهای اینترنتی، می‌توانید کالا را در زمان و مکان مشخص بدون دغدغه تحویل بگیرید.

جدیدترین مطالب