بررسی خواص انواع پودر کاکائو برای کیک و شیرینی

بررسی خواص انواع پودر کاکائو برای کیک و شیرینی

پودر کاکائو حاصل خشک و آسیاب شدن دانه کاکائو است. این ماده به روش های مختلفی در تهیه انواع کیک و شیرینی، نوشیدنی، بستنی، شکلات، دسر و… استفاده می شود. از لحاظ ارزش غذایی، پودر کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که برای سلامت بسیار مفید هستند.

بررسی خواص انواع پودر کاکائو برای کیک و شیرینی

انواع پودر کاکائو

کاکائو به اشکال مختلفی از جمله خام، بو داده و فرآوری شده در بازار مواد شیمیایی خوراکی معامله می شود. پودر کاکائو خام از دانه های کاکائو برشته نشده تولید می شود. برای تولید این محصول، دانه های برشته نشده کاکئو خشک شده و به صورت پودر ریز آسیاب شده می شوند. پودر کاکائو برشته شده همانطور که از نام آن مشخص است از دانه‌ های کاکائو برشته ساخته می‌ شود. پودر کاکائو فرآوری شده نیز از دانه‌ های بو داده شده تولید می شود که با مواد شیمیایی یا حلال‌ ها ترکیب شده اند. برای اطلاع از خواص انواع پودر کاکائو می توانید برچسب های مربوط به ارزش غذایی و ترکیباتی که بر روی بسته بندی پودرهای کاکائو نصب می شوند را مطالعه نمایید.

 

ارزش غذایی کاکائو

دانه کاکائو یک منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و مواد مغذی گیاهی، منیزیم، روی، آهن، کلسیم، بتاکاروتن و اسیدهای چرب امگا 6 است. با توجه به آنچه گفته شد، پودر کاکائو می تواند یک افزودنی بسیار ارزشمند در رژیم غذایی باشد، اما مهم است که میزان مصرف توصیه شده آن حتما در نظر گرفته شود.  مصرف بیش از حد کاکائو منجر به افزایش وزن می شود. همچنین از آنجاییکه پودر کاکائو حاوی کافئین است، زیاده روی در خوردن محصولات برپایه آن عوارض ناخوشایندی را به همراه دارد.

 

پودر کاکائو یک منبع عالی از مس است. مس، عنصری مهم در تولید گلبول های قرمز جدید و همچنین سلامت رگ های خونی، اعصاب، سیستم ایمنی بدن و استخوان ها است. دانه های کاکائو همچنین منبع خوبی از منگنز و فیبر رژیمی هستند. منگنز در تشکیل استخوان ها و متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها نقش دارد. فیبر رژیمی نیز امکان متابولیسم مناسب قندها و همچنین بهبود هضم و جذب را فراهم می کند. در ادامه برخی از مهمترین خواص پودر کاکائو را بررسی می کنیم.

 

ترکیب فعال اصلی کاکائو تئوبرومین است، یک آلکالوئید که به در غلات و دانه های گیاهان به فراوانی یافت می شود. این ترکیب عانل  بسیاری از اثرات محرک در گیاهان است. تئوبرومین در روشی مشابه کافئین و به عنوان یک آنتاگونیست، گیرنده های آدنوزین را به منظور افزایش سطح انرژی و گشاد شدن عروق خونی تحریک می کند.

بررسی خواص انواع پودر کاکائو برای کیک و شیرینی

سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی

پودر کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند. این ماده همچنین حاوی فلاونوئیدهایی است که دارای خواص ضد التهابی هستند و پلی فنول های در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها موثر هستند.

 

کمک به سلامت قلب

مصرف پودر کاکائو ممکن است در کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول موثر باشد. این ویژگی به دلیل سطوح بالای فلاوانول ‌های موجود در کاکائو است. فلاوانول ‌ها ترکیبات گیاهی هستند کهبه کاهش التهاب در شریان ‌ها و ارتقای سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

 

بهبود عملکرد شناختی

یکی دیگر از خواص پودر کاکائو بهبود عملکرد شناختی، به ویژه حافظه و تمرکز است. این خاصیته دلیل وجود فلاوانول هایی است که جریان خون را به مغز افزایش داده و فعالیت های عصبی را تحریک می کنند.

 

محافظت از پوست و کمک به شادابی آن

یکی از مزایای شگفت انگیز پودر کاکائو حفاظت از پوست در برابر عوامل استرس زای محیطی و اشعه UV خورشیدی، استرس اکسیداتیو و آسیب DNA است.

 

مصرف کاکائو به صورت خوراکی به گردش بهتر خون اکسیژن دار و دفع مواد زائد و رادیکال های آزاد کمک می کند. گردش خون ضعیف می تواند منجر به خشکی، سفیدی پوست و ظاهری ناخوشایند شود. با افزایش جریان و گردش خون سلول های پوستی عملکرد بهتری داشته و شادابی و طراوت پوست افزایش می یابد.

 

کمک به کاهش التهاب بدن

کاکائو یکی از مواد خوراکی سرشار از پلی فنول است. زمانی که این آنتی اکسیدان های خاصوارد بدن می شوند التهاب را کاهش داده و به سیستم ایمنی بدن در مقابله با آسیب های قلبی – عروقی، عصبی، روده ای و متابولیک کمک می کنند.

بررسی خواص انواع پودر کاکائو برای کیک و شیرینی

خواص دارویی و درمانی کاکائو

اثر ترکیبی محتوای آلکالوئید دانه های کاکائو به آن خاصیت محرک، آنتی اکسیدانی و ضد سرفه می دهد. در طب گیاهی از پودر کاکائو اغلب برای کمک به درمان موارد زیر استفاده می شود.

 

افزایش سطح انرژی

اثر محرک کاکائو به دلیل اثر منبسط کننده عروق است که باعث افزایش جریان خون در اعضاء مختلف بدن می شود.

 

بهبود خلق و خو

کاکائو سطح سروتونین را در مغز افزایش داده و باعث احساس آرامش و خوشحالی می شود.

 

کاهش فشار خون

فلاونول های موجود در کاکائو باعث گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شوند.

 

کاهش خطر سندرم متابولیک

مصرف صحیح پودر کاکائو می تواند با کمک به تنظیم سطح کلسترول و قند خون، وزن، دور کمر مفید و خطر سندرم متابولیک را کاهش دهد.

 

مهار سرفه های طولانی مدت

ترکیب کلیدی موجود در کاکائو یعنی تئوبرومین مانع از عملکرد اعصاب حسی می شود و با انجام این کار رفلکس سرفه را متوقف می کند. به همین دلیل در تولید برخی از شربت های ضد سرفه از کاکائو استفاده می شود.

 

عوارض جانبی کاکائو

مصرف کاکائو در مقادیر متوسط به طور کلی خطر خاصی به همراه ندارد. با این حال، برای برخی افراد کاکائو ممکن است باعث واکنش های پوستی آلرژیک، میگرن و مشکلات گوارشی شود.

 

محصولات حاوی کاکائو خام نباید در مقادیر زیاد توسط افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، اضطراب، اسهال یا زنان باردار و شیرده مصرف شوند. افراد مبتلا به دیابت، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا دچار ضربان قلب نامنظم نیز باید در مصرف کاکائو با احتیاز عمل کنند.

 

همچنین افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی، گلوکوم، فشار خون بالا، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا پوکی استخوان هستند، باید به میزان کافئین موجود در کاکائو توجه کنند.

جدیدترین مطالب