ساز و کار استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

ساز و کار استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

استخراج ارز دیجیتال معروف‌ترین روش کسب درآمد از بازار رمزارزهاست. استخراج یا ماین کردن با هدف تولید ارزهای جدید و تأیید تراکنش‌ها در شبکهٔ بلاک‌چین صورت می‌گیرد. ماینرها در ازای استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش ثروت‌های هنگفتی برای صاحبان ماینرها ایجاد خواهد کرد.

 

در صورتی که نمی‌دانید استخراج ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود، در مقالهٔ کوتاه پیش‌ِروی تا حد زیادی شما را با سازوکار استخراج یا ماین ارزهای دیجیتال و مفاهیم مرتبط با این موضوع آشنا می‌کنیم. ما سعی کردیم به زبانی ساده و قابل فهم، الگوریتم مورداستفاده در این فرآیند را توضیح دهیم و شما را به پاسخ سوالتان برسانیم. لطفاً تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

ساز و کار استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

استخراج یا ماین کردن ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال معنا و مفهومی شبیه استخراج معادن و فلزات گران‌بها دارد. به این شکل که برای این کار هم انرژی و زمان زیادی صرف می‌شود. درست همانند ماینینگ در دنیای واقعی استخراج رمزارزها نیز هزینه‌بردار و مستلزم استفاده از دستگاه‌های مخصوص هستند.

 

به‌طورکلی می‌توان استخراج رمز ارزها را این‌گونه تعریف کرد: «فرایندی که در طی آن، بلاک جدیدی به شبکهٔ بلاکچین اضافه و توکن‌های جدید تولید می‌شود. این فرایند اصلی‌ترین روش کسب درآمد از رمزارزها محسوب می‌شود. تاکنون روش‌های مختلفی برای استخراج ارزها مطرح شده‌است، با اینحال هنوز هم گران‌ترین روش سرمایه‌گذاری در ارزها، همین ماینینگ یا استخراج آن‌هاست.

 

در فرایند ماینینگ ارز دیجیتال مفاهیمی از قبیل ماینرها، الگوریتم‌های اجماع، توابع هش، بلاک و … وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم و سازوکار استخراج ارزهای دیجیتال، همچنان ما را همراهی کنید.

 

ارزهای دیجیتال چگونه استخراج می‌شوند؛ سازوکار استخراج رمزارزها

فرایند استخراج ارز دیجیتال با دو هدف تأیید تراکنش‌ها و ایجاد ارزهای جدید انجام می‌شود. این کار توسط کاربران (همان دستگاه‌های ماینر) صورت می‌گیرد و در ازای کار ماینرها، به آن‌ها پاداشی از جنس رمز ارز تعلق می‌گیرد. درک فرایند استخراج رمز ارزها برای برخی افراد پیچیده است. درواقع بدون درک مفهوم الگوریتم اجماع اثبات کار، فهم موضوع دشوارتر می‌شود. به همین خاطر بیایید نگاهی ساده به الگوریتم اثبات کار داشته باشیم.

 

• الگوریتم اثبات کار به زبان ساده (Proof of Work)

شبکهٔ بلاک‌چین یک شبکهٔ غیرمتمرکز است که هیچ نهاد و سازمانی بر روی آن کنترل ندارد، اما وظیفهٔ تأیید ثبت اطلاعات صحیح را چه کسی برعهده دارد؟ برای پاسخ به این نیاز، الگوریتم‌هایی تعیین شده‌است که کاربران با استفاده از آن‌ها، بر روی اطلاعات صحیح به اجماع می‌رسند، سپس داده‌هایی یکسان به دفتر کل توزیع‌شدهٔ شبکه ارسال می‌شود. به این الگوریتم‌ها (Consensus Algorithm) یا به فارسی، الگوریتم اجماع می‌گویند. چندین الگوریتم اجماع وجود دارد که وظیفهٔ اجماع نودهای شبکه بر روی اطلاعاتی یکسان را برعهده دارد. الگوریتم اثبات کار یکی از این الگوریتم‌هاست.

 

الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) که به‌اختصار PoW گفته می‌شود، اولین الگوریتم اجماع مورداستفاده در شبکه‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین است. تاکنون از الگوریتم PoW در حوزه‌های مختلفی استفاده شده‌است، اما کاربرد آن در استخراج رمزارزها، دلیل معروفیت آن است.

 

سابقهٔ استفاده از الگوریتم اثبات کار در استخراج ارز دیجیتال به سال 2009 و توسط ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌کوین برمی‌گردد. از این الگوریتم برای تأیید تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌های جدید و اضافه کردن آن به زنجیرهٔ بلاک‌های شبکه استفاده می‌شود. در این فرایند ماینرها نقش اصلی را دارند.

 

دستگاه‌های ماینر در تکمیل کردن تراکنش‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و هر ماینری که سریع‌تر پاسخ معادلهٔ پیچیدهٔ ریاضی را بیابد، از شبکه پاداش دریافت خواهند کرد. پاسخ این معادله هش نام دارد. ماینرهایی که سریع‌تر بتوانند به این تابع هش یا همان جواب سادهٔ معادلهٔ پیچیدهٔ ریاضی دست یابند، برندهٔ این رقابت خواهد بود، اما این پایان کار نیست!

 

در ادامهٔ فرایند استخراج ارزهای دیجیتال، نود یا ماینری که موفق به یافتن هش شده‌است، باید آن را جهت تأیید به شبکه ارسال کند. در این صورت سایر نودهای شبکه نیز این اطلاعات را بررسی کرده و در صورتی که 51 درصد از نودهای شبکه صحت اطلاعات را تأیید کردند، بلاک جدید تولید و به زنجیرهٔ بلاک‌های شبکه افزوده می‌شود. توجه داشته باشید که ماینر برنده در ازای حل معادله، پاداش دریافت می‌کند که این همان منبع درآمد قابل‌ملاحظهٔ ماینرهاست.

ساز و کار استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

تأثیر کیفیت دستگاه ماینر بر استراج ماینینگ ارز دیجیتال

با توجه به مطالب ذکرشده، حتماً می‌دانید که عملیات استخراج یا ماین کردن ارزهای دیجیتال مستلزم وجود ماینرهاست. ماینرها به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که دارای سیستم محاسباتی قدرتمند هستند. مسلماً تمامی این دستگاه با یک کیفیت ساخت و قطعاتی مشابه تولید نمی‌شوند، بنابراین خرید دستگاه ماینر باکیفیت، پرقدرت و پرسرعت، تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند استخراج و به تبع آن میزان درآمد دارندگان ماینر خواهد داشت.

 

به‌طورکلی چهار نوع دستگاه ماینر CPU، GPU، ASIC و FPGA وجود دارد. هرکدام از این ماینرها کارکرد متفاوتی دارند که عملیات استخراج رمز ارزها را تحت تأثیر قرار می‌دهند:

 

• Central Processing Unit ::: CPU یا پردازنده مرکزی قدیمی ترین ماینر که مصرف برق زیادی دارد.

 

• Graphics Processing Unit ::: GPU یا پردازنده گرافیکی که هش ریت استخراج را بالا می‌برد و مقرون‌به‌صرفه نیست. این دستگاه از روش آزمون و خطا برای استخراج کوین‌های جدید استفاده می‌کند.

 

• Field Programmable gate array ::: FPGA یا مدار مجتمع از نوع دیجیتال برنامه‌‌پذیر که نسبت‌به دو نوع بالا، مصرف برق کمتری دارند و بهینه‌تر هستند.

 

• Application Specific Integrated ::: ASIC یا مدار مجتمع با کاربرد خاص، جدیدترین دستگاه ماینر با بهره‌وری بالا و کارکرد تخصصی هستند. این دستگاه ماینر قیمت بالاتری نسبت‌به بقیه دارد و مصرف برق آن نیز زیاد است، اما به دلیل این‌که سرعت ماینینگ را افزایش می‌دهد، خرید مقرون‌به‌صرفه‌ای است.

ساز و کار استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم پیرامون پاسخ به سوال سازوکار استخراج ارز دیجیتال، به مفاهیم مهم و مرتبط با این موضوع یعنی الگوریتم اجماع اثبات کار، شبکهٔ بلاک‌چین و مواردی از این قبیل بپردازیم. به‌طورکلی استخراج رمزارزها به فرایندی که طی آن نودهای یک شبکه به اجماع بر سر صحت یک‌سری اطلاعات برسند، سپس تراکنش‌های شبکهٔ تأیید، بلاک جدید اضافه‌شده و رمز ارز جدیدی به‌وجود بیاید. این روند توسط ماینرها و سیستم‌های محاسباتی قدرتمند آن‌ها انجام می‌شود. ماینرها در ازای فعالیت خود پاداش دریافت می‌کنند و این امر به کسب درآمد برای دارندگان ماینر منجر می‌شود. در پایان پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “Cryptocurrency Mining چیست؟” را حتما مطالعه کنید تا اطلاعات بیش‌تری درباره استخراج ارز دیجیتال بدست آورید.

جدیدترین مطالب