شب یلدای خانوادگی و به صرفه

شب یلدای خانوادگی و به صرفه

یلدا گل سرسبد رسم‌های باستانی ما ایرانی‌هاست که از گذشته‌های دور تا به همین الان با ملت ایران زمین همراه بوده است. شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است و خانواده‌های ایرانی دورهم جمع می‌شوند و این کنارهم بودن را جشن می‌گیرند. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال جواب دهیم که چگونه یک مراسم یلدای کوچک به اندازه خانواده خودمان برگزار کنیم؟

 

اگر می‌خواهید بدانید شب یلدا کی هست یا چی هست، باید بگوییم یلدا، طولانی ترین شب سال، برای ایرانیان که از دیرباز عاشق قصه‌اند اهمیت زیادی دارد. شاید به خاطر آن یک دقیقه‌ای که بیشتر می‌توانند قصه گوش دهند! البته خود یلدا هم داستان خودش را دارد.

 

تاریخچه شب یلدا

در ایران قدیم روزها را بیشتر از شب‌ها دوست داشتند. در واقع روز را نماد نیکی و ایزد و شب را نماد ظلمت و اهریمن می‌دانستند. این باور و طرز تفکر هم ریشه در این واقعیت داشت که مردم در طول روز می‌توانستند کار و امرار معاش کنند. به بیان دیگر، جریان زندگی در روزها جاری‌تر از شب‌ها بود!

 

اقوام آریایی متوجه شده بودند که کوتاه‌ترین روز در طول سال، آخرین روز پاییز و بلندترین شب، شب اول زمستان است و بلافاصله بعد از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه تر می‌شوند، از همین رو آن را شب زایش خورشید نامیدند.

 

واژه «یلدا» نیز از یک واژه سریانی به معنای «زایش» گرفته شده است.

 

خالی از لطف نیست که بدانید در دوران قدیم، حتی سال جدید هم با فصل سرد و با بشارت پیروزی اهورامزدا بر اهریمن و روشنی بر تاریکی آغاز می‌شد. پس می‌توان گفت که فلسفه اصلی گرامیداشت یلدا در واقع جشن گرفتن پیروزی روشنی بر تاریکیست.

 

یلدا همه ساله به ما یادآوری می‌کند که طولانی‌ترین و تاریک ترین شب‌ها نیز به طلوع درخشان امید ختم خواهند شد.

 

تزئین شب یلدا

 تاریخچه شب یلدا

از آنجایی که یلدا یکی از مراسم‌ها و آیین‌های بسیار قدیمی است، چه بهتر که برای تزئین خانه در این شب سراغ سبک‌های نوستالژیک و قدیمی برویم. به عنوان مثال، ایده کرسی بسیار جذاب و وسوسه‌کننده است. در شب سرد و طولانی یلدا با عزیزان و خانواده خود دور کرسی و زیر لحاف گرم آن جمع شوید، گل بگوید و گل بشنوید و از خوراکی‌های خوشمزه روی میز نوش‌جان کنید. جذاب است، نه؟

 

برای برپا کردن کرسی لازم نیست سخت بگیرید. یکی بخاری برقی و یک میز کوچک چوبی برای درست کردن کرسی برای یک خانواده کوچک تا متوسط کافی است.

 

در مورد ظروف سرو چایی، میوه و آجیل هم در صورت امکان می‌توانید از ظروف نوستالژیک مانند ظرف‌های سفالی استفاده کنید.

 

همچنین می‌توانید از شمع، چراغ نفتی و ریسه برای نورآرایی استفاده کنید، حتی اگر خودتان دوست داشته باشید چراغ‌ها را خاموش کنید و در زیر نور چراغ نفتی شب چله خود را برگزار کنید.

 

خوراکی های مراسم یلدا

شما هم وقتی اسم یلدا می‌آید، ناخودآگاه یاد خوراکی‌ها و تنقلات خوشمزه می‌افتید؟ اما برای این شب لازم نیست سخت بگیرید و هزینه‌های زیادی را روی دست خانواده بگذارید. اتفاقا اگر بریز و بپاش‌های اضافی را از این رسم زیبا حذف کنیم، شب زیباتری را می‌توانیم بسازیم. در مورد خوراکی هم با کمی خلاقیت می‌توانید با هزینه‌های مناسب‌تری تدارکات لازم را ببینید. به‌عنوان مثال:

خوراکی های مراسم یلدا

میوه

در میوه‌ها انار و هندوانه نماد شب یلدا هستند و ما ایرانی‌ها با دیدنشان یاد این شب خاص می‌افتیم. علاوه بر انار و هندوانه می‌توانید کیوی، سیب و نارنگی هم روی میز کرسی بچینید و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

 

دسر شب یلدا

به جای آجیل‌های گران و شیرینی‌های سرشار از شکر، می‌توانید دسرهای خوش رنگ و لعاب و سالم زیادی برای این شب آماده کنید که هزینه زیادی هم نیاز ندارند، مانند انواع ژله‌ها، اسموتی‌ها، تخم کدو و …

 

بانوان خوش‌سلیقه ایرانی رسپی‌ها و تزئین‌های زیبایی به‌عنوان دسر مراسم یلدا درست کرده‌اند. پس اگر دنبال ایده هستید، کافیست سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید.

 

شام

شام این شب، مانند شب نوروز غذای ویژه و مخصوصی ندارد. شما می‌توانید با توجه به ذائقه و پسند اعضای خانواده غذای شام را انتخاب کنید، اما غذاهای سنتی و نوستالژیک شهرهای مختلف می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

 

سرگرمی‌ها و رسم های شب یلدا

 

● گرفتن فال حافظ

از رسم های دیرینه این شب، شعرخوانی و گرفتن فال حافظ است. هر ایرانی در خانه‌اش یک کتاب حافظ دارد و در روزها و مناسبت های خاص مانند سیزده به در، چهارشنبه سوری و از همه مهمتر در شب یلدا آن را به نیت فال و آرزو می‌گشاید و شعری که برایش مقدر شده را می‌خواند.

 

علاوه بر حافظ خوانی، پیشنهاد می‌کنیم سراغ شاهنامه هم بروید و به خصوص برای فرزندان خود داستان‌های زیبا و آموزنده آن را بخوانید.

 

کادو شب یلدا

سرگرمی‌ها و رسم های شب یلدا

کادو دادن همیشه حال خوبی هم به کادودهنده و هم کسی که آن را می‌گیرد می‌دهد و اتفاق بسیار قشنگی است. بزرگترها می‌توانند هدیه‌های کوچکی برای فرزندان یا نوه‌های کوچک خود در نظر بگیرند و لذت این شب را برای آنها چند برابر کنند.

 

همچنین رسم است که داماد یا خانواده تازه داماد در شب یلدا برای تازه عروس هدیه‌های مختلفی تهیه می‌کنند و همراه با خوراکی‌های تزئین شده برایش می‌برند و جشن و سرور برگزار می‌کنند.

 

علاوه براین، حتی اگه تازه عروس و تازه داماد نیستید هم هدیه دادن در این مناسبت‌ها می‌تواند صمیمیت بین شما و نامزدتان یا همسرتان را زیاد کند، پس به هیچ‌وجه از خرید یک هدیه خاص برای اطرافیان خود غافل نشوید!

 

برای خرید یک کادوی خیلی خاص و شیک به شما پیشنهاد می دهیم حتما به فروشگاه اینترنتی مدیسه سر بزنید که قیمت های بسیار منصفانه ای دارد. همچنین به خاطر کیفیت محصولات و رضایت خیلی بالای مشتریانش، توانسته است امسال در جشنواره برند محبوب رتبه نخست را کسب کند.

 

به جای بریز و بپاش و اسراف در خوراکی می‌توانید هوشمندانه‌تر عمل کنید و با خرید یک کادوی مناسب یکی از نیازهای عزیزانتان را مرتفع کنید.

 

● قصه خوانی

قصه‌خوانی یا مَثَل‌خوانی در انتهای مراسم شب یلدا می‌تواند بسیار دلچسب باشد. مثل‌ها در واقع، قصه‌های کوتاه و افسانه‌ای هستند که قهرمان‌ها و شخصیت‌های آنها دیوان و پریاها و موجودات افسانه‌ای دیگر هستند. این داستان‌ها نه تنها برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده است بلکه بزرگتر‌ها نیز اغلب از شنیدن آنها لذت می‌برند.

 

● انجام بازی های گروهی

یلدا، شب دور هم بودن و لذت بردن از آن است. گوشی‌هایتان را در این شب کنار بگذارید و به جای آن با اعضای خانواده بازی کنید. بازی‌های گروهی نه تنها بسیار سرگرم‌کننده و هیجان انگیز هستند بلکه اعضای خانواده را بهم نزدیک می‌کنند و همچنین در آنها احساس همدلی ایجاد می‌کنند. با توجه به تعداد نفرات حاضر در دورهمی، بازی‌های مختلفی مانند مافیا، حافظه‌آزمایی، پرتقال را بده!، پانتومیم و … را می‌توانید انتخاب کنید.

جدیدترین مطالب