چه عواملی بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند؟

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند؟

بیت کوین پرکاربردترین ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و ارزش آن تحت‌تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. قیمت بیت کوین معمولاً توسط هیچ سازمان، گروه یا دولتی تنظیم نمی‌شود، زیرا ماهیت این ارز دیجیتال غیرمتمرکز است. تراکنش‌های بیت کوین از طریق یک شبکه همتا به همتا (P2P) با تبادل دیجیتالی کدهای هش ناشناس و به‌دقت رمزگذاری شده انجام می‌شود. شبکه همتا به همتا، انتقال بیت کوین بین کاربران را پیگیری و تأیید می‌کند. ما در این مقاله می‌کوشیم عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین را مورد بررسی قرار دهیم. شما نیز اگر می‌خواهید بدانید که چه عواملی بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین

دولت‌ها در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند بیت کوین را کنترل کنند، زیرا بیت کوین همچنان با نرخ تصاعدی در حال افزایش است. این کار هم برای حمایت از سرمایه‌گذاران و هم افزایش درآمد مالیاتی انجام می‌شود. درک و پیش‌بینی عواملی که باعث بالا و پایین شدن قیمت بیت‌کوین می‌شوند می‌تواند به ما در پیش‌بینی و درک بهتر کل بازار ارزهای دیجیتال کمک کند.

 

در این مقاله پنج مورد از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین آورده شده است:

 

عرضه و تقاضای بیت کوین

وضع قوانین و مقررات مربوط به بیت کوین

قدرت رسانهها

رقبای بیت کوین

استخراج بیت کوین

 

برای دانستن جزئیات بیشتر در مورد اینکه این عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین با ما همراه باشید.

 

عرضه و تقاضای بیت کوین

مجموع بیت کوین معامله شده در صرافی‌ها نشان‌دهنده درصد کمی از کل عرضه در گردش است. ازآنجایی‌که معمولاً بیشتر بیت‌کوین‌ها به‌عنوان پس‌انداز نگهداری می‌شوند، همیشه برای خرید در دسترس نیستند.

 

پذیرش بیت کوین توسط کاربران یکی از جنبه‌هایی است که می‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. محبوبیت یک ارز، قیمت آن را افزایش می‌دهد، درحالی‌که تقاضای کم برای آن ارز، ارزشش را کاهش می‌دهد. افزایش تقاضا و کاهش عرضه باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

 

بسیاری از افراد، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران شروع به استفاده از بیت کوین به‌عنوان ابزاری برای انجام تراکنش‌های آنلاین کرده‌اند. باتوجه‌به استقبال گسترده از بیت کوین، منصفانه است که انتظار داشته باشیم قیمت بیت کوین در آینده نه‌چندان دور افزایش یابد.

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند؟

وضع قوانین و مقررات مربوط به بیت کوین

به دلیل افزایش سریع محبوبیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، قانون‌گذاران در حال بحث در مورد چگونگی تعریف آن دارایی‌های دیجیتال هستند. درحالی‌که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارزهای دیجیتال را به‌عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌کند، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، بیت کوین را به‌عنوان یک کالا طبقه‌بندی می‌کند.

 

اگر قوانین بیش از حد سختگیرانه یا سرکوبگر شوند، ارزش ارز دیجیتال بیت کوین کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، اگر آنها برای صنعت کریپتو مطلوب باشند، می‌توانند به‌عنوان کاتالیزوری برای رشد سریع قیمت آن عمل کنند.

 

ازآنجایی‌که بیت کوین غیرمتمرکز است، یعنی به هیچ دولت مرکزی خاصی مرتبط نیست، مقررات می‌توانند تأثیر مستقیمی بر قیمت آن داشته باشند زیرا آن‌ها به سرمایه‌گذاران مربوط می‌شود. اساساً، اگر در مورد یک بیانیه یا تصمیم خاص دولت نگرانی وجود داشته باشد، قیمت بیت کوین می‌تواند کاهش یابد.

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند؟

قدرت رسانه‌ها

چندین گزارش نشان داده است که رسانه‌ها بیشترین تأثیر را بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارند. در نتیجه افزایش توجه رسانه‌ها، عموم مردم درک بیشتری از ارزهای دیجیتال و بیت کوین به دست می‌آورند. این موضوع توانایی جذب کاربران جدید به ارزهای دیجیتال را دارد.

 

هنگامی که یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال اطلاعات جدیدی از طریق رسانه‌ها به دست می‌آورد، بلافاصله به دوستانش می‌گوید. این اطلاعات به دلیل قدرت رسانه‌های اجتماعی به‌سرعت منتشر می‌شود و قیمت بیت کوین تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

 

همچنین پوشش رسانه‌ای مثبت در مورد بیت کوین معمولاً منجر به افزایش قیمت آن می‌شود، درحالی‌که پوشش قیمت منفی نتیجه معکوس خواهد داشت.

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند؟

رقبای بیت کوین

بیت کوین بدون شک شناخته‌شده‌ترین و پذیرفته‌شده‌ترین ارز دیجیتال در سراسر جهان است. بااین‌حال، هزاران ارز دیجیتال دیگر مانند تتر (USDT) و اتریوم (ETH) برای جلب‌توجه ما با هم رقابت می‌کنند.

 

اگرچه بیت کوین از نظر ارزش بازار همچنان باارزش‌ترین ارز دیجیتال باقی‌مانده است، اما اکنون آلت‌کوین‌هایی مانند اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، بایننس کوین (BNB)، کاردانو (ADA) و پولکادات (DOT) از رقبای بزرگ آن هستند. ارزش بازار نیز عاملی است که می‌تواند بر قیمت ارزهای دیجیتال در این سناریوی همیشه در حال تغییر تأثیر بگذارد.

 

استخراج بیت کوین

پروتکل بیت کوین امکان ایجاد بیت کوین های جدید را با یک نرخ تعیین شده فراهم می‌کند. همان‌طور که ماینرها بلوک‌های تراکنش را پردازش می‌کنند، بیت کوین‌های جدید نیز به بازار اضافه می‌شوند و نرخ معرفی کوین های جدید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که در طول زمان کند شود.

 

مقدار بیت کوینی که سیستم به آن اجازه می‌دهد وجود داشته باشد نیز می‌تواند بر عرضه آن تأثیر بگذارد. این عدد محدود به ۲۱ میلیون شده است و پس از رسیدن به این عدد، عملیات استخراج بیت کوین های جدید متوقف می‌شود.

 

کاوش‌ها توسط ماینرهای ارزهای دیجیتال برای استخراج آنها (ماینینگ) استفاده می‌شود. این روش به طور فزاینده‌ای سخت می‌شود. اگر هزینه استخراج ارزهای دیجیتال افزایش یابد، می‌توان گفت این امر به‌طورقطع بر قیمت تأثیر می‌گذارد.

 

قیمت بیت کوین؛ همیشه غیرقابل پیش‌بینی؟

قبل از پرداختن به معاملات ارز دیجیتال بیت کوین، همه سرمایه‌گذاران باید همه ملاحظات فوق را در نظر بگیرند. دانستن همه این ملاحظات، قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال به شما کمک می‌کند تا درآمد بلندمدت خود را افزایش دهید.

 

ممکن است عوامل مختلفی مانند دست‌کاری توسط بازیگران اصلی بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، موارد ذکر شده در بالا، قابل‌توجه‌ترین موارد مؤثر بر قیمت بیت کوین هستند.

جدیدترین مطالب