مهمترین اماکن زیارتی مشهد

مهمترین اماکن زیارتی مشهد

با توجه به نزدیک شدن به روزهای نوروز و تعطیلات عید، بسیاری از ایرانی ها دوست دارند تا آغاز سال نو را در کنار حرم امام حضرت رضا (ع) باشند. به همین دلیل این روزها مشهد از همیشه شلوغ تر است و ظرفیت بلیط هواپیما و هتل های ارزان مشهد در کمترین زمان ممکن، به اتمام می‌رسند. جالب است بدانید حرم امام رضا، تنها مکان زیارتی در مشهد نیست و اماکن زیارتی دیگری هم در مشهد وجود دارند که می‌توانید از آنها بازدید کنید. اگر اطلاعی در مورد آنها ندارید، همراه ما باشید تا سایر اماکن زیارتی مشهد را به شما معرفی کنیم.

مهمترین اماکن زیارتی مشهد

معرفی زیارتگاه های معروف شهر مشهد

مشهد از هزاران سال پیش به واسطه حضور حرم امام رضا، مورد توجه مسافران زیادی قرار می‌گرفت. پس از آن نیز افراد علمی و شخصیت های دینی بزرگی برای زندگی و مطالعه در دین به این شهر مهاجرت کرده و در همانجا نیز به خاک سپرده شدند. برای یادبود آنها، مکان های زیارتی بنا شد که امروزه تبدیل به زیارتگاه مشهد شدند.

 

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) مهمترین زیارتگاه مشهد به حساب می‌آید که مسافران زیادی سالانه، حتی برای زیارت چند ساعتی امام رضا (ع) نیز، به این شهر سفر می‌کنند. بارگاه نورانی آن حضرت، در مرکز شهر واقع شده که از همان ابتدای ورود با طراحی، کاشی کاری های فیروزه، آیینه کاری و چلچراغ هایی که وجود دارد، شما را حیرت زده خواهد کرد.

 

پس از به شهادت رسیدن امام رضا (ع)، آن حضرت در روستای کوچکی به نام سناباد به خاک سپرده شدند که تنها یک صندوقچه چوبی نشان مزار ایشان بود. اما بعدها توسط حکومت های مختلف نظیر سلجوقیان، غزنویان، خوارزمشاهیان و تیموریان کم کم بنایی ساخته و جلال و جبروت آن اضافه شد تا در نهایت در زمان صفوی و به دستور شاه عباس صفوی گنبدی خشتی با روکش های طلایی ساخته شد و رواق ها و صحن های زیادی به آن اضافه شدند.

 

حرم امام رضا دارای چهار در ورودی از خیابان های امام رضا موسوم به نام باب الرضا، خیابان شیخ طبرسی مشهور به بست شیخ طبرسی، خیابان نواب صفوی موسوم بست شیخ حر عاملی و باب الجواد از اصلی ترین درهای ورودی حرم امام رضا هستند. در اطراف حرم هتل های زیادی ساخته شده که هر کدام با یکی از این ورودی ها فاصله نزدیک تری دارند.

 

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌آید که قدمت آن به تیموریان بازمی‌گردد. این مسجد به دستور بانو گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری، در سال 821 ساخته شد. این مسجد که در جنوب حرم امام رضا واقع شده، با طراحی و کاشی کاری های ظریفی که دارد، شما را با معماری اصیل ایرانی آن زمان آشنا می‌کند. مسجد بزرگ گوهرشاد چهار ایوان بزرگ و هفت شبستان دارد که از رواق های دارالسیاده و دارالحفاظ می‌توانید به این مسجد تاریخی مشرف شوید.

 

خواجه ربیع

خواجه ربیع، یکی دیگر از اماکن زیارتی در مشهد است که در انتهای خیابان خواجه ربیع قرار دارد. ابوزید ربیع بن خثیم اسدی ملقب به خواجه ربیع، یکی از یاران حضرت علی (ع) بوده که برای دور ماندن از نزاع و اختلاف میان حضرت و معاویه، به ایران سفر می‌کند و در روستای نوغان زندگی و در همان روستا نیز فوت می‌کند. سال ها بعد، در زمان صفویه و با پیشنهاد شیخ بهایی، بنایی برای یادبود ایشان ساخته می‌شود که امروز به نام خواجه ربیع شهرت پیدا کرده است.

مهمترین اماکن زیارتی مشهد

آرامگاه امامزاده یحیی

یحیی بن حسین بن زید، ملقب به امامزاده یحیی، یکی از نوادگان حضرت زین العابدین (ع) است که در همان سال ها برای تبلیغ اسلام و امنیت جانی از امویان به خراسان مهاجرت کرد. در زمان صفویان، شاه طهماسب صفوی، بنایی برای آن حضرت ساخته شد که امروزه فضای سبز و بازارچه هایی اطراف امامزاده به وجود آمده است. این روستان در روستای میامی در دامنه کوه، که حدود 50 کیلومتر از مشهد فاصله دارد.

 

آرامگاه سید حسن مدرس

حتما نام مدرس به گوشتان خورده و داستان هایی از مبارزات این مرد شنیده اید. سید حسن مدرس که یکی از مبارزان رضا شاه بود، به دستور شاه به کاشمر تبعید شد و در همان کاشمر نیز از دنیا رفت. مردم نیز برای زنده نگه داشتن یاد آن بزرگوار، بنایی ساختند که می‌توان از آن بازدید کرد.

مهمترین اماکن زیارتی مشهد

خرید بلیط مشهد با ارزانترین قیمت در فلای تودی

جاهای دیدنی مشهد تنها محدود به اماکن زیارتی نیست، در مشهد جاذبه های گردشگری و تفریحی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها بازدید کنید. اگرچه هم هوایی و هم زمینی می‌توانید به مشهدالرضا سفر کنید، اما طولانی بودن مسیر با توجه به کوتاه بودن تعطیلات زمان زیادی از شما را خواهد گرفت. پس برای صرفه جویی در وقت، بلیط مشهد را بخرید و با ارزانترین پرواز به این شهر زیبا سفر کنید.

 

برای خرید بلیط هواپیما کافی است، وارد سایت فلای تودی شوید و مبدا و مقصد خود را انتخاب کنید. اگر قصد خرید بلیط یک طرفه را دارید، تاریخ ورود و اگر بلیط رفت و برگشت می‌خواهید، تاریخ خروج را هم وارد کنید، پس از وارد کردن تعداد نفرات و کلاس پروازی موردنظر بر روی گزینه جستجو کلیک کرده تا لیستی از بلیط هواپیما مشهد با ایرلاین های مختلف به شما نمایش داده ‌شود. قیمت بلیط هواپیما مشهد در این سایت از ارزانترین به گرانترین گزینه دسته بندی شده، بنابراین رزرو بلیط ارزان به راحتی امکانپذیر است. از تقویم قیمتی فلای تودی نیز استفاده کنید تا ارزانترین قیمت بلیط هواپیما مشهد را در حوالی تاریخ انتخابی شما نمایش دهد. در تمام این مراحل با هر مشکل یا سوالی مواجه شدید، با پشتیبانی 24 ساعته فلای تودی تماس بگیرید.

جدیدترین مطالب