چگونه در دیوان عدالت اداری ثبت شکایت کنیم؟

چگونه در دیوان عدالت اداری ثبت شکایت کنیم؟

در مرجع قضائی دیوان عدالت اداری در صورتی که فردی احساس کند از طرف یک نهاد عمومی با او رفتار نا عادلانه ای صورت گرفته و یا شکایتی از سازمان ها و ارگان های دولتی داشته باشد، می تواند شکایت خود را ثبت کند. در حال حاضر شکایت در دیوان عدالت به صورت غیر حضوری و الکترونیک انجام می شود. افراد باید در سامانه ساجد ثبت نام کرده و شکایت خود را ثبت نمایند. مهلت شکایت در دیوان نیز در موارد مختلف بر اساس قانون ذکر شده است. هزینه دادرسی در دیوان نیز بر اساس تعرفه خدمات قضائی در هر سال تعیین می گردد.

چگونه در دیوان عدالت اداری ثبت شکایت کنیم؟

 

بررسی چگونگی شکایت در دیوان عدالت اداری

بر اساس ماده 16 قانون دیوان عدالت اداری برای ثبت شکایت در این مرکز و شروع رسیدگی در شعبه های دیوان، ابتدا بایستی دادخواست ارائه شود. توجه داشته باشید که دادخواست باید به زبان فارسی بوده و در برگه های مخصوص به آن نوشته شود. لازم به ذکر است در پرونده های صادره با قرار عدم صلاحیت که از سایر مراجع به دیوان ارسال می گردند، نیازی به ارائه دادخواست و پرداخت مجدد هزینه دادرسی نخواهد بود. متقاضیان می توانند برای ارائه دادخواست و پیگیری پرونده خود از وکیل دیوان عدالت اداری در تهران بهره مند شوند.

 

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، افراد برای ثبت دعوی خود می توانند در سامانه ساجد مراجعه نموده و دادخواست خود را ثبت کنند. برای استفاده از سامانه ساجد اشخاص حقیقی و حقوقی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه کرده و در سامانه ثنا ثبت نام نمایند. سپس در سامانه ساجد ثبت نام کنند تا بتوانند از خدمات این سامانه بهره مند شوند.

 

در دیوان عدالت اداری در چه مواردی می توان طرح شکایت کرد؟

در جمهوری اسلامی تمام افراد در صورتی که اعتراضی به ماموران دولتی و یا اداری داشته باشند و یا آئین نامه های موجود در ارگان های مختلف موجب تضرر آن ها شود، می توانند جهت احقاق حق خود در دیوان عدالت اداری ثبت شکایت نمایند. پیش از هر چیزی باید به این سوال پاسخ دهیم که در چه مواردی می توان در دیوان عدالت اداری طرح شکایت نمود؟ به طور کلی اختیارات دیوان عدالت اداری به شرح ذیل می باشند:

 

• رسیدگی به اعتراضات، تظلمات و شکایات اشخاص حقیقی یا حقوقی از اقدامات و تصمیم های نهاد های دولتی از جمله وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات دولتی، شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی، نهاد های انقلابی و موسسات وابسته به آن ها و همچنین اقدامات و تصمیم های مامورین واحد های نام برده در تمامی امور مربوط به وظایف آن ها

 

• رسیدگی به شکایات و اعتراضات به آراء و تصمیم های قطعی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون هایی همچون کمیسیون های مالیاتی، هیئت های رسیدگی به جرائم اداری در مواد قانونی به جهت نقض قوانین و مقررات و یا مخالفت با آن ها

 

• رسیدگی به شکایت های انجام شده علیه قضات و مسئولان قانون موضوع خدمات کشوری و سایر مستخدمان در واحد های مذکور در پاراگراف های فوق و استخدام شدگان موسساتی که شمول این قانون نسبت به آن ها نیاز به ذکر نام دارد، اعم از مسئولان کشوری و لشکری به جهت تضییع حقوق استخدامی

 

مهلت شکایت در دیوان عدالت اداری

یکی از سوالات اصلی در مورد شکایت در دیوان عدالت اداری، مهلت شکایت در این سازمان می باشد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم هر یک از موارد طرح شکایت در دیوان بازه زمانی و مهلت مخصوص به خود را دارند.

 

• در صورتی که اشخاص قصد داشته باشند با استناد به بند 2 ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری طرح شکایت نموده و تقاضای دادرسی نمایند، برای اشخاص مقیم ایران مهلت 3 ماه و برای اشخاص مقیم خارج از ایران مهلت 6 ماه در نظر گرفته شده است. (اعتراض به آرای مراجع شبه قضائی مانند هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما) (اشخاص می توانند برای شکایت از اداره کار به دیوان، از نمونه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار استفاده نموده و دادخواست خود را مطابق با آن تنظیم کنند.)

 

• در مواردی که اشخاص اقدام به طرح شکایت در شعب بدوی دیوان عدالت اداری نموده و رای بدوی صادر شده باشد؛ رای مذکور برای اشخاص مقیم ایران به مدت بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از ایران به مدت دو ماه قابلیت تجدید نظر خواهی در شعب تجدید نظر دیوان را خواهد داشت. پس از انقضای این مهلت رای صادر شده قابل اجرا خواهد بود.

 

• در مواردی که حکم صادره از دیوان، جهات اعاده دادرسی ذکر شده در قانون دیوان عدالت اداری را داشته باشد، اشخاص می توانند با پرداخت هزینه دادرسی تقاضای اعاده دادرسی از آن حکم یا رسیدگی مجدد نمایند. در این صورت مهلت شکایت اعاده دادرسی در دیوان بیست روز خواهد بود.

 

هزینه دادرسی در دیوان عدالت اداری چقدر است؟

افراد برای اقامه دعوی در دیوان عدالت اداری باید بدانند که برای ارائه و تقدیم دادخواست نیاز به پرداخت هزینه های دادرسی می باشد. بر اساس ماده 19 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری هزینه دادرسی در شعب بدوی دیوان مبلغی معادل 100 هزار ریال و در شعب تجدید نظر مبلغ 200 هزار ریال خواهد بود.

 

در خصوص این هزینه ها تبصره ای مطرح گردیده است که بر اساس آن، مبلغ اعلام شده در این ماده بسته به نرخ تورم و توسط بانک مرکزی هر سه سال یک بار تعدیل می شوند. این تعدیل به پیشنهاد رئیس دیوان و به تائید رئیس قوه قضائیه و تصویب هیئت وزیران انجام می شود.

 

تفاوت دیوان عدالت اداری با سایر مراجع قضائی تخصصی بودن آن است. دیوان عدالت یک مرجع تخصصی برای رسیدگی به شکایات اداری می باشد. از این رو شکایت در دیوان عدالت اداری و پیگیری پرونده کاری زمان بر و پیچیده خواهد بود و نیاز به فردی متخصص در این امور دارد. وکلای متخصص و با تجربه می توانند در کم ترین زمان ممکن و بدون هدر رفت هزینه افراد را به نتیجه مطلوب برسانند. ما در گروه وکلای دیوان عدالت اداری با داشتن بهترین وکلای متخصص آماده ارائه خدمات حقوقی و مشاوره ای به شما عزیزان هستیم. با ما تماس بگیرید.

جدیدترین مطالب