کتاب 1984

کتاب 1984

رمان 1984 که در لیست برترین کتاب های ادبی تاریخ قرار دارد، رمانی پادآرمانشهری ست که توسط جورج اورول نگارش شده. او در این رمان از جامعه ای صحبت می کند که وجود خارجی نداشته اما مشکلاتش برای همه مردم آشنا و قابل لمس است. در این جامعه مانند خیلی از جوامع حقیقی، تنفر شدیدی نسبت به ناظر کبیر (قدرتمند دیکتاتور) وجود دارد، افراد هیچ گونه آزادی نداشته و مدام تحت نظارت نیروها هستند، عشق و عاشقی ممنوع است و شهر پر است از ناامنی.

 

برخی منتقدین  رمان 1984 را اثری در ژانر علمی تخیلی محسوب می کنند. این اثر تاکنون به بیش از پنجاه زبان زنده دنیا ترجمه شده و میلیون ها نسخه از آن به فروش رسیده. جورج اورل در این رمان به مفاهیمی هم چون بزه فکری (جرم اندیشه)، گفتار نو (گفتار ساختگی)، و دوگانه باوری (پندار دوگانه) می پردازد.

کتاب 1984

نقد و بررسی کتاب 1984

جورج اورول در رمان 1984 از سه کشور سخن می گوید که در تقابل دائمی با هم قرار دارند؛ اوشینیا، ایستیشیا، اوراسیا. شخصیت اصلی رمان با نام وینستون خود کارمند حزب است اما در عین حال متنفر از آن؛ او هم مانند خیلی از مردم درگیر رابطه ای می شود که مجبور است پنهانش کند، چرا که در این جامعه تله اسکرین ها همه چیز را ذخیره می کنند، و یکی از مهم ترین ممنوعیت ها، ممنوعیت از عشق است.

 

رمان 1984 رمانی ست در تقابل و رد کمونیسم و نظام های تمامیت خواه. این رمان مفاهیمی هم چون حریم شخصی، امنیت، زورگویی، رهبری، قدرت، برابری، ترس و دروغ را در خود گنجانده. جورج اورول به گونه ای رمانش را خلق کرده انسان ها در هر دوره و زمانی در هر جامعه ای که زیست می کنند بتوانند با داستان ارتباط گرفته و از همه مهم تر دیدی انتقادی به پیرامون خود خاصه سیاست و اجتماع پیدا کنند.

 

جورج اورول نویسنده کتاب 1984

اریک ارتور بلر که با نام مستعار جورج اورول شناخته می شود، نویسنده ای اهل بریتانیاست. او که بیست و پنجم ژوئن 1903 متولد شد در روزنامه نگاری، داستان نویسی و نقد ادبی فعالیت داشت. عمده تمرکز او بر مردم بود! او تلاش می کرد با شناخت دقیق و عمیق مردم، با دغدغه های آن ها آشنا شده و از بعد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در آثار ادبی خود به آن ها بپردازد.

 

جورج اورول خالق آثار زیر است: قلعه حیوانات، روزهای برمه، دختر کشیش، پول و دیگر هیچ، آس و پاس ها در پاریس و لندن، جاده به سوی اسکله ویگان، درود بر کاتالونیا، یک فنجان چای دبش

جورج اورول نویسنده رمان 1984

خلاصه داستان کتاب 1984

رمان 1984 از یکی از روزهایی آغاز می شود که وینستون اسمیت از محل کار به خانه بازگشته. شغل اوشغلی ست که به نوعی زیر چتر حاکم قرار می گیرد، اما او هم چنان تحت نظارت نیروهای حزب است. وینستون علی رغم این که در خانه اش هم توسط تله اسکرین ها نظارت می شود، شروع می کند در دفترش از نفرتی که به ناظر کبیر دارد می نویسد و چند ثانیه بعد زنگ در خانه به صدا در می آید و تصور وینستون این است که احتمالا پلیس اندیشه برای دستگیری او آمده!

 

در سیستمی چنین سخت گیر وینستون به دختری که تقریبا تفکرت مشابهی با خودش دارد علاقه مند می شود. در این جا آن ها مجبورند علاوه بر پنهان کردن احساس خود به یکدیگر، تنفرشان از ناظر کبیر را هم پنهان کنند و تمام این ها به سادگی به وقوع نمی پیوندد.

 

بهترین ترجمه های کتاب 1984

تاکنون افراد زیادی رمان 1984 را ترجمه کرده اند مانند: کاوه میر عباسی در نشر چشمه، حمیدرضا بلوچ در نشر مجید، وحید کیان در کارگاه فیلم و گرافیک سپاس، نسرین علی پور در نشر چلچله، شهناز مجیدی در نشر پنگوئن، سیروس نورآفرین در نشر شورآفرین، بهناز پیاده در نشر راه معاصر، امیر سالار کیا در نشر هنر پارینه و ماهابه، مهدی بهره مند در نشر جامی، محسن شعبانی در نشر یوشیتا، زهره زندیه در نشر کتاب پارس و …

 

اصیل ترین نسخه ترجمه شده ی رمان 1984 را می توان نسخه ی منتشر شده در نشر نیلوفر دانست که توسط صالح حسینی ترجمه شده. صالح حسینی مترجمی پیشکسوت است که برای کار کردن در حیطه ترجمه در رشته زبان انگلیسی در داخل و خارج از ایران تحصیل کرده است. او در سال 1361 زمانی که تازه شروع به فعالیت کرده بود برای اولین بار رمان 1984 را به فارسی برگرداند. در ادامه چند سال بعد آن ترجمه را بازبینی و تکمیل نمود.

صالح حسینی مترجم 1984

جملات زیبای کتاب 1984

اگر اجازه ی تماس با بیگانگان را می یافت متوجه می شد که همه ی آنها موجوداتی شبیه خود اویند و اکثر مطالب منقول درباره ی آنها دروغ است. دنیای مهروموم شده ای که در آن زندگی می کند، شکسته می شد و ترس و نفرت و خودپارسابینی که روحیه اش بر شالوده ی آنها استوار است، تبخیر می شد. بنابراین هر سه قدرت روی این امر توافق کرده اند که، به رغم دست به دست گشتن ایران و مصر و جاوه و سیلان، از مرزهای اصلی جز با بمب نباید عبور کرد.

 

* خراب کردن واژه ها کار قشنگی است. البته ضایعه ی بزرگ به افعال و صفات مربوط می شود، اما صدها اسم هم هست که می توان از شرشان خلاص شد. علاوه بر مترادفات، متضادها هم هست. آخر برای واژه ای که ضد واژه های دیگر است، چه توجیهی وجود دارد؟ هر واژه ای ضد خود را در بطن دارد. به عنوان مثال، واژه ی «خوب» را در نظر بگیر. اگر واژه ای مانند «خوب» داشته باشیم، چه نیازی به واژه ای مثل «بد» هست؟ «ناخوب» عینا همان کار را می کند. بهتر هم هست، چون دقيقا ضد واژه ی «خوب» است و «بد» این چنین نیست.

 

کتاب های مشابه 1984

کتاب دیگری که برای علاقه مندان به این ژانر می توان پیشنهاد نمود رمان مزرعه حیوانات نوشته جورج اورول است. این رمان هم در دسته ادبیات سیاسی جای دارد و روایت حیواناتی ست که در مزرعه آقای جونز زندگی کرده و از آزار و اذیت های او به ستوه آمدند. این حیوانات تصمیم می گیرند تا با برپا کردن یک انقلاب به رهبری خوک ها شورشی به پا کنند و از آقای جونز رهایی یابند.

 

پس از موفقیت آن ها، رفتار خوک ها که رهبری را به عهده داشتند کم کم دچار تغییر می شود. به حدی که آزارگری آن ها از خودآقای جونز بیشتر می گردد. رمان مزرعه حیوانات به مفاهیمی هم چون برتری و قدرت اشاره دارد و تمام حرف خود را به شکل نمادین می زند. اوضاع مزرعه حیوانات را می توان مثالی برای آن چه در سیاست خیلی از جوامع می گذرد دانست.

 

برای خرید این کتاب یا کتاب های مشابه دیگر می توانید به چی بخونم مراجعه کنید.

جدیدترین مطالب