گنبد علویان همدان: سفری به دنیای هنر و معماری سلجوقی

گنبد علویان همدان: سفری به دنیای هنر و معماری سلجوقی

گنبد علویان در شهر همدان، جاذبه‌ای تاریخی است که با گچ‌کاری‌های چند‌صد‌ساله زیبای خود شناخته می‌شود. این گنبد، ساختمانی تاریخی آراسته شده با سنگ، کاشی و آجر است. این بنا در دوره صفویه بنا شده و به‌دلیل زیبایی و کاربری‌های مختلفی که در‌طول تاریخ داشته، جذابیت بسیاری دارد. امروزه، گنبد علویان به‌عنوان یک موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد که اشیا و آثار باستانی در آن نمایش داده می‌شوند. اگر قصد سفر به همدان را دارید، می‌توانید با خرید بلیط قطار و رزرو هتل همدان، از این مکان فرهنگی با‌ارزش بازدید کنید و لذت ببرید.

گنبد علویان همدان: سفری به دنیای هنر و معماری سلجوقی

گنبد علویان کجاست و چرا باید از آن دیدن کرد؟

گنبد علویان، بنایی آجری با گچ‌بری‌های بی‌نظیر، یادگاری از دوران سلجوقیان است که در شهر همدان و در چهارباغ علویان، نزدیک میدان امامزاده عبدالله واقع شده است. این بنا که در سال ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده، در ابتدا، به‌عنوان مسجد ساخته شده بود، اما بعدها به مقبره خاندان علویان تبدیل شد.

 

معماری گنبد علویان، تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی است و گچ‌بری‌های آن، نقوش اسلیمی، هندسی و آیه‌های قرآنی را به‌زیبایی به‌نمایش می‌گذارند. سقف بنا نیز گنبدی دوپوسته بود که در گذر زمان تخریب شده و امروزه به‌صورت مسطح دیده می‌شود. اگر با خودروی شخصی به همدان سفر کرده‌اید، از‌طریق بلوار باباطاهر به میدان امامزاده عبدالله بروید و سپس وارد بلوار علویان شوید. گنبد علویان در فاصله ۳۰۰متری از میدان قرار دارد. اگر هم با بلیط قطار به این شهر آمده‌اید و هتل همدان را رزرو کرده‌اید، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی و اتوبوس‌های خط میدان امام‌خمینی-میدان امامزاده عبدالله استفاده کنید و در ایستگاه چهار باغ علویان پیاده شوید.

 

بهترین زمان بازدید از گنبد علویان همدان

در‌صورتی‌که، به‌دنبال آب‌و‌هوایی خنک و دلپذیر هستید، بهار و پاییز بهترین زمان سفر به همدان و بازدید از گنبد علویان است؛ اما اگر قصد دارید در تابستان به این شهر سفر کنید، به‌خاطر داشته باشید که همدان آب‌و‌هوای گرمی دارد و گنبد علویان در این ایام بسیار شلوغ خواهد بود؛ علاوه‌بر‌این، اگر قصد سفر با قطار به همدان را داشته باشید، قیمت بلیط قطار در فصل تابستان بالاتر از فصل‌های دیگر است.

 

در‌صورتی‌که، در فصل زمستان به این شهر سفر کنید، فرصت این را خواهید داشت تا در کنار بازدید از این بنای تاریخی، از تفریحات زمستانی شهر همدان نیز لذت ببرید.

 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به گنبد علویان

در اطراف بنای تاریخی گنبد علویان، جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد؛ بنابراین، با خرید بلیط قطار و رزرو هتل همدان در نزدیکی امامزاده عبدالله، شما شانس این را خواهید داشت که به چند مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر همدان سر بزنید. در ادامه، به معرفی این اماکن خواهیم پرداخت.

گنبد علویان همدان: سفری به دنیای هنر و معماری سلجوقی

آرامگاه ابن‌سینا

آرامگاه ابن‌سینا بنای یادبودی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده است. این بنا در سال ۱۳۳۱، به‌ دستور محمدرضا شاه پهلوی و با الهام از برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس ساخته شد. بخش اول شامل یک برج آجری با گنبدی فیروزه‌ای است که در مرکز میدان قرار دارد. در داخل این برج، قبر ابن‌سینا و ابوسعید دخدوک، دوست و همدم او، قرار دارد.

 

بخش دوم شامل دو تالار شمالی و جنوبی است که در دو طرف برج قرار دارند. در تالار شمالی، کتابخانه‌ای با بیش از 10 هزار جلد کتاب وجود دارد و در تالار جنوبی، موزه‌ای با اشیاء تاریخی مربوط به ابن‌سینا و دوره‌های مختلف تاریخی ایران قرار دارد.

 

بازار سنتی همدان

بازار سنتی همدان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران است که در مرکز شهر همدان و در خیابان اکباتان واقع شده است. قدمت این بازار به دوره صفوی بازمی‌گردد و در‌طول دوره‌های مختلف تاریخی، توسعه یافته است. بازار سنتی همدان دارای راسته‌ها و سراهای متعددی است که در هرکدام از آن‌ها صنف خاصی از کسبه فعالیت می‌کنند. در این بازار، می‌توانید انواع کالاها و محصولات را پیدا کنید.

 

غار علیصدر

غار علیصدر بزرگترین غار آبی قابل قایق‌رانی در جهان است که در ۷۰کیلومتری شمال غربی همدان و در روستای علیصدر واقع شده است. این غار در سال ۱۳۴۶ توسط یک چوپان کشف شد و از آن زمان، به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب ایران تبدیل شده است. دمای داخل غار درطول سال ثابت است؛ بنابراین، فرقی نمی‌کند چه فصلی از آن بازدید می‌کنید. این غار همچنین دارای دو مسیر خشکی و آبی است. در‌صورت استفاده از قایق، در مسیری به طول ۱۲۰۰ متر حرکت می‌کنید که جاذبه‌های متفاوتی دارد. همچنین اگر از مسیر خشکی و با پای پیاده تردد کنید، می‌توانید از جاذبه‌های متفاوتی دیدن کنید.

 

امامزاده عبدالله

امامزاده عبدالله بن محمد باقر، مشهور به امامزاده عبدالله، بنایی مذهبی و تاریخی در شهر همدان و در میدان امامزاده عبدالله است. این بنا در قرن هشتم هجری قمری ساخته شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است. با تهیه بلیط قطار و رزرو هتل همدان در نزدیکی امامزاده عبدالله، می‌توانید علاوه‌بر بازدید از این اثر تاریخی، به دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر همدان نیز نزدیک باشید.

 

موزه مردم‌شناسی همدان

موزه مردم‌شناسی همدان در حمام قلعه واقع شده که بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار است. این موزه در سال 1387 افتتاح شد و به معرفی آداب‌و‌رسوم و فرهنگ مردم همدان در گذشته می‌پردازد. این موزه دارای بخش‌های مختلفی از‌جمله بخش ورودی، سربینه، گرم‌خانه و پشت‌بام است.

گنبد علویان همدان: سفری به دنیای هنر و معماری سلجوقی

از کجا هتل همدان را رزرو کنیم؟

اگر قصد سفر به همدان را دارید، سایت فلای تودی یک سامانه جامع برای رزرو آنلاین هتل و بلیط قطار است که می‌توانید در ۲۴ ساعت شبانه‌روز از آن استفاده کنید. با استفاده از این سایت، به‌راحتی و در کمترین زمان، ارزانترین هتل همدان و بهترین قیمت بلیط قطار این شهر را برای سفر خود رزرو کنید. این سامانه با ارائه بهترین قیمت‌ها، به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید. علاوه‌بر‌این، با ارائه طیف گسترده‌ای از هتل‌ها و قطارها در همدان، به شما این امکان را می‌دهد تا متناسب با نیاز و سلیقه خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. فرآیند رزرو هتل و بلیط قطار در فلای تودی بسیار آسان و سریع است و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه رزرو خود را انجام دهید.

جدیدترین مطالب