۱۵ ایده برنامه غذایی ناهار و شام برای یک هفته

۱۵ ایده برنامه غذایی ناهار و شام برای یک هفته

غذاهای ایرانی تنوع زیادی دارند، اما گاهی اوقات نمی‌دانیم برای وعده ناهار یا شام چی درست کنیم! بدون شک تهیه غذاهای تکراری در طول هفته، باعث می‌شود تا میل کمتری به خوردن آن غذاها داشته باشیم؛ حال هرچقدر که غذای محبوبی باشد! برای فرار از تکرار، بهتر است تا ایده‌های مختلفی برای تهیه غذا در طول هفته داشته باشید و آن‌ها را تهیه کنید. در ادامه با لیستی از ۱۵ غذای خوشمزه و مقوی برای وعده ناهار یا شام آشنا می‌شوید.

 

غذاهای خوشمزه برای وعده ناهار یا شام

غذاهای ایرانی تنوع زیادی از انواع پلو، خورشت، آش و آبگوشت دارند و با مواد اولیه مختلفی آماده می‌شوند که در ادامه برخی از آن‌ها معرفی شده است. شما می‌توانید غذای خود را در منزل تهیه کرده یا از خرید آنلاین غذا سفارش دهید.

 

۱. آبگوشت

آبگوشت یکی از غذاهای ایرانی است که با استفاده از گوشت گوسفندی، دنبه گوسفند، نخود، لوبیا سفید، پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی تهیه می‌شود. البته در برخی شهرها ممکن است این غذا با تغییرات کوچکی همراه شود.

 

۲. شنیسل مرغ

شنیسل مرغ را می‌توان یک غذای ساده و سریع دانست که انتخابی خوب برای رژیم‌های پروتئینی است. برای تهیه این غذا باید سینه مرغ را بکوبید تا نازک شود. پس از طعم‌دار کردن مرغ، آن را به پودر سوخاری آغشته و در روغن سرخ کنید. سرو این غذا در کنار سبزیجات انتخاب خوبی است.

 

۳. قیمه

قیمه از جمله غذاهایی است که می‌توان برای ناهار و حتی شام سرو کرد. قیمه را می‌توان با سیب زمینی سرخ شده سرو کنید یا بادمجان‌های سرخ شده را داخل خورشت ریخته و قیمه بادمجان داشته باشید. قیمه از غذاهای مجلسی نیز محسوب می‌شود که برای مهمانی‌ها انتخاب مناسبی است.

 

۴. سمبوسه

درست کردن سمبوسه کار آسانی است و برای تهیه آن به زمان زیادی نیاز ندارید. در طرز تهیه سمبوسه از آماده کردن پوره سیب زمینی، آن را با پیاز داغ و سبزیجات به صورت مثلثی در نان لواش پیچیده و در روغن سرخ کنید. البته با اضافه کردن گوشت و پنیر پیتزا می‌توان سمبوسه پیتزایی آماده کرد.

 

۵. آش رشته

اینکه همیشه برنج یا خورشت تهیه کنید، برنامه غذایی را تکراری می‌کند. شما می‌توانید برای وعده ناهار بعدی، آش رشته طبخ کنید. این آش طعم فوق‌العاده‌ای داشته و به دلیل وجود حبوباتی مانند نخود و لوبیا و کشک، از جمله غذاهای مقوی است.

 

۶. کتلت مرغ

۱۵ ایده برنامه غذایی ناهار و شام برای یک هفته

یکی از انواع کتلت، کتلت مراغ است. اگر طعم مرغ را بیش از هر گوشت دیگری می‌پسندید، کتلت مرغ را امتحان کنید. مواد اولیه این غذا شامل سینه مرغ چرخ شده، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، زعفران و آرد است که باید به‌شکل کتلت سرخ کرد.

 

۷. باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو به تنهایی نیز از جمله پلوهای خوشمزه ایرانی است که شما می‌توانید آن را با خوراک ماهیچه و یا حتی خوراک مرغ سرو کنید. اگر می‌خواهید از تمامی مواد مغذی ماهیچه به خوبی بهره‌مند شوید، حتما آب خوراک را که حاوی عصاره گوشت است، به همراه غذا میل کنید.

 

۸. لازانیا

لازانیا یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار، به‌ویژه در میان جوان‌ترها و بچه‌ها است. اگر فرزندان شما به خوردن گوشت خورشتی علاقه‌ای ندارند، می‌توانید سس لازانیا با گوشت را تهیه کرده و لابه‌لای ورقه‌ها اضافه کنید. البته شما می‌توانید در تهیه سس لازانیا، به‌جای گوشت، سویا هم به‌کار ببرید.

 

۹. کوفته تبریزی

کوفته تبریزی از جمله غذاهایی است که به برنج نیازی نداشته و با نان سرو می‌شود. برای تهیه این غذا به مواد اولیه‌ای شامل گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، سبزیجات، پیاز، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، آلو برغان، زرشک و گردو نیاز دارید. پس از آماده کردن کوفته، باید آن‌ها به همراه سس و به‌صورت خوراک بپزید.

 

۱۰. هویج پلو

هویج پلو یکی از پلوهای خوشمزه ایرانی است که طعم تقریبا شیرینی دارد. برای تهیه این غذا به برنج، سینه مرغ، پیاز، خلال پسته، خلال نارنج، زرشک، کمی شکر، زعفران و نمک نیاز دارید. اگر دوست دارید تا هویج پلو شما شیرین نباشد، شکر را حذف کرده و مقدار زرشک را نیز افزایش دهید.

 

۱۱. سبزی پلو با ماهی

مصرف ماهی در رژیم غذایی هفتگی شما ضروری است. شما می‌توانید ماهی را تمیز کرده و پس از مزه‌دار کردن، با روغن سرخ کنید. البته دیگر روش تهیه ماهی، کباب کردن آن است. سرو ماهی در کنار سبزی پلو یک غذای خوشمزه، همه‌پسند و مقوی محسوب می‌شود.

 

۱۲. کشک بادمجان

اگر به طعم بادمجان علاقه دارید، کشک بادمجان غذای مناسب شما است. مواد اولیه این غذا ساده و کم‌هزینه هستند، اما نتیجه نهایی غذایی خوشمزه و مقوی خواهد بود. برای تهیه کشک بادمجان پس از سرخ کردن و له کردن بادمجان، باید آن را با کشک، نعناداغ، سیرداغ و گردو مخلوط کنید.

 

۱۳. خورشت فسنجان

۱۵ ایده برنامه غذایی ناهار و شام برای یک هفته

فسنجان غذای مناسب برای برنامه غذایی هفتگی یا پذیرایی در مهمانی‌ها است. ماده اصلی این غذا گردو چرخ کرده است که با پیاز داغ، گوشت، رب انار و ادویه تهیه می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه فسنجان از گوشت گوسفندی، مرغ یا اردک استفاده کنید.

 

۱۴. سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی غذایی سبک و ساده است که می‌توان برای وعده شام سرو کرد. مواد اولیه این غذا شامل ماکارونی پخته شده، ذرت، مرغ پخته، فلفل دلمه‌ای، خیارشور، سس مایونز، آبلیمو، نمک و ادویه‌ها است. البته به‌جای مرغ می‌توان از کالباس هم استفاده کرد.

 

۱۵. کوکو سبزی

در تهیه کوکو سبزی می‌توانید از سبزیجات معطر مانند گشنیز، تره، ترخون و جعفری استفاده کنید. پس از ترکیب سبزیجات خرد شده، تخم مرغ، آرد، نمک و ادویه، مواد کوکو را در تابه‌ای با روغن داغ پهن کرده و هر دو طرف کوکو را سرخ کنید.

 

برای وعده ناهار و شام از اسنپ فود کمک بگیرید

به خاطر داشته باشید که غذاهای ایرانی تنوع زیادی دارند و تنها به این ۱۵ غذا محدود نمی‌شوند. شما می‌توانید انواع پلو، خوراک، آبگوشت، آش، غذاهای حاضری و… را در برنامه غذایی خود استفاده کنید. اگر در شرایطی بودید که وقت یا حوصله تهیه غذا در منزل را نداشتید، سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود، راحت‌ترین روش برای خرید غذا است. غذای خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

جدیدترین مطالب