روش پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ + خواص مربای به در طب سنتی

روش پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ + خواص مربای به در طب سنتی

مربا به خوشمزه در فصل زمستان بسیار می چسبد اگر قصد پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ را دارید در این مطلب روش پخت مربا به خوشمزه بیان خواهد شد طرز تهیه مربا به خوشمزه و خوشرنگ را در سایت سرگرمی سماتک بخوانید و در پایان خواص مربای به در طب سنتی تهیه و گردآوری شده است.

 

روش پخت مربا به خوشمزه

مربای به را باید با حوصله و صبر پخته کنید تا خوشمزه و خوشرنگ شود بسیاری از خانمها برای پخت مربای به نمی دانند باید از کجا و چگونه شروع کنند ابتدا باید برای خرید به تازه به بازار روز بروید و برای پخت مربا به خوشمزه بهترین به ها را انتخاب کنید در اینجا مواد لارم برای پخت مربای به را بخوانید:

روش پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ + خواص مربای به در طب سنتی

مواد لازم برای پخت مربا به

میوه به ۱ کیلو
شکر ۸۰۰ گرم
هل ۴ عدد
گلاب ۴ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ

برای پخت مربا به ابتدا همه به ها را تمیز شسته و کاملا خشک کنید. سپس به اندازه های دلخواه برش بزنید( می توانید قطعات نگینی خرد کنید و یا برش های زیباتر و بزرگتری بزنید). پس از خرد کردن به ها آنها را در قابلمه مناسب بریزید و تا حدی که روی میوه ها را آب بگیرد آب اضافه کنید و اجازه دهید حدود نیم ساعت بپزد. نکته: میوه به پس از پخته شدن به رنگ صورتی مایل به قرمز تغییر رنگ می دهد و اگر شما دوست دارید مربا به قرمز رنگ و خوشرنگ تری داشته باشید می توانید آن را در ظرف مسی بپزید تا همان رنگی شود که شما از مرباهای مادربزرگ تان به خاطر دارید.

س از اینکه اطمینان یافتید مربا به حد کافی پخته است اگر دوست داشتید گلاب هم اضافه کنید و حدود ۱ دقیقه بجوشایند اما در بیشتر مواقع همان هل عطر و طعم بسیار خوبی به مربای شما خواهد داد. برای اینکه از قوام مربا مطمئن شوید یک قطره از شربت مربا را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر قطره مربا تا ته لیوان رفت و از هم باز نشد خیالتان راحت باشد که قوام آن کافی است. اما اگر قوام کافی نداشت ولی مربا کاملا پخته شده بود می توانید درب قابلمه را باز بگذارید و با حرارت زیاد کمک کنید تا آب اضافی تبخیر شود.

در پایان پس از اینکه از رنگ قرمز و قوام و پخت مربای خود کاملا مطمئن شدید آبلیمو را اضافه کنید و اجازه دهید مربا خنک شود. اضافه کردن آبلیمو به این خاطر است که مربا شکرک نزند.

پس از خنک شدن می توانید مربا را در ظرف های تمیز و کاملا خشک نگه دارید تا برای مدتها یک مربای خوشمزه و خوش عطر و طعم خانگی داشته باشید.

روش پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ + خواص مربای به در طب سنتی

خواص مربای به در طب سنتی

در بین انواع مربا، «مربا به» یکی از پرطرفدارترین مرباهاست، خواص مربای به در طب سنتی برای همه به اثبات رسیده است و خوب است که شما هم از خواص مربای به در طب سنتی بهرمند شوید ولی بد نیست بدانید که اگر مزاج گرمی دارید بهتر است مربا به را برای مصرف انتخاب نکنید. خانمها باید برای تهیه مربای بِه باید از ظروف مسی استفاده کنند تا مربا رنگ خوبی داشته و با کیفیت باشد.

 

مصرف مربا به نقش موثری در تقویت معده و قلب دارد؛ مربای بِه برای مبتلایان به رفلاکس معده (برگشت غذا از مری و معده) مفید است.

وی درباره خواص دیگر مربای بِه گفت: مصرف این مربا تاثیر بسزایی در تقویت قوه بینایی دارد؛ مربای بِه شادی و نشاط را در افراد به همراه دارد؛ این مربا برای اشخاصی که دچار ترس می‌شوند، مناسب است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مربای بِه ورم روده را از بین می‌برد؛ این مربا همچنین اعصاب را تقویت می‌کند و سبب ایجاد تعادل در افراد می‌شود.

عظمایی با بیان اینکه مربای بِه برای زنان باردار بسیار مفید است، تاکید کرد: مصرف این مربا در دوران بارداری موجب زیبایی چهره نوزاد می‌شود؛ مربای بِه همچنین رحم را تقویت و از سقط جنین جلوگیری می‌کند.

روش پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ + خواص مربای به در طب سنتی

خواص درمانی مربای به

مربای به پخته شده در شکر به علت پختن و مخلوط شدن با شکر یا عسل، ضررهای استفاده از «به» خام را ندارد و نفخ تولید نمی‌کند.ضمن اینکه مصرف مربای « به »، باعث تقویت معده می‌شود و می‌تواند جلوی ریفلاکس یا همان برگشت محتویات معده به مری را بگیرد.

 

خواص دانه به چیست؟ سرد و تر است و لعاب آن برای گرفتگی صدا و سرفه خشک و خشکی و سوزش دهان و زخم روده‌ها و تب کاربرد دارد.در سرفه‌های اطفال که مزمن شده است لعاب به دانه همراه با کمی نبات موجب کاهش خشکی سرفه و میزان سرفه می‌شود.نکته مهم این است که دانه‌های «به» یا «سیب» به هیچ عنوان جویده نشوند.آنچه مفید است لعاب دانه است.درضمن مالیدن لعاب آن در سوختگی‌ها و آفتاب سوختگی بسیار سودمند است.

 

روغن به چه خاصیتی دارد؟ طبیعت سرد و تر دارد.برای جوش و زخم دهان کاربرد دارد.مانع تعریق می‌شود.در رفع سرگیجه و وزوز گوش و همچنین زخم رحم، زخم مجاری ادراری، زخم روده‌ها و اسهال مفید است.

 

خواص پرزهای سطح میوه به پرزهای سطح میوه به اثر ضد خونریزی دارند و پاشیدن پودری از پرز روی زخم خونریزی‌دهنده می‌تواند در بند آمدن سریع خونریزی کمک کند.

 

خواص شکوفه تازه به مصرف شکوفه تازه میوه به صورت مربا، باعث تسکین سردرد و تقویت مغز و قلب می‌شود.علاوه بر این، استفاده از مربای آن برای تقویت سینه و قلب و درمان تپش قلب به کار می‌رود.

 

خواص رب به برای بدن رب «به ترش» طبیعت سرد و خشک دارد و مصرف آن در رفع اسهال، استفراغ و همچنین کاهش درد معده و دل‌پیچه مفید است.بیشتر منظور اسهال‌هایی است که با دفع صفرا سوزش مقعد همراه است.میوه «به»، خاصیتی قابض دارد، از این رو در صورت ابتلا به اسهال مزمن، با توجه به تانن‌های موجود در آن می‌توان آن را در غذا به کار برد.اما برای دریافت تاثیر میوه «به»، در کاهش اسهال باید حداقل ۳ ماه مرتب آن را در برنامه غذایی قرار داد.مصرف رب «به ترش» مانند مصرف سایر ترشی‌جات برای سرفه مضر است.کاربرد رب «به شیرین» هم مثل «رب ترش» است اما معتدل‌تر بوده و کسانی که معده، روده و کبد ضعیف دارند، راحت‌تر آن را تحمل می‌کنند.

 

خواص به کباب شده در آتش خوردن آن در برطرف کردن اسهال مزمن به کار می‌رود.این میوه به دلیل داشتن ترکیبی به نام «پکتین» که از کربوهیدرات‌های پیچیده است و خواص دارویی دارد، به درمان اسهال کمک می‌کند.

روش پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ + خواص مربای به در طب سنتی

مضرات مربای به

یکی از نکاتی که معمولا حین تهیه انواع مربا و ترشی ها در نظر گرفته نمی شود، این است که باید متناسب با مزاج، این فراورده ها را انتخاب و مصرف کرد. در طب سنتی، مربا به دلیل شیرینی دارای مزاج گرمی است و ترشی ها به دلیل ترکیبات موجود در آن مزاج سردی دارد.

با توجه به اینکه خاصیت خود مربا به دلیل شیرین بودن، گرم است، مرباهایی که مزاج معتدل دارند، به دلیل اینکه خاصیت آن به سمت خنکی می رود، مصرفشان به افرادی که مزاج گرمی دارند، پیشنهاد می شود.

بنابراین اگر فردی مزاج گرمی دارد و از طرفی به خوردن «مربای به» یا «هویج» علاقه مند است، باید بداند پس از مصرف آن جوش می زند. چون همان طور که قبلا اشاره شد هم مزاج مربا و هم میوه «به» گرم است. از این رو، باید حتما با یک ماده خوراکی خنک آن را مصرف کرد.

اگر هم پوست بدن فرد به خصوص صورت، مستعد جوش زدن است یا در سنین نوجوانی به سر می برد، چون در این سن به دلیل تغییرات هورمونی صورت جوش می زند، مرباهایی باید مصرف شود که از گیاهان یا میوه های با مزاج خنک تهیه شده اند.

روش پخت مربا به خوشمزه و خوشرنگ + خواص مربای به در طب سنتی

پیشنهاد طب سنتی هنگام مصرف مربای به

مصرف مربای آلبالو و تمشک به دلیل سرد مزاج بودن و مربای گل محمدی، بالنگ و پرتقال به خاطر مزاج معتدلی که دارد، به افراد گرم مزاج پیشنهاد می شود. درضمن شربت به – لیمو نیز مزاج معتدل و خوبی دارد چون به گرم و لیمو سرد است.

ولی اگر فردی دارای مزاج سرد است و می خواهد رطوبت بدن افزایش پیدا نکند، استفاده از مرباهایی با مزاج گرم، برایشان مفید است. مربای به یا «مربای انجیر» انتخاب خوبی برای استفاده است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب