انشا در مورد شب قدر | انشا با موضوع شب قدر

انشا در مورد شب قدر | انشا با موضوع شب قدر

انشا در مورد شب قدر برای دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی را در این بخش از سایت سماتک قرار داده ایم و اگر می خواهید انشا با موضوع شب قدر ماه مبارک رمضان بنویسید در ادامه این بخش چند انشا ادبی در مورد شب قدر و فضیلت های آن تهیه و گردآوری شده است.

 

انشا در مورد شب قدر

در بخش اول این مقاله بهترین انشا در مورد شب قدر ماه رمضان مناسب برای دانش آموزان کلاس سوم تا ششم دبستان  را می خوانید و توصیه می کنیم پس از خواندن این انشا زیبا در مورد شب قدر، از یافته های ذهن خود استفاده کرده و انشایی با موضوع شب های قدر بنویسید:

 

شب قدر شبی است که به ما مسلمانان تأکید بسیاری برای پاس‌داشت آن شده است. این شب ارزش فراوانی دارد. چنان که خدا در قرآن کریم می‌فرماید این شب از هزار ماه بهتر است. پس اتفاقاتی که در این شب روی می‌دهد، باید از اهمیت فراوانی برخوردار باشد و بر ماست که این شب را بیشتر بشناسیم و به آن اهمیتی در خور شأنش بدهیم.

 

نخستین مسأله‌ای که درباره این شب پیش روی ماست، آن است که این شب دقیقا چه شبی است. آنچه از مقایسه آیات قرآن کریم برمی‌آید، آن است که شب قدر در ماه مبارک رمضان واقع شده است. زیرا در سوره بقره آیه ۱۸۵ آمده: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» یعنی قرآن در ماه رمضان نازل شده است و از سوی دیگر در سوره دخان آیه سوم درباره نزول قرآن می‌فرماید: «انا انزلناه فی لیله مبارکه»

 

در نتیجه این دو آیه از قرآن می‌توان به تقارن شب قدر با ماه مبارک رمضان پی برد. چنان که پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده‌اند: «ماه رمضان فرا رسیده، ماهی با برکت که خدا روزه‌اش را بر شما واجب گردانید. درهای بهشت در این ماه باز می‌شود و شیاطین در غل و زنجیرند. در این ماه شب قدر است که فضیلت آن از هزار ماه بیشتر است. در حقیقت محروم کسی است که از برکات آن شب محروم باشد.»

 

این که این شب دقیقا چه موقعی است، مشخص نیست. روایات و احادیث به شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم و حتی بیست و هفتم اشاره کرده‌اند. پیامبر گرامی اسلام چنین فرموده‌اند که دلیل مخفی بودن شب قدر آن است که مردم به همه ده شب پایانی ماه مبارک رمضان اهمیت دهند. همان طور که خداوند دوستانش را در میان همه مردم پنهان کرده تا آن‌ها همه را احترام کنند.

 

«قدر» به معنی اندازه کردن و قرار دادن چیزی به میزان مشخص آن است. در قرآن کریم آمده است: «فیها یفرق من کل امر حکیم» یعنی در آن شب هر امری بر اساس حکمت الهی تدبیر و جدا می‌گردد. گروهی از فقها از این آیه چنین برداشت کرده‌اند که خداوند می‌خواهد انسان‌ها خود سرنوشت خود را برای سال آینده از خدا بخواهند. از آنجا که خداوند می‌خواهد مقام انسان را بالا ببرد، زمانی را تعیین کرده است تا آنان رو به سوی خدا بیاورند و محاسبه نفس کنند و با انجام اعمال صالح که در آن شب چندین و چند برابر می‌شود، قدر و ارزش معنوی بالاتری بیابند.

 

چنان که یکی از شاگردان امام صادق (ع) از او درباره بهتر بودن این شب از هزار ماه پرسید و حضرت پاسخ داد: «عمل صالح مثل نماز و زکات و انواع کارهای خیر در آن شب بهتر است از همان اعمال در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد و اگر خداوند جزای کارهای نیک مؤمنان را چندین برابر نمی‌کرد، آنان به جایی نمی‌رسیدند؛ ولی خدای متعال پاداش حسنات را برای آنان چندین برابر بالا می‌برد.»

 

در این شب به اعمال شب قدر اشاره شده است. با کمک گرفتن از روایات ائمه معصومین (س) می‌توان از اعمال این شب‌ها مطلع شد. یکی از بهترین کارهایی که در این شب به آن‌ها اشاره شده، احیا و شب‌زنده‌داری و خواندن نمازهای شب قدر است.

 

بهتر است در این شب به تفکر درباره خودمان و اعمال و زندگیمان در این جهان بیندیشیم و سعی کنیم خود را به خدا نزدیک تر کنیم. حضرت موسی (ع) به خداوند عرض کرد: «خداوندا! می‌خواهم به تو نزدیک شوم.» فرمود: «قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود.» گفت: «خداوندا! رحمتت را می‌خواهم.» فرمود: «رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند.» گفت: «خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می‌خواهم.» فرمود: «از آن کسی است که در شب قدر صدقه‌ای دهد.» گفت: «خداوندا! از درختان بهشت و میوه‌هایش می‌خواهم. فرمود: «آن‌ها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد.» گفت: «خداوندا! رهایی از جهنم را می‌خواهم.» فرمود: «از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند.» گفت: «خداوندا! خوشنودی تو را می‌خواهم.» فرمود: «خوشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگزارد.»

 

ماه رمضان و به ویژه شب قدر ارزش پنهان، اما پر اهمیتی دارد و بر ماست که خود را از این چشمه جوشان فیض الهی سیراب کنیم و از سفره معنوی که خداوند پس از یک ماه تحمل گرسنگی و تشنگی با گشاده دستی برای ما پهن کرده، بخوریم و بیاشامیم  و روحمان را سرشار از محبت الهی کنیم.

انشا در مورد شب قدر | انشا با موضوع شب قدر

انشا با موضوع شب قدر

اگر می خواهید انشا با موضوع شب قدر بنویسید و یا آموزگارتان از شما خواسته است یک متن انشا درباره ی شب های قدر بیاورید در ادامه این قسمت بهترین متن انشا با موضوع شب های قدر تهیه و گردآوری شده است:

 

هر یک از اقوام ایرانی از کرد و بلوچ و فارس وعرب و ترک و ترکمن و لر و گیلکی و قشقایی و… در شب‌های قدر دارای آداب و آیین‌های ارزشمند و پرجاذبه‌ای هستند که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

ماه مبارک رمضان، بافضیلت ترین و بابرکت‌ترین ماه‌ها است؛ ماهی که خداوند متعال درهای رحمت خویش را بر بندگانش می‌گشاید و کلام او که کامل‌ترین برنامه هدایت و سعادت انسان است، در این ماه بر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نازل‌شده است.

 

از نیمه ماه که می‌گذریم، کم‌کم به شب‌های قدر که از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است، نزدیک می‌شویم، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

 

عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است؛ در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان (عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

 

از این رو هر یک از اقوام ایرانی از کرد و بلوچ و فارس وعرب و ترک و ترکمن و لر و گیلکی و قشقایی و… در شب‌های قدر دارای آداب و آیین‌های ارزشمند و پرجاذبه‌ای هستند که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

در برترین ماه سال باید از فرصت استفاده نموده و از خدا حاجتهایتان را طلب نمایید چون فضیلت این ماه بسیار می باشد و هر آیه از قرآن را بخوانید ثوابش چندین برابر خواهد شد همه مردم ایران در این ماه عزیز رسم های دارند که با هم مرور خواهیم کرد .

 

تشیع؛ شب‌های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان را لیالی قدر می‌نامند، اما اهل سنت علاوه بر این سه شب، شب‌های 25، 27 و 29 این ماه را شب‌های قدر می‌دانند.

 

در این شب‌ها، شیعیان تا سحر بیدار می‌مانند و دعای جوشن کبیر، جوشن صغیر، نماز شب قدر خوانده و قرآن بر سر می‌گیرند؛ همچنین در این شب‌ها در سوگ امام علی (علیه‌السلام) مرثیه‌سرایی می‌کنند.

 

اما اهل سنت فقط قرآن می‌خوانند و نماز قیام الیل را در این شب‌ها برگزار می‌کنند؛ اهل تسنن در بندرکنگ مراسمی به نام «خیر شب قدر» دارند، در این شب تا صبح مردم بیدار می‌مانند و به عبادت مشغول می‌شوند.

 

مردم با توجه به توان مالی خود، نان، زولبیا و پول به همسایگان به ویژه فقرا می‌دهند و قدری نیز به ملاها و امام مسجد محل می‌دهند تا برای اموات آن‌ها دعا کرده و فاتحه بخواند.

 

مراد از شب قدر، تقدیر و اندازه ‏گیری است و شب قدر شب اندازه‏ گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یک سال را تقدیر می‏کند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می‏گرداند.

انشا در مورد شب قدر | انشا با موضوع شب قدر

انشا ادبی در مورد شب قدر

انشاهای ادبی همیشه طرفداران خاص خود را در میان دانش آموزان دارد و در این قسمت از مقاله سایت سماتک یک انشا ادبی در مورد شب قدر تهیه و تنظیم شده است که امیدواریم مورد پسندتان قرار بگیرد:

 

سخن از شب قدر است. شبی که قدر و قیمت فراوان دارد و برای تمام مسلمانان جهان بسیار ارزشمند است. ارزشی که در محدوده واژگان نمی‌گنجد. پروردگار ما در کلامش چنین فرمود: «تنزل الملائکه و الروح» ساکنان آسمان در این شب به زمین می‌آیند و به بندگی من و تو نگاه می‌کنند. آنان در عجبند. می‌اندیشند: «شگفتا که ما انسان‌ها را مردمانی گناهکار و نادان می‌پنداشتیم و حالا اینان در بندگی، گوی سبقت از ما ربوده‌اند! خدایا ما را به زمین آوردی تا این شگفتی را به ما نشان دهی؟ چه سخت در اشتباه بودیم روزی که گفتی می‌خواهم انسان را بیافرینم و ما گفتیم باز می‌خواهی کسانی را بیافرینی که در زمین فساد کنند؟ یعنی ما برای پرستش تو کافی نیستیم؟ ای وای که ما در چه اشتباه بزرگی بودیم. این گناهکاران با قلب‌هایی مالامال از پشیمانی به سوی تو بازگشته‌اند و حالتی دارند که تو، ای خدای بزرگ، آن را از همه چیز بیشتر دوست داری.»

 

چنان که روایت کرده‌اند، این شب از ابتدای خلقت مورد عنایت ویژه خداوند بوده و تا انتهای برپایی دنیا نیز بر پا خواهد بود. پس با عبادت کردن در این شب با تمامی مردمان در تمامی زمان‌ها یکدل و یکصدا خواهیم شد. از پیامبران الهی چون آدم و نوح و ابراهیم گرفته تا آنان که محبت ویژه خدا را درک کردند و از چشمه زلال عنایت الهی سیراب شدند.

 

در این شب همه یکدل و یکزبان به سوی پروردگار خود باز می‌گردیم و محبت او را در تمامی لحظات زندگی خود به یاد می‌آوریم و تا صبح آن‌قدر به او دل می‌دهیم تا به ما رو کند و قلبمان را مالامال از مهربانی خود کند. سلام هی حتی مطلع الفجر. تا از فردا وقتی به آفریده‌های او می‌نگریم، نگاهمان از سر مهر باشد و خدا را در لحظه لحظه زندگی خود درک کنیم.

 

شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است

یارب این تأثیر دولت در کدامین کوکب است؟

 

خداوندا در این شب به زندگی ما برکت بده و ما را از لطف و مهر بی‌پایان خود بهره‌مند گردان تا بندگان شایسته‌ای برای تو باشیم و در قیامت آن‌گونه که تو می‌خواهی در مقابلت بایستیم.

انشا در مورد شب قدر | انشا با موضوع شب قدر

انشا زیبا در مورد شب قدر

بهترین انشا در مورد شبهای قدر ماه رمضان را در بخش پایانی این مطلب قرار داده ایم و مناسب برای کلیه دانش اموزان در همه مقاطع تحصیلی است. متن انشا زیبا در مورد شب قدر ماه رمضان را در ادامه بخوانید:

 

در شب‌ های قدر مردم یزد نیز مانند مردم سایر مناطق کشور مراسم احیا برگزار می‌کنند و دراغلب مساجد بزرگ شهر نظیر مسجد جامع کبیر، مسجد امیرچخماق، مسجد برخوردار، مسجد ریگ، مسجد ملااسماعیل، مسجد فرت، مسجد شیخداد، مسجد حظیره، مسجد صاحب‌الزمان و یا مساجدی که قداست خاصی برای آن قائل هستند مانند مسجد قل هواللهی و مسجد یعقوبی این مراسم برگزار می‌شود و در غیر این صورت در مساجد نزدیک محل زندگی‌شان قرآن بر سر می‌گذارند و ادعیه خاص مانند دعای توسل، دعای جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی، دعای مجیر، زیارت عاشورا و نمازهای هفت قل هواللهی خوانده می‌شود.

 

در شب‌های قدر مردم ابتدا غسل می‌کردند و احیا می‌گرفتند، در گذشته مرحوم صدوقی در مسجد حظیره نمازهای صد رکعتی را می‌خواند و بسیاری از مردم با اقتدای به ایشان، صد رکعت از نمازهای قضا شده را بدون وقفه می‌خواندند.

 

همچنین تسبیح‌هایی با هزار دانه در بعضی مساجد تهیه شده بود که ختم یا علی می‌گذاشتند و قبل از آن نماز مخصوصی را در چهار شب جمعه می‌خواندند و اشعاری مانند یا اله‌العالمین در باز کن/ یا امیرالمؤمنین در باز کن/ مشکلی افتاده در کار من/ با دو انگشت یدالله باز کن و همچنین سرکوه بلند فریاد کردم/ امیرالمؤمنین را یاد کردم/ امیرالمؤمنین ای شاه مردان/ دل ناشاد ما شاد گردان و ای خوانده تو را ولی ادرکنی/ بر تو ز نبی نص جلی ادرکنی/ دستم تهی و لطف تو بی پایان است/ یا حضرت مرتضی علی ادرکنی، به منظور مددجستن از مولای متقیان علی (ع) خوانده می‌شد/

 

در این شب‌ها چاووش‌خوانی می‌خواندند که تقریباً دو صدا یا گروهی بود به طوری که یک نفر چاووش‌خوان بود و بقیه به صورت گروهی او را با خواندن اشعاری همراهی می‌کردند به عنوان مثال چاووش‌خوان می‌خواند: اگر خسته جانی بگو یا علی یا علی و گروه در جواب می‌گفتند: یا علی یا علی و در ادامه چاووشی خوان اشعاری مانند اگر ناتوانی بگو یا علی یا علی، مترس از بلا و بگو یا علی، اگر بینوایی بگو یا علی، اگر نیمه‌جانی بگو یا علی و گروه در پایان هر مصراع جواب می‌دادند:‌ یا علی یا علی.

 

یکی دیگر از مراسم‌ها خواندن روضه قنبر است و این مراسم از شب نوزدهم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان اجرا می‌شد و اکنون هم کم‌وبیش در محلات شهر یزد برگزار می‌شود، به عبارتی؛ روضه قنبر نماد ضربت خوردن حضرت علی (ع) است که به‌صورت نمادین توسط زن‌ها در منازل خوانده می‌شود و هیچ مرد یا کودک پسری نباید در این مراسم حضور داشته باشد.

 

یک نفر که نقش قنبر را بازی می‌کرد، کلاه مخصوصی به شکل درویشان بر سر می‌گذاشت و لباس سفیدی که نماد دوستی و پیروی کردن از امام علی (ع) است می‌پوشید و با خواندن اشعاری در سوگ حضرت علی‌(ع) وارد مجلس می‌شد و مردم شروع به گریه کردن می‌کردند.

 

یک نفر هم نقش حضرت زینب (س) را بازی می‌کرد و لباس بلند سفید و یا گاهی سیاه بر تن می‌کرد، نفر دیگر نقش ام کلثوم دختر حضرت علی (ع)‌ و یک نفر نقش نعمان جراح طبیب آن حضرت را ایفا می‌کردند و هرکدام با خواندن اشعاری وارد مجلس می‌شدند و نمایش گونه‌ای از چگونگی به شهادت رسیدن آن حضرت را نشان می‌دادند.

 

سعی می‌شد در این شب‌ها به نیازمندان، فقرا و ایتام افطاری ساده با نان و پنیر و خرما داده شود و همچنین بعضی از افراد آجیل مشکل‌گشا تهیه کرده و داستان خاصی بر آن خوانده می‌شد و آن را با روش‌های خاصی پاک می‌کردند؛ به طوری که آجیل را در سینی‌های بزرگی ریخته و با سلام‌وصلوات توسط زنان مؤمنه تمیز می‌شد و زوائد آن را در آب روان می‌ریختند و آجیل را میان مردم بین دو نماز پخش می‌کردند و مردم هم با گرفتن آجیل صلوات می‌فرستادند.

 

در این شب‌ها غذاهای خاصی پخته می‌شد به عنوان مثال در محله خبرآباد یزد در این سه شب غذاهای گوشتی مانند کیمه که مخلوطی از گوشت و سیب‌زمینی پخته بود را بین مردم توزیع می‌کردند.

 

در شهرستان تفت در شب بیست و هفتم در حسینیه “شاه ولی” مراسم نخل گردانی برگزار می‌شد و روز 21 ماه مبارک رمضان در حسینیه مهریز مراسم تعزیه‌خوانی انجام می‌شد و اکنون نیز این مراسم برگزار می‌شود به طوری که یک نفر به صورت نمادین نقش ابن ملجم را بازی می‌کرد و در ادامه مراسم، مردم تابوت نمادین حضرت علی (ع) را از حسینیه به طرف امام‌زاده مهریز همراه با سینه‌زنی و احتمالاً نخل‌برداری حرکت داده و ابن ملجم را به مجازات می‌رسانند.

انشا در مورد شب قدر | انشا با موضوع شب قدر

>>> انشا در مورد شب قدر <<<

 

4 انشا در مورد شب قدر ماه رمضان را در بالا خواندید که امیدواریم از انشا با موضوع شب قدر بدرستی استفاده کنید و فقط رونویسی نکنید. همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد شما باید انشای شب قدر را بخوانید و پس از آن از ذهن خود برای نوشتن انشا درباره شب های قدر استفاده کنید.

جدیدترین مطالب