بهترین روش پیشگیری از بارداری

بهترین روش پیشگیری از بارداری

امروزه راه‌های پیشگیری از بارداری متفاوت و متنوع است. به ویژه زوج‌های جوان معمولا این چالش را دارند که از میان انواع روش‌های پیشگیری از بارداری کدامیک را انتخاب کنند! بدیهی است که هر یک از روش‌های جلوگیری از بارداری مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. بنابراین واقعا در نگاه اول دشوار به نظر می‌رسد که بتوان بهترین روش را از میان گزینه‌های گوناگون انتخاب کرد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم به شما کمک کنیم تا بهترین روش پیشگیری از بارداری را انتخاب کنید.

 

انواع روش های پیشگیری از بارداری

رایج‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری به شرح زیر است:

 

قرص ضد بارداری

یکی از شایع‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده از قرص‌های ضد بارداری است که ایمنی بالایی دارند. قرص‌های ضد بارداری دو نوع هستند:

 

قرص‌های ترکیبی ضد بارداری

این قرص‌ها حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند. قرص‌های ترکیبی ضد بارداری به صورت روزانه مصرف شده و در یک دوره 28 روزه استفاده می‌شوند. در این دوره 28 روزه 21 قرص با هورمون مصرف می‌شود و 7 قرص بدون هورمون.

 

مزایای قرص‌های ترکیبی ضد بارداری به شرح زیر است:

 

• تا 99% از بارداری ناخواسته پیشگیری می‌کنند.

• ریسک ابتلا به برخی بیماری‌های مرتبط با تخمدان را کاهش می‌دهند.

• خطر عفونت رحم را کم می‌کنند.

 

معایب قرص‌های ترکیبی ضد بارداری شامل موارد زیر است:

• نیاز به استفاده روزانه و منظم از قرص‌ها

• احتمال بروز عوارض جانبی مثل سردرد، حالت تهوع و تورم سینه‌ها

قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری حاوی پروژسترون

این قرص‌ها فقط حاوی هورمون پروژسترون هستند و به طور عمده در موارد خاص مصرف می‌شوند. قرص‌های پروژسترون تنها می‌توانند به عنوان جایگزینی برای قرص‌های ترکیبی در مواردی که استفاده از هورمون استروژن توصیه نمی‌شود، مورد مصرف قرار گیرند.

 

پیش از استفاده از قرص ضد بارداری بهتر است حتما با پزشک متخصص زنان مشورت شود. به دلیل اینکه قرص‌های ضد بارداری برای برخی بانوان با عوارض جانبی همراه هستند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از دیگر محصولات جنسی مثل کاندوم برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند.

 

کاندوم برای جلوگیری از بارداری

تنها روش پیشگیری از بارداری که همزمان در برابر بیماری‎‌های مقاربتی نیز مصونیت ایجاد می‌کند، استفاده از کاندوم است. خرید کاندوم مزایای بسیاری داشته و معمولا در میان انواع روش‌های جلوگیری از بارداری کمترین عارضه را به دنبال دارد. کاندوم در دو نوع مردانه و زنانه به بازار عرضه می‌شود و نوع مردانه آن پرطرفدارتر است. کاندوم در حالتی که آلت تناسلی در حالت نعوظ است روی آن قرار گرفته و از ورود مایع منی به درون واژن زن جلوگیری می‌کند. مزایای خرید کاندوم به این شرح است:

 

• در صورت استفاده صحیح تا 98% ایمنی در برابر جلوگیری از بارداری ناخواسته دارد.

• نیازی به مشاوره پزشکی یا نسخه ندارد.

• همزمان از بیماری‌های جنسی مثل ایدز و تفلیس جلوگیری می‌کند.

• روی سلامت جنسی تاثیر منفی بر جای نمی‌گذارد.

 

دقت داشته باشید که اگر کاندوم به شکل صحیح مورد استفاده قرار نگیرد و در حین رابطه جنسی پاره شود، استفاده از آن کاملا بی‌فایده است. بنابراین لازم است نحوه استفاده از کاندوم را به خوبی یاد بگیرید. در موارد نادر برخی از افراد ممکن است به جنس لاتکس کاندوم حساسیت داشته و دچار واکنش‌های آلرژیک شوند.

استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری

آی یو دی؛ دستگاهی برای پیشگیری از باداری

IUD دستگاهی کوچک به شکل T است که داخل رحم قرار می‌گیرد تا عملکردی موثر در جلوگیری از بارداری داشته باشد. این روش تاثیر طولانی مدت داشته و ایمنی بالایی در برابر بارداری ناخواسته دارد. همچنین این روش برگشت‌پذیر است؛ یعنی هر زمانی که مایل باشید می‌توانید آن را بردارید و برای بارداری اقدام کنید. IUD دو نوع دارد: هورمونی و غیر هورمونی:

 

• آی یو دی‌های هورمونی حاوی هورمون پروژسترون بوده و این هورمون به تدریج برای جلوگیری از بارداری ترشح می‌شود. آی یو دی هورمونی می‌تواند تا 5 سال در رحم باقی بماند و در این مدت از بارداری جلوگیری کند.

 

• آی یو دی غیر هورمونی (حاوی مس): این نوع آی یو دی‌ها حاوی مس بوده و هیچ نوع هورمونی ترشح نمی‌کنند. مس باعث می‌شود رحم به محض ورود اسپرم مسدود شود و از حاملگی ناخواسته ممانعت به عمل آورد. آی یو دی های غیر هورمونی تا 10 سال می‌توانند در رحم باقی بمانند.

 

معایب استفاده از IUD ممکن است شامل خونریزی و لکه بینی نامنظم در شش ماه اول استفاده باشد. این روش در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت به عمل نمی‌آورد.

 

ایمپلنت ضد بارداری

برای اینکه با بهترین روش پیشگیری از بارداری آشنا شوید، دیگر روش‌هایی هم هستند که باید از آنها آگاه باشید. در روش امپلنت ضد بارداری، یک میله کوچک و انعطاف‌پذیر زیر پوست بازوی زن قرار می‌گیرد و نوعی هورمون پروژسترون را آزاد می‌کند. این هورمون ترشح تخمک را از تخمدان متوقف کرده، مخاط دهانه رحم را غلیظ می‌کند تا از ورود اسپرم به رحم ممانعت به عمل آورد. بعد از 3 سال ایمپلنت ضد بارداری باید تعویض شود. مزایای ایمپلنت بارداری به شرح زیر است:

 

• تا 99 درصد در برابر حاملگی ناخواسته ایمنی ایجاد می‌کند.

• تا 3 سال می‌تواند در بازو بماند و نیازی به مراقبت روزانه ندارد.

• روی هورمون‌های جنسی تاثیر منفی ندارد.

 

همچنین معایب این روش عبارتند از:

• قرار دادن و بیرون آوردن ایمپلنت ضد بارداری توسط پزشک و با بی حسی موضعی باید صورت گیرد.

• در ابتدا وقتی این دستگاه گذاشته می‌‎شود ممکن است خونریزی‌های نامنظم وجود داشته باشد.

ایمپلنت ضد بارداری

آمپول ضد بارداری

آمپول ضد بارداری حاوی هورمون پروژسترون است که به بدن زن تزریق شده و طی 12 هفته این هورمون را در جریان خون آزاد می‌کند. بعد از 12 هفته نیاز به تزریق مجدد این آمپول وجود دارد. مزایای تزریق آمپول ضد بارداری به شرح زیر است:

 

• تاثیر آن تا 3 ماه باقی می‌ماند.

• تا 99 درصد در برابر بارداری ناخواسته ایمنی دارد.

• نیازی به مراقبت روزانه نیست.

• اختلالی در عملکرد جنسی ایجاد نمی‌کند.

 

معایب این روش عبارتند از:

• اختلال در نظم قاعدگی

• عدم مصونیت در برابر بیماری‌های مقاربتی

 

حلقه ضد بارداری واژینال؛ یکی از جدیدترین راه‌های پیشگیری از بارداری

این روش شامل یک حلقه پلاستیکی انعطاف‌پذیر است که به طور مداوم هورمون آزاد می‌کند. این حلقه به مدت 3 هفته باید در واژن قرار گیرد و سپس به مدت 1 هفته برداشته شود. این حلقه هورمون‌های استروژن و پروژسترون را آزاد می‌کند. این هورمون‌ها همان هورمون‌های موجود در قرص‌های ضد بارداری ترکیبی هستند اما در حلقه ضد بارداری در دوز کمتر مورد مصرف قرار می‌گیرند.

 

• مزایای حلقه ضد بارداری واژینال: خود فرد می‌تواند حلقه را وارد یا خارج کند، عوارض جانبی کمی دارد و با برداشتن حلقه، بلافاصله قدرت باروری به روال قبل باز می‌گردد.

 

• معایب حلقه ضد بارداری واژینال: برای بانوانی که نمی‌توانند از هورمون استروژن استفاده کنند، قابل استفاده نیست. زمان گذاشتن و برداشتن این وسیله نباید فراموش شود. این حلقه از بیماری‌های جنسی محافظت نمی‌کند.

 

برای جلوگیری از بارداری ناخواسته روش‌های دیگری هم وجود دارد مثل استفاده از دیافراگم یا دیگر روش‌هایی که کمتر رایج هستند. همچنین برخی روش‌ها نیز برگشت پذیر نیستند؛ مثل بستن لوله در زنان یا وازکتومی در مردان. حال این سوال پیش می‌آید از بین موارد معرفی شده، بهترین روش پیشگیری از بارداری کدام است؟

 

بهترین روش پیشگیری از بارداری کدام است؟

همان‌طور که گفتیم هیچ یک از روش‌های جلوگیری از بارداری ایمنی 100 درصد ندارند. بنابراین اگر شما به دنبال بهترین روش پیشگیری از بارداری هستید، بهتر است از دو روش همزمان با هم استفاده کنید و یکی از این روش‌ها حتما استفاده از کاندوم باشد. به عنوان مثال می‌توانید همزمان از کاندوم و IUD یا کاندوم و ایمپلنت ضد بارداری استفاده کنید. استفاده همزمان از کاندوم و قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ به شرط آنکه استفاده منظم از قرص‌ها را فراموش نکنید.

 

مزیت استفاده همزمان از کاندوم در کنار این روش‌ها این است که هم ایمنی بیشتری در برابر بارداری ناخواسته ایجاد می‌شود و هم از انتقال بیماری‌های جنسی ممانعت به عمل می‌آید. کاندوم را به راحتی و حتی به صورت آنلاین هم می‌توانید خریداری کنید. این داروخانه آنلاین به آدرس https://mosbatesabz.com/ تنوع بسیار مطلوبی در فروش انواع کاندوم به صورت آنلاین داشته و همچنین تخفیف‌های مناسبی هم دارد. شما تاکنون محصولات جنسی را به صورت آنلاین سفارش داده‌اید؟

جدیدترین مطالب