برای آزمایش تیروئید چند ساعت باید ناشتا بود + نکات قبل از آزمایش تیروئید

برای آزمایش تیروئید چند ساعت باید ناشتا بود + نکات قبل از آزمایش تیروئید

آیا برای آزمایش تیروئید باید ناشتا بود؟ تیروئید در آزمایش خون مشخص خواهد شد و اگر قصد دارید برای آزمایش تیروئید به آزمایشگاه بروید باید یک سری از نکات و شرایط آزمایش تیروئید را مد نظر قرار دهید و همچنین باید بدانید برای آزمایش تیروئید چند ساعت باید ناشتا بود.

 

برای آزمایش تیروئید چند ساعت باید ناشتا بود

غده تیروئید یکی از مهمترین اعضای بدن انسان به شکل پروانه و در زیر گلو قرار گرفته است و دارای شبکه بزرگی از غدد درون ریز می باشد که برای پرکاری یا کم کاری تیروئید باید در برخی از مواقع طبق نظر پزشک به آزمایشگاه بروید و این غده مهم بدن را چک کنید. غده تیروئید مسئولیت هماهنگی فعالیت های مهم بدن را بر عهده دارد و بهتر است برای آزمایش تیروئید ناشتا باشید تا نتیجه آزمایش دقیق تری در اختیارتان قرار بگیرد.

 

آزمایش تیروئید ناشتا یعنی شما چند ساعت قبل از انجام آزمایش که معمولا صبح ها انجام می شود نباید چیزی بخورید تا مناسب بودن میزان هورمون های تیروئید در بدن تان به درستی اندازه گیری شود. عنصر ید موجود در غذا توسط این غده جذب شده و تبدیل به هورمون در بدن می گردد که در جریان خون انسان آزاد می شود و کلیه عملکردهای بدن را تنظیم می کند.

 

بسیاری از افراد پرسیده اند که برای آزمایش تیروئید چند ساعت باید ناشتا بود و با وجود اینکه به ناشتا بودن برای آزمایش تیروئید نیازی نمی باشد اما بهتر آن است که شما کمی به خودتان سختی بدهید و این آزمایش را ناشتا انجام دهید؛ زیرا مصرف مواد غذایی دارای چربی روی نتیجه آزمایش تان تاثیر خواهد گذاشت و باید حتی الامکان تا 3 ساعت قبل از انجام آزمایش تیروئید چیزی نخورید.

برای آزمایش تیروئید چند ساعت باید ناشتا بود + نکات قبل از آزمایش تیروئید

آیا برای آزمایش تیروئید باید ناشتا بود

میزان هورمون های تیروئید در بدن بسیار مهم تلقی می شود و کم یا زیاد بودن این هورمون ها اختلالاتی را در کارکرد بدن انسان به وجود می آورد. معمولا آزمایش تیروئید ناشتا برای شمارش دقیق این هورمون ها است و در صورتی که ناشتا نباشید و قبل از آزمایش غذا یا نوشیدنی هایی مثل شیر، نوشابه یا آبمیوه خورده باشید ممکن است نتیجه آزمایش به درستی تعیین نشود. اگر این آزمایش با خطا مواجه شود جان شما در خطر خواهد بود و پزشک نمی تواند علت بیماری را پیدا کند. پایین بودن سطح هورمون های بدن باعث کم کاری تیروئید و بالا بودن آن منجر به تیروئید پرکار می شود.

 

اغلب مراجعین به آزمایشگاه ها قبل از انجام هر نوع آزمایشی از متصدی آزمایشگاه می پرسند که برای این آزمایش باید ناشتا بود یا نه؟! پس از انجام تحقیقات مختلف روی افراد داوطلب که برای انجام آزمایش تیروئید به آزمایشگاه ها مراجعه کردند مشخص گردید که سطح هورمون تحریک کننده tsh در افرادی که 3 ساعت قبل از انجام نمونه گیری ناشتا بودند با افرادی که قبل از نمونه گیری غذا یا نوشیدنی مصرف کردند تفاوت های کمی را دارد.

 

آنچه که نتایج کلی نشان می دهد برای آزمایش تیروئید ناشتا بودن لازم نیست ولی به دلیل اینکه مصرف برخی غذاهای چرب می تواند بر روی نتیجه آزمایش تیروئید تاثیر بگذارد بهتر است حداقل 3 ساعت قبل از نمونه گیری چیزی نخورید. همچنین به این دلیل که گرسنگی بیش از حد نیز بر روی پاسخ این آزمایش تاثیرگذار است، فرد باید حداکثر 16 ساعت قبل از نمونه گیری (شب قبل از آزمایش) غذا خورده باشد.

 

بهترین زمان آزمایش تیروئید

بهترین زمان برای انجام آزمایش تیروئید بین ساعت 7 تا 9 صبح می باشد و بهتر است در ساعات اولیه صبح به آزمایشگاه مراجعه کنید تا در بهترین زمان ممکن نمونه گیری خون تان انجام شود.

 

برای خانم ها بهتر است در روزهای 1 تا 9 و همچنین روزهای 21 تا 28 دوره قاعدگی آزمایش انجام دهید. اگر دوره قاعدگی شما نامنظم است دقیقا با شروع دوره پریودی تان آزمایش را انجام دهید و اگر زن یائسه هستید این مورد برای شما صدق نمی کند.

 

قبل آزمایش تیروئید چی نخوریم

حال که با پزشک تان مشورت کردید و قرار است آزمایش تیروئید ناشتا انجام دهید باید از خوردن نوشیدنی ها و غذاهای چرب، آدامس، قهوه، چای، سیگار کشیدن، ورزش کردن از شب قبل از نمونه گیری پرهیز کنید.

 

همچنین افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از انجام آزمایش تیروئید با پزشک متخصص مشورت کنند تا در صورت لزوم مصرف دارو را قطع کنند و پس از نمونه گیری دوباره به خوردن داروهایشان ادامه دهند.

برای آزمایش تیروئید چند ساعت باید ناشتا بود + نکات قبل از آزمایش تیروئید

نکات قبل از آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید بسیار شما بیماران عزیزی که قصد دارید این آزمایش را انجام دهید بسیار مهم بوده و اگر این موارد و نکات قبل از آزمایش تیروئید را به درستی انجام دهید خطای جواب آزمایش تان بسیار کاهش پیدا خواهد کرد:

 

1. افرادی که قرص آسپرین قوی یا داروی ضد بارداری قبل از نمونه گیری مصرف کرده اند باید بدانند که میزان ترشح هورمون تیروئید در نتیجه آزمایش بالاتر نشان داده خواهد شد.

 

2. در صورت ابتلا به بیماری های مختلف باید پزشک معالج و متصدی آزمایشگاه را قبل از نمونه گیری در جریان سوابق پزشکی تان بگذارید تا اگر نیاز به کاری است آنها شما را راهنمایی کنند.

 

3. در صورت انجام عمل جراحی تا 14 روز پس از آن نباید برای آزمایش تیروئید مراجعه کنید.

 

4. از مصرف قرص لووتیروکسین 24 ساعت قبل از نمونه گیری خودداری کنید. همچنین آزمایش تیروئید باید قبل از مصرف دوز دارویی روزانه تان انجام شود.

 

5. از مصرف مکمل های دارویی و قرص های ویتامینه یک هفته قبل از انجام آزمایش تیروئید خودداری کنید.

 

6. در صورت بارداری باید قبل از نمونه گیری با پزشک مشورت کنید زیرا در دوران بارداری نتایج آزمایشات متفاوت خواهد بود.

 

7. اگر سرماخوردگی دارید یا به آنفولانزا دچار شده اید باید تا بهبودی کامل از انجام این آزمایش خودداری کنید.

 

حال که متوجه شدید برای آزمایش تیروئید چند ساعت باید ناشتا بود بهتر است همین امشب شام تان را زودتر بخورید و تا فردا صبح از غذا خوردن اجتناب کنید تا غلظت چربی خون نرمال شود و نتیجه آزمایش تان به درستی اعلام گردد. ناشتا بودن قبل از آزمایش تیروئید باعث تعادل سطح هورمون های بدن می شود و جواب آزمایش دقیق خواهد بود.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب