راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

تشخیص گروه خونی بدون آزمایش با روش خانگی در برخی از موارد امکان پذیر است اما هیچ اطمینانی به آن نیست راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش را در ادامه برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

 

تشخیص گروه خونی بدون آزمایش

تشخیص گروه خونی در منزل و بدون آزمایش کار سختی است کیت های تشخیص گروه خونی در منزل وجود دارند که با تهیه آنها میتوانید بدون نیاز به مراجعه به آزمایشگاه، گروه خونی خود را در خانه تعیین کنید. این کیت ها در فروشگاه های لوازم پزشکی و برخی داروخانه ها وجود دارد.

البته از آنجا که باید در فرآیند تشخیص، چند قطره خون از شما گرفته شود و همچنین دقت روی نتایج آزمایش امری ضروری است و افراد متخصص بهتر میتوانند روی این موضوع نظر دهند، بهتر است تشخیص گروه خونی را به متخصصان واگذار کنید.

 

فهمیدن گروه خونی امری است ضروری. دلایل پزشکی به اندازه کافی ضرورت مسئله را اشکار میکند، بعلاوه شما برای اخذ پاسپورت یا ویزا یا گواهینامه رانندگی نیازمند تشخیص گروه خونی هستید. گروه خونی را می توان از گروه خونی والدین حدس زد اما برای تعیین دقیق آن باید به پزشک مراجعه نمود. در این مقاله توضیح داده می شود چگونه در منزل نیز می توان نوع خون را تشخیص دهیم. به عنوان مثال چگونگی عملکرد تستر های تشخیص گروه خونی در منزل را شرح خواهیم داد مانند :

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

تعیین گروه خونی در منزل

گروه خونی A: آنتی ژن نوع A را سطح گلبول قرمز خود دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور B (ضد آنتی ژن B) را دارا هستند.
گروه خونی B: آنتی ژن نوع B را در سطح گلبو لهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور A (ضد آنتی ژن A) را دارند.
گروه خونی AB: آنتی ژن نوع A و B را در سطح گلبولهای قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز هیچ‌یک از آنتی کورها را ندارند.
گروه خونی O: هیچ‌یک از آنتی ژنها را در سطح گلبولهای قرمز خود ندارند ولی هر دو آنتی کور را دارا هستند.

گروه های خونی روشی برای تقسیم‌بندی خون‌ها بر پایه وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون است.

 

بر اساس مهمترین این تقسیم‌بندی خون انسان‌ها به چهار دسته AB ،B ،A و O و بر اساس تقسیم‌بندی دیگر به گروه های مثبت و منفی تقسیم می‌شود.
میتوانید از فروشگاه اینترنتی هر ویال و آنتی ژن را خریداری نمایید
هر بسته خریداری شده شامل سه ویال Anti A می باشد. قیمت هر آنتی ژن نیز حدود 65000 تومان میباشد.

 

اگر گروه خونی والدین به صورت دقیق دانسته شود می توان تقریبا نوع خون فرزندان را حدس زد، در این حالت مطابق جدول نوع گروه خونی به چهار گروه A,B,AB و O تقسیم می شود. همین طور فاکتور Rh که مثبت یا منفی میتواند باشد در تعییئ نوع خون مشخص می شود. اگر هر دو والدین منفی باشند فرزند حتما منفی است ولی اگر یکی منفی نباشد در منفی یا مثبت بودن نی توان نظر داد.

صحبت تلفنی با پزشکمان، اگر قبلا مورد آزمایش خون یا جراحی قرار گرفته باشیم این احتمال وجود دارد که در پرونده پزشکی ما اطلاعات نوع خونمان نگهداری شود و با سوال از پزشک نوع خون خود را بدانیم.

 

کیت تشخیص گروه خونی در منزل

استفاده از کیت های تشخیص گروه خونی، اگر نمی خواهید به پزشک مراجعه کنید می توانید از فروشگاه های انلاین یا داروخانه سفارش کیت تشخیص گروه خونی را بدهید. اگر گزینه Anti-A تغییر رنگ دهد نوع خون شما A است. اگر گزینه Anti-B تغییر دهد نوع خون شما B است. و اگر هر دو تغییر کند نوع گروه خونی شما AB است و اگر هیچ کدام تغییر نکرد O می باشد. گزینه Anti-D نیز برای تشخیص فاکتور Rh است که مثبت یا منفی بودن را تعیین می کند.

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش

مطمئن ترین راه این است که به مراکز اهدای خون مراجعه شود. ولی اگر خودتان میخواهید در منزل گروه خونی خود را بسنجید باید به داروخانه مراجعه کرده و این وسایل را بخرید:

 

1سوزنی برای گرفتن چند قطره خون که افرادی که میخواهند قند خون خود را کنترل کنند از آن استفاده میکنند(سوزن ها در بسته بندی های استریل هستند و نوک کوچکی دارند.)

2آنتی کر AوB که به رنگ آبی و زرد هستند

3انتی کر RH که بیرنگ است

حالا سوزن را در انگشت خود فرو کرده و سه قطره خون روی یک شیشه ی تمیز و استریل بچکانید.(به صورت جدا از هم)

روی اولین قطره یک قطره آنتی کر A بریزید

روی دومین قطره یک قطره آنتی کر B بریزید

و روی سومین قطره یک قطره آنتی کر RH بریزید

و سه قطره ی خون را کاملا هم بزنید.

یکی از حالات زیر روی میدهد:

1 اگر قطره ی اول لخته شد خون شما از نوع A است

2 اگر قطره ی دوم لخته شد خون شما از نوع B میباشد.

3 اگر قطره های اول و دوم لخته شدند خون شما از نوع AB است

4 اگر نه اولی و نه دومی لخته نشدند خون شما از نوع o میباشد.

در مورد قطره ی سوم باید بگویم که اگر لخته شد خون شما + و اگر لخته نشد خون شما _ خواهد بود.

این روش در مدت چند دقیقه گروه خونی شما را تعیین میکند ولی دقت آن به اندازه ی مراکز اهدای خون نیست.

 

چگونه بدون آزمایش گروه خونی خود را بفهمیم

محققان آمریکایی از تهیه اولین نوار کاغذی برای تعیین دقیق گروه خونی بدون آزمایش افراد خبر ‌دادند. این آزمایش هزینه کمی نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در این روش که در مرحله آزمایش قرار دارد، تنها کافیست یک قطره از خون بر روی یک نوار کاغذی مخصوص قرار داده شود. محققان تصور می‌کنند که این روش جدید می‌تواند به بهبود مراقبت‌های پزشکی در کشورهای در حال توسعه و فقیر کمک زیادی کند. این آزمایش همچنین می‌تواند در دامپزشکی برای تعیین گروه خونی حیوانات در محل کاربرد داشته ‌باشد.

محققان عقیده دارند تعیین گروه خونی بیمار برای انتقال خون امری حیاتی است و می‌تواند هر ساله جان میلیونها نفر را در سراسر جهان نجات دهد. استفاده از گروه خونی اشتباه برای بیماران می‌تواند حتی کشنده باشد.

روش‌های فعلی تشخیص گروه خونی به استفاده از ابزار پیچیده و پیشرفته نیاز دارد که در تمام بخش‌های جهان از جمله کشورهای فقیر در دسترس نیست، بنابراین یک روش قابل حمل ارزان ‌قیمت قادر خواهد بود این مشکل را به نحو مطلوبی حل کند.

این نوارهای کاغذی حاوی آنتی‌بادی‌هایی برای آنتی‌ژن‌های موجود بر روی گلبول‌های قرمز خون هستند. آزمایش بر روی نمونه‌های خونی افراد داوطلب نشان داد که قرار دادن یک قطره خون بر روی این نوارها باعث تغییر رنگ آنها شده و هر رنگ نوع گروه خونی را نشان می‌دهد. صحت نتایج حاصل از این روش به اندازه روش‌های مرسوم در تعیین گروه خونی است و انجام هر آزمایش هزینه اندکی دارد.

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

مراجعه به پزشک برای تشخیص گروه خونی

با مراجعه به پزشک درخواست تشخیص نوع خون خود را بدهید تا شما را به یک آزمایش تشخیص گروه خونی منتقل کند.

برگه نوع آزمایش را به آزمایشگاه دهید تا نمونه خون از شما گرفته شود.

نتیجه آزمایش را از آزماشگاه دریافت نمایید و از نوع خون خود به طور قطعی اگاه گردید.

 

تشخیص گروه خونی اصلی از گروه خونی والدین

پدر و مادری که گروه خونی O‌ داشته باشند قطعا فرزندانی با گروه خونی O خواهند داشت.
اگر یکی از والدین A و دیگری O‌ باشد، فرزندان O یا A‌ خواهند بود.
اگر یکی از والدین B و دیگری O‌ باشد، فرزندان O یا B‌ خواهند بود.
اگر یکی از والدین AB و دیگری O‌ باشد، فرزندان A یا B‌ خواهند بود.
اگر هرد و والد A باشند، فرزندان O یا A‌ خواهند بود.
اگر هرد و والد B باشند، فرزندان O یا B‌ خواهند بود.
اگر یکی از والدین A و دیگری B‌ باشد، فرزندان میتوانند هر چهار گروه خونی را داشته باشند.
اگر یکی از والدین A و دیگری AB‌ باشد، فرزندان A یا B‌ یا AB خواهند بود.
اگر یکی از والدین B و دیگری AB ‌ باشد، فرزندان A یا B‌ یا AB خواهند بود.
اگر هر دو والد AB‌ باشند، فرزندان A یا B‌ یا AB خواهند بود.

 

تشخیص عامل Rh از گروه خونی والدین

در صورتی که Rh‌ خون والدین منفی باشد، به احتمال قریب به یقین فرزند نیز Rh – خواهد بود.

در صورتی که یکی یا هر دو پدر و مادر، Rh‌ مثبت داشته باشند، فرزند ممکن است هر دو حالت + یا – را در آنتی ژن Rh داشته باشد.

نکته: البته درصد بسیار بالایی از افراد دارای Rh‌مثبت هستند.

نکته: در مجموع، تشخیص گروه خونی بدون آزمایش و از روی گروه خونی پدر و مادر روش حدودی و حدسی است و نیاز به انجام آزمایش را از بین نمیبرد.

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

محاسبه درصد احتمال گروه خونی فرزند

در صورتی که بخواهید درصد احتمال نوع گروه خون فرزند را محاسبه کنید میتوانید با تشکیل جدول پنات Punnett square احتمالات گروه خونی فرزند را محاسبه کنید.

هر فرد یک آلل ( A ، B‌ یا O) از پدر و یک آلل از مادر ( A ، B‌ یا O) به ارث میبرد. بنابراین در حقیقت میتوان گروه های خونی را به صورت AA، BB، AO، BO، AB و OO معرفی کرد.

ژنوتیپ های A و B از آنجایی که O یک ژنوتیپ مغلوب است، بنابراین هر جا که O‌ در کنار A یا B قرار بگیرد، خود را نشان نمیدهد و بنابراین گروه خونی حاوی A و O به صورت A خود را نشان میدهد. برای گروه خونی B نیز به همین صورت است. بنابراین میتوان اینگونه نوشت:

 

در صورتی که کسی گروه خونی A داشته باشد یعنی یکی از آلل های هم پدر و هم مادر او A بوده و یا یکی A و دیگری O است.

در صورتی که کسی گروه خونی B داشته باشد یعنی یکی از آلل های هم پدر و هم مادر او B بوده و یا یکی B و دیگری O است.

در صورتی که کسی گروه خونی AB داشته باشد یا والدین او فقط آلل های A و B‌داشتند.

در صورتی که کسی گروه خونی O داشته باشد یعنی هر دو والد او دارای آلل O در گروه خونی خود بوده اند.

 

روش تشخیص گروه خونی در منزل

برای اینکه این موضوع روشن تر شود مثالی میزنیم. فرض کنید کسی دارای گروه خونی B است. این موضوع نشان دهنده آن است که پدر او دارای ژنوتیپ BB (گروه خونی B) یا BO(گروه خونی B)، AB و مادر او نیز دارای ژنوتیپ BB (گروه خونی B) یا BO(گروه خونی B)، AB بودند. همانطور که میبینید، هیچکدام از والدین او گروه خونی ای ندارند که در آن A غالب باشد (AA و AO).

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

تشکیل جدول پنات برای فرزند

برای تشکیل دادن جدول پنات برای یک فرد ابتدا گروه های خونی پدر و مادر او را دریافت کنید. فرض کنید کودکی دارید که پدر B و مادر A است.

برای پدر دو احتمال آلل وجود دارد. یا پدر BB است و یا BO (یعنی پدر از والدین خود یک B و یک B یا O دریافت کرده است)

برای مادر نیز دو احتمال آلل وجود دارد و یا AA است و یا AO (یعنی پدر از والدین خود یک A و یک A یا O دریافت کرده است)

جدول را به این صورت تشکیل میدهیم که در ستون عمودی احتمالات پدر و در ستون افقی احتمالات مادر نوشته شده باشد

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

حال جاهای خالی را با توجه به تقابل دو خانه مقابل پر میکنیم. در خانه اول تقابل A مادر و B‌پدر برنده ای ندارد و نتیجه AB خواهد شد (یعنی در صورتی که از مادر آلل A و از پدر آلل B به فرزند برسد، فرزند AB خواهد شد. در تقابل های بعدی نیز هر جا یک طرف معادله A و طرف دیگر B باشد، برنده ای نداریم و نتیجه AB خواهد شد.

در تقابل O پدر با A مادر، A برنده است و در تقابل B‌پدر با O‌ مادر نیز B‌برنده است. و در آخرین تقابل O مادر با O پدر است که نتیجه O خواهد شد.

با این اوصاف جدول به صورت زیر پر خواهد شد:

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

حال از ۱۶ احتمال ممکن میبینیم که ۹ احتمال AB، سه احتمال A، سه احتمال B و یک احتمال O است. در نهایت میتوان گفت که فرزند بیش از ۵۶ درصد گروه خونی AB، حدود ۱۹ درصد گروه خونی A و حدود ۱۹ درصد گروه خونی B و نهایتا حدود ۶ درصد گروه خونی O‌خواهد داشت.

برای اینکه این موضوع بازتر شود جدول پنات را برای حالیت دیگر تشکیل میدهیم. فرض کنید پدر گروه خونی B‌ و مادر گروه خونی O داشته باشد. در این صورت احتمالات آلل پدر BB و BO‌ خواهد بود ولی مادر تنها احتمال OO خواهد داشت.

جدول پنات برای این دو نفر به صورت زیر خواهد بود:

راه تشخیص گروه خونی بدون آزمایش در منزل

در نتیجه فرزند به احتمال ۷۵ درصد گروه خونی B و به احتمال ۲۵ درصد گروه خونی O خواهد داشت.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب