کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

سازگاری گروه خونی برای ازدواج دو نفر با هم مهم است شما در هنگام ازدواج باید بدانید کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن تا بعدا به مشکل برنخورید در ادامه سازگاری گروه های خونی برای ازدواج و عروسی را بیان خواهیم کرد.

 

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن

شاید برای شما عروس و داماد عزیز سوال باشد که کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن باید بدانید که گروه خونی خیلی عامل مهمی در ازدواج دختر و پسر نیست ازدواج فردی از یک گروه خونی با فرد دیگری با همان گروه خونی یا هر گروه خونی دیگر، کاملاً بلامانع و قابل قبول است و افراد از گروه های خونی یکسان می توانند با یکدیگر ازدواج کنن. در آزمایشاتی که قبل از ازدواج انجام می شود، نوع گروه خونی افراد اهمیتی ندارد. در این بررسی ها به دنبال گروه خونی افراد نیستند. بهترین گروه خونی برای ازدواج را می‌توان هم از نظر پزشکی و هم از نظر روانشناختی مورد بررسی قرار داد و بررسی‌ها حاکی از آن است که از لحاظ پزشکی گروه خونی تاثیر مهمی در ازدواج نخواهد داشت (البته گروه خونی O در هر شرایطی می‌تواند به شما و سایر اعضا خانواده خون بدهد!). تاثیر روانشناختی آن به رابطه گروه خونی افراد با شخصیت آنها بازمی‌گردد. در حال حاضر آزمایشی که به صورت روتین از همه گرفته می شود برای بررسی وجود و یا عدم وجود تالاسمی و به دنبال بیماری های وراثتی هستند که از والدین به فرزند به ارث می رسد. آزمایشات قبل از ازدواج شامل آزمایش ادرار (جهت بررسی اعتیاد) و آزمایش خون جهت غربال گری بیماری تالاسمی مینور، بررسی سیفلیس و گویا به تازگی هپاتیت B می باشد .

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

یعنی واقعا فرقی هم می‌کند کسی که با او ازدواج می‌کنیم چه گروه خونی داشته باشد؟ گروه خونی در ازدواج بر روی چه عواملی تاثیرگذار است؟ به نظر نمی‌رسد کسی در جلسه خواستگاری حواسش باشد و گروه خونی طرف مقابلش را بپرسد! به هر حال شما اگر ازدواج کردید که دیگر کار از کار گذشته، ولی اگر دم بخت هستید خواندن این مقاله به شما توصیه می‌شود. گفتیم که گروه خونی هیچ ربطی به ازدواج ندارد اما ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که منظور از اینکه می گویند “گروه خون عروس و داماد به هم نخورده” چیست؟ باید گفت این اصطلاح، اشاره به برخی نتایج که در آزمایشات قبل از عقد مشخص میشود، دارد وقتی یکی از طرفین در سوابق خود و یا اقوام خود یکی از بیماری هایی که از طریق ژن منتقل می شود(مثل تالاسمی) وجود داشته باشد با انجام آزمایشات خونی بررسی می کنند که چقدر احتمال ابتلای فرزند آنها به آن بیماری ها وجود دارد چنانچه این احتمال بالا باشد به آنها توصیه می شود که عقد نکنند و به آنها درباره عواقب بچه دار شدنشان هشدار می دهند.

 

علاوه براین کسانی که دارای تالاسمی مینور هستند چنانچه با فرد دیگری که او هم مبتلا به تالاسمی مینور است ازدواج کنند 25 درصد احتمال دارد که فرزندان آنها مبتلا به تالاسمی ماژور بشود تالاسمی مینور دارای هیچ علامت خاصی نیست و نیاز به درمان ندارد فرد مبتلا به تالاسمی مینور نیز از نظر ظاهری کاملا سالم است و وصلت او با افراد سالم هیچ عواقبی ندارد اما تالاسمی ماژور یک بیماری حاد است و نیاز به درمان دارد و مشکلات و هزینه های زیادی را به دنبال خواهد داشت لذا چنانچه در آزمایش خون قبل از عقد معلوم شود که هردو طرف تالاسمی مینور دارند، آزمایشات تکمیلی دیگر به همراه مشاوره ژنتیکی برای آنها انجام خواهد شد و به آنها در باره عواقب بچه دار شدنشان هشدار داده می شود.

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

آیا سازگاری گروه خونی برای ازدواج دختر و پسر مهم است؟ منظور از ناسازگاری گروه خونی در ازدواج بیشتر مربوط به RH می باشند و ناسازگاری های ABO خیلی کم لحاظ می شود . بدین معنی که اگر دختر گروه خونی RH- داشته باشد و پسر گروه خونی RH+ در اولین زایمان آنتی بادی های تولید شده به بچه اول منتقل می شود و چون مقدار آن خیلی پایین است باعث زردی خفیف می شود ولی در بچه های دوم و به بعد این علائم به خطار افزایش آنتی بادی بیشتر بروز می کند. برای این کار در حاملگی اول در این افراد به مادر آمپول ضد RH تزریق می شود تا در حاملگی های بعدی جبران شود . منظور از سازگاری گروه های خونی برای ازدواج همین است و این نوع ناسازگاری گروه خونی مانع ازدواج نمی شود . فقط در موردی که بیماریهای ژنتیکی وارثی و یا بیماریهای خونی که از طریق ارثی منتقل می شود سفارش به مشاوره ژنتیکی شده است تا در صورت انتقال بیماری به فرزند ازدواج صورت نگیرد. بنابراین آنچه که در ازدواج افراد می تواند مشکل ساز باشد، یکسان بودن گروه خونی نیست بلکه سازگاری گروه های خونی برای ازدواج است که می تواند باعث مشکلات ژنتیکی شود و ازدواج افراد با گروه خونی یکسان هیچ مشکلی نخواهد داشت. تنها اگر RHH گروه خونی خانم منفی و RH گروه خونی آقا مثبت باشد، جهت جلوگیری از بروز مشکل برای نوزاد تزریق آمپول روگام توصیه می شود.

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

از کجا بفهمیم خونمون بهم میخوره

از نظر ازدواج و زناشویی داشتن گروه خونی مثبت یا منفی مشکل خاصی ایجاد نمی کند همه گروه های خونی سازگار می توانند باهم ازدواج کنن و مساله فقط زمانی مهم است که خون مادر RH منفی و جنین وی RH مثبت باشد در این صورت گلبول های خون جنین وارد خون دارد می شود و بر علیه شان آنتی بادی ساخته می شود و در نتیجه سلول های خونی جنین نابود می شود.

این مساله لزوماً خطری ندارد چون اغلب در غربالگری های بارداری تشخیص داده می شود و درمان مناسب نیز صورت خواهد گرفت. در ضمن اگر گروه خونی نوزاد A یا B بوده و گروه خونی مادر O باشد احتمال دارد که دچار یرقان زودرس شود که این مساله نیز در غربالگری ها مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم مثل نوردرمانی و تعویض خون برای نوزاد انجام می شود.

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

طبیعی است که قبل از عقد باید همراه همسرتان آزمایش خون بدهید و از نظر احتمال اعتیاد، بیماری هایی نظیر تالاسمی و… بررسی شوید اما این مساله ربطی به گروه خونی شما ندارد. درواقع داشتن گروه خونی خاص مانعی برای ازدواج نیست و هر زن و مردی با هر گروه خونی که داشته باشند می توانند با هم ازدواج کنن. اما اگر یکی از این دو نفر دارای بیماری ژنتیکی خاص باشد یا اگر هر دو نفر تالاسمی مینور داشته باشند که احتمال بروز تالاسمی ماژور را برای فرزندشان در آینده به وجود می آورد، در آن صورت بهتر است با هم ازدواج نکنند و در این زمینه مشاوره های لازم نیز به آنها داده می شود.

 

در بعضی موارد ممکن است علاوه بر آزمایش های ساده خون برای ازدواج نیاز به یک سری آزمایش های تخصصی تر ژنتیکی نیز به وجود بیاید. این مساله به خصوص در افرادی که نسبت فامیلی نزدیکی با هم دارند، اهمیت بیشتری دارد. در ضمن یادتان باشد که آزمایش ژنتیک در هنگام ازدواج به این معنا نیست که از بروز نقایص مادرزادی برای فرزندان در اینده پیشگیری می شود بلکه صرفا احتمال بروز این بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرد. در بعضی موارد که عروس یا داماد در سوابق فردی یا خانوادگی خود بیماری هایی را داشته باشند که مثل تالاسمی به واسطه بعضی ژن ها منتقل می شود، ممکن است پس از آزمایش های خون قبل از عقد به این نتیجه برسند که خونشان به هم نمی خورد و در صورتی که با هم ازدواج کنند احتمال دارد فرزندشان نیز دچار ان بیماری خاص شود. در این صورت مشاور های لازم به آنها داده می شود و چون احتمال پیشگیری از بروز بیماری خاص وجود ندارد بنابراین معمولاً توصیه می شود که این افراد از ازدواج با یکدیگر خودداری کنند.

 

تعیین rh گروه خونی برای ازدواج

در سال 1940، “لندشتاینر” که کاشف گروه های خونی بود، به همراه دستیار خود، “وینر” نشان دادند علاوه بر گروه خونی A و B و O، سیستم دیگری به نام Rh (آر- هاش) نیز وجود دارد. هر فردی که عامل Rh را روی گلبول های قرمز خود داشته باشد Rh مثبت و اگر نداشته باشد Rh منفی است. حدود 85 تا 90% ایرانیان Rh مثبت و مابقی Rh منفی هستند.

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

اگر خانم دارای گروه‌ خون‌ Rh منفی باشد:

گروه های خونی یک عامل دیگری به نام RH در کنار خودشان دارند. وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند این عامل بین مادر و بچه باید چک شود. اگر چنانچه RH گروه خون مرد مثبت باشد یعنی دارای یکی از گروه های O+،A+،B+ ویا AB+ باشد وRH گروه خون زن منفی باشد یعنی دارای یکی از گروههای O-،A-،B- ویاAB- باشد در صورت بروز حاملگی ودر صورتی که RH جنین مانند RH مرد (مثبت) باشد در بدن مادر آنتی بادیهایی بر علیه سلولهای قرمز جنین ایجاد میشود .اماچون مقدار این آنتی بادی درحاملگی اول کم است مشکلی درحاملگی اول برای نوزاد ایجاد نمی شود اما چون درهنگام زایمان خون نوزاد به مقدار بیشتری باخون مادر تماس پیدا می کند مقدارآنتی بادی ضد RH زیاد شده و درحاملگی های بعدی باعث بروز زردی شدید و یاحتی سقط جنین می شود.

 

مادرانی که دارای گروه‌ خون‌ Rh منفی هستند این توصیه ها را رعایت کنند

درصورتی که درطول دوران بارداری اول یا طی 72ساعت پس از زایمان شیوه ی موثری برای سد نمودن و تصفیه سریع سلولهای RH مثبت ازجریان خون مادر به کار رود در حاملگی های بعدی نیز مشکلی ایجاد نمی شود. شیوه متداول استفاده از آنتی بادی های ضد RH (آمپول روگام) به‌ مادر در هفته‌ 28 بارداری و در طی 72 ساعت‌ پس‌ از زایمان‌، سقط‌ یا بارداری نابجا می باشد. این‌ کار از تشکیل‌ پادتن‌هایی که‌ ممکن‌ است‌ جنین‌های بعدی را تحت‌ تأثیر قرار دهند پیشگیری می کند. اگر چنانچه گروه خونی مرد RH منفی باشد هیچ مشکلی از نظر سازگاری گروه خونی برای ازدواج ندارد (باهر گروه خونی که طرف مقابل داشته باشد سازگاری دارد).

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

بهترین گروه خونی برای ازدواج

واقعا گروه خونی بر ازدواج تاثیری ندارد. مگر اینکه شما خودتان برایتان مهم باشد و بخواهید گروه خونی تان را با گروه خونی همسر آینده‌تان ست کنید! افراد با هر گروه خونی که باشند می‌تواند با هم ازدواج کنن. حتی اگر گروه خونی یکی‌شان مثبت باشد و دیگری منفی باز هم مشکلی ایجاد نمی‌شود. فقط موقع اقدام برای بچه دار شدن طرفین باید حواس‌شان را جمع کنند، چون اگر گروه خونی مادر منفی باشد و گروه خونی جنین او مثبت باشد سلول‌های خونی مادر علیه سلول‌های خونی جنین بسیج می‌شوند. این مساله معمولا در حاملگی اول مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، ولی در حاملگی‌های بعدی احتمال ابتلا نوزاد به زردی و حتی سقط جنین هم می‌رود؛ بنابراین اگر این موضوع کوچک برای شما مهم است و قضیه عشق و عاشقی در کار نیست، می‌توانید از اول با خانمی که گروه خونی منفی دارد ازدواج نکنید! البته راه حل منطقی و دور از مزاح این است که، موقع بارداری با مشورت پزشک نسبت به تزریق آمپول روگام اقدام کنید. اگر آمپول روگام به موقع تزریق شود از واکنش سیستم ایمنی بدن مادر نسبت به بدن جنین جلوگیری می‌کند.

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

زمان مناسب برای تزریق آمپول روگام

پزشک بین هفته ۲۶ تا ۲۸ بارداری، حداقل یک دوز روگام تجویز می‌کند. اگر گروه خونی جنین به هنگام تولد مثبت تشخیص داده شود، ظرف ۷۲ ساعت پس از زایمان مجدداً یک دوز دیگر دریافت خواهید کرد.

 

تزریق آمپول روگام در شرایطی ضروری است:

پس از ترومای شکم مانند ضربه، سقوط از بلندی و یا بروز حوادث مختلف برای مادر باردار
استفاده از دست در معاینه داخلی توسط متخصص زنان
انجام آزمایش تهاجمی آمنیوسنتز
انجام آزمایش تهاجمی نمونه برداری از پرز‌های جفتی (CVS)
نمونه­ گیری خون بند ناف از راه پوست
خونریزی مادر یا جنین در دوران بارداری
بارداری خارج رحم
احتمال خطر سقط

در حالت کلی تعیین دوز آمپول روگام و زمان­ دریافت آن بر عهدۀ متخصص زنان و زایمان شماست. اگر گروه خونی شما منفی باشد و پزشک تشخیص دهد که نسبت به داروی روگام حساسیت ندارد، باید در تمام بارداری‌های بعدی خود آمپول روگام تزریق کنید.

کدام گروه خونی میتوانند باهم ازدواج کنن | سازگاری گروه های خونی برای ازدواج

گروه خونی چیست؟

یک سری آنتی‌ژن‌ها هستند که بودن‌شان بر روی گلبول‌های قرمز صفات متفاوتی ایجاد می‌کند. مثلا اگر بر روی گلبول‌های قرمز یک شخص آنتی‌ژن A بود گروه خونی او A می‌شود، اگر آنتی‌ژن B بود گروه خونی B ایجاد می‌شود. اگر هر دوی این‌ها بودند گروه خونی AB و اگر هیچ کدام نبودند گروه خونی O ایجاد می‌شود.
منفی بودن یا مثبت بودن گروه خونی هم به همین شکل است. یک پروتئین دیگر وجود دارد به اسم RH که اگر بر روی گلبول‌های قرمز خون باشد گروه خونی شخص مورد نظر مثبت می‌شود اگر هم نباشد گروه خونی این شخص منفی خواهد شد.

 

پیش بینی گروه خونی فرزندان هنگام ازدواج

چنان چه هر دو والدین RH+ باشند، فرزندانشان ممکن است RH+ و یا RH- شوند.

چنان چه هر دو والدین RH-‌ باشند، فرزندانشان RH-‌ خواهند بود.

چنان چه یکی از والدین RH+‌ و دیگری RH- باشد، فرزندانشان RH+‌ و یا RH- خواهند شد.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب