دیدن خون تازه در مدفوع نشانه چیست

دیدن خون تازه در مدفوع نشانه چیست

علت وجود خون تازه در مدفوع

خون تازه در مدفوع برخی از افراد ممکن است دیده شود و اگر شما هم به دستشویی رفته اید و از دیدن خون تازه در مدفوع تان تعجب کرده اید در ادامه علت وجود خون تازه در مدفوع را بیان خواهیم کرد. همچنین اگر می خواهید بدانید که علت تغيير قوام و رنگ و بوی مدفوع نشانه چيست؟ این لینک را دنبال کنید.

 

خون تازه در مدفوع نشانه چیست

از لحاظ پزشکی به وجود خون در مدفوع، هماتوشزیا گفته می‌شود. این حالت به طور معمول ناشی از خونریزی دستگاه گوارش می‌باشد. لازم است بدانید خون مشاهده شده در مدفوع می‌تواند از قرمز روشن تا سیاه متغیر بوده و این تفاوت نشان دهنده محل خونریزی داخلی است. گاهی اوقات این خونریزی ناشی از خونریزی داخلی نبوده و در واقع نشانه‌ای از خونریزی مقعد می‌باشد. بنابراین توجه به رنگ خون و مدفوع مهم است. اگر میزان خونریزی بیش از حد باشد، باید به اورژانس مراجعه کنید. در غیر این صورت می‌توانید با استفاده از روش‌های گفته شده در این مقاله به درمان خود بپردازید.

 

دیدن خون تازه در مدفوع

وجود خون تازه در مدفوع اصلی‌ترین علامت هماتوشزیا می‌باشد. گاهی اوقات وجود خون در مدفوع با علائم دیگری نیز همراه می‌شود مانند:

درد شکم
ضعف
مشکلات تنفسی
استفراغ
تپش قلب
اسهال خونی
کاهش وزن

 

علت دیدن خون تازه در مدفوع

بروز این عارضه می‌تواند از هر جایی از دستگاه گوارش نشات بگیرد. اگر خونریزی مربوط به دستگاه گوارش فوقانی (مانند مری یا معده) باشد، در نتیجه رنگ مدفوع سیاه خواهد بود که به این حالت در پزشکی ملنا گفته می‌شود. وجود خون قرمز در مدفوع معمولا به این معنی است که خونریزی از روده کوچک یا بزرگ و یا مقعد ناشی شده است. علل ایجاد خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی و وجود مدفوع سیاه عبارتند از:

 

عروق خونی غیرطبیعی
پارگی مری به علت استفراغ شدید (سندرم مالوری ویس)
خونریزی زخم معده
عدم خون رسانی به روده
گاستریت (ورم معده)
ضربه و شوک
گشاد شدن رگ‌های مری و معده

دیدن خون تازه در مدفوع نشانه چیست

علل وجود خون تازه در مدفوع عبارتند از:

عروق خونی غیرطبیعی
شقاق یا فیشر مقعد (شقاق مقعدی نوعی ترک خوردگی با باریک با طول و عمق مشخص است که ممکن است در دیوراه یا غشای مخاطی یا در پوست ایجاد شود.)
ایسکمی روده (ایسکمی روده نوعی اختلال نادر ولی جدی بوده که طی آن میزان جریان خون به روده به دلیل انسداد روده‌ای کاهش یافته و معمولا شریان‌ها مسدود می‌شوند.)
دیورتیکولوزیس (داشتن تعداد زیادی کیسه و زائده در دستگاه گوارشی)
شوک و ضربه
هموروئید یا بواسیر
عفونت روده
بیماری‌های التهابی روده از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
وجود پولیپ یا سرطان در روده بزرگ یا روده کوچک

 

دفع خون تازه در مدفوع

برای تعیین علت وجود خون تازه در مدفوع معمولا آزمایش‌هایی صورت می گیرد که عبارتند از:

آنژیوگرافی
رادیوگرافی مری
اسکن
شمارش کامل خون
کولونوسکوپی
انترسکوپی دو بالون
آزمایش مدفوع
تست تشخیص هلیکوباکتر پیلوری
آندوسکوپی کپسولی

 

درمان خون تازه در مدفوع

درمان خون تازه در مدفوع که ناشی از خونریزی زخم معده می‌باشد: اگر علت وجود خون تازه در مدفوع ناشی از زخم‌های گوارشی باشد، برای کاهش علائم ناشی از آن باید از خوردن غذا‌هایی مانند غذا‌های تند، کافئین، الکل، شکر تصفیه شده و هر نوع غذای آلرژی زا اجتناب کنید. همزمان خوردن غذا‌های غنی از فیبر و سبزیجات را افزایش دهید. همچنین مصرف آب کلم نیز می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود زخم معده داشته باشد. زخم معده یا زخم‌های گوارشی، زخم‌های دردناکی بوده که در سیستم گوارش ایجاد می‌شوند. مشاهده خون در استفراغ یا مدفوع از علائم شایع خونریزی زخم معده می‌باشند.

 

درمان خون تازه در مدفوع که ناشی از گاستریت می‌باشد: گاستریت نوعی بیماری گوارشی بوده که به علت آسیب و التهاب مخاط معده به وجود می‌آید. علائم گاستریت شبیه به علائم زخم معده می‌باشند. داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود گاستریت و علائم آن کمک کند. اگر علت دیدن خون تازه در مدفوع ناشی از گاستریت باشد، مصرف سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین و چربی‌های سالم نقش مهمی در بهبود این شرایط ایفا می‌کنند. غذا‌هایی را مصرف کنید که غنی از پروبیوتیک‌ها، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C، ویتامین B۱۲، الکترولیت‌ها و اسید‌های چرب امگا ۳ باشند. همچنین کاهش استرس و زود غذا خوردن به درمان گاستریت نیز کمک می‌کنند. اگر به دنبال درمان‌های خانگی هستید جالب است بدانید که ریشه شیرین بیان حاوی ترکیبات ضد التهابی به نام اسید گلیسیریزین بوده و به تسکین معده کمک می‌کند. خوردن رازیانه نیز به کاهش علائم گاستریت کمک می‌کند.

 

درمان خون تازه در مدفوع که ناشی از دیورتیکولوزیس می‌باشد: دیورتیکولوزیس زمانی روی می‌دهد که یک یا چند کیسه کوچک در دیواره روده بزرگ ملتهب می‌شوند. بهترین درمان این حالت، مصرف سوپ استخوان می‌باشد. همچنین مصرف غذا‌هایی با فیبر بالا نیز به بهبود شرایط کمک می‌کنند. علاوه بر این زمانی که دچار خونریزی ناشی از دستگاه گوارش شدید، نباید دارو‌های ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را مصرف کنید.

 

درمان خون تازه در مدفوع که ناشی از بیماری کرون می‌باشد: بسته به شدت التهاب، علائم بیماری کرون متفاوت بوده و بروز آن می‌تواند علت وجود خون در مدفوع باشد. برای تسکین التهاب ناشی از این بیماری می‌توانید گیاه نارون آمریکایی را مصرف کنید. لازم است بدانید که بیماری کرون یکی از بیماری‌های التهابی مزمن روده بوده و بطور عمده باعث ایجاد زخم (شکاف در پوشش) روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ می‌شود، اما می‌تواند سیستم گوارش را در نقاط دیگر از دهان تا مقعد تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

درمان خون تازه در مدفوع که ناشی از بیماری کولیت اولسراتیو می‌باشد: اگر علت خون در مدفوع شما ناشی از بیماری کولیت باشد، یکی از اولین اقداماتی که در بهبود این بیماری موثر واقع می‌شود، تغییر در رژیم غذایی است. از مصرف شکر تصفیه شده، کافئین، الکل، نوشابه‌های گازدار و غذا‌های تند پرهیز کنید. در عوض غذا‌هایی را مصرف کنید که غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ و پروبیوتیک‌ها باشند. با مصرف زردچوبه نیز می‌توان خون تازه در مدفوع را از بین برد. زردچوبه را می‌توانید به عنوان ادویه یا مکمل استفاده کنید. علاوه بر این مطالعات نشان داده اند که استرس باعث تشدید کولیت اولسراتیو می‌شود؛ بنابراین سعی کنید از تکنیک‌های کاهش استرس به طور مرتب بهره ببرید.

 

خون تازه در مدفوع به دلایل مختلفی ممکن است به وجود آید و یکی از مهمترین دلایل وجود خون تازه در مدفوع، خونریزی دستگاه گوارش است که در بالا اطلاعاتی پیرامون آن داده شد اگر به این بیماری مبتلا هستید فورا به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب