علت سبز شدن مدفوع نوزاد | مدفوع سبز نوزاد شش ماهه نشانه چیست

علت سبز شدن مدفوع نوزاد | مدفوع سبز نوزاد شش ماهه نشانه چیست

علت سبز شدن مدفوع نوزاد

یکی از پرسش های والدین در مورد کودکان شان علت سبز شدن مدفوع نوزاد است که در این مقاله از سایت سماتک مهمترین علت سبز بودن مدفوع نوزاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. سبز شدن مدفوع نوزاد می‌تواند به علل مختلفی پدید بیاید. مدفوع نوزاد یکی از معیارهایی است که والدین می‌توانند با آن‌ وجود بیماری را تشخیص دهند و یا اینکه از آن به عنوان علامت هشداردهنده استفاده کنند. در اینجا رنگ مدفوع هم جزء مواردی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و تغییر رنگ درآن والدین را نگران می‌کند.

 

سبز بودن مدفوع نوزاد همیشه نشان‌ دهنده خطر نیست اما در مواردی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه این مقاله از سایت سماتک به توضیحاتی درباره علت سبز شدن مدفوع نوزاد خواهیم پرداخت. سبز شدن مدفوع نوزاد می‌تواند هشدار دهنده باشد، اما معمولا دلیلی برای نگرانی نیست.

 

رژیم غذایی، مانند خوردن سبزیجات سبز رنگ، اغلب سبب مدفوع به رنگ سبز می‌شود. در غیر این صورت ممکن است با اسهال یا عفونت‌های باکتریایی مرتبط باشد. مدفوع معمولاً قهوه‌ ای رنگ است، اما می‌تواند تغییر کند. این مسئله معمولاً نگران کننده نیست. دلایل وجود مدفوع سبز رنگ در نوزادان بسته به سن آنها، نوزاد، شیرخوار و کودک متفاوت است.

علت سبز شدن مدفوع نوزاد | مدفوع سبز نوزاد شش ماهه نشانه چیست

مدفوع سبز نوزاد شش ماهه نشانه چیست

علت مدفوع سبز نوزاد شش ماهه چیست؟ مدفوع سبز نوزاد شش ماهه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ذهن والدین را درگیر کند. این مدفوع سبز امکان دارد عادی باشد یا این‌که خبر از وجود بیماری بدهد که لازم است آن را با متخصص در میان گذاشت. مدفوع سبز نوزاد شش ماهه می‌تواند به صورت رگه‌های سبز در مدفوع نوزاد وجود داشته باشد یا این که خیلی لزج باشد. اولین مدفوع نوزاد به دلیل وجود ماده آمونیاک، مخاط، سلول‌های پوستی و چیزهایی که در دوران بارداری توسط نوزاد مصرف شده می‌تواند به رنگ سبز تیره باشد که مسئله بسیار عادی است و اصلا جای نگرانی ندارد. این مدفوع بوی بدی ندارد و رنگ سبز آن به دلیل وجود پیگمان‌های صفراوی است. این مدفوع بسیار چسبنده است و با گذشت چند روز رنگش روشن‌ تر می‌شود و چسبندگی‌اش را هم از دست می‌دهد. این تغییر رنگ به معنی عملکرد خوب سیستم گوارشی او است.

 

سبز شدن مدفوع نوزاد به دلیل سرماخوردگی

در شش هفته ابتدای تولد شاید رنگ مدفوع سبز روشن باشد که طبیعی است و برخلاف باور برخی ها کودک سرما نخورده است.

 

سبز بودن مدفوع نوزاد به دلیل مصرف آهن

اگر نوزادتان شیر خشک حاوی آهن می‌خورد ممکن است مدفوع او به دلیل وجود آن به رنگ سبز تیره تغییر کند. اگر نوزادتان شیر مادر می‌خورد اما در کنارش به او قطره آهن هم می‌دهید همین اتفاق برایش می‌افتد. مدفوع نوزاد در شش هفته اول بدو تولد، سبز روشن است و دارای تکه های سفت صابونی شکل می باشد که این حالت طبیعی است. این تکه ها به رنگ سفید با پوشش زرد یا قهوه ای هستند که در مدفوع بیشتر نوزادان دیده می شوند و مربوط به لخته های کازئین هستند.

 

شیردهی نامناسب عامل سبز شدن مدفوع نوزاد

اگر شیر مادر رقیق و شیرین باشد و نوزاد از این شیر بیشتر از شیر غلیط و چرب استفاده کند مدفوعش به سمت سبز روشن می‌رود. این وضعیت اصلا نگران کننده نیست و در دوره‌هایی که پایدار نیست در شیردهی رخ می‌دهد. اگر شرایط شیردهی به طوری باشد که کودک نتواند به درستی سینه مادر را تخلیه کند و فقط از شیر کم چرب و با قند بالا مصرف کند، باعث مدفوع سبز می‌شود.

علت سبز شدن مدفوع نوزاد | مدفوع سبز نوزاد شش ماهه نشانه چیست

سبز شدن مدفوع نوزاد به علت تغذیه مادر

اگر مادر از سبزیجات سبز رنگ استفاده کند یا این که موادغذایی را بخورد که از رنگ خوراکی در آن استفاده شده است ممکن است رنگ شیرش تغییر کند و این تغییر روی مدفوع نوزاد هم تاثیرگذار باشد.

 

سبز شدن مدفوع نوزاد شش ماهه به دلیل وجود میکروب در معده

اگر میکروب یا ویروسی در معده نوزاد وجود داشته باشد ممکن است رنگ و غلظت مدفوع را تغییر دهد مخصوصا اگر نوزاد اسهال داشته باشد.

 

استفاده از غذای جامد از علل سبز شدن مدفوع نوزاد

با بزرگتر شدن نوزاد و اضافه کردن غذای جامد به برنامه غذایی او ممکن است رنگ سبز دوباره به مدفوع برگردد مخصوصا اگر در این غذاها از اسفناج یا حبوبات استفاده شده باشد که اصلا هم توصیه نمی‌شود.

 

وجود خلط عامل سبز بودن رنگ مدفوع نوزادان

وجود رگه‌های سبز و لزج در مدفوع می‌تواند به علت وجود خلط در بدن او باشد. این خلط‌ ها می‌تواند ناشی از درآمدن دندان و ریختن آب دهان باشد.

 

کارکردن سریع شکم باعث سبز شدن مدفوع نوزاد می شود

اگر شکم نوزاد به سرعت کار کند و گوارش او سریع باشد، رنگدانه‌های صفراوی زمانی برای تغییر رنگ در روده پیدا نمی‌کنند و مدفوع نوزاد به رنگ سبز دفع می‌شوند.

 

عفونت از علل مدفوع سبز و کشدار نوزاد

اگر رنگ مدفوع  مایل به سبز باشد و رگه‌های لزج لعاب دار که براق است داشته باشند می‌تواند نشانه عفونت یا آلرژی به ماده غذایی خاصی باشد. ممکن است این حساسیت به دارویی باشد که مادرش استفاده می‌کند و از راه شیر به او منتقل می‌شود.

علت سبز شدن مدفوع نوزاد | مدفوع سبز نوزاد شش ماهه نشانه چیست

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان سبز بودن مدفوع نوزاد

از بین نرفتن خلط : خلط می‌تواند ناشی از بروز عفونت باشد که اگر از بین نرود باید به پرشک متخصص مراجعه کرد.

 

همراه بودن مدفوع سبز با اسهال: اگر اسهال و مدفوع سبز باهم به وجود بیایند ممکن است آب بدن کودک را از بین ببرد و نشان‌دهنده خطر باشد در این صورت به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

 

همراه بودن مدفوع سبز با بی میلی: اگر نوزاد علاوه بر مدفوع سبز بی‌میلی به غذا خوردن هم داشت لازم است که به سراغ یک متخصص بروید.

 

ادامه پیدا کردن سبز بودن مدفوع : ادامه پیدا کردن و متوقف شدن مدفوع سبز می‌تواند وجود یک مشکل را تایید کند. پس در صورت این اتفاق به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب