عوارض شربت ستیریزین برای کودکان

عوارض شربت ستیریزین برای کودکان

وقتی کودک کوچک در خانه داشته باشید، با انواع داروهای آنتی هیستامین غریبه نیستید. یکی از معروف‌ترین داروها در این گروه، ستیریزین است. این دارو یکی از اصلی‌ترین داروهایی ست که برای کاهش علائم مربوط به آلرژی استفاده می‌شود علائمی که ظهورشان در کودکان بسیار شایع است. اما مانند هر داروی دیگری، ستیریزین نیز بدون عوارض جانبی نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم در مورد عوارض شربت ستیریزین برای کودکان و تاثیرگذاری آن بیشتر توضیح دهیم. تا بتوانید با آگاهی بیشتری از آن برای کودک خود استفاده کنید.

 

کاربرد شربت ستیریزین 

شربت سیتریزین برای چی خوبه. به طور کلی شربت ستیریزین همانند دیگر داروهای آنتی هیستامین مانند شربت هيدروكسيزين برای درمان علائم آلرژی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی (شربت سیتریزین برای آبریزش بینی کودکان و شربت سیتریزین برای سرفه کودکان بسیار پرکاربرد است) و بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

 

• تب یونجه

ورم ملتحمه (قرمزی، خارش چشم)

• اگزما

• کهیر (کهیر)

• واکنش به نیش و نیش حشرات

• برخی از آلرژی‌های غذایی

 

خوشبختانه داروی ستیریزین مانند دیگر داروهای این گروه اثر خواب آوری ندارد و از این رو بسیاری از افراد آن را ترجیح می‌دهند. این دارو در دسته‌ی داروهای بدون نسخه قرار دارد. اشکال دارویی ستیریزین شامل قرص سيتريزين، شربت (شربت سيترازم) و کپسول در درسترس است.

 

شربت سیتریزین برای کودکان هر چند ساعت استفاده می‌شود

عوارض شربت ستیریزین برای کودکان زیر دو سال یا عوارض شربت سیتریزین برای نوزادان کوچک هنوز مشخص نشده است. از این رو از این دارو برای کودکان زیر یک سال استفاده نمی‌کنند (هیچ مقدار مصرف شربت سیتریزین برای کودک یک ساله وجود ندارد) و برای کودکان بین یک تا دو سال تنها با نسخه‌ی پزشک باید استفاده شود. میزان مصرفی نیز باید توسط پزشک مشخص شود. شربت سیتریزین برای کودک دو ساله با انواه دیگر داروها جایگزین می‌شود.

عوارض شربت ستیریزین برای کودکان

کودکان 2 تا 6 سال 5/2 ميلي گرم يكبار در روز که در صورت تایید پزشک می‌توند به 5 میلی گرم یعنی هر 12 ساعت یک دوز تبدیل شود. بهتر است از شکل شربت برای این کودکان استفاده شود.

 

کودکان بزرگتر یعنی 6 سال به بالا می‌توانند بسته به شدت علائم یک دوز 5 تا 10 میلی گرمی در روز را مصرف کنند. شربت سیتریزین کودکان می‌تواند براساس تشخیص پزشک براساس میلی لیتر نیز تجویز شود که واحد آسانتری برای استفاده است.

 

عوارض و مشکلات شربت ستیریزین برای کودکان

عوارض جانبی شربت ستیریزین برای کودکان را می‌توان در درو گروه عوارض رایج و کم خطر و عوارض جدی مورد بررسی قرار داد:

 

عوارض شایع و رایج سيتريزين نوزاد

شایع‌ترین عوارض مصرف شربت ستیریزین برای کودکان عبارتند از:

• سردرد

• خشکی دهان

• حالت تهوع

• احساس سرگیجه

• اسهال

• گلودرد

• عطسه یا انسداد و آبریزش بینی

 

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض اسهال، عطسه یا گرفتگی و آبریزش بینی قرار دارند.

 

عوارض جانبی جدی ستیریزین برای کودکان

عوارض شربت ستیریزین در کودکان می‌تواند بسیار جدی باشد. بعضی از مهمترین این موارد عبارتند از:

 

کبودی یا خونریزی بیش از حد طبیعی در پوست نوزاد که باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

 

واکنش آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی: آنافیلاکسی نتیجه واکنش بیش از حد سیستم ایمنی، سیستم دفاعی طبیعی بدن به یک محرک است. این اغلب محرکی ست که به آن حساسیت دارید، اما نه همیشه. محرک‌های رایج آنافیلاکسی عبارتند از: غذاها – از جمله آجیل، شیر، ماهی، صدف، تخم مرغ و برخی میوه‌ها. مشخص شده است که به عنوان یکی از عوارض شربت ستیریزین برای کودکان این دارو می‌تواند در بعضی افراد منجر به آنافیلاکسی شود. بنابراین اگر کودک سابقه‌ی آلرژی غذایی دارد بهتر است از مصرف این دارو خودداری کنید.

عوارض شربت ستیریزین برای کودکان

در صورت مشاهده‌ی عوارض شربت ستیریزین در کودکان سریع دادن دارو به کودکتان را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

 

کنار آمدن با عوارض سیتریزین

همانطور که گفتیم عوارض شربت ستیریزین برای کودکان اجتناب ناپذیر است و باید یاد بگیرید چطور می‌توانید آنها را مدیریت کنید:

 

• سردرد – مطمئن شوید که کودکتان به اندازه‌ی کافی استراحت کرده و مایعات زیادی بنوشد. معمولاً این علامت دارو، پس از هفته‌ی اول مصرف برطرف می‌شود. اگر سردرد کودک بیش از یک هفته طول کشید یا شدید بود، با پزشک مشورت کنید.

 

• خشکی دهان – جویدن آدامس بدون قند یا شیرینی‌های کم قند به درمان خشکی دهان کودک کمک می‌کند.

 

• احساس تهوع – سعی کنید این دارو را همراه با غذا به کودک بدهید. وقتی دارو با شکم خال مصرف می‌شود احساس تهوع را تشدید می‌کند. همچنین در صورت مصرف این دارو بهتر است وعده‌های غذایی سبک‌تری داشته باشید و از دادن غذاهای چرب یا تند به کودکتان خودداری کنید.

 

• احساس سرگیجه – اگر ستیریزین منجر به عدم تعادل و سکندری خوردن کودک موقع راه رفتن می‌شود سعی کنید در ایستادن و حرکت کردن به او کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد. بهتر است در روزهایی که کودک دارو مصرف می‌کند از او بخواهید بیشتر بنشیند. در صورت سرگیجه‌ی شدید بهتر است کودک دراز بکشد. اگر احساس سرگیجه شدید است بهتر با پزشک مشورت کنید.

 

• احساس خواب آلودگی و خستگی – این مورد از عوارض شربت ستیریزین برای کودکان اجتناب ناپذیر است و بنابراین بهتر است از یک آنتی هیستامین غیر خواب آلود دیگر استفاده کنید.

 

• اسهال – اگر کودک اسهال دارد آب یا مایعات بیشتری به او بدهید. اگر علائم کم آبی را در بدنش مشاهده کردید مانند ادرار کردن کمتر از حد معمول یا ادرار تیره و با بوی قوی، با پزشک صحبت کنید. بدون مشورت با پزشک از داروی دیگری برای درمان اسهال استفاده نکنید زیرا تداخل دارویی می‌تواند شرایط را بدتر کند.

عوارض شربت ستیریزین برای کودکان

موارد احتیاطی سیتریزین

به دلیل عوارض شربت ستیریزین برای کودکان که در بالا گفته شد، حساسیت‌هایی در مورد مصرف آن وجود دارد و توصیه می‌شود که بدون نسخه‌ی پزشک مخصوصاً برای بار اول استفاده نشود. این حساسیت‌ها در مورد قرص هیدروکسی زین. یا لووستیریزین نیز وجود دارد. در صورت وجود آلرژی غذایی این دارو می‌تواند به شدت خطرناک بوده و علائم را تشدید کند.

 

اگر پزشک این دارو را برای کودکتان تجویز کرد بهتر است در مورد تاریخچه پزشکی او به پزشک یا داروساز توضیح دهید مخصوصاً اگر با مشکلاتی مانند مشکل در ادرار کردن، بیماری کلیوی و بیماری کبدی روبه رو هستید.

 

در صورتی که از این دارو برای کهیر استفاده می‌کنید باید بیشتر مراقب عوارض شربت ستیریزین برای کودکان باشید و در صورت بروز کهیرهایی با رنگ غیر معمول، کهیرهایی که کبود یا تاول به نظر می‌رسند یا کهیرهایی که خارش ندارند حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

اگرچه خواب الودگی از عوارض شربت ستیریزین برای کودک محسوب نمی‌شود اما در بعضی افراد می‌تواند این شرایط را ایجاد کرده و منجر به از دست رفتن هوشیاری شود. این محصول در شکل شربت حاوی قند است که برای کودکان مبتلا به دیابت ضرر دارد و نباید استفاده شود. از آنجایی که این دارو توسط شیر به نوزاد منتقل می‌شود مادران شیرده نباید از آن استفاده کنند.

جدیدترین مطالب