نکاتی که در مورد عوارض چاقی در کودکان نمی‌دانید

نکاتی که در مورد عوارض چاقی در کودکان نمی‌دانید

عوارض چاقی در کودکان آنقدر جدی و قابل توجه هستند که به هیچ وجه نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. چاقی به عنوان مادرِ تمام بیماری‌ها، در تمام سنین می‌تواند آغازگر بسیاری از عوارض و اختلالات باشد و به شدت سلامتی را تهدید کند. به همین دلیل مهم است که در هر سنی به موضوع اضافه وزن و داشتن وزن طبیعی توجه شود تا به این ترتیب مهمترین علت ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات حذف شده و به دنبال آن سلامتی تضمین شود.

 

چرا چاقی در کودکان خطرناک است؟

شانس بالای ابتلا به انواع بیماری‌ها مهمترین عارضه چاقی در کودکان است. اضافه وزن در کودکان می‌تواند باعث ابتلای کودک به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و کلسترول بالا شود. همچین کاهش عزت نفس و افسردگی کودک از دیگر عوارض چاقی در کودکان است. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور گفت که چاقی می‌تواند سنگ بنای ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها باشد که بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، انواع سکته‌های مغزی و قلبی، بیماری‌های کبدی تنها نمونه‌هایی از آنهاست.

 

کنترل وزن کودکان چه اهمیتی دارد؟

نکاتی که در مورد عوارض چاقی در کودکان نمی‌دانید

با توجه به اینکه سنین رشد و کودکی در بسترسازی سلامتی و ابتلا یا عدم ابتلا به انواع بیماری‌ها در بزرگسالی اهمیت بسیار زیادی دارد، لذا کنترل چاقی و اضافه وزن حتما باید مورد توجه جدی والدین قرار بگیرد. حتما لازم است بدانید که اضافه وزن و چاقی کودکان نه تنها نشانه سلامتی آنها نیست، بلکه می‌تواند با بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی در آینده کودک ارتباط مستقیم داشته باشد.

 

عوارض چاقی در کودکان چیست؟

به طور کلی باید عوارض چاقی در کودکان را هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی و هم بر اساس سن کودک مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. درست است که در نهایت چاقی ام‌الامراض است و منشاء بسیاری از بیمار‌ها به حساب می‌آید، اما حتما باید مورد توجه قرار بگیرد که دقیقا می‌تواند منجر به بروز کدام بیماری‌ها و اختلالات شود.

 

عوارض چاقی کودکان در سنین پایین

خستگی، بی‌خوابی، بــلوغ زودرس، دیابت نوع 2، مشکلات تنفسی مانند آسم، اختلالات خوردن، مشکلات استخوانی و مفصلی، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون، اخــتلالات خواب مانند مشکل تنفس در خواب و عفونت‌های پوستی از جمله عوارض چاقی در کودکان در سنین پایین است. بدیهی است که اگر چاقی کودک به صورت طولانی مدت ادامه‌دار شود، نه تنها عوارض یاد شده بهبود پیدا نمی‌کنند، بلکه می‌توانند باعث شوند مشکلات حادتری در هر بخش آسیب‌دیده به وجود بیاید.

 

عوارض چاقی کودکان در نوجوانی و بزرگسالی

هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که چاقی در سنین پایین یا چاقی در کودکی، می‌تواند منجر به بروز یکسری از بیمارها‌ و اختلالات جدی در دوران بزرگسالی شود. اختلالاتی که بسیاری از آنها قابلیت بهبودی کامل و درمان ندارند. بنابراین بسیار مهم است که هر کودکی به تناسب قد و جنسیتی که دارد، وزن مناسبی نیز داشته باشد.

نکاتی که در مورد عوارض چاقی در کودکان نمی‌دانید

مشکلات قلبی، فــشار خون بالا و کلسترول از جمله عوارضی به شمار می‌آیند که ناشی از چاقی در سنین پایین هستند. 80 درصد افرادی که در کودکی چاق هستند، در بزرگسالی هم چاق می‌مانند و همین می‌تواند باعث بروز سکته قلبی شود.

 

کبد چرب‌ یکی دیگر از عوارض چاقی در کودکان است که در سنین بالا ظاهر می‌شود. چاقی و تجمع چربی در کبد می‌تواند بعد از مدتی به کبد آسیب برساند. کبــد چرب درمان نشده می‌تواند به سیروز کبدی و سرطان کبد تبدیل شود.

 

همچنین افزایش وزن و کمبود مصرف مواد غنی از مواد مغذی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. احتمال بیشتر ابتلا به انواع سرطان  یکی از مهمترین عوارض چاقی کودکان است.

 

به علاوه اضافه وزن از دوران کودکی به تدریج روی مفاصل فشار وارد می‌کند و به مرور و نهایتا در بزرگسالی فرد را با انواع بیمارهای مفاصل و آرتروز درگیر می‌کند؛ این در حالی است که سکته مغزی و قلبی نیز یکی از شایع‌ترین مواردی است که ناشی از اضافه وزن است.

 

عوارض روانی چاقی کودک

به جز تاثیرات و عوارض چاقی در کودکان که از لحاظ جسمی و سلامت بدنی تهدید کننده هستند، حتما باید بدانید که روح و روان کودکانی که با چاقی درگیر هستند نیز دچار اختلال و آسیب می‌شود. با توجه به اینکه تناسب اندام و لاغری در هر جامعه‌ای ارزش محسوب می‌شود و به شدت در زیبایی ظاهری فرد تاثیر دارد، کودکان چاق همواره در معرض آسیب‌های روحی ناشی از نداشتن اعتماد به نفس در نتیجه چاقی خود هستند. افسردگی که از این حالت به دست می‌آید، می‌تواند منجر به پرخوری عصبی شود و زمینه چاقی را مساعدتر کند. لذا حتما مهم است که به صورت اصولی کاهش وزن اتفاق بیفتد.

 

بنابراین می‌توان گفت که اعتماد به نفس و عزت نفس پایین از عوارض چاقی کودکان است. پذیرفته نشدن کودک در گروه همسالان به دلیل چاقی یا مورد شماتت و سرزش قرار گفتن او از جانب همسالانش به شدت در روان و روحیه کودک تاثیر منفی می‌گذارد و منجر به گوشه‌نشینی و عقب نشینی او از جمع می‌شود. در واقع این پیام به او مخابره می‌شود که چون چاق است، اصلا دوست داشتنی نیست؛ لذا ترجیح می‌دهد که از جمع دوری کند.

 

بیشتر کودکان چاق به دلیل کناره‌گیری از اجتماع و محدودیت‌هایی که دارند، نمی‌توانند در جامعه مهارت خوبی را به دست بیاورند و جایگاه مناسب برای خودشان پیدا کنند و غالبا هم عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند.

 

کودکانی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر دچار اضطراب و خودخواهی می‌شوند. این کودکان دلشان می‌خواهد که خواسته‌هایشان را به دیگران القا کنند و بیشتر به همین دلیل است که توسط همسالان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند. همین موضوع می‌تواند خشم و پــرخاشگری کودکان را پرورش دهد.

 

علت چاقی کودکان

ژنتیک و عادات غذایی یا تلفیقی از هر دوی اینها، علت چاقی در کودکان و اخــتلال پرخوری است. البته گاهی وجود مشکلات غدد درون ریز و متابولیسم، سندروم‌های ژنتیکی و داروها می‌توانند منجر به چاقی در کودکان شوند.

 

کلام آخر

عوارض چاقی در کودکان آنقدر جدی و مهم هستند که هرگز نباید نسبت به آنها بی‌توجه بود و از سر دلسوزی و محبت، غذای بیشتری به کودک داد یا از مواد غذای که پتانسیل چاق کنندگی دارند، بیشتر از حد نیاز استفاده کرد. همین که قد و وزن کودک شما بر اساس سن و جنسیتی که دارد در نموادر رشد قرار می‌گیرد، نشانه‌ خوبی برای تضمین سلامتی اوست.

 

منبع: https://gahvare.net/

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب