قرص آلفن ایکس ال برای چی خوبه | عوارض مصرف قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰

قرص آلفن ایکس ال برای چی خوبه | عوارض مصرف قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰

قرص آلفن ایکس ال برای چی خوبه

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ Alfen Xl یکی از داروهای ضد درد و کاهنده التهاب است که نام دیگر این دارو دیکلوفناک سدیم است و در این بخش مقدار و طریقه مصرف و همچنین عوارض قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ را مرور خواهیم کرد. این دارو یکی از مسکن هایی است که باید فقط با تجویز پزشک مصرف گردد و استفاده خودسرانه از آن ممنوع می باشد. در این بخش از سایت سماتک سعی کرده ایم به طور کامل این مسکن ضد درد را به شما معرفی کنیم و برای اینکه بدانید قرص آلفن ایکس ال برای چی خوبه با ما همراه باشید. داروهای مسکن دار برای کاهش درد در قسمت های مخلف بدن به کار ما می آیند و با تسکین فوری درد به بهبودی بیمار کمک می کند. همچنین باید مد نظر داشته باشید که استفاده از قرص آلفن ایکس ال عوارض هم دارد و مصرف آن بدون نسخه پزشک به شدت خطرناک است.

 

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ برای چیست

قرص مسکن آلفن ایکس ال ۱۰۰ نوع سدیم دار داروی دیکلوفناک بوده و از دسته داروهای مسکن، ضد التهاب غیر استروییدی و ضد درد قوی است که به دلیل طولانی بودن مدت اثرگذاری برای دردهای مزمن بسیار مطلوب است. از این دارو به منظور تسکین دردهایی مانند سردرد، دیسک کمر، دردهای دوران قاعدگی خانم ها، التهابات و درد مفاصل، کشش تاندون و عضلات، مشکلات گوارشی مثل تهوع، نقرس، میگرن، درد دندانی و دردهای پس از عمل های جراحی و همچنین کمر درد استفاده می‌شود.

 

مواد تشکیل دهنده قرص آلفن ایکس ال

یکی از مهمترین چیزهایی که باید درباره داروهایی که مصرف می کنید در نظر داشته باشید این است که از چه موادی ساخته شده است. مواد تشکیل دهنده آلفن ایکس ال که در واقع نام تجاری داروی دیکلوفناک سدیم است به صورت آهسته رهش در این محصول فرموله گردیده است. این دارو در شرکت داروسازی البرز دارو تولید می شود؛ آهسته رهش بودن یک فرمول دارویی است که باعث می شود مدت اثر گذاری دارو در بدن طولانی تر شود و این قابلیت در ترکیباتی مانند داروهای ضد درد که جهت تسکین دردهای مزمن بکار می روند بسیار مطلوب است. دیکلوفناک با مهار آنزیم سیکلوکسیژناز که مسئول تولید پروستاگلاندین ها (عوامل ایجاد کننده التهاب در اعضای آسیب دیده) می باشد، مانع از افزایش التهاب و درد در ناحیه ای از بدن می گردد. درواقع با کاهش سطح ناقل های درد و التهاب در بدن، درد و التهاب کنترل می شود. نام های دیگر این دارو Voltaren ، Cambia ، Cataflam ، Zorvolex می باشد.

قرص آلفن ایکس ال برای چی خوبه | عوارض مصرف قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰

موارد مصرف قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰

از این داروی مسکن برای درمان دردهای التهابی عضلانی و کاهنده درد مورد استفاده قرار می گیرد که مهمترین موارد مصرف داروی آلفن ایکس ال تسکین درد مفاصل، التهاب تاندون، دندان درد و سردرد، نقرس و سایر بیماری‌های روماتیسمی، دردهای عضلانی، تورم و خشکی مفصل در آرتریت، میگرن و دردهایی که افراد پیش از عمل های جراحی مثل زایمان و … تجربه می کنند تجویز می شود.

 

مقدار مصرف قرص آلفن ایکس ال

میزان مصرف این دارو باید طبق نظر و دستور پزشک معالج تان باشد و توجه داشته باشید که ممکن است در ابتدای مصرف پزشک شما دارو را با مقدار کم تجویز کند. اگر افراد بزرگسال و سالم قصد مصرف این دارو را دارند معمولا دوز توصیه شده برای آنها مصرف روزانه نصف قرص یا یک قرص ۱۰۰ میلی گرمی با آب فراوان ترجیحا همراه با غذا یا بعد از غذا می باشد و بیماران سالمند بهتر است به دلیل عوارض جانبی مسکن ها از مصرف آن اجتناب کنند. همچنین اگر مقدار بیشتری از دوز تعیین شده توسط پزشک تان را مصرف کرده اید، خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید و یا به بخش اورژانس اطلاع دهید که چه میزان مصرف کرده اید.

 

توجه: والدین باید در نظر داشته باشند که استفاده از قرص آلفن ایکس ال برای کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود و به شدت ممنوع بوده و اگر پزشکی سهوا این دارو را برای کودک شما پیشنهاد کرد حتما با پزشک دیگر یا داروساز مشورت کنید.

 

طریقه مصرف قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰

این دارو در موقع مصرف به طور کامل جذب بدن شده و از راه ادرار دفع می شود. قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ میلی گرم را بهتر است که بعد از غذا به همراه آب فراوان میل کنید و بعد از مصرف این دارو تا نیم ساعت از دراز کشیدن و خوابیدن خودداری کنید. از جویدن، خردکردن یا حل کردن این دارو در آب و دیگر مایعات بپرهیزید و جهت اطلاعات بیشتر، بروشور موجود در بسته بندی دارو را مطالعه فرمایید. در صورت فراموشی یک نوبت از مصرف، به محض یادآوری داروی خود را مصرف کنید مگر اینکه زمان مصرف دوز بعدی دارویتان نزدیک باشد؛ و همچنین برای جبران نوبت از دست رفته نوبت بعدی را دو برابر نکنید.

 

عوارض مصرف قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰

– تهوع، اسهال و خونریزی یا زخم معده، معده درد، سوزش سر دل، سوء هاضمه، سرگیجه، سردرد، تحریک پذیری از مهمترین و شایع ترین عوارض قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ می باشد که می توان با مصرف دارو پس از وعده غذایی احتمال بروز این علائم را کاهش داد و در صورتی که این علائم برطرف نگردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

– مصرف چند داروی ضد درد بصورت هم زمان تاثیر بهتری در کنترل درد ندارد و تنها احتمال بروز عوارض این داروها را بیشتر می نماید.

– درصورت مصرف طولانی مدت این دارو پزشک خود را در جریان روند بهبود درد یا التهاب خود قرار دهید .

– در افراد با درمان بلند مدت طی این دارو وضعیت عملکرد کلیه مرتباً باید کنترل گردد.

– در صورت احساس تهوع، از وعده های غذایی سبک استفاده نمایید و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و پر ادویه خودداری نمایید و در مدت مصرف این دارو ممکن است اسهال خفیفی را تجربه نمایید و باید جهت تامین مایعات بدن، آب به مقدار کافی مصرف نمایید.

– در صورت بروز عوارض شدیدتر این دارو مثل تنگی نفس، خس خس سینه، علائم حساسیت مانند ورم لب یا صورت، خارش پوستی شدید، وجود خون در مدفوع یا استفراغ و درد شکمی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

 

موارد منع مصرف آلفن ایکس ال

1. افرادی که سابقه حساسیت به دارو خصوصا آسپرین، داروهای ضد التهابی مثل ایندومتاسین، پیروکسیکام و ایبوپروفن دارند نباید تحت درمان با قرص آلفن ایکس ال قرار گیرند.

2. استفاده طولانی مدت از این دارو ممنوع است.

3. مصرف این دارو در کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع بوده و ممکن است باعث فلج عضلانی شود.

4. همچنین افرادی که سابقه حساسیت های پوستی و غذایی دارند نیز باید قبل از مصرف این دارو نظر پزشک شان را جویا شوند.

5. افرادی که مبتلا به کم خونی بوده و ناراحتی های دستگاه گوارشی خصوصا زخم معده دارند نیز نباید از این دارو مصرف کنند.

6. در صورتی که قرار است تحت درمان دندانپزشکی یا عمل جراحی قرار گیرید، درمانگر خود را درجریان مصرف این دارو قرار دهید.

7. این دارو برای افرادی که نارحتی قلبی و عروقی دارند مناسب نیست.

8. در صورتیکه در دوران حساس بارداری یا شیردهی قرار دارید قبل از مصرف قرص آلفن ایکس ال با پزشک در این باره مشورت کنید.

9. طی مصرف این دارو بطور منظم فشار خون خود را بررسی کرده و اگر مقادیر بالا بود پزشک خود را در جریان قرار دهید.

10. در صورتی که مبتلا به آسم یا علائمی مانند خس خس سینه و تنگی نفس می باشید، مصرف داروهای ضد التهاب مانند این دارو می تواند علائم شما را تشدید نماید. در صورتی که این اتفاق رخ داد، مصرف داروی ضد درد را قطع نمایید و به پزشک خود اطلاع دهید .

11. آلفن ایکس ال در افراد سالمند باید با احتیاط مصرف شود.

12. اگر سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مثل اختلالات کلیوی، آسم، اختلالات کبدی یا قلبی را داشته‌اید، این دارو را با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف کنید.

قرص آلفن ایکس ال برای چی خوبه | عوارض مصرف قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰

مدت زمان اثر داروی آلفن ایکس ال ۱۰۰

دیکلوفناک به دو صورت دیکلوفناک سدیم و دیکلوفناک پتاسیم تولید می شود. تفاوت اصلی بین این دو، زمان اثر گذاری آنها می باشد. دیکلوفناک پتاسیم سریع تر از سدیم جذب می شود و اثر می نماید به همین دلیل نوع پتاسیم دار این دارو برای کنترل دردهای حاد و آنی سریع تر عمل می نماید و مناسب تر است اما نوع سدیم دار که آلفن ایکس ال ۱۰۰ از این دسته می باشد، چون به صورت آهسته رهش ساخته می شود مدت زمان بیشتری در بدن می ماند و به مدت طولانی تری درد را کنترل می نماید و در نتیجه مناسب کنترل درد و التهابات مزمن می باشد.

 

تداخل دارویی قرص آلفن ایکس ال

داروهای ضد فشار خون، داروهای ضد میکروبی (مثل سیپروفلوکساسین)، سیکلوسپورین، متوترکسات، الکل

 

شرایط و نحوه نگهداری آلفن ایکس ال

نگهداری و نحوه مراقبت از داروها و همچنین از بین بیردن آنها فرآیندی بسیار مهم می باشد که نباید آن را نادیده گرفت و برای نگهداری داروی آلفن ایکس ال باید موارد زیر را رعایت بفرمایید:

– این دارو را از چشم و دسترس کودکان دور نگه دارید.

– بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد در جای خشک نگهداری کنید.

– پس از تاریخ انقضا که بیان شده است از این دارو استفاده نکنید.

– در صورت مشاهده علائم مشهود وخیم ، از این دارو استفاده نکنید.

– هیچ دارویی را از طریق فاضلاب دور نریزید.

– از داروساز خود بپرسید که چگونه داروهای خود را از بین ببرید.

– استفاده طولانی تر این اقدامات به حفاظت از محیط زیست کمک می کند.

 

اگر قصد مصرف داروهایی همچون آلفن ایکس ال ۱۰۰ را به عنوان مسکن دارید بهتر است به دلیل وجود عوارض داروهای مسکن، از مصرف آن پرهیز کنید. همچنین این دارو باید زیر نظر پزشک معالج مصرف شود و توصیه می شود از مصرف خودسرانه قرص آلفن ایکس ال و سایر قرص و کپسول های ضد درد مسکن دار اجتناب بعمل آورید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب