ویروس جدید آنفولانزا در ایران و هر آنچه باید بدانید

ویروس جدید آنفولانزا در ایران و هر آنچه باید بدانید

ویروس جدید آنفولانزا در ایران

ویروس آنفولانزا جدید امسال هم در کشورمان شایع شده است و در این مقاله هر آنچه باید درباره ویروس جدید آنفولانزا در ایران بدانید را بیان کرده ایم. بیماری ویروسی آنفولانزا یا گریپ، یکی از انواع بیماری هایی است که توسط ویروس آر ان ای متعلق به خانواده Orthomyxoviridae به وجود می آیند. این بیماری که از نوع واگیردار محسوب می شود، در بین پرندگان و پستانداران ایجاد می شود و تاکنون جان بسیاری از انسان های دنیا را گرفته است. ویروس آنفولانزا در سه نوع A و B و C وجود دارد که به ترتیب در بین انسان ها و حیوانات، انسان ها و پستانداران و فقط انسان ها مشاهده شده است. این ویروس جدید آنفولانزا در ایران سبب می شود تا دستگاه تنفسی شامل اجزای بینی، حنجره، نای و ریه ها دچار عفونت شوند و با توجه به دوره زمانی این بیماری ویروسی، بیماری آنفولانزا می تواند یک عفونت تنفسی کوتاه مدت به شمار آید اما شدت آن در افراد سالم و بالغ شدید است. باید توجه داشت که این بیماری برای افراد سالمند و کودکانی که دچار بیماری های قلبی و تنفسی هستند، خطرناک است. امسال هم مثل سال های قبل شاهد شیوع ویروس جدید آنفولانزا در ایران هستیم. با این حال خبرهای تلخی در این راستا شنیده می شود که حکایت از جان باختن تعدادی از هموطنان مان دارد.

 

ویروس آنفولانزای جدید چیست

ویروس جدید آنفولانزا در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه و بخش هایی از اروپا بسیاری از مردم را گرفتار کرده است و در حدود سه هفته است که موج اول آنفولانزا فصلی در کشور با شدت نسبتا بالایی آغاز شده و متاسفانه 15 نفر نیز جان خود را از دست داده اند. ویروس آنفولانزای جدید به دو نوع H۱N۱ و H۳N۲ تقسم بندی می‌شود که موارد ابتلا به ویروس H۱N۱ بیشتر است. در سال جاری ویروس آنفولانزای جدید فصلی شهرهای بیشتری را در کشور درگیر کرده است که استان‌های قزوین، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، سمنان، کرمانشاه، تهران، اصفهان و مازندران بیشترین آمار ابتلا به ویروس جدید آنفولانزا در ایران را به خود اختصاص داده‌اند و استان‌های گلستان و مازندران دارای بیشترین آمار مبتلایان هستند. اغلب افرادی که این ویروس جدید آنفولانزا آنها را از پا درآورده و از دنیا رفته اند افراد مسن و یا افراد دارای سابقه بیماری هستند. واکسینه نشدن و دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی نیز از دیگر دلایل از دنیا رفتن تعدادی از هموطنان مان بخاطر ابتلا به ویروس جدید آنفولانزا در ایران است.

 

ویروس آنفولانزا هر سال می‌تواند تغییر کرده و ویروس آنفولانزا جدیدی را ایجاد کند و به همین دلیل هر سال واکسن ویروس آنفولانزا جدید هم بر اساس تغییرات ویروس تغییر می‌کند. در کشور از شهریور ماه واکسن آنفولانزا توزیع شده که تاریخ انقضای آن تا خرداد ماه سال آینده است. در عین حال در هیچ‌ کجای دنیا به همه مردم توصیه نمی‌کنند که واکسن آنفولانزا تزریق کنند بلکه دو دسته افراد باید این واکسن را تزریق کنند. دسته اول افراد در معرض تماس با خطر هستند که سیستم ایمنی بدن مشکلی ندارد اما به دلیل جایگاه شغلی شان ممکن است در معرض ویروس جدید آنفولانزا قرار گیرند مانند پزشکان، پرستاران، کارشناسان سلامت، افراد مشغول در سازمان دامپزشکی و… . دسته دوم نیز افراد در معرض خطر هستند که شامل سالمندان بالای 65 سال، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، افراد مبتلا به نارسایی های تنفسی و یا بیماریهای مزمن قلبی و… که توصیه می‌شود واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

ویروس جدید آنفولانزا در ایران و هر آنچه باید بدانید

پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای جدید

گفته می شود ویروس آنفولانزای جدید با ویروس آنفولانزای فصلی سال گذشته تفاوت هایی داشته است. شاید بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای جدید شست و شوی دست ها باشد. افرادی هم علائمی شبیه به این آنفولانزا را می بینند باید هنگام سرفه و عطسه بیشترین توجه را داشته و دستمال مورد استفاده را پس از یک بار استفاده به سطل آشغال بیندازند. نکته مهم درباره ویروس آنفولانزا جدید پرهیز از هرگونه خود درمانی است. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مبتلایان به ویروس جدید آنفولانزا باید از خود درمانی کردن پرهیز کنند، زیرا خود درمانی علائم آنفولانزا جدید را تشدید می‌کند و حتی ممکن است فرد در بیمارستان بستری شود. مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای کورتون دار به مبتلایان به آنفولانزا پیشنهاد نمی شود، زیرا این بیماری ناشی از عفونتی ویروسی است و بهترین پیشنهاد برای افراد استفاده از دارو‌های استامینوفن ساده، نوشیدن مایعات گرم و استراحت در خانه است. به گزارش سماتک از آنجایی که شدت ویروس جدید آنفولانزا در ایران امسال بیشتر از سال های گذشته است طبیعی است که نیاز به تشدید مراقبت های بهداشتی و درمانی نیز بیشتر احساس می شود. خوشبختانه آن طور که گفته می شود کمبودی در حوزه داروی آنفولانزا وجود ندارد و چالشی در این زمینه متوجه مردم نیست. واکسن آنفولانزا نیز در کشور به اندازه کافی وجود دارد و موردی از کمبود آن گزارش نشده است. با سرد شدن هوا، شرایط برای انتقال ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود. در حال حاضر هم با توجه به اینکه در ماه‌های سرد سال به سر می‌بریم، میزان ابتلا به ویروس آنفولانزا در نقاط مختلف کشور افزایش داشته است. بهترین و کارآمدترین روش برای جلوگیری از شیوع ویروس جدید آنفولانزا، واکسیناسیون است. افراد غیر بیمار نیز نکات بهداشتی مانند شستن مداوم دست ها با آب و صابون، عدم تماس با افراد بیمار و… را رعایت کنند تا به ویروس آنفولانزا جدید مبتلا نشوند.

 

نشانه های ویروس جدید آنفولانزا

در این بخش مهمترین علائم و نشانه های ویروس آنفولانزا جدید که در ایران شایع شده است را بیان خواهیم کرد:

تب و لرز
سردرد
دردهای عضلانی شامل کمردرد
سرفه ( در بعضی موارد همراه با خلط )
خستگی
به وجود آمدن زخم هایی در داخل بینی – دهان – روی پوست
گلودرد
خشونت صدا
بدن کوفتگی
استفراغ و حالت تهوع به علت سندرم ری

 

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تب شدید، سردرد، بدن درد و… از علائم آنفلوآنزا محسوب می‌شوند، ادامه داد: در آنفلوآنزا معمولا آبریزش بینی دیده نمی‌شود اما در سرماخوردگی آبریزش بینی وجود دارد. در مورد نشانه های ویروس جدید آنفولانزا می توان گفت که این علائم یاد شده در حالت عادی، 2 روز پس از ورود ویروس آنفولانزا به بدن شروع به ظاهر شدن می کنند که پس از دوره زمانی درمان (یک هفته) از بین می روند. البته سرفه کردن می تواند تا 2 هفته ادامه داشته باشد. آنفولانزا و تهوع در کودکان مشاهده می شود اما در بین بزرگسالان چندان متداول نیست. با آمدن فصل زمستان، شیوع انواع مختلفی از آنفولانزاها شروع می شود و شدت هر کدام می تواند متفاوت باشد.

نشانه های ویروس آنفولانزای جدید مانند درد عضلانی، بی حالی شدید، عدم توانایی در خارج شدن از تختخواب و سایر علائم سرماخوردگی، می توانند از نشانه های ویروس جدید آنفولانزا باشند که آن را از دیگر بیماری های تنفسی متمایز می کند. از علائم خطرناک در این بیماری می توان به وجود خون در خلط، گوش درد، تنگی نفس یا درد قفسه سینه، درد سینوس، گرفتگی گردن و ترشحات غلیظ از بینی، سینوس ها و گوش ها اشاره نمود.

ویروس جدید آنفولانزا در ایران و هر آنچه باید بدانید

علائم ویروس جدید آنفولانزا

در اینجا برخی از علائم شایع ویروس جدید آنفولانزا در ایران آورده شده است.

 

تب

آنفولانزا تقریباً همیشه باعث افزایش دمای بدن شما می شود این نیز به عنوان تب شناخته می شود. بیشتر تب های مربوط به آنفولانزا از تب کم درجه در حدود 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) تا 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) است. اگرچه نگران کننده است ، تبعات بالاتر از بزرگسالان برای کودکان خردسال معمول نیست. اگر گمان می کنید فرزند شما به آنفولانزا مبتلا شده است ، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است هنگامی که درجه حرارت بالا دارید ، احساس تب کنید. علائم این بیماری با وجود درجه حرارت زیاد بدن ، لرز ، عرق یا سرماخوردگی است. بیشتر تب ها کمتر از یک هفته طول می کشد ، معمولاً حدود سه تا چهار روز.

 

سرفه کردن

سرفه خشک و مداوم با آنفولانزا شایع است. سرفه ممکن است بدتر شود ، ناراحت کننده و دردناک شود. همچنین ممکن است در این مدت تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه را تجربه کنید. بسیاری از سرفه های مرتبط با آنفولانزا می توانند حدود دو هفته ادامه داشته باشند.

 

دردهای عضلانی

این دردهای عضلانی مربوط به آنفولانزا بیشتر در گردن ، پشت ، بازوها و پاها وجود دارد. آنها غالباً شدید هستند و حرکت را حتی هنگام انجام کارهای اصلی دشوار می کند.

 

سردرد

اولین علامت شما در مورد ویروس جدید آنفولانزا ممکن است سردرد شدید باشد. بعضی اوقات علائم چشم از جمله حساسیت به نور و صدا همراه با سردرد شما است.

 

خستگی

احساس خستگی یک علامت نه چندان واضح آنفولانزا است. احساس ناخوشایند به طور کلی می تواند نشانه بسیاری از شرایط باشد. این احساس خستگی و خستگی ممکن است سریع به وجود بیاید و غلبه بر آنها دشوار باشد.

 

درمان ویروس جدید آنفولانزا

بهترین روش درمان آنفولانزا جدید مراجعه به پزشک است و از آنجایی که ویروس جدید آنفولانزا باید فورا تحت درمان قرار گیرد، مراجعه به پزشک و مشورت با وی در کنار دریافت دارو، جزء اصلی ترین کارهایی است که پس از مشاهده علائم ویروس جدید آنفولانزا باید آنها را انجام دهیم. پس از مراجعه به پزشک و مصرف داروها، استفاده از داروهای گیاهی و رعایت نکات زیر ضروری است:

 

در خانه بمانید و کاملا استراحت کنید.
هنگام عطسه و سرفه برای جلوگیری از سرایت بیماری، از یک دستمال استفاده کنید.
از ماسک یا تکه ای پارچه زمانی که در جمع هستید استفاده کنید.
خود را گرم نگه دارید.
دست های خود را پس از هر بار آلودگی، قبل و بعد از غذا کاملا با صابون بشویید.
استفاده از ویتامین C جهت تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند موثر باشد.
استفاده از سبزیجات و میوه ها را فراموش نکنید.
سعی کنید در فاصله های زمانی، از هوای تازه استفاده کنید.

ویروس جدید آنفولانزا در ایران و هر آنچه باید بدانید

واکسن ویروس جدید آنفولانزا در ایران

پس از دریافت واکسن ویروس جدید آنفولانزا، بدن شما تولید آنتی بادی را علیه آن سویه های ویروس شروع می کند و این آنتی بادی ها محافظت در برابر ویروس می کنند. اگر در مرحله بعد با ویروس جدید آنفولانزا تماس پیدا کنید می توانید از عفونت جلوگیری کنید. پزشکان توصیه می کنند همه افراد بالای شش ماه واکسن ویروس آنفولانزای جدید را دریافت کنند.

 

کودکان زیر 5 سال (به ویژه کودکان زیر 2 سال)
بزرگسالانی که حداقل 65 سال سن دارند
زنانی که بعد از زایمان باردار هستند یا حداکثر دو هفته است
افرادی که شرایط پزشکی مزمن دارند و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند

 

اکثر پزشکان همچنین توصیه می کنند که همه افراد تا پایان ماه اکتبر واکسن ویروس جدید آنفولانزا در ایران را دریافت کنند. حدود دو هفته طول می کشد تا آنتی بادی ها در مقابل ویروس جدید آنفولانزا پس از واکسیناسیون ایجاد شوند.

ویروس جدید آنفولانزا در ایران و هر آنچه باید بدانید

داروهای گیاهی برای درمان ویروس جدید آنفولانزا

همانطور که می دانید، طبیعت با توجه به طیف وسیعی از گیاهان و مواد خوراکی که در خود دارد، همواره یکی از چشم داشت های انسانی برای درمان بیماری های خود بوده است. در مورد داروهای گیاهی که می توان برای درمان علائم آنفولانزا جدید مد نظر داشت می توان نام برد:

چای زنجبیل
سوپ مرغ
چای هل
دارچین
زردچوبه
دم نوش آویشن
نعنا
پونه
عسل
بخور اکالیپتوس
شربت آبلیمو
خردل
سیر
پرتقال
آب درمانی

 

در این نوشتار علائم و نشانه های ویروس جدید آنفولانزا در ایران را توضیح دادیم و بهتر است در صورت مشاهده نشانه های آنفولانزای جدید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب