ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود

ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود

ویروس کرونا 2019 یکی از مهلک ترین بیماریهایی است که از کشور چین به سراسر دنیا رسیده است و اینکه ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود؛ باید بگوییم که هوای گرم و مرطوب می تواند این بیماری را نابود کند.

 

ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود

کرونا ویروس طبق تحقیقات انجام شده، بیشترین طول عمرش در دمای ۴ الی ۱۰ درجه سانتی‌ گراد است؛ اگر می خواهید بدانید که ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود با این بخش از سایت سماتک همراه ما باشید. ویروس کرونا 2019 در هوای حدود 30 درجه (و ترجیحاً مرطوب) غیرفعال می‌شود. نور خورشید قابلیت رشد ویروس کرونا را به نصف کاهش می‌دهد و نیمه عمر آن در کوتاه‌ترین حالت به 2.5 دقیقه و در بدترین حالت به چیزی حدود 13 الی 20 دقیقه کاهش می‌یابد. اگر گرما و نور خورشید به سطح آلوده به ویروس کرونا بتابد، به سرعت از بین خواهد رفت که خود انتقال آن را سخت‌ تر خواهد کرد. امید است با آمدن فصل تابستان و گرم شدن هوا شاهد کم شدن آمار قربانیان این عفونت ویروسی باشیم. به گزارش سماتک معمولا ویروس‌ ها در دمای حدود 25 درجه سانتی گراد پایداری محدودی دارند و هرچه دمای هوا سردتر باشد، پایداری شان بیشتر شده و حتی تا چند روز هم پایدار خواهند ماند.

ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود

ایا ویروس کرونا در هوای گرم از بین میرود

کرونا ویروس در چه دمایی از بین می رود؟ برخی از انواع ویروس‌ها مثل کرونا، مانند ویروس آنفولانزا، فصلی هستند و در هوای گرم و خشک خیلی زود نابود می شوند و سخت‌ تر پخش می‌شوند. ویروس کرونا معمولا در داخل ترشحات تنفسی وجود دارد و بعد از پخش شدن توسط عطسه و سرفه در محیط، در سطوح صاف جذب نشده و مدتی بر روی آن باقی می‌ماند، اما نمی‌توان گفت که ترشحات بر روی لباس، سبب عفونی شدن آن پارچه نمی شود. بخشی از ترشحات به عمق لباس نفوذ پیدا می کند، طبیعا امکان تماس به سطح دست کمتر می باشد، به عبارتی احتمال انتقال ویروس از طریق البسه نسبت به سطوح صاف، بسیار کمتر است. در فصل زمستان، هوای سرد افراد را مجبور می‌کند تا در محیط‌های بسته و کاملاً نزدیک یکدیگر را ملاقات کنند؛ افراد در خانه‌ها جمع می‌شوند و اگر فقط یک نفر ناقل ویروس باشد، تمام حاضران در معرض ابتلا به عفونت مسری خواهند بود. پس باید بدانید که ویروس کرونا در هوای گرم از بین میرود اما در هوای سرد می تواند تا 9 روز در خارج از بدن انسان زنده بماند.

ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود

علت از بین رفتن ویروس کرونا در گرما

عملکرد بهتر دستگاه تنفسی در فصل گرما باعث می شود تا ویروس کرونا نتواند در بدن انسان خیلی دوام بیاورد. هوای سرد باعث تحریک معابر بینی و مجاری هوایی می‌شود؛ همین امر حساسیت به انواع عفونت‌ های ویروسی از جمله این ویروس مرگبار کرونا را بیشتر می‌کند. اگر سیستم ایمنی بدن این افراد قوی باشد، بیماری کنترل خواهد شد. کرونا ویروس ها معمولا به شکل سرماخوردگی ظاهر می شوند. براساس تجربه نه ادله علمی احتمال دارد این بیماری یک سیر صعودی تا قبل از گرم شدن هوا یعنی تا اردیبهشت‌ ماه داشته باشد و تعداد مبتلایان افزایش یابد. پس از آن با تابش مستقیم آفتاب ویروس کرونا از بین میرود. از طریق اشعه UV خورشید ویروس‌ها از بین می‌روند که خداوند به وفور آن را در طبیعت و اشعه خورشید نهاده است.

ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود

دمای زنده ماندن ویروس کرونا

همانطور که در بالاتر توضیح داده شد دمای زنده ماندن ویروس کرونا در هوای آزاد تا 10 درجه سانتی گراد است اما همین ویروس در دمای بالاتر از 25 درجه سانتی گراد نمی تواند دوام بیاورد و نابود می شود. انتقال ویروس کرونا در زمستان به مراتب راحت‌ تر است. زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند، ویروس‌ها از طریق قطرات تنفسی پخش می‌شوند و تحت یک شرایط خاص، احتمال گسترش آن بیشتر است. زمانی که هوا سرد و خشک است، قطرات تنفسی مدت زمان بیشتری در هوا شناور می‌مانند؛ اما در هوای گرم و مرطوب سریعاً روی زمین می‌افتد و انتقال اتفاق نمی‌افتد.

ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود

تاثیر گرم شدن هوا روی کرونا

ویروس کرونای خطرناک هم مثل سایر بیماری‌های ویروسی از طریق ذرات معلق آلوده و تماس نزدیک منتقل می‌شود. پزشکان و محققان در صحبت‌های خود اشاره می‌کنند که ممکن است با گرم شدن هوا شیوع کمتر این بیماری را شاهد باشیم؛ اما این ادعا فعلاً در حد نظریه است. آن‌ها می‌گویند بعید است با آمدن تابستان وضعیت از آنچه هست، بدتر شود. نکته‌ای که نمی‌توان از آن به سادگی چشم پوشی کرد، احتمال بازگشت ویروس در زمستان سال آینده است! اگر با آمدن تابستان وضعیت فعلی بهبود یابد، هیچ بعید نیست که با آمدن زمستان سال بعد باز هم شاهد گسترش ناگهانی این ویروس باشیم.

 

همچنین باید توجه داشت که با گرم شدن هوا در نیمکره شمالی، آب و هوا در نیمکرده جنوبی سرد و فصل زمستان آغاز میشود؛ به این معنی که حتی اگر در شمال شاهد کم شدن این بیماری باشیم، زمستان در استرالیا و کشورهای آمریکای جنوبی آغاز میشود و اگر تا آن زمان درمان قطعی برای بیماری کرونا ویروس یافت نشود، ممکن است این بهبودی ظاهری، صرفاً انتقال نقطه تمرکز بیماری به نواحی جنوبی باشد!

 

امیدواریم هیچ یک از شما عزیزان مبتلا به کرونا ویروس نشوید و در این مطلب خواندید که ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود و گرمای هوا چه تاثیری روی نابودی ویروس کرونا دارد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب