رنگ خون پریود چگونه و چه رنگی است

رنگ خون پریود چگونه و چه رنگی است

رنگ خون پریود چگونه است

رنگ خون پریود مهم است و خبر از میزان سلامت خانمها می دهد اگر می خواهید بدانید که رنگ خون پریود چه رنگی است در ادامه به شما خواهیم گفت که رنگ خون پریود چگونه است.

 

چرا رنگ خون پریود متفاوت است؟
– در اکثر خانم ها، پریود در سنین 12 تا 13 سالگی شروع می شود. خونریزی هر 21 تا 35 روز اتفاق می افتد.

 

– طول چرخه پریودی، بافت خون و رنگ خون پریود نشان دهنده سلامتی یا وجود مشکل است.

 

– رنگ خون پریود از سیاه تا قرمز روشن، قهوه ای تا نارنجی متفاوت است. بعضی اوقات رنگ خون نشانه سلامتی و گاهی نشانه وجود مشکل است که باید به پزشک مراجعه شود.

 

 

رنگ خون های متفاوت در پریود به چه معنی است؟

رنگ خون پریود چگونه و چه رنگی است

انواع رنگ خون پریود

رنگ خون سیاه در پریود به چه معنی است؟
ممکن است خون سیاه ببینید اما نگران نباشید. این رنگ مربوط به خون قهوه ای است که خون قدیمی است. ممکن است این خون شبیه به قهوه باشد. خون سیاه معمولا خونی است که وقت بیشتری برای خروج از رحم صرف می کند.

 

رنگ خون قهوه ای در پریود به چه معنی است؟
ترشحات قهوه ای نشانه ای از خون قدیمی است. خون زمان کافی برای اکسیداسیون داشته است، به همین دلیل از رنگ قرمز استاندارد به رنگ قهوه ای تغییر کرده است. خون قهوه ای به خاطر شرایط زیر است:

 

1- آغاز یا پایان پریود شما
هنگامی که جریان پریود شما آهسته باشد، ممکن است خون زمان بیشتری برای خروج از بدن لازم داشته باشد. هنگامی که خون در رحم باقی می ماند، قهوه ای می شود. خون ممکن است از پریود قبلی شما باقی مانده باشد.

 

2- لوچیا
خونریزی که خانم ها چهار تا شش هفته پس از زایمان تجربه می کنند، لوچیا نامیده می شود. این خونریزی نسبتا سنگین است. از روز چهارم به بعد، لوچیا ممکن است به رنگ صورتی یا قهوه ای نمایان شود.

 

3- بارداری
اگر در دوران بارداری لکه بینی داشته باشید (لکه بینی در اوایل بارداری چند روز طول می کشد؟)، احتمالا به رنگ قهوه ای می باشد. بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

 

4- سقط جنین از دست رفته
گرچه سقط جنین ممکن است با خون قرمز روشن همراه باشد، بعضی از زنان ممکن است با “سقط جنین از دست رفته” مواجه شوند. در این نوع از حاملگی، رشد جنین متوقف می شود اما تا حداقل 4 هفته از رحم خارج نمی شود. ممکن است خونریزی شدید یا لخته شدن نداشته باشید، اما بعضی از خانمها لکه های تیره قهوه ای یا خونریزی را تجربه می کنند.

رنگ خون پریود چگونه و چه رنگی است

رنگ خون قرمز تیره در پریود به چه معنی است؟
ممکن است در طول پریود خون قرمز تیره مشاهده کنید. این رنگ تیره به این معنی است که خون در رحم باقی مانده است، اما اکسید نشده بنابراین به رنگ قهوه ای تبدیل نشده است. نکات مهم در روزهای پریود شدن زنان خون قرمز تیره به خاطر شرایط زیر است:

 

1- پایان پریود شما
همچنین ممکن است این رنگ خون را در انتهای قاعدگی طبیعی خود مشاهده کنید، زیرا جریان پریود شما متوقف می شود.

 

2- لوچیا
خونریزی پس از زایمان سنگین می باشد و ممکن است همراه با لخته خون باشد. این خون ممکن است سه روز اول به رنگ قرمز تیره باشد و کم کم به شکل بافت های مختلف ظاهر شود. خانم هایی که سزارین انجام می دهند در 24 ساعت اول خونریزی سنگین را تجربه می کنند.

 

رنگ خون قرمز روشن در پریود به چه معنی است؟
پریود شما ممکن است با خون قرمز روشن شروع شود. این به این معنی است که خون تازه است و به سرعت جریان می یابد. خون شما ممکن است در طول پریود به همین رنگ باشد و یا کم کم تیره شود. خون قرمز به خاطر شرایط زیر است:

 

1- عفونت
برخی از عفونت ها، مانند کلامیدیا و گونوره، ممکن است بین پریود ها خونریزی ایجاد کنند. اگر قبل از شروع پریودی، خونریزی داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

2- بارداری
خونریزی در دوران بارداری نگران کننده است. گاهی اوقات، این خونریزی نشانه سقط جنین است (خونریزی در هفته ششم بارداری). گاهی اوقات خانم خونریزی می کند اما نوزاد سالم به دنیا می آورد. هر مورد منحصر به فرد است. بهتر است در هر زمان که در حین بارداری خونریزی دارید، به دکتر خود مراجعه کنید.

 

3- پولیپ یا فیبروئیدها
این رشد غیر سرطانی در رحم ممکن است موجب خونریزی سنگین در پریود شما شود (فیبروم یا میوم رحم چیست+درمان). این بافت ها می توانند بزرگ یا کوچک باشند و علایم دیگری مانند درد و فشار به همراه داشته باشند.

 

رنگ خون صورتی در پریود به چه معنی است؟
خون شما ممکن است در ابتدا یا انتهای پریود صورتی رنگ باشد، به ویژه اگر لکه بینی دارید. این خون روشن احتمالا نشان می دهد که خون با مایع دهانه رحم مخلوط شده و رنگ آن رقیق شده است. خون صورتی به خاطر شرایط زیر است:

 

1- لوچیا
از روز چهارم به بعد، لوچیا ممکن است رنگ صورتی یا قهوه ای باشد.

 

2- استروژن کم
گاهی رنگ صورتی خون قاعدگی ممکن است سطح استروژن کم بدن را نشان دهد. استروژن به تثبیت پوشش رحم کمک می کند. بدون این هورمون، شما ممکن است بارها در طول چرخه خود ریزش پوشش رحم داشته باشید، که منجر به رنگ های مختلف از جمله صورتی می شود. برخی از علل استروژن کم عبارتند از مصرف قرص کنترل زایمان هورمونی که شامل استروژن و یا پروموتراپی نیست.

 

3- لکه بینی میان دوره
ممکن است این رنگ را در دوران تخمک گذاری مشاهده کنید. باز هم، وقتی که خون رحم شما با مایع روشن دهانه رحم مخلوط می شود، ممکن است به رنگ قرمز یا صورتی دیده شود.

 

4- سقط جنین
اگر باردار هستید، خروج مایع روشن یا صورتی از مهبل (واژن) ممکن است نشانه سقط جنین باشد. علائم دیگر شامل گرفتگی، خروج بافت و از دست دادن علائم حاملگی است.

 

رنگ نارنجی خون در پریود به چه معنی است؟
هنگامی که خون با مایعات دهانه رحم مخلوط می شود، ممکن است به رنگ نارنجی ظاهر شود. به همین ترتیب، ممکن است ترشحات نارنجی را به همان دلیلی که ترشحات صورتی را دیده اید، ببینید. خون نارنجی به خاطر شرایط زیر است:

 

1- لکه بینی لانه گزینی
بعضی از زنان گزارش می دهند که در زمان لانه گزینی و یا 10 تا 14 روز پس از تخمک گذاری، رنگ نارنجی یا صورتی ظاهر می شود (چگونگی تشخیص خونریزی لانه گزینی). همه خانم ها لکه بینی لانه گزینی را تجربه نمی کنند، اما این لکه بینی در رنگ های متفاوت ظاهر می شود. اگر لکه بینی به پریود منجر نشود، بهتر است آزمایش تست بارداری را انجام دهید.

 

2- عفونت
هر گونه ترشحات غیر طبیعی یا غیر معمول ممکن است نشانه ای از عفونت باکتریایی یا عفونت های منتقله از راه جنسی باشد.

 

رنگ خاکستری خون در پریود به چه معنی است؟
رنگ خاکستری ترشحات نیاز به مراجعه به دکتر دارد. رنگ خاکستری خون به خاطر شرایط زیر است:

 

1- عفونت
این رنگ ممکن است نشاندهنده این باشد که شما عفونت دارید، مانند واژینوز باکتریایی. نشانه های دیگر عفونت عبارتند از:
– تب
– درد
– خارش
– بوی بد

 

2- سقط جنین
اگر باردار هستید، ترشحات خاکستری ممکن است نشانه سقط جنین (برای سقط جنین چه باید کرد ) باشد. انتقال بافت از واژن ممکن است به رنگ خاکستری باشد.

 

آیا طبیعی است که رنگ خون در آغاز و پایان پریود متفاوت باشد؟
بله در طول پریودی رنگ خون شما تغییر می کند. حتی ممکن است در ماه های مختلف نیز رنگ خون پریود متفاوت باشد. عوامل مختلفی در رنگ خون دخیل هستند؛ حتی زمانی که پریود شما کاملا سالم باشد. در اغلب موارد، تغییرات رنگ از قرمز روشن به قرمز تیره تا قهوه ای دیده می شود. خونریزی در ابتدای پریود سریعتر است و با نزدیک شدن به انتها کند می شود.  این به این معنا نیست که همه تغییرات رنگ طبیعی هستند. اگر خون مات ببینید که عجیب باشد- به ویژه اگر نشانه های دیگری داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. هر گونه خونریزی در دوران بارداری نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

 

اگر خون آبکی باشد یا به صورت لخته باشد چه دلیلی دارد؟
علاوه بر رنگ، بافت خون ممکن است در طول پریودی شما تغییر کند. و پریودی های مختلف شما ممکن است بافت های مختلفی داشته باشد. لخته لزوما نگران کننده نیست. لخته در اثر ریزش پوشش رحم دیده می شود. اما اندازه لخته مهم است. اگر لخته های بزرگی مشاهده کنید باید به پزشک مراجعه کنید. خون آبکی پریودی احتمالا خون تازه است که از رحم خارج شده است. بعضی از زنان ممکن است خونریزی بسیار سنگین را تجربه کنند که ازدیاد خون در قاعدگی نامیده می شود. ترشحات خون که در طول زمان تخمک گذاری (زمان تخمک گذاری | تخمک گذاری چند روز است؟)  اتفاق می افتد ممکن است با مخاط دهانه رحم مخلوط شود و خون سفید رنگ یا بافت ژله ای ایجاد کند. این ترشحات نیز ممکن است لغزنده باشند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
ممکن است در حین سلامتی سایه ها و بافت های مختلف را در پریودی خود مشاهده کنید. اگر پریودی شما طولانی تر از هفت روز باشد یا خیلی سنگین باشد باید به پزشک مراجعه کنید. دلایل دیگر برای ملاقات با پزشک:

 

– اگر چرخه پریودی شما نامنظم است
– اگر چرخه شما کوتاه تر از 24 یا طولانی تر از 38 روز است
– اگر به مدت سه ماه یا بیشتر پریود نشده اید
– اگر درد یا علائم غیر معمولی همراه با خونریزی دارید
– اگر بین پریودی ها خونریزی دارید
– اگر از دوران یائسگی رنج می برید و خونریزی دارید

 

اگر باردار هستید، با پزشک خود در مورد خونریزی صحبت کنید. لکه بینی یا خونریزی ممکن است نشانه سقط جنین باشد. ترشحات خاکستری همچنین ممکن است سقط جنین یا حتی عفونت را نشان دهد، بنابراین بهتر است آن را بررسی کنید.

 

رنگ خون پریود چگونه و چه رنگی است

جدیدترین مطالب