خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد | مصرف ترامادول چه عوارضی دارد

خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد | مصرف ترامادول چه عوارضی دارد

مصرف ترامادول چه عوارضی دارد؟ قرص ترامادول یکی از داروهای مخدر و اعتیاد آور است که خوردن قرص ترامادول عوارض سنگین زیادی برای فرد مصرف کننده دارد و اینکه خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد را در این بخش برایتان بیان خواهیم کرد.

خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد | مصرف ترامادول چه عوارضی دارد

خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد

بطور کلی مصرف قرص ترامادول برای همگان خطر بسیار جدی دارد و تشنج یکی از عوارض خطرناک سوء مصرف قرص ترامادول می‌‌ باشد که در افراد دارای بیماری صرع، مشکلات مغزی و معتادان به الکل بیشتر دیده می‌‌شود. مصرف بالای 400 میلی گرم (4 قرص 100 میلی گرمی) این دارو در افراد عادی می‌‌تواند منجر به بروز تشنج شود و مصرف بالاتر آن خطر مرگ را بدنبال دارد.

 

برخی افراد معتاد به مواد مخدر مانند تریاک و شیره به اشتباه برای ترک ماده مخدر خود به صورت خودسرانه از این دارو استفاده می‌‌ کنند که در طولانی مدت نه تنها به ترک ماده مخدر نمی انجامد بلکه فرد به داروی ترامادول نیز معتاد می‌‌شود. خوردن ترامادول دارای عوارض بسیاری است که در زمان مصرف ممکن است دچار این عوارض شوید:

 

1. آلرژی

علائم واکنش آلرژیک به ترامادول (کهیر، دشواری در تنفس، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوست (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، قرمز یا بنفش شدن پوست که گسترش می‌ یابد و باعث تاول زدن و پوسته پوست شدن می‌شود).

 

2. تنگی نفس

خوردن ترامادول مانند سایر داروهای مخدر، می‌تواند تنفس شما را کند کند. اگر تنفس بیش از حد ضعیف شود، حتی مرگ هم ممکن است رخ دهد. در صورتی که روند تنفسی تان خیلی دشوار شود، لب‌ها به رنگ آبی دربیایند، یا اگر از خواب بیدار کردن شما دشوار باشد، فردی که از شما مراقبت می‌کند، باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشد. در صورتی که علائم زیر را در تنفس تان مشاهده می کنید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

 

• تنفس‌ تان پر سر و صداست، صدایی شبیه آه ایجاد می‌کنید و تنفس‌ تان کم عمق است؛

• ضربان قلب‌ تان آهسته یا نبض‌ تان ضعیف است؛

• یک احساس سرگیجه دارید، مانند این‌که ممکن است از هوش بروید؛

• تشنج کنید؛

• برخی دوره‌ های قاعدگی‌ تان از دست برود؛

• ناتوانی جنسی، مشکلات جنسی یا از دست دادن علاقه به رابطه‌ی جنسی را تجربه کنید؛

• سطح کورتیزول‌تان پایین باشد – تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سرگیجه، خستگی یا ضعف دارید،

 

3. سندروم سروتونین

در صورت داشتن علائم سندرم سروتونین، از جمله: پریشان‌حالی، توهم، تب، عرق کردن، لرز، تند شدن ضربان قلب، سفتی عضلات، از دست دادن هماهنگی، تهوع، استفراغ یا اسهال، به پزشک مراجعه کنید. احتمال رخ دادن عوارض جانبی جدی در افراد مسن و دارای اضافه وزن، سوء تغذیه یا ضعیف بالاتر است.

 

4. کاهش قدرت باروری

مصرف طولانی مدت ترامادول ممکن است روی باروری (توانایی داشتن فرزند) در مردان یا زنان اثر بگذارد. معلوم نیست که آیا اثرات منفی این دارو بر باروری دائمی است یا نه.

 

عوارض جانبی معمول ترامادول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، احساس خستگی، یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ، درد معده، احساس عصبی بودن یا اضطراب داشتن، خارش، تعریق، گر گرفتن (گرما، قرمزی، یا احساس مور مور)

 

این موارد فهرست کاملی از عوارض جانبی مصرف قرص ترامادول نیست و ممکن است مشکلات دیگری هم رخ بدهد. در مورد عوارض جانبی با پزشک‌ تان مشورت کنید. ابتدا و قبل از شروع مصرف دارو راهنمای مصرف آن را با دقت مطالعه کنید. اگر در رابطه با دارو سوالی دارید از پزشک خود یا پزشک داروخانه بپرسید.

خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد | مصرف ترامادول چه عوارضی دارد

خوردن زیاد ترامادول چه عوارض دارد؟

فورا به اورژانسی مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. مصرف بیش از حد ترامادول می‌ تواند مرگبار باشد، به خصوص در کودک یا فرد دیگری که از دارو بدون نسخه استفاده می‌کند. علائم اوور دوز شدن ممکن است شامل آهسته بودن ضربان قلب، خواب‌ آلودگی شدید، سرد و بی‌ حس شدن پوست، تنفس بسیار آهسته یا کما باشد. خوردن زیاد قرص ترامادول عوارض بسیار شدیدی دارد که ممکن است فرد را به مرگ نزدیک کند.

 

عوارض خوردن ترامادول بعد از مشروب

هنگام خوردن ترامادول به هیچ وجه مشروب مصرف نکنید. عوارض جانبی خطرناک یا حتی مرگ ممکن است رخ دهد. ترامادول ممکن است قدرت تفکر یا واکنش شما را مختل کند. از رانندگی یا استفاده از ماشین‌ آلات پرهیز کنید تا زمانی که به طور کامل بدانید که این دارو چگونه بر شما تاثیر می‌گذارد.

خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد | مصرف ترامادول چه عوارضی دارد

مصرف ترامادول چه عوارضی دارد

تشنج در برخی از افرادی که ترامادول را مصرف کرده‌ اند، رخ داده‌ است و از جمله مهمترین عوارض مصرف ترامادول است. با پزشک‌ تان در مورد خطر رخ دادن تشنج صحبت کنید. حملات ناگهانی (حملات شبیه صرع و تشنج) از عوارض نادر این دارو می‌ باشد که در اثر مصرف زیاد ترامادول در بیماران صرعی یا بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده‌ اند یا بیمارانی که مشکلات کبدی کلیوی (دفع دارو دچار اختلال گشته و افزایش مقدار دارو در خون) و یا معتادان به الکل ایجاد می‌گردد. خطر بروز این مشکل می‌ تواند بالاتر باشد در صورتی که:

 

• قبلا آسیب سر، صرع یا سایر اختلالات تشنج را تجربه کرده‌اید

• اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارید

• دچار اختلال متابولیک هستید

• اگر از بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ ها، داروهای ضد قارچی، داروهای قلبی یا فشار خون یا داروهایی برای درمان HIV یا ایدز استفاده کنید

 

عوارض مصرف ترامادول در بارداری

در صورت استفاده از ترامادول در دوران بارداری، کودک شما ممکن است وابسته به دارو شود. این امر می‌ تواند باعث بروز علائم ترک‌ اعتیاد بسیار خطرناک در نوزاد به دنیا آمده شود. نوزادان متولد شده‌ای که وابسته به داروهای اعتیادآور مثل ترامادول هستند، ممکن است چندین هفته به درمان‌ های پزشکی نیاز داشته باشند. به این ترتیب، اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک‌ تان بگویید. همچنین پس از بارداری اگر هنوز ترامادول مصرف می کنید نباید به فرزندتان شیر بدهید. این دارو می‌تواند به شیر مادر برسد و موجب خواب‌ آلودگی، مشکلات تنفسی یا مرگ نوزاد تازه متولد شده شود.

خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد | مصرف ترامادول چه عوارضی دارد

موارد منع مصرف قرص ترامادول

اگر هر کدام از موارد زیر در شما وجود دارد از خوردن قرص ترامادول به شدت پرهیز کنید زیرا عوارض شدیدتری گریبان گیر شما خواهد شد:

 

1. حساسیت به ترامادول یا داروهای مشابه آن.

 

2. در صورتی که ابتلا به آسم شدید یا مشکلات تنفسی دارید.

 

3. در صورتی که وجود انسداد در معده یا روده دارید.

 

4. در صورتی که اخیرا از الکل، آرام‌بخش، مسکن یا داروهای مخدر استفاده کرده‌اید.

 

5. در صورتی که در 14 روز گذشته یک داروی مهارکننده‌ی MAO (ایسوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن آبی (متیلن بلو)، فنلزین، رازاگالیل، سلژیلین، ترنیل سپیرومین) استفاده کرده‌اید.

 

6. در صورتی که کمتر از 12 سال سن دارید. Ultram ER نباید به کسی که کمتر از 18 سال دارد، داده شود.

 

7. در صورتی که کمتر از 18 سال سن دارید و به تازگی عمل جراحی برای برداشتن لوزه‌ها یا آدنوئیدها انجام داده اید.

 

عوارض قرص ترامادول ١٠٠

متاسفانه در چند سال اخیر شاهد مصرف خودسرانه قرص ترامادول ١٠٠ در جوانان بالاخص در دانشجویان هستیم. از طرف دیگر برخی افراد این دارو را برای رفع مشکلات جنسی بخصوص زود انزالی مصرف می‌‌کنند در حالی که به اثرات اعتیادآور و عوارض آن توجهی ندارند. عوارض جانبی دیگر مصرف قرص ترامادول ١٠٠ مانند داروهای شبه تریاکی است که می‌‌ توان از جمله آن به حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست،‌ افت فشا‌رخون، تعریق و خارش اشاره نمود.

خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد | مصرف ترامادول چه عوارضی دارد

تداخلات دارویی با قرص ترامادول

تداخلات دارویی ممکن است اثر بخشی ترامادول را تغییر دهد یا خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در ادامه تداخلات دارویی کامل نیست، بنابراین لیستی از تمام داروها و محصولاتی که مصرف می کنید به پزشک خود ارائه دهید. مصرف ترامادول را به طور ناگهانی شروع یا متوقف نکنید و میزان مصرف آن را تغییر ندهید. برخی داروهایی که با ترامادول تداخل داشته و عوارض شدیدی دارند، عبارتند از:

 

1.  داروهای ضد افسردگی یا داروهای تجویز شده برای سرفه.

 

2. داروهای آرام‌ بخشی مانند والیوم، دیازپام، آلپرازولام، لورازپام، آتیوان، کلونوپین، رستوریل، ترانکسین، میدازولام، زانکس و غیره.

 

3. داروهایی که موجب خواب‌ آلودگی شما می‌ شوند یا تنفس‌ تان را کند می‌کنند. مصرف ترامادول با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند، باعث تشدید عوارض می شود. بنابراین اگر در حال مصرف داروهای ضد درد دیگری هستید، قبل از شروع مصرف ترامادول به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای خواب آور دیگری که ممکن است با ترامادول تداخل داشته باشند عبارتند از آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم، داروهای شل کننده عضلات و یا آنتی هیستامین ها.

 

4. داروهایی که سطح سروتونین را در بدن شما تأمین می‌کنند. در زمان مصرف ترامادول اگر در حال مصرف دیگر داروهای افزایش دهنده سروتونین باشید، خطر بروز سندروم سروتونین افزایش پیدا می کند. داروهایی که باعث افزایش سروتونین می شود عبارتند از: سنت جونز ورت St. John’s wort یا گل راعی و برخی ضد افسردگی ها (از جمله ضد افسردگی های سه حلقه ای مانند فلوکستین و پاروکستین، بازدارنده های بازگشت سروتونین و نوراپی نفرین، مانند دولوکستین duloxetine و ونلافاکسین venlafaxine). خطر بروز سندروم سروتونین در زمان شروع مصرف سروتونین یا افزایش میزان مصرف آن بیشتر خواهد بود.

 

5. برخی داروهای ضد درد مانند داروهایی که ترکیبی از آنتاگونیست و آگونیست و داروهای مخدر هستند از جمله پنتازوکین pentazocine، بوترفانول butorphanol و نالبوفین nalbuphine و نالترکسون naltrexone.

 

6. مصرف ترامادول با مسدود کننده های مونوآمین اکسیداز Monoamine oxidase inhibitor یا MAO باعث بروز عوارض خطرناک و گاهی کشنده می شود.

 

حال که متوجه شدید خوردن قرص ترامادول چه عوارضی دارد بهتر است از همین لحظه در مورد اینکه چگونه ترامادول را بدون درد ترک کنیم با پزشک تان مشورت کنید و اینکه مصرف ترامادول چه عوارضی دارد را در بالا به طور کامل توضیح دادیم.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب