شیر محلی گاو بهتر است یا شیر پاستوریزه ؟

شیر محلی گاو بهتر است یا شیر پاستوریزه ؟

شیر محلی گاو بهتر است یا شیر پاستوریزه ؟

شیر محلی گاو به طور مستقیم از دامداری به خانه شما می آید و هیچ نوع عمل پاستوریزاسیون روی آن انجام نمی شود اما شیر پاستوریزه از دامداری به کارخانه لبنیات سازی می رود و پس از طی چندین مراحل پاستوریزه شده و به مصرف کننده عرضه می شود. در این پست سماتک می خواهیم بدانیم که خوردن شیر محلی گاو بهتر است یا شیر پاستوریزه ؟

 

باورهای غلط درباره شیر
شیر خالص نسبت به شیر بدون چربی كلسیم كمتری دارد. در واقع باید گفت كه برعكس این جمله حقیقت دارد. یك فنجان شیر خالص حدود 276 میلی‌گرم كلسیم و یك فنجان شیر بدون چربی حدود 299 میلی‌گرم چربی دارد.

 

شیر تازه دوشیده شده (شیر بكر) بسیار سالم‌تر و بهتر از شیر پاستوریزه است. شیر دوشیده شده و بكر را برخی مرحم اگزما، IBS و برخی بیماری‌های دیگر می‌دانند، ولی تاكنون هیچ دلیل علمی این موضوع را ثابت نكرده است و شیر تازه دوشیده شده خاصیت دارویی ندارد، جز اینكه فرد را در معرض خطراتی مثل مسمومیت غذایی قرار می‌دهد. FDA توصیه می‌كند كه شیر حتماً به صورت پاستوریزه مصرف شود، یعنی باكتری‌های مضر و خطرناك آن از بین رفته، اما مواد مغذی آن حفظ شده است.

 

شیر عادی (معمولی) بیشترین میزان ویتامین D را دارد. FDA مقدار ویتامین D را كه به شیر گاو اضافه می‌شود، تا Iu100 در هر فنجان مجاز می‌داند، اما این میزان فقط 25 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین می‌كند. شیر سویا نیز می‌‌تواند 30درصد از نیاز بدن را تامین كند. به هر حال، هر دو نوع شیر با اینكه به اندازه كافی ویتامین D ندارند، باز هم منابع فوق‌العاده ویتامینی محسوب می‌شوند.

 

شیر بادام جایگزین خوبی برای شیر گاو است. خیر، اینگونه نیست، مخصوصاً وقتی كه پای پروتئین در میان باشد. یك فنجان شیر حاوی 8 گرم پروتئین بیشتر نسبت به یك تخم آب‌پز شده است، در حالی‌كه شیر بادام فقط 1 گرم پروتئین بیشتر نسبت به یك تخم آب‌پز شده دارد، آجیل‌ها، پروتئین زیادی دارند، اما تركیب اصلی موجود در شیر بادام، آب فیلتر شده است، نه بادام.

 

طبق آمار و ارقام و تحقیقات به عمل آمده، زنانی كه معمولاً غذاهای سالم می‌خورند و به ندرت از غذاهای ناسالم استفاده می‌كنند، هر روز ورزش یا دست‌كم پیاده‌روی می‌كنند، سیگار نمی‌كشند، 71 درصد كمتر از زنانی كه برنامه‌ زندگی‌شان چندان سالم نیست، دچار پیری زودرس می‌شوند. این نتیجه پس از بررسی روی 1313 خانم و عادات زندگی آنها به دست آمده است.

 

منبع: zendegionline.ir

جدیدترین مطالب