خواص شیر شتر برای ریه – پوست – دیابت – معده | تفاوت شیر شتر با گاو

خواص شیر شتر برای ریه – پوست – دیابت – معده | تفاوت شیر شتر با گاو

شیر شتر برای ریه ها و آسم و سرفه بسیار مناسب است در اینجا از خواص شیر شتر برای ریه بیشتر حرف خواهیم زد و یکی از مهمترین خواص شیر شتر برای درمان دیابت است همچنین در پایان تفاوت شیر شتر با گاو را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

 

خواص شیر شتر چیست

خواص شیر شتر بسیار زیاد است و سلامت بدن انسان را تصمین می کند افرادی که می خواهند از خواص شیر شتر بهرمند گردند باید به جای شیر گاو از شیر شتر استفاده کنند شیر شتر جایگزین بسیار مناسب برای افرادی است که نمی توانند شیر گاو بخورند. سازمان ملل متحد شیر شتر را جزو سالم‌ترین شیر حیوانی جهان شمرده است و به ‌دلیل خواص زیاد شیر شتر برخی محققان به آن «طلای سفید بیابان» می‌گویند. در تحقیقات جدید، “خواص شیر شتر” به‌اثبات رسیده، این تحقیقات بیانگر آن است که پادتن‌های موجود در شیر شتر علاوه بر اینکه موجب ماندگاری طولانی‌تری نسبت به اغلب محصولات لبنی می‌‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث غلبه سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌هایی نظیر سرطان، ایدز، آلزایمر، هپاتیت C می‌‌شود و از این نظر شیر شتر ساختار و ‌خصوصیاتی بسیار شبیه شیر انسان دارد.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

ویتامین‌های B1 و B2 شیر شتر بیشتر از شیر گوسفند و B6 و B12 و پروتئین آن مشابه شیر گاو و از شیر انسان بالاتر، اما اسید‌فولیک آن پایین است. تحقیقات نشان داده ویتامین C شیر شتر 3 برابر بیشتر از شیر گاو و 5/1 برابر بیشتر از شیر انسان است و چربی‌های اشباع، کلسترول، لاکتوز (قند شیر) و ویتامین A آن نسبت به شیر گاو کمتر و آهن و کلسیم بیشتری دارد‌. چربی شیر شتر زیر 3 درصد است که در مقایسه با چربی شیر گاو، بوفالو، گوسفند و بز کمتر است.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

خواص شیر شتر برای ریه

فواید و خواص شیر شتر برای ریه ها بسیار زیاد است. آسم یکی از بیماریهایی است که ریه ها را درگیر می کند آسم با بیماری‌های دیگری همچون عدم تحمل گلوکز، پوکی استخوان، کمبود ویتامین‌ D، چاقی و رفلاکس بصورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط دارد. جالب است بدانید شیر شتر بدلیل ویژگی‌هایی که دارد در درمان بیماری آسم ریوی، بیماری‌های معده و روده (رفلاکس) و اختلالات گوارشی مفید است. یکی از نکات قابل تأمل درباره خواص شیر شتر برای ریه ها این است که شیر شتر به عنوان یک درمان خانگی ایده‌آل برای کودکانی است که آلرژی خفیف و حتی شدید نسبت به انواع غذا و همچنین تنگی نفس دارند، است.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

شیر شتر یک عامل ضد باکتری و ضد ویروس است که به پاک کردن ریه ها از میکروب‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند. بدلیل کم بودن چربی آن در کنترل چاقی بسیار موثر است. مقدار چربی کم بدین معنا است که شما هیچ درگیری با سطح بالای چربی و کلسترول را نخواهید داشت. شیر شتر سرشار از مواد معدنی و مغذی همچون کلسیم، آهن، پتاسیم، مس، منگنز، ویتامین‌های B1، B3 و همچنین سرشار از ویتامین C برای سلامت ریه ها است. است. یکی دیگر از خواص شیر شتر برای ریه ها، که آن را بسیار ممتاز کرده است، این است که برخلاف شیر گاو و گوسفند، شیر شتر حاوی بتا-لاکتوگلوبولین یا کازئین A1 نیست. دو پروتئینی که مسئول واکنش‌های آلرژیک در بدن هستند. طی مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، ۸۰ درصد از کودکانی که شیر شتر مصرف می‌کردند، بدون هیچ آلرژی و با خیال راحت می‌توانستند شیر مصرف کنند. ضمن اینکه افرادی که بدنشان به لاکتوز واکنش نشان می‌دهد نیز می‌توانند از شیر شتر بجای شیر گاو استفاده کنند.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

یکی از بیماری‌هایی که به همراه آسم ریه ها ایجاد می‌شود کمبود ویتامین D است؛ جالب است بدانید ویتامین D یکی از موادی است که در شیر شتر یافت می‌شود. از مواد غذایی که برای مبتلایان به بیماریهای ریوی در بخش‌های بالای توصیه به مصرف شد، شیر و لبنیات بود که البته باید توجه داشت برخی از افراد بدلیل حساسیت به مصرف شیر از خوردن آن اجتناب می‌کنند. اینگونه افراد می‌توانند شیر شتر را جایگزین شیر گاو کنند؛ زیرا این شیر علاوه‌ بر اینکه هیچ حساسیتی برای افراد ایجاد نمی‌کند بلکه خیلی از حساسیت‌ها و آلرژی‌ها را نیز از بین می‌برد. توجه داشته باشید، هنگامی که یک فرد به شیر و دیگر لبنیات حساسیت پیدا می‌کند، درواقع نسبت به پروتئین موجود در آنها آلرژی دارد. شیر گاو حاوی پروتئین ۶ درصد است که اکثراً حاوی کازئین و آب پنیر (وِی) است. شیر شتر بدلیل اینکه از کازئین A1 بسیار کمی برخوردار است، هیچگونه حساسیتی برای افراد ایجاد نمی‌کند، پیشنهاد ما به شما این است، اگر به شیر گاو حساسیت دارید، شیر شتر را جایگزین آن کرده و این ماده مغذی را به وعده‌های غذایی خود و رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید تا به حفظ سلامت ریه ها کمک شوند.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

خواص شیر شتر از نظر ائمه و پیامبر گرامی اسلام

اما در منایع روایی و دینی، بر مصرف شیر شتر و خواص شیر شتر تأکید زیادی شده است که احادیث طبی از این دست می‌تواند منشأ وحیانی دین مبین اسلام را بیشتر نشان دهد چرا که آنچه امروز برای پژوهشگران و دانشمندان از طریق انجام آزمایشات و تحقیقات مختلف در حال اثبات شدن است،‌ بیش از هزار سال پیش توسط پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بیان شده است؛ برای مثال پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: اسْقُوا نِسَاءَکُمُ الْحَوَامِلَ الْأَلْبَانَ فَإِنَّهَا تَزِیدُ فِی عَقْلِ الصَّبِی یعنی “به زنان حامله شیر شتر بخورانید زیرا که خوردن شیر شتر سبب زیاد شدن عقل کودکشان مى‌‌شود”.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

همچنین، شیر شتر در درمان دیابت مؤثر است، به‌دلیل اینکه پروتئینی شبیه انسولین در شیر شتر وجود دارد. شیر شتر 128-45 (units/litre) انسولین در بر دارد. انسولین در محیط اسیدی معده ایجاد دلمه کرده، درنتیجه عملکرد آن خنثی می‌شود .طبق یافته‌ها شیر شتر در کنترل قند خون بیماران دیابتی نوع2 تأثیر به‌ سزایی دارد. بنابراین می‌تواند به‌ عنوان یک مکمل غذایی مفید و یا درمان جایگزین در این بیماران باشد.

 

با خواصی که درمورد شیر شتر اثبات شده‌اند و خواصی که هنوز اثبات نشده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که شیر شتر بسیار سالم و موثر است. اگر شما به شیر گاو حساسیت دارید و یا جایگزین سالم‌تری برای آن می‌خواهید باید شیر شتر را امتحان کنید. شیر شتر نسبت به شیرهای دیگر مانند شیر گاو یا بوفالو، خواص بیشتری دارد. مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که شیر شتر از شیر گاو سالم‌تر است. شیر شتر از این نظر که به راحتی هضم می‌شود شبیه به شیر مادر است و نیاز به ذکر نیست که از شیر گاو مغذی‌تر و بهتر نیز هست.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

خواص شیر شتر در درمان دیابت

شیر شتر در کنترل و درمان دیابت موثر است. این نه تنها به دلیل وجود پروتئین انسولین-مانند است بلکه به دلیل کم بودن چربی آن نیز هست. خواص شیر شتر در درمان دیابت چیست؟ چربی کم به معنای عدم اضافه وزن و عدم نیاز به نگرانی درباره کلسترول است. شیر شتر، سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی و انسولین است. انسولین، قند خون را تنظیم کرده و آن را متعادل می‌کند. افراد مبتلا به اوتیسم یا افرادی که نمی خواهند چربی زیادی در غذای خود داشته باشند می‌توانند شیر شتر را به عنوان بهترین راه برای مشکلات خود انتخاب کنند. شیر شتر یک عامل ضد دیابتی موثر است. این شیر، حاوی موادی است که در کنترل دیابت و جلوگیری از آن نقش دارند. شیر شتر حاوی یک پروتئین انسولین-مانند است که به کاهش تاثیر دیابت کمک می‌کند. انسولین موجود در شیر شتر، جذب خون را آسان‌تر می‌کند.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

خواص شیر شتر برای پوست

شیر شتر دارای ترکیبی به نام آلفاهیدروکسی‌ اسید است که به کاهش خطوط پوست صورت کمک کرده و از چین چروک پوست جلوگیری می‌کند و درنتیجه، پیری پوست بدن را به تاخیر می‌اندازد. الکساندر جامبو، نویسنده کتاب « نه به پیری»، از خواص شیر شتر به عنوان یک ماده ضد پیری پوست یاد کرده است. شیر شتر سرشار از ایمونوگلوبولین یا پادتن است که عوامل خارجی و مواد بیماری‌زا یا آنتی‌ژن‌ها را هدف قرار داده و آن‌ها را از سیستم ایمنی دور می‌کند. شیر شتر حاوی ترکیبات تقویت کننده پوست و سیستم ایمنی است که به مبارزه با اختلالات خودایمنی مانند بیماری کرون، اسکلُروزِ چندگانه (MS) و برخی مشکلات پوستی نیز کمک می‌کند.

 

خواص شیر شتر برای سرفه

شیر شتر یک ماده ضد التهابی موثر است که به درمان مشکلات التهابی مانند سرفه و برونشیت کمک می‌کند. همچنین دردهای مربوط به آرتریت و دردهای روماتیسمی را نیز کاهش می‌دهد.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

خواص شیر شتر برای کودکان

خواص شیر شتر برای کودکان ، درمان خانگی ایده‌آلی برای کودکانی که حساسیت خفیف تا شدید به مواد غذایی دارند به شمار می‌آید. مطالعات علمی که بر یک گروه کوچک هشت نفره از کودکان که حساسیت شدیدی به شیر و دیگر غذاها داشتند انجام شد نشان داد که آن‌ها با داشتن یک رژیم غذایی حاوی شیر شتر، توانستند بر آلرژی خود غلبه کنند. همه ۸ نفر، توانستند بدون هیچ عوارض جانبی، بر آلرژی خود غلبه کنند. این به دلیل ایمونوگلوبولین موجود در شیر شتر است که به کاهش آلرژی‌ها و علائم آن‌ها کمک می‌کند.

 

خواص شیر شتر برای تقویت قوای جنسی

به طور خلاصه در این مورد باید گفت شیر شتر علاوه بر کلیه موارد فوق برای بیماری های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار و حیض و نیز تقویت نیروی جنسی مفید است.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

درمان سل با شیر شتر

مطالعات زیادی درمورد تاثیر شیر شتر بر درمان سل انجام شده است. شیر شتر یک عامل ضد باکتری و ضد ویروسی قوی است که به پاکسازی بدن از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمک می‌کند.

 

خواص شیر شتر برای تقویت چشم

مصرف شیر شتر باعث تقویت چشم می شود و گاهی متخصصان طب سنتی دستور در چشم چکاندن این شیر را می دهند.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

خواص شیر شتر در درمان اوتیسم

در برخی از مطالعات موردی مشخص شد که شیر شتر علائم اوتیستیک را مهار کرده و حتی به رفع اوتیسم نیز کمک می‌کند. خواص شیر شتر در درمان اوتیسم ثابت شده است و مطالعات کنترل شده بر افراد مبتلا به اوتیسم نشان داد که علائم اوتیسم در افراد مبتلا کم کم بهتر شد و این افراد، آرام‌تر شده و خودتخریبی در آن‌ها کمتر شد. البته بسیاری از مطالعات به نتیجه‌ای نرسیدند و این مطالعات کنترل شده نیز نشان نمی‌دهند که شیر شتر چگونه به رفع این مشکل کمک می‌کند. گفته می‌شود خواص آنتی اکسیدانی شیر شتر به کاهش علائم اوتیسم کمک می‌کند.

 

خواص شیر شتر برای معده

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده اند:”به درستی که در شیر شتر برای کسانی که به سوءهاضمه و اسهال مبتلا هستند، درمان است”شیر شتر به صورت محصولات تخمیری برای درمان زخم معده، بی نظمی های بدن، اسهال، یبوست، زخم ها و حتی برای افزایش قدرت باروری تخمدان هم مصرف داشته و توصیه میشود.

 

خواص آنتی اکسیدانی شیر شتر

شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان است که آن را به یک درمان عالی برای مهار رادیکال‌های آزاد تبدیل کرده و به درمان مشکل رنگیزه‌دار شدن پوست و سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. این ویژگی نشان می‌دهد که شیر شتر می‌تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. خاصیت آنتی اکسیدانی شیر شتر به کنترل و کاهش علائم سرطان نیز کمک می‌کند.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

مدت زمان نگهداری شیر شتر

می‌دانیم که شیر شتر، ۳ برابر انواع دیگر شیرها ویتامین C دارد. شیر شتر سرشار از آهن، فولات و دیگر مواد مغذی ضروری است. بنابراین به مواد افزودنی دیگری نیاز ندارد. این شیر، زمان نگهداری خوبی نیز دارد و می‌تواند تا ۳ هفته بماند و خراب نشود.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

مواد مغذی و ارزش غذایی شیر شتر

برای شروع، شیر شتر کالری و چربی اشباع شده کمتری نسبت به شیر گاو دارد. یک لیوان شیر شتر فقط 110 کالری و 4.5 گرم چربی دارد، در حالی که شیر گاو 150 کالری و 8 گرم چربی دارد. شیر شتر همچنین تقریبا نصف شیر گاو چربی اشباع شده دارد، یعنی 3 گرم در برابر 8 گرم. شیر شتر اساسا نسبت به شیر گاو از مقدار بیشتری ویتامینB3، آهن، و ویتامین C برخوردار است و لاکتوز کمتری نیز دارد، بنابراین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، برای هضم شیر شتر، اغلب به مشکلی بر نمی خورند.

خواص شیر شتر برای ریه - پوست - دیابت - معده | تفاوت شیر شتر با گاو

تفاوت شیر شتر با گاو

تفاوت‌های اساسی متعددی بین ارزش تغذیه‌ای شیر شتر و شیر گاو وجود دارد. در اینجا مهمترین تفاوت شیر شتر با گاو بیان خواهد شد و بیایید به برخی از تفاوت های شیر شتر با شیر گاو نگاهی بیندازیم:

۱. شیر شتر، مقدار بیشتری از مواد معدنی مانند آهن، زینک، پتاسیم، مس، سدیم و منیزیم دارد.

۲. ویتامین A و B2 بیشتری دارد. همچنین پروتئین آن از پروتئین شیر گاو بیشتر است.

۳. سه برابر شیر گاو، ویتامین C دارد.

۴. شیر شتر نسبت به شیر گاو، اسیدهای چرب غیر اشباع و ویتامین‌های گروه B بیشتری دارد.

۵. کلسترول آن از شیر گاو کمتر است.

۶. شیر شتر در مقایسه با شیر گاو، ترکیب متفاوتی از پروتئین وی و کازئین دارد و به همین دلیل است که خواص درمانی آن از خواص درمانی شیر گاو بیشتر است.

۷. شیر شتر، مقدار لاکتوز کمتری دارد که مصرف و هضم آن را برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز دچارند، آسان می‌کند.

۸. شیر شتر، نسبت به شیر گاو، خواص ضد باکتری و ضد ویروسی بیشتری دارد.

۹. شیر شتر به راحتی سفت نمی‌شود و بنابراین هضم آن از شیر گاو آسان‌تر است.

 

خواص شیر شتر بسیار بیشتر از آنهایی است که سایت سماتک در بالا بیان کرده است اگر می خواهید از خواص شیر شتر برای ریه ها و دیابت بهرمند گردید توصیه می شود حتما به وعده های غذایی تان شیر شتر را اصافه کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب