کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

کالری تخم مرغ آب پز خیلی زیاد نیست و گزینه مناسب برای افرادی است که رژیم غذایی دارند کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ اگر به دنبال میزان کالری موجود در یک عدد تخم مرغ آب پز شده و همچنین کالری زرده تخمه مرغ هستید در ادامه با سماتک همراه ما باشید.

 

کالری تخم مرغ آب پز

میزان کالری موجود در تخم مرغ آب پز، سوالی است که ذهن بسیاری از مردم را درگیر خودش کرده و عده‌ای نگران کلسترول و چربی آن هستند. در اینجا می خواهیم بدانیم که کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ جالب است بدانید که یک تخم مرغ آب پز سفت دارای 77 کالری و 5.3 گرم چربی است. طبق مطالعات انجام شده، تخم مرغ غذایی کاملا سالم و مناسب برای تمام مصارف با درصد مناسب پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و اسید چرب‌های اومگا3 است. در واقع، تخم مرغ مقوی تر و سالم‌تر از آنی است که اکثریت فکر می‌کنند و دارای کالری کمی است. بنابراین تخم مرغ می‌بایست در هر برنامه غذایی متعادل و سالمی جای داشته باشد. زمانی که تخم مرغ را به همراه پوست درون یک ظرف آب سرد قرار داده و آب را به جوش می آورید تا زرده و سفید سفت شوند، یک تخم مرغ آب پز سفت خواهید داشت. در این روش تخم مرغ بدون افزودن ماده دیگری، مانند روغن یا کره پخته می شود و کالری کالری تخم مرغ آب پز بسیار کم است.

 

تخم مرغ منبعی عالی برای پروتئین و مواد مغذی محسوب می شود. این ماده غذایی را می توان به غذاهای بسیاری افزود و به روش های مختلف آماده کرد. مقدار کالری موجود در تخم مرغ آب پز، بستگی به اندازه و نحوه پخت آن دارد. تخم مرغ آب پز و پخته شده، از میزان کمتری کالری نسبت به تخم مرغ سرخ شده در روغن دارد. با وجود درصد بالای کلسترول، تخم مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع نشده است که برای یک برنامه غذایی سالم، لازم و ضروریست. در ادامه این مطلب از سایت سماتک متوجه می‌شوید که هر فرد می‌تواند تا 6 تخم مرغ آب پز در هفته مصرف کند، بی آن که سلامت خود را در معرض خطر قرار دهد.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

برای تصمیم‌گیری عاقلانه در رابطه با رژیم غذایی، شما باید میزان کالری تخم مرغ آب پز را در نظر بگیرید. در این مطلب روش‌های سالم استفاده از تخم مرغ آب پز را در کنار فواید استفاده از تخم مرغ یاد خواهید گرفت. میزان کالری تخمه مرغ آب پز به اندازه آن بستگی دارد. بزرگی تخم مرغ از اندازه‌های کوچک 40 گرم شروع می‌شود و تا 70 گرم می‌رسد. یک تخم مرغ معمولی (50 گرم) دارای 70 کالری است. به گفته ستاد کشاورزی ایالات متحده (USDA)، درصد کالری موجود در تخمه مرغ پخته نشده با اندازه‌های مختلف به شکل زیر می‌باشد:

 

الف- تخم مرغ متوسط (44 گرم) دارای 63 کالری است.

ب- تخم مرغ معمولی (50 گرم) دارای 72 کالری است.

ج- تخم مرغ بزرگ (56 گرم) دارای 80 کالری است.

د- تخم مرغ درشت (63 گرم) 90 کالری دارد.

 

بسته به روش پخت و مواد اضافه شده، درصد کالری تخم مرغ به شکل قابل توجهی ممکن است افزایش یابد.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

کالری زرده تخمه مرغ

کالری زرده تخمه مرغ چقدر است؟ زرده تخم مرغ قسمت زرد رنگ آن را شامل شده و حاوی چربی و کلسترول بیشتری است. تعداد کالری زرده تخمه مرغ حدوداً 89 تا 61 کالری می‌باشد. زرده تخمه مرغ بسیار مغذی است به این دلیل که محتوای پروتئین آن بسیار بالا است. کاروتنوئیدهای موجود در زرده تخم مرغ موجب رنگ زرد آن می‌شوند. تنها یک مرغ سالم می‌تواند کاروتنوئیدها را در زرده خود ذخیره سازد. زرده به رنگ زرد روشن همیشه ارجح‌تر است به این دلیل که نشان‌ دهنده‌ی آن است که مرغی که این تخم را گذاشته سالم بوده و در نتیجه زرده مشکلی برای مصرف نخواهد داشت. تفاوت کالری زرده و سفیده تخم مرغ چیست؟ بیشتر کالری موجود در تخمه مرغ، به همراه اکثریت چربی آن در زرده تخمه مرغ جای دارد.مقدار کالری موجود در زرده تخم مرغ دارای 55 کالری و بیش از 180 میلی‌گرم کلسترول است این در حالیست که سفیده تخمه مرغ چیزی حدود 17 کالری و بدون چربی است.به طور طبیعی، سفیده تخم مرغ در مقایسه با زرده تخمه مرغ از میزان کمتری از ویتامین و مواد معدنی برخوردار است اما پروتئین موجود در سفیده تخمه مرغ بیشتر است.

 

کالری سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ جزء مایع در تخمه مرغ بوده که همچنین آلبومین نامیده می‌شود. این نام از پروتئینی که در آن موجود می‌باشد، گرفته شده است. عملکرد اصلی این لایه‌ی پروتئینی حفاظت، تغذیه و رشد زرده (جنین) است. مقدار کالری موجود در آلبومین یک عدد تخمه مرغ بسته به اندازه و سن تخم مرغ، حدود ۱۶ تا ۱۸ کالری است. متوسط کالری سفیده تخم مرغ نسبتاً کمتر از متوسط کالری زرده تخم مرغ است.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

کالری موجود در تخم مرغ آب پز شده

طبق توصیه‌های موسسه قلب، مصرف تخم مرغ آب ‌پز شده و پخته سالم‌ترین روش خوردن است. یک تخمه مرغ آب پز شده، حامل 78 کالری است و تخم مرغ پخته 72 کاری را حمل می‌کند. باید توجه داشت که اگر تخم مرغ آب پز در کنار سالاد سرو می‌شود، مواد تشکیل دهنده سالاد و انواع سس بر مجموع کالری می‌افزایند.

 

کالری موجود در تخم مرغ مخلوط

مقدار کالری تخم مرغ مخلوط به روش تهیه آن بستگی دارد. برای مثال اگر برای تهیه تخم مرغ مخلوط، از شیر نیم چرب استفاده شود، مقدار کالری موجود چیزی در حدود 90 تا 100 است.به یاد داشته باشید، اگر هنگام تهیه این غذا، کره و چربی‌های دیگر نیز به آن اضافه کنید میزان کالری کلی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 

کالری موجود در تخم مرغ سرخ شده

شاید برایتان جالب باشد، میزان کالری تخمه مرغ سرخ شده چیزی در حدود کالری تخمه مرغ مخلوط است. طبق آزمایشات USDA، تخم مرغ سرخ شده چیزی در حدود 90 کالری دارد. دکتر فرانسیسکو لوپز، از کلینیک مایو می‌گوید، مشکلات قلبی و ریسک‌های موجود، معمولا مربوط به غذاهایی می‌شوند که در کنار تخمه مرغ سرخ شده سرو می‌شوند، نه تخم مرغ سرخ شده به تنهایی. برای مثال بیکن، سوسیس و ژامبون، همه دارای مقادیر زیاد سدیوم، چربی اشباع شده و روغن ترانس می باشند. جالب است بدانید موارد ذکر شده بین 5 غذای سرطانزا جای دارند.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

کالری تخم مرغ خام کامل

تخم مرغ های خام به طور عمده توسط بدنسازان و ورزشکاران به منظور بهبود استقامت مصرف می‌شوند به این دلیل که حاوی سطوح بالای کالری و پروتئین می‌باشند. مصرف تخم مرغ خام مناسب هرکسی نیست، به این دلیل که ممکن است موجب ناراحتی معده شود. افرادی که دارای دستگاه گوارش ضعیفی می‌باشند نبایستی تخم مرغ خام مصرف نمایند. یک تخم مرغ خام کامل همراه با آلبومین و زرده‌ی خود حدود ۷۶ تا ۷۸ کالری ذخیره می‌سازد.

 

کالری تخم مرغ عسلی

یک عدد تخم مرغ عسلی وعده‌ی غذایی بسیار سالمی را تشکیل می‌دهد، به این دلیل که تمام مواد مغذی آن حفظ شده است. کالری یک عدد تخم مرغ عسلی کامل حدود ۷۸ تا ۸۰ است. تخم مرغ عسلی حاوی ۵ تا ۷ گرم چربی است که از این مقدار ۵ر۱ تا ۵ر۲ گرم چربی‌های اشباع شده را تشکیل می‌دهند. میزان کالری بدست آمده از یک عدد تخم مرغ نیز به شیوه‌ی آب پز کردن آن بستگی دارد. این تخم مرغ بایستی برای مدت زمان خاصی آب پز شود که البته به این بستگی دارد که آیا تمایل دارید تخم مرغتان به صورت آب پز سفت در آید و یا عسلی. در هر صورت باید آن را بلافاصله مصرف نمایید.

 

کالری تخم مرغ اسکرامبل (نوعی نیمرو)

تخم مرغ اسکرامبل حاوی حدوداً 100 کالری است. این نیمرو با شکستن تخم مرغ و همزدن محتویات آن و پختن با شعله‌ی پایین تهیه می‌شود. در صورت پختن آن با شیر و یا با کره یا پنیر، تنها به کالری‌های آن افزوده می‌شود.

 

پُچ اِگ (نوعی تخم مرغ آب پز)( Poached egg)
پچ اگ حدود ۷۹ تا ۸۱ کالری دارا بوده و همانند تخم مرغ آب پز سفت می‌باشد. پچ اگ حاوی ۰۷ر۶ تا ۰۴ر۶ گرم چربی است.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

کالری ساندویچ تخم مرغ با سس مایونز

ممکن است ساندویچ تخم مرغ و یا سالاد تخم مرغ با سس مایونز خوشمزه باشند، اما مقدار زیاد کالری ساندویچ تخم مرغ با سس مایونز نگران کننده است. میزان کالری ساندویچ تخم مرغ با سس مایونز حاوی 556 کالری است. محتوای چربی کل این دستور غذایی حدود ۰۵ر۴۴ گرم می‌باشد. مهمترین راه حفظ تناسب اندام و سلامتی، قرار دادن میزان مناسب کالری در رژیم غذایی‌مان است. ما روزانه به حدود 2100 کالری نیاز داریم. انجام منظم ورزش می‌تواند به شما در سوزاندن کالری‌های مازاد کمک کند. اگر این کالری‌ها به میزان درست مصرف شوند، مازاد نخواهند بود. تخم مرغ نه تنها میزان کالری ضروری ما را تأمین می‌سازد، بلکه مواد معدنی و ویتامین‌های مهم را نیز تأمین می‌سازد.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

کالری یک عدد تخم مرغ آب پز، نیمرو و …

کالری کرم تخم مرغ 417
کالری تخم مرغ خشک 568
کالری تخم مرغ آب پز 147
کالری تخم مرغ زرده خام 339
کالری تخم مرغ کامل خام 147
کالری فرنی تخم مرغ (Custard) 118
کالری تخم مرغ سفیده خام 36
کالری تخم مرغ سفیده خشک 295
کالری تخم مرغ آب پز با پوست 147
کالری تخم مرغ آب پز ( یک عدد ) 70
کالری تخم مرغ متوسط ( یک عدد ) 70
کالری تخم مرغ نیمرو ( یک عدد ) 130
کالری تخم مرغ کامل خمیر خام 147
کالری تخم مرغ کامل free-range خام 143
کالری تخم مرغ سرخ شده بدون روغن 174
کالری تخم مرغ سرخ شده در روغن نباتی 179
کالری تخم مرغ ( زرده تنها ) ( یک عدد ) 50
کالری تخم مرغ ( سفیده تنها ) ( یک عدد ) 20
آجیل و برنج بو داده با پودر تخم مرغ 333 کالری
آجیل و تخمه بو داده با پودر تخم مرغ 335 کالری
رویه شیرینی تهیه شده از شکر و سفیده تخم مرغ و کره 507
رویه شیرینی تهیه شده از شکر و سفیده تخم مرغ شکری 337
کیک شکلاتی با رویه تهیه شده از شکر و سفیده تخم مرغ 481
رویه شیرینی تهیه شده از شکر و سفیده تخم مرغ رویال 360
رویه شیرینی تهیه شده از شکر و سفیده تخم مرغ فوندانت 344
کیک اسفنجی با رویه شیرینی تهیه شده از شکر و تخم مرغ و کره 490

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

مواد مغذی موجود در تخم مرغ

تخم مرغ، پروتئین بالایی دارد. نوع پروتئین موجود در تخم مرغ، پروتئین حیوانی است. حقایق تغذیه‌ای تخم مرغ را در این‌جا آورده‌ایم:

انرژی ۱۴۳ کیلوکالری
کربوهیدرات ۰.۷۲ گرم
پروتئین ۱۲.۵۶ گرم
چربی کل ۹.۵۱ گرم
فیبر رژیمی ۰ گرم
آب ۷۶.۱۵ گرم
قند کل ۰.۳۷ گرم
ویتامین‌ها
فولات ۴۷ میلی‌گرم
نیاسین ۰.۰۷۵ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰.۴۵۷ میلی‌گرم
تیامین ۰.۰۴۰ میلی‌گرم
ویتامین A ۵۴۰ واحد بین‌المللی
پیریدوکسین ۰.۱۷۰ میلی‌گرم
ویتامین C ۰
ویتامین D ۸۲ واحد بین‌المللی
ویتامین E ۱.۰۵ میلی‌گرم
ویتامین K ۰.۳ میلی‌گرم
مواد معدنی
کلسیم ۵۶ میلی‌گرم
آهن ۱.۷۵ میلی‌گرم
منیزیم ۱۲ میلی‌گرم
فسفر ۱۹۸ میلی‌گرم
زینک ۱.۲۹ میلی‌گرم
سدیم ۱۴۲ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۳۸ میلی‌گرم
لیپیدها
اسیدهای چرب اشباع ۳.۱۲۶ گرم
اسیدهای چرب تک غیر اشباع ۳.۶۵۸ گرم
اسیدهای چرب چند غیر اشباع ۱.۹۱۱ گرم
اسیدهای چرب ترانس ۰.۰۳۸ گرم
کلسترول ۳۷۲ میلی‌گرم

این‌ها برخی از ترکیبات موجود در تخم مرغ – سرخ شده یا آب پز – هستند. مصرف منظم تخم مرغ باعث بروز بیماری قلبی نمی‌شود چرا که کلسترول موجود در آن کلسترول خوب است. می‌توانید روزانه یک تخم مرغ بخورید زیرا کالری کافی داشته و انرژی مورد نیاز شما را تامین می‌کند. کالری موجود در یک تخم مرغ، ۴۴ است.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

چرا تخمه مرغ برای ما مفید است؟

تخمه مرغ، غذایی ارزان اما سرشار از مواد مغذی، معدنی، ویتامین و چربی‌های سالم است. در ادامه نگاهی دقیق‌تر بر فواید تخم مرغ آب پز و نیمرو و … خواهیم داشت.

 

1- تخم مرغ منبع مناسبی برای پروتئین رژیمی است

تخم مرغ آب پز سرشار از پروتئین بوده و هر 100 گرم از آن حاوی 12 گرم پروتئین است که بیشترش در سفیده ذخیره شده است. در واقع، به گفته سایت NutritionData.self.com، تخم مرغ دارای تمام آمینو اسید‌های مورد نیاز یک بدن است.آمینو اسیدها برای سلول‌سازی ضروری هستند و بر ساخت هورمون‌ها، آنزیم‌ها و هموگلوبین تاثیر گذارند. به این دلیل که بدن شما قادر به ذخیره سازی آمینو اسید نیست، شما به طور مداوم نیازمند یک منبع روزانه از آن هستید تا سلامتتان را تنظیم کنید.

 

2- چربی‌های سالم در تخم مرغ

تخم مرغ آب پز همچنین حاوی منبع مهمی از چربی‌های سالم هستند که آن‌ها را اسید چرب‌های اومگا 3 می‌نامند. دکتر نازارو از webMD می‌گوید، اسید چرب‌های اومگا 3 دارای خواص ضد التهاب هستند. دریافت مقدار کافی اومگا3 به صورت روزانه می‌تواند به بدن کمک کند تا با شرایط التهابزا و بیماری‌های قلبی و آرتروز مقابله کند.

طی یک آزمایش که در مجله Food Chemistry منتشر شده است، انواع تخم مرغ های صنعتی و سنتی مقایسه شدند که در آخر نتیجه، نشان دهنده میزان کمتر اسیدهای چرب اومگا 3 در تخم مرغ های صنعتی بود. که البته تاثیری در متابولیسم بدن انسان ندارد.

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

3- کلسترول در تخم مرغ

یکی از دلایل بدنامی تخم مرغ، میزان کلسترول بالای آن است. در حالی که یک تخم مرغ به تنهایی حاوی 186میلی گرم کلسترول است، سوال اصلی این است که، آیا جای نگرانی برای کلسترول موجود در تخم مرغ هست؟ در واقع، شایعات و خرافات بسیاری پیرامون کلسترول وجود دارند، با این همه کلسترول خوب برای بدن ضروری و مفید است.

مجله غذایی دانشگاهی آمریکا، گزارشی را مبنی بر تاثیر مصرف تخم مرغ بر کلسترول منتشر کرد. طبق این گزارش یافت شد که افرادی که 4 عدد یا بیشتر تخم مرغ در طول هفته مصرف می‌کنند، از میزان کلسترول کمتری نسبت به افرادی که تخم مرغ کمتری مصرف می‌کنند، داشتند. این گزارش همچنین خبر از دریافت ویتامین و مواد معدنی بیشتری هم برای افراد مصرف کننده داشت.

گزارشات بسیاری نشان دهنده آن هستند که مصرف بیشتر تخم مرغ آب پز در افراد سالم، به کم شدن میزان کلسترول “بد” کمک می‌کند و تاثیری بر میزان کلی کلسترول ندارد.لازم به ذکر است برای تنظیم سلامت کلی، می‌بایست غذاهای دارای کلسترول بد و چربی اشباع شده را محدود کرده و دریافت الیاف مغذی را افزایش داد. تنظیم درست و مناسب رژیم غذایی روزانه، به کاهش کلسترول به صورت طبیعی کمک شایانی می‌کند.

 

4- سرشار از ویتامین و مواد معدنی

طبق گفته مجله پزشکی غذایی آمریکا، هر تخم مرغ 18 نوع ویتامین و مواد معدنی را در خود ذخیره می‌کند. برای مثال، تخم مرغ دارای ویتامین‌های A،B،D،E و K است و هچنین مواد معندی چون کلسیم، آهن، مینیزیوم، پوتاسیوم، سدیوم و زینک را در خود جای می‌دهد. بسیاری از این مواد معدنی و ویتامین‌ها خواص آنتی‌اکسیدان دارند. همچنین گزارشی مبنی بر وجود فعالیت‌های ضدمیکروبی، افزایش قدرت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و خواص ضد سرطان در تخم مرغ منتشر کرد. علاوه بر این تخم مرغ از معدود غذاهایی است که مقدار زیادی کولین (ترکیبی ضروری برای سلامت کبد و مغز) را دارا هستند.

 

نکاتی برای آب پز کردن تخم مرغ

قبل از آب پز کردن تخم مرغ، به موارد زیر نگاهی بیندازید:

کالری تخم مرغ آب پز چقدر است؟ | میزان کالری زرده تخمه مرغ

۱. تخم مرغ تازه تهیه کنید. برای اطمینان از تازه بودن تخم مرغ، آن را در آب بگذارید، اگر بالا نیامد، تازه است.

۲. آب را در ظرف ریخته و تخم مرغ را در آن بگذارید. سپس آن را روی شعله قرار دهید.

۳. پس از جوش آمدن، شعله را خاموش کنید، تخم مرغ ها را از آب درآورده و در ظرف آب سردی که قبلا آماده کرده‌اید بگذارید.

۴. چند دقیقه صبر کنید، سپس پوست آن‌ها را بگیرید.

بعد از گرفتن پوست می‌توانید تخم مرغ‌را مصرف کنید. اگر تخم مرغ ها را برای مصرف فردا می‌خواهید، آن‌ها را در یخچال قرار دهید.

موارد بالا، تمام خواص تخم مرغ آب پز برای سلامتی هستند.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب