کالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

کالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

کالری زولبیا بامیه خیلی زیاد است و گزینه مناسب برای افرادی که رژیم غذایی دارند نمی باشد. کالری یک عدد زولبیا چقدر است؟ اگر به دنبال میزان کالری موجود در یک عدد زولبیا و بامیه و همچنین کالری هر عدد بامیه هستید در ادامه با سماتک همراه ما باشید.

 

کالری یک عدد زولبیا

کالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

زولبیا یکی از شیرینی های ماه مبارک رمضان است و معمولا مردم ایران این شیرینی شهد دار را در کنار بامیه میل می کنند. کالری زولبیا بامیه تقریبا بالاست و شما باید در مصرف این خوراکی ها احتیاط را رعایت کنید. همچنین باید بدانید این نوع شیرینی جات برای اولین بار در دوران ناصرالدین شاه قاجار طبخ شدند و در کتاب های تاریخ به ثبت رسیده است. این شیرینی محبوب ناصرالدین شاه قاجار بود که در ماه رمضان آن دوران از آن استقبال می شد و به همین علت در این دوران هم در ماه رمضان بیشتر مصرف می شود.کالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

یک عدد زولبیا متوسط با وزن بیست گرم در حدود ۷۰ کالری، ۳۳ گرم قند و ۵۸ گرم کربوهیدرات دارد و این ماده غذایی قند کافی بدن را برای شروع صبح تامین می کند. همچنین شما می توانید به جای یک حبه قند، یک عدد زولبیا بخورید و قند بدن تان را تامین کنید. در صورتی که قند خون تان بالا است باید در خوردن زولبیا و بامیه پرهیز کنید و همچنین باید بدانید چربی اشباع شده و کلسترول زیادی در این خوراکی موجود می باشد. برای سوزاندن کالری یک عدد زولبیا نیاز به انجام یکی از فعالیت های زیر است:

 

پیاده‌روی ۲۰ دقیقه
شنا ۶ دقیقه
دوچرخه سواری ۱۱ دقیقه
دویدن آهسته ۸ دقیقه

 

کالری هر عدد بامیه

کالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

بامیه یکی دیگر از شیرینی های ماه رمضان است و معمولا همراه با زولبیا مصرف می شود و کالری نسبتا بالایی داشته که فرد پس از مصرف برای سوزاندن آن باید فعالیت زیادی انجام دهد. همچنین مصرف زیاد این نوع شیرینی منجر به اضافه وزن و بیماریهای قلبی و عروقی در افراد خواهد شد. کالری هر عدد بامیه در حدود ۸۰ کالری می باشد و اگر در ماه رمضان روزه می گیرید اما در وعده افطار تا سحر، مقدار زیادی زولبیا بامیه مصرف می کنید باید منتظر افزایش وزن پس از اتمام ماه مبارک رمضان باشید.

کالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

همچنین این ماده غذایی به دلیل طبخ در حرارت بالا ارزش غذایی پایینی دارد و برای بدن مضر است. چربی زیاد موجود در بامیه باعث می شود قند موجود در این نوع شیرینی پس از سه ساعت به طور کامل جذب بدن شود. برای سوزاندن کالری یک عدد بامیه شما باید یکی از فعالیت های زیر را انجام دهید:

 

پیاده‌روی ۲۶ دقیقه
دویدن آهسته ۱۰ دقیقه
شنا ۷ دقیقه
دوچرخه سواری ۱۷ دقیقه

کالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

مضرات مصرف زولبیا و بامیه

مصرف زیاد زولبیا و بامیه به خصوص زولبیا بامیه قنادی که از بازار تهیه می شود به دلیل اینکه روغن از کیفیت پایین تری برخوردار است و همچنین حرارت زیادی هم می بیند برای سلامتی و قلب مضر است. در این بخش مضرات مصرف زولبیا و بامیه را شرح خواهیم داد:

 

• بیماری‌های قلبی: متاسفانه بسیاری از قنادی‌ها برای تهیه زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می‌کنند، این نوع روغن‌ها دارای مقدار زیادی اسید چرب اشباع هستد و این نوع چربی‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

 

• افزایش احتمال ابتلا به سرطان: روغنی که برای سرخ کردن زولبیا و بامیه استفاده می‌شود باید بعد از هر بار سرخ کردن تعویض شود و از روغن جدید برای سرخ کردن استفاده شود، اما برخی از قنادی‌ها اینکار را انجام نمی‌دهند، همین امر باعث سرطان زا بودن زولبیا و بامیه می‌شود.

 

• عدم تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن: زولبیا و بامیه به دلیل قند و چربی بالایی که دارد باعث سیری زودرس و کاهش اشتها می‌شود، افرادی‌که روزه خود را با این ماده غذایی افطار می‌کنند تمایلی به خوردن وعده اصلی غذا ندارند و این امر باعث می‌شود مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین نشود.

 

• رفلاکس معده: مصرف قند زیاد باعث تشدید رفلاکس معده (بازگشت اسید معده به مری) می‌شود.

کالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

ارزش غذایی زولبیا و بامیه در هر ۱۰۰ گرم

♦♦ آب: ۴۹/۵ گرم

♦♦ فیبر: ۴۲/۰ گرم

♦♦ قند: ۹۳/۱۷ گرم

♦♦ کلسترول: ۰۰/۰ میلی گرم

♦♦ ویتامین A: ۰۸/۰ میکروگرم

♦♦ ویتامین D: ۰۰/۰ میکروگرم

♦♦ ویتامین E: ۹۰/۲ میلی گرم

♦♦ ویتامین K: ۲۶/۸ میکروگرم

♦♦ ویتامین C: ۱۸/۱ میلی گرم

♦♦ ویتامین B۱ (تیامین): ۰۱/۰ میلی گرم

♦♦ ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): ۰۱/۰ میلی گرم

♦♦ ویتامین B۳ (نیاسین): ۱۵/۰ میلی گرم

♦♦ ویتامین B۴ (کولین): ۴۷/۱ میلی گرم

♦♦ ویتامین B۵ ( پانتوتنیک اسید): ۰۶/۰ میلی گرم

♦♦ ویتامین B۶: ۰۱/۰ میلی گرم

♦♦ ویتامین B۹ (فولات): ۲۶/۳ میکروگرم

♦♦ ویتامین B۱۲: ۰۰/۰ میلی گرم

♦♦ کلسیم: ۸۷/۲۵ میلی گرم

♦♦ آهن: ۲۱/۰ میلی گرم

♦♦ منیزیم: ۸۶/۲ میلی گرم

♦♦ فسفر: ۱۲/۴۳ میلی گرم

♦♦ پتاسیم: ۱۲/۱۸ میلی گرم

♦♦ سدیم: ۷۴/۲۴ میلی گرم

♦♦ روی: ۰۹/۰ میلی گرم

♦♦ مس: ۰۸/۰ میلی گرم

♦♦ منگنز: ۰۸/۰ میلی گرم

♦♦ سلنیم: ۸۷/۳ میکروگرمکالری یک عدد زولبیا + کالری هر عدد بامیه

نکات مهم برای خرید و نگهداری زولبیا و بامیه

• از قنادی‌های معتبر که تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند خرید کنید.
• از خرید زولبیا بامیه سوخته یا خمیر گونه اجتناب کنید.
• از خرید زولبیا و بامیه که در قنادی به صورت رو باز نگه داری می‌شوند و در معرض آلاینده‌ها قرار دارد، اجتناب کنید.
• قند و چربی بالای زولبیا و بامیه باعث تشنگی می‌شود بنابراین از مصرف آن در وعده سحر اجتناب کنید.
• زولبیا و بامیه باید در محل‌های خشک و خنک مانند یخچال نگه داری شود.
• افراد دیابتی باید از مصرف این شیرینی اجتناب کنند.
• کشمش، خرما و توت دارای قند طبیعی هستند و بهتر است افراد روزه دار قند مورد نیاز بدنشان را از طریق این مواد غذایی تامین کنند.
• از نگه داری زولبیا و بامیه برای مدت طولانی در منزل خودداری کنید.
• زولبیا و بامیه را در معرض نور خورشید و پشت شیشه قرار ندهید.

 

کلام آخر

نکته ای که باید در پایان این مقاله بیان کنیم این است که مصرف زولبیا و بامیه برای بدن خاصیت ندارد و ممکن است بدن شما برای کوتاه مدت انرژی مورد نیاز خود را تامین کند اما به دلیل پایین بودن ارزش غذایی مضرات آن از فایده آن بیشتر است. بهتر است در این ایام ماه رمضان مراقب کالری زولبیا و بامیه باشید و هرگز روی مصرف زیاد آن حساب باز نکنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب