کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری شیرینی های عید

کسانی که رژیم دارند باید مقدار کالری که وارد بدن شان می شود را محاسبه نمایند تا بتوانند کالری های استفاده شده را با کالری های که در بدنشان می باشد تنظیم نموده و از اضافه وزنشان جلوگیری نمایند. حال که تعطیلات نوروز می باشد بازار شیرینی در مجالس داغ است شما اگر دوست دارید مقدار کالری شیرینی های عید را بدانید در این مقاله تا انتها با ما همراه باشید چون برای اندامتان بسیار مهم می باشد.

 

نارگیلی

شیرینی نارگیلی یکی از خوش‌‌طعم ترین و محبوب ترین شیرینی‌های سنتی ایرانی است. شیرینی نارگیلی ترکیبی از پودر نارگیل و سایر مواردی است که در شیرینی پزی استفاده می شود. پودر نارگیل نیز از خواص زیادی برخوردار است. آهن موجود در شیرینی نارگیلی دستگاه ایمنی بدن را مقاوم می کند و تاثیرات ضد ویروسی شگفت انگیز دارد.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری شیرینی نارگیلی

بطور کلی هر 100 شیرینی شیرینی نارگیلی در حدود 400 کیلوکالری دارد پس باید در خوردن این شیرینی در ایام نوروز بیشتر احتیاط کنید. در هر 100 گرم از این شیرینی حدود 50 گرم قند و 20 گرم هم چربی وجود دارد.

 

محتویات: پودر نارگیل، سفیده تخم مرغ، روغن مایع، آرد برنج، وانیل، شکر و آبلیمو

 

سوهان

کمتر کسی است که به سوهان خوشمزه قم علاقه نداشته باشد. میزان روغن بالایی که در تهیه این شیرینی خوشمزه استفاده می شود، کالری آن را بسیار زیاد می کند. علاوه بر آن افزودن مغزها به‌ویژه پسته سبب افزایش کالری آن به شکل جداگانه هم می شود.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری سوهان

به‌طور متوسط هر 100 گرم سوهان معادل 550 کیلوکالری است و اگر هر تکه سوهان را معادل 20 گرم در نظر بگیریم، کالری هر سهم از آن حدود 110 کیلوکالری می شود که این میزان کالری برای یک شیرینی تقریبا بالاست. انواع جدید محصولات سوهان که ترکیب سوهان با گز است، کالری آن را از این مقدار هم بیشتر می کند.

 

محتویات: آرد جوانه گندم، آرد سفید، شکر، کره، عسل، بادکا، گلاب، زعفران، هل، خلال بادام و پسته

 

نان نخودچی

یکی از محبوب‌ترین شیرینی های عید که شاید کمتر کسی آن را دوست نداشته باشد شیرینی نان نخودچی است. اصل این شیرینی مربوط به شیرینی های سنتی قزوین است که با آرد نخودچی، روغن، پودر شکر و هل درست می شود. از آنجا که سایز این شیرینی کوچک است، شاید انتخاب مناسبی برای خوردن باشد، چرا که کالری دریافتی مسلما خیلی بالا نخواهد بود.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری شیرینی نخودچی

میزان کالری موجود در یک شیرینی نخودچی متوسط حدود 37 تا 45 کالری است.

 

محتویات: آرد نخودچی، روغن، پودرشکر و پودر هل

 

دانمارکی (گل محمدی)

شیرینی دانمارکی که نام دیگر آن شیرینی گل محمدی است بسیار خوشمزه و پرطرفدار بوده و اصالت آن مربوط به کشور اتریش است اما این شیرینی در دانمارک بسیار معروف شد و به دلیل اینکه در دسته شیرینی های خشک است اما زیاد خشک نیست در بسیاری از مهمانی ها خصوصا دید و بازدیدهای عید نوروز طرفداران خاص خود را دارد.

 

شیرینی دانمارکی در همه شهرهای ایران تولید می شود اما اصل تولید آن در کشورمان مربوط به تهران است. متحویات این شیرینی شیر، روغن، آرد، شکر، تخم مرغ، کره، پودر خمیر مایه، نمک، اسانس وانیل است و کرم شیرینی نیز از زرده تخم مرغ، شکر و آب تهیه شده است. اگر به مصرف شیرینی دانمارکی علاقه دارید و بر یک چشم بر هم زدن مقدار زیادی از این شیرینی را می خورید، باید بدانید کالری زیادی را وارد بدن خود می کنید و خیلی سریع چاق می شوید.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری شیرینی دانمارکی

هر 100 گرم از شیرینی دانمارکی حدود 500 کیلوکالری وجود دارد. یک شیرینی دانمارکی تقریبا 30 تا 40 گرم است بنابراین 150 تا 200 کیلوکالری انرژی در آن وجود دارد بنابراین با خوردن چهار تا پنج عدد شرینی دانمارکی هزار کالری مصرف می کنید و اگر هر روز در ایام نوروز شیرینی بخورید به زودی دچار اضافه وزن زیادی خواهید شد.

 

محتویات: شیر، روغن، آرد، شکر، تخم‌مرغ، کره، پودر خمیر مایه، نمک، اسانس وانیل، کرم شیرینی برای داخل شیرینی، زرده تخم‌مرغ، شکر و آب

 

گز

گز شیرینی محبوب اصفهانیهاست که طرفداران زیادی دارد. در تهیه این شیرینی خوشمزه ممکن است از مغز بادام و مغز پسته هم استفاده شود. از لحاظ کالری در هر تکه از گز محتوی مغز بادام یا پسته تفاوت چندانی وجود ندارد. ضمنا تفاوتی هم از نظر کالری درگزی که داخل آرد باشد یا در بسته‌بندی جداگانه وجود ندارد.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری گز

در هر 100 گرم گز، حدود 380 کیلوکالری انرژی نهفته است و اگر وزن تقریبی هر تکه گز معادل 12 گرم باشد، بنابراین هر تکه معادل 5/ 45 کیلوکالری دارد.

 

محتویات: شکر، آب، بادکا همان گلوکوز مایع از نشاسته ذرت، سفیده تخم‌مرغ، گلاب و مغز پسته

 

نان خامه‌ای

هیچ کجای ایران نان خامه‌ای هایش به پای تهران نمی رسد. این شیرینی واقعا خوشمزه، اما با کالری بسیار بالاست. البته به‌طور معمول شیرینی نان خامه‌ای در سایز‌های مختلف تولید میشود همچنین نوع خامه درون آن در میزان کالری نهایی اش موثر است.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری نان خامه‌ای

به‌طور متوسط در هر 100 گرم شیرینی نان خامه‌ای 500 کیلوکالری انرژی وجود دارد، بنابراین شیرینی خامه‌ای های سایز کوچک که وزنی حدود 50 گرم دارند، کالری شان به 250 کیلوکالری در هر سهم می رسد. حالا در نظر بگیرید شیرینی خامه‌ای های سایز بزرگ را که چه میزان کالری وارد بدن تان می کنند پس باید مراقب باشید.

 

محتویات: آرد، تخم‌مرغ، روغن، آب، شکر، وانیل، نمک، پودر قند و خامه

 

قطاب

قطاب شیرینی خوشمزه و لذیذ یزدی هاست. از آنجایی که این شیرینی بسیار خوش‌طعم و دلچسب است ممکن است افراد هیچ احتیاطی در مصرف آن نکنند.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری قطاب

این شیرینی خوشمزه بسیار پرکالری است و به‌طور تقریبی در هر قطاب حدود 120 کیلوکالری، انرژی وجود دارد، بنابراین سعی کنید در مصرف این شیرینی خوشمزه پرکالری، تعادل داشته باشید.

 

محتویات: زرده تخم‌مرغ، پودر قند، ماست، روغن جامد یا کره، بیکینگ پودر، آرد، پودربادام، پودر قند و هل کوبیده

 

قرابیه

قرابیه شیرینی معروف و رسمی تبریزی هاست که به سبب داشتن مغز بادام و پسته از لحاظ ارزش غذایی و داشتن منبع آهن گیاهی در سطح خوبی قرار دارد، اما به موازات این ویژگیها از کالری بسیار بالایی هم برخوردار است.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری قرابیه

به‌طور تقریبی در هر قرابیه حدود 200 کیلوکالری انرژی وجود دارد که این میزان کالری برای یک شیرینی بسیار بالاست، بنابراین از مصرف زیاد آن اگر به تناسب اندام‌تان علاقه دارید، باید بپرهیزید. میزان کالری قرابیه قزوین تقریبا 40 کیلوکالری در هر سهم است.

 

محتویات: بادام پوست گرفته خام، شکر، سفیده تخم‌مرغ، مخلوط مغز پسته و بادام و شکر

 

نان برنجی

وقتی سخن از شیرینی نان برنجی به میان می آید، همه ناخودآگاه یاد کرمانشاه می افتند. البته در قزوین هم شیرینی نان برنجی به شکل سنتی تولید می شود.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری شیرینی نان برنجی

نان برنجی های کرمانشاه از لحاظ وزنی از نان برنجی های قزوین درشت‌ترند و مسلما کالری بالاتری هم دارند. به‌طور متوسط در هر نان برنجی تولید شده در قزوین حدود 37 تا 45 کالری وجود دارد اما در یک شیرینی نان برنجی کرمانشاه این مقدار بالاتر بوده و حدود 50 تا 55 کیلوکالری انرژی در آن نهفته است.

 

محتویات: پودر قند، کره، آرد برنج، تخم مرغ، گلاب، زعفران و خلال پسته

 

باقلوا

باقلوا، شیرینی سنتی چند شهر از ایران است که از مهم‌ترین آنها میتوان به باقلوای قزوین، باقلوای یزد، باقلوای کاشان، باقلوای کرمان، باقلوای تبریز و. . . اشاره کرد. البته در این میان باقلوای قزوین و یزد شناخته‌شده‌تر از بقیه است. البته این روزها باقلوای استانبولی هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری باقلوا

باقلوای هر شهر تقریبا دستور پخت متفاوتی دارد، بنابراین کالری آن فرق می کند. باقلوای استانبولی و باقلوای یزد به سبب آنکه شیره و شهد بیشتری نسبت به باقلوای قزوین دارند، از کالری بالاتری هم برخوردارند. به‌طور کلی هر 100 گرم باقلوا محتوی 500 کیلوکالری است و اگر هر تکه باقلوا حدود 20گرم باشد، بنابراین کالری هر تکه 100 کیلوکالری خواهد بود.

 

محتویات: تخم‌مرغ، نمک، روغن مایع، آرد، شیر، شکر، گلاب، آب، پودرقند، پودر بادام، پودرفندق و پودر هل

 

کلمپه

کلمپه شیرینی مقوی و بسیار خوشمزه کرمانی هاست. در تهیه این شیرینی خوشمزه از خرما و مغز گردو هم استفاده می شود که ارزش غذایی و کیفی این شیرینی را بالا می برد.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری کلمپه

میزان کالری کلمپه باتوجه به قطر خمیر (میزان کلفتی خمیر) و مقدار محتویات داخلش متفاوت است، اما به‌طور کلی تقریبا در یک سهم از شیرینی کلمپه با خمیر متوسط حدود 120 تا 140 کیلوکالری انرژی وجود دارد، بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

 

محتویات: آرد، روغن جامد یا کره، تخم‌مرغ، شکر، شیر، هل و وانیل، خرمای بدون هسته، مغز گردوی خرد شده، هل، جوزهندی، رازیانه و زنجبیل و پودر پسته

 

کشمشی

شیرینی کشمکشی از آن مدل شیرینی هایی است که به دلیل بافت ساده و وجود کشمکش، میتواند یک همنشین دوست داشتنی برای وعده عصرانه شما باشد. این شیرینی نیازی به قند اضافه ندارد! کشمش به عنوان یک خوراکی با قند طبیعی به خوبی میتواند شیرینی موردنیاز را تأمین کند بدون آنکه خطری سلامت شما را تهدید کند.

کالری شیرینی های عید نوروز چقدر است

کالری شیرینی کشمشی

این شیرینی با 60 کیلوکالری بیشترین میزان کربوهیدرات را درخود نهفته است. بنابراین میزان انرژی سازی شیرینی کشمشی مثل بسیاری از شیرینی ها چندان بالا نیست. به ازای هر یک عدد شیرینی کشمشی 60 کیلوکالری دریافت خواهید کرد. توصیه می کنیم از انواع شیرینی های کشمشی رژیمی در ایام نوروز استفاده کنید. در این نوع شیرینی ها، به جای قندفرآوری شده ( شکر سفید) از شکر رژیمی استفاده می شود. همچنین افزودن شهد میوه میتواند گزینه خوبی برای تنظیم کالری شیرینی کشمشی باشد.

 

محتویات: آرد قنادی، کشمش، بکینگ پودر، تخم مرغ، وانیل، کره و پودر قند

 

کلام پایانی

میزان کالری شیرینی های عید بسته به تر یا خشک بودن آنها متفاوت است اما به طور کلی خوردن هر نوع شیرینی قند زیادی را وارد بدن شما می کند پس بهتر است در خوردن آنها ملاحظه کنید.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب