نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

نان مناسب برای کاهش وزن و لاغری بسیار مهم است و اگر قصد لاغر شدن و کاهش وزن سریع را دارید باید از بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن استفاده کنید در اینجا نان مناسب برای کاهش وزن و بهترین نان برای لاغری را به شما پیشنهاد خواهیم داد. خوردن نان‌های که کامل هستند باعث می‌شود شما لاغر شوید! نان‌های کامل به علت داشتن فیبر و سایر مواد مغذی دیرتر هضم شده و زمان بیشتری را در معده شما بوده و متابولیسم را افزایش داده و مانع از بروز بیماری‌هایی مانند افزایش قند خون می‌شوند. بنابراین به جای خوردن شیرینی و شکلات به سراغ نان و غلات کامل بروید.

 

نان مناسب برای کاهش وزن

بهترین نان برای کاهش وزن را چگونه انتخاب کنیم؟ محققان بعد از انجام مطاعاتی بر روی 9200 انسان در اسپانیا و کشورهای اروپای مرکزی به صورت مطالعه در مورد عادات غذایی 5 ساله آنها دریافتند افرادی که از نان های تیره رنگ در کنار نان های سفید استفاده می کنند کم تر در معرض ریسک اضافه وزن قرار می گیرند . به دنبال آن بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن را می خورند. این در حالی است که افرادی که نان اصلی مصرفی آنها نان سفید است 40 درصد بیشتر مستعد اضافه وزن هستند. اگر در یک رژیم لاغری و کاهش وزن هستید نان کامل برای کاهش وزن مناسب است و همچنین نان سبوس دار را انتخاب کنید. فیبر موجود در نانِ کامل یا سبوس دار در شما احساس سیری به وجود می‌آورد و باعث می‌شود به علت احساس سیری در کل کالری کمتری مصرف کنید. پس یک انتخاب عالی، برای کاهش وزن نان کامل یا سبوس دار برای لاغری است. اگر به دنبال بهترین نوع نان برای لاغری هستید نان سبوس دار را در رژیم غذایی خود امتحان کنید.

رابطه عجیب و خواصی بین خوردن نان و کاهش وزن وجود دارد که در واقع این نوع نان برای لاغری است که رابطه را ایجاد می کند و اصل داشتن کربوهیدرات و فیبر موجود در ترکیبات نان عامل اصلی است. پروفسر گونزالس استاد دانشگاه ناوارا اسپانیا معتقد است که نان سفید دو واحد پروتزین بیشتر در روز محسوب می شود و پروتئین بیشتر برابر است با افزایش وزن بیشتر.

نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

بهترین نوع نان برای لاغری

اگر به دنبال بهترین نان برای لاغری هستید در ادامه بهترین نوع نان برای لاغری را به شما پیشنهاد می دهیم. نان پایه ثابت تغذیه ما و انتخاب درست آن ضامن سلامتی و کاهش وزن و لاغری است که در این بخش از سایت سماتک خواهید خواند که بهترین نوع نان برای لاغری کدامند. زمانی که رژیک غذایی تناسب وزن را دنبال می کنید و یا به اصطلاح تو رژیم هستید و نان سفید را به عنوان غلات اصلی مصرف می کنید شما سخت تر لاغر می شوید و به تعبیر متخصصان تغذیه ای اروپا راحت تر چاق می شوید این نتیجه ای است که بعد از مطالعات بر روی آرد سفید به دست آمده است. افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن دارند مصرف نان را از وعده های غذایی خود حذف می کنند آن ها سخت در اشتباهند و با این کار سلامت خود را در خطر می اندازند بهتر است به جای حذف نان از بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن استفاده کنید.

بی شک حذف مواد نشاسته ای به ویژه نان و برنج از برنامه غذایی با تصور کاهش وزن و لاغر شدن، کاملا باور اشتباهی است، به طوری که حذف این مواد مفید از برنامه غذایی باعث می شود شخص احساس گرسنگی مداوم کند و به خوردن تنقلات روی آورد، همچنین با توجه به اینکه این مواد بسیار پرکالری، است شخص با خوردن این مواد احساس سیری نمی کند بنابراین باعث پرخوری شده و در نتیجه باعث چاقی می شود.

نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

بهترین نوع نان برای کاهش وزن

کارشناسان تغذیه بر این باورند افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستند به هیچ وجه نباید گروه نان را از برنامه غذایی خود حذف کنند زیرا با حذف این مواد دچار سوء تغذیه می شوند.
همچنین کارشناسان معتقدند نان های سبوس دار برای کاهش وزن خوب است و  باعث ثابت نگه داشتن قندخون در افراد می شود که نتیجه آن احساس سیری طولانی مدت است و این امر از ابتلا به چاقی و اضافه وزن پیشگیری می کند. از سویی دیگر سبوس موجود در نان مناسب برای لاغری باعث تامین شدن برخی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است که از سو تغذیه نیز جلوگیری می کنند.

 

البته ناگفته نماند که کیفیت نان به نوع آرد بستگی دارد و در صنعت نان، آرد گندم به چهار روش مختلف تولید و مصرف می شود. آرد کامل، آرد خبازی، آرد ستاره و آرد نول.

آرد کامل در تهیه نان سنگک و نان سبوس دار به کار می رود و نوعی است که پوسته گندم در زمان آسیاب شدن از دانه جدا نمی شود و بالا ترین ارزش غذایی را دارد و بهترین نان برای لاغری و کاهش وزن است.

آرد خبازی که در نان لواش و تافتون به کار می رود سبوس کمتری داشته و آرد ستاره که در تهیه بربری و نان های فانتزی مصرف می شود از نظر میزان سبوس در مقام سوم قرار دارد. آرد نول هم در تهیه انواع شیرینی ها و کیک استفاده می شود و پایین ترین میزان سبوس را به خود اختصاص داده و ارزش تغذیه ای پایینی دارد.

نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

همچنین باید تأکید شود که با توجه به اینکه تمام آردهای توزیعی در کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد سبوس گیری می شود، برخی تولیدکنندگان، آرد یا خمیر نان را با افزودن مقادیر مشخصی آرد سویا، پودر آب پنیر، سبوس و برخی ویتامین ها غنی می کنند تا علاوه بر جبران فقر غذایی نان از ایجاد سوء تغذیه، کم خونی، پوکی استخوان و غیره نیز در جامعه جلوگیری شود.

در میان خانواده ها بسیار دیده می شود افرادی که قصد لاغری دارند، برای پرهیز از خوردن هله هوله از نان های خشک مغزدار، نان سوخاری، نان های خشکی که طعم زیره، شوید و زنجفیل دارد یا نان خشکی همچون نان اسکو که مانند لواش مسطح است، استفاده می کنند.

 

به این گمان که این نان ها به جهت ترد و نازک بودن کالری کمتری داشته و از همه مهم تر جلوی اشت هایشان را می گیرد، اما واقعیت این است که ۱۰۰ گرم نان خشک در مقایسه با ۱۰۰ گرم نان تازه کالری بیشتری دارد. چرا؟ چون نان خشک حاوی آرد است، ولی نان تازه ترکیبی از آرد و آب است. از سویی نان خشک به دلیل کم حجم بودن به میزان بیشتری خورده می شود.

موضوع دیگر آنکه مغز ها و دانه هایی چون تخمه آفتابگردان، کنجد و شاهدانه که روی نان های خشک مغزدار قرار گرفته، بسیار پر روغن بوده و کالری هر گرم آن با کالری روغن معمولی و حیوانی برابری می کند و چند برابر نان های معمولی چاق کننده است. در مورد نان سوخاری هم، این فرآورده حاوی ترکیباتی چون آرد، روغن، شکر، شیرخشک و تخم مرغ است و در مقایسه با انواع نان های حجیم پرکالری تر است.

نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

نان جو مناسب برای کاهش وزن

جو یکی از غلات بسیار مفیدی است که ارزش غذایی بالایی دارد و خود به عنوان یک غذای کامل می تواند به شمار رود و از سالهای دور مصرف آن توصیه شده است چنانچه امام جعفر صادق (ع) می فرمایند :خاصیت های غذایی و درمانی با ارزشی در نان جو وجود دارد، به همین دلیل طعام حضرت رسول اکرم (ص) تا آخر عمر از نان جو خالی نبود. نان جو همچنین به دلیل وجود کربوهیدرات های پیچیده می تواند از بروز گرسنگی جلوگیری کند و شاید همین یک مورد برای اثبات تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن کافی باشد. نان جو یکی از نان های مناسب برای کاهش وزن و لاغری بوده و در رژیم های لاغری و مبتلایان به دیابت می باشد. این نان از آرد جو تهیه شده و به علت دارا بودن فیبر بالا و پر کردن حجم معده و جلوگیری از ریزه خواری در طی روز در افرادی که قصد گرفتن رژیم لاغری دارند مناسب می باشد .هر کف دست نان جو در حدود ۸۰-۷۵ کیلوکالری انرژی را به بدنتان می رساند.

 

خواص نان جو برای لاغری

کاهش کلسترول خون

جو نرمی استخوان کودکان را از بین می‎برد.

پیشگیری از سفیدشدن مو .

مفید برای کم خونی .

برای رفع منافذ باز پوست و زیباشدن آن آرد و را با آب خیار خمیر کرده به صورت ماسک روی صورت بگذارید.

برای رفع خارش های جلدی پوست آرد جو را در سرکه پخته بر پوست بمالند.

برای درمان زخم‎های بدخیم آرد جو را با زرده تخم‎مرغ مخلوط کرده روی زخم بمالید.

برای رفع ورم پستان آرد جو را با سرکه خمیر نموده با روغن کرچک خمیر کنید به صورت ضماد بگذارید این ضماد برای ورم چشم و زیر گلو نیز مفید می‎باشد.

نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

نان باگت

نان دیگری که دارای بافت یکنواخت می باشد باگت نام دارد. این نان از آرد گندم سفید فاقد سبوس تهیه شده و در تهیه ساندویچ ها کاربرد دارد . در هر برش ۳۰ گرمی از نان باگت (شیرین نشده) حدود ۷۵ کیلوکالری انرژی وجود دارد و  نان مناسب برای کاهش وزن نیست.

 

نان همبرگر

از این نان برای تهیه ساندویچ همبرگر استفاده می شود و نصف نان همبرگر معمولی دارای ۸۰ کیلو کالری انرژی می باشد و نان مناسب برای لاغری و کاهش وزن نمی باشد.

 

نان سوخاری

نان سوخاری ،از آرد کامل و دارای سبوس تهیه شده و از ارزش تغذیه بسیار بالایی برخوردار است و بهترین نان برای کاهش وزن به شمار میرود . شاخص گلایسمی نان سوخاری پایین بوده و قدرت سیرکنندگی بالایی دارد. مصرف نان سوخاری برای کاهش وزن مناسب و  مفید بوده و یک تکه از آن حاوی ۳۵ تا ۴۰ کیلوکالری می باشد.

 

نان تست

نان تست یا نان ورقه ای از آردگندم و آرد روگن (چاودار) تهیه شده و یک برش نان تست متوسط، دارای ۸۰ کیلوکالری انرژی می باشد و نان مناسب برای کاهش وزن بشمار نمی رود.

نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

نان سنگک

بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن نان سنگک است که از آرد کامل (سبوس نگرفته) تهیه می شود .وجود سبوس در نان سنگک سبب شده است یکی از نان های پر طرفدار در رژیم های غذایی و تامین سلامتی بدن محسوب شده و هر کف دست از این نان معادل ۷۵ تا ۸۰ کیلوکالری انرژی می باشد.

 

نان بربری

یکی از نان های سنتی ایرانیان در خظه آذربایجان نان بربری می باشد .این نان از آرد گندم نیمه کامل (نیمه سبوس گرفته) تهیه شده و هر کف دست نان بربری معادل ۷۵ تا ۸۰ کیلوکالری انرژی را به بدنتان می رساند.

 

نان لواش

این نان نازک از آرد سفید فاقد سبوس تهیه می شود و در تهیه آن از جوش‌شیرین نیز استفاده می‌شود و نان مناسب برای کاهش وزن نیست. هر کف دست نان لواش حدود ۲۵ کیلوکالری انرژی داشته و در مقایسه با سایر نان ها از ارزش غذایی کمتری برخوردار است .

نان مناسب برای کاهش وزن | بهترین نوع نان برای لاغری و کاهش وزن

نان تافتون

نان تافتون برای کاهش وزن بد نیست و قطری در حدود 40 سانتی متر دارد از آرد گندم سفید یا سبوس گرفته تهیه شده و هر کف دست از نان تافتون ۳۵ کیلوکالری انرژی وجود دارد.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب