قرص برای ریزش مو بهتر است یا تزریق پی آر پی؟

قرص برای ریزش مو بهتر است یا تزریق پی آر پی؟

قرص برای ریزش مو بهتر است یا تزریق پی آر پی؟

ریزش مو یکی از مشکلات رایج میان افراد است که تقریباً نیمی از بانوان و حدود 80 درصد از مردان در طول زندگی با آن مواجه میشوند؛ به همین علت افراد زیادی به دنبال راه‌های درمان آن از روش های کلینیکی گرفته تا مصرف قرص برای ریزش مو هستند.

 

چرخه رشد مو سه مرحله است. مرحله یا فاز اول آناژن نام دارد. در این فاز مو رشد میکند. این فاز ممکن است چندین سال طول بکشد. حدود 85 تا 90 درصد از فولیکول های مو در پوست سر طبیعی در مرحله آناژن قرار دارند. پس از مرحله آناژن مو وارد مرحله انتقالی به نام کاتاژن میشود که شامل کند شدن رشد مو است.

 

مدت زمان مرحله کاتاژن کوتاه و در حدود 14 روز است و بعد از آن مو وارد مرحله تلوژن یا استراحت میشود که این مرحله حدود 3 تا 4 ماه به طول خواهد میانجامد.

 

در حالت طبیعی ریزش مو روزانه 50 تا 100 تار مو خواهد بود. ریزش مو بیش از این مقدار را آلوپسی میگویند و نیاز به درمان خواهد داشت.

 

دلایل ریزش مو متفاوت است. ژنتیک، افزایش سن، بیماری های خود ایمنی، تغییرات هورمونی، اختلالات تیروئید، کمبود پروتئین و آهن و روی و بیوتین در رژیم غذایی و استرس و … از دلایل اصلی ریزش مو به شمار میروند.

 

بهتر است افراد در شرایط ذیل حتماً جهت درمان ریزش مو اقدام کنند:

• اگر ریزش مو به طور غیر طبیعی رخ داده باشد.

• اگر ریزش مو در سنین پایین و نوجوانی رخ دهد.

• اگر ریزش مو همراه با درد یا خارش باشد.

• اگر پوست در محل ریزش قرمز و پوسته پوسته شود.

• اگر روی ریش یا ابرو لکه های طاسی مشاهده شود.

 

جهت درمان ریزش مو روش های مختلفی وجود دارد. استفاده از قرص های مکملی حاوی روغن دانه کدو تنبل، روی، ویتامین ای، اسیدهای چرب امگا و … تأثیرات خاص خود را دارند. استفاده از قرص های شیمیایی مانند Viviscal و Nutrafol نیز در درمان ریزش مو موثر هستند.

 

آزمایشات بالینی نشان می دهد که توکوترینول ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی مربوط به ویتامین ای، ترکیبات امگا 3 و امگا 6 همگی به منظور افزایش تراکم مو در افرادی که مبتلا به ریزش مو شده اند تأثیر خواهد داشت.

 

استفاده از قرص فیناستراید در زنان و ماینوکسیدیل موضعی در درمان ریزش مو از داروهای رایج به شمار میروند. استفاده از انواع قرص شیمیایی برای درمان ریزش مو اگرچه کاربردی است اما عوارض جانبی و بالقوه خاص خود را دارد.

 

برای مثال فیناستراید در زنان احتمال باردار شدن را کاهش می دهد و سبب اختلال عملکرد جنسی در آن ها میشود. حتی استفاده از قرص بیوتین می تواند سبب ایجاد اختلال در برخی آزمایشات آزمایشگاهی مانند تروپونین و تست های هورمونی گردد.

 

بارسیتینیب از دیگر داروهای مقابله با ریزش مو به ویژه مقابله با آلوپسی آره آتا است اما مطالعاتی در خصوص عوارض جانبی این دارو انجام نشده و اگرچه ممکن است ظرف چند ماه ریزش مو را از بین برده و در ماه های بعدی سبب افزایش تراکم مو شود، اما میتواند اثرات مضری را نیز با خود به همراه داشته باشد.

 

به دلیل اثرات مخربی که ممکن است برخی از قرص های ریزش مو با خود به دنبال داشته باشند پزشکان اعتقاد دارند که در صورت وجود درمان های بهتر و موثرتر متقاضیان مقابله با ریزش مو به سراغ آن خواهند رفت. یکی از این درمان های موثر پی آر پی است.

درمان ریزش مو

پی آر پی یا درمان پلاسمای غنی از پلاکت، درمانی است که از قطعات سلولی کوچک در خون به نام پلاکت استفاده میکند. پلاکت ها از فاکتورهای رشد غنی هستند که از طریق پی آر پی کشیده شده و سپس جهت افزایش رشد مو به پوست سر تزریق می شوند.

 

پی آر پی خون رسانی به فولیکول های مو را بهبود بخشیده و از این طریق به ضخیم شدن ساقه مو کمک میکند. روش پی آر پی در مقایسه با استفاده از انواع قرص های شیمیایی برای درمان ریزش مو روش ایمن تری محسوب میشود.

 

به منظور انجام پی آر پی متخصص پوست مقداری از فرد خون میگیرد و در ادامه آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار داده و دستگاه خون را به سه قسمت پلاسمای غنی از پلاکت، پلاسمای فقیر از پلاکت و گلبول های قرمز تقسیم میکند.

 

از این سه قسمت پلاسمای غنی از پلاکت داخل سرنگ ریخته شده و به پوست سر تزریق میشود. مدت زمان انجام این فرایند بین 30 تا 60 دقیقه است.

 

پی آر پی یک درمان کاملاً ایمن بوده و عوارض جانبی استفاده از انواع قرص های شیمیایی جهت مقابله با ریزش مو را ندارد. تنها عوارض جانبی پی آر پی کوتاه مدت و گذرا است و می توان به سر درد کوتاه مدت، حساسیت کم در پوست سر و خونریزی اندک اشاره کرد. حتی متخصصان با استفاده از روش هایی مانند استفاده از کرم بی حس کننده موضعی در محل تزریق درد ناشی از تزریق پی آر پی را به حداقل ممکن کاهش میدهند.

 

با تمامی مزایای پی آر پی این روش نیز محدودیت هایی دارد. متخصصان معتقدند که استفاده از این روش برای تمامی علل ریزش مو مفید نیست.

 

برای مثال اگر ریزش مو بر اثر عفونت باشد، توصیه میشود تا از این روش استفاده نشود. روش پی آر پی نیز مانند استفاده از قرص برای مقابله با ریزش مو مدت زمانی در حدود سه تا شش ماه نیاز خواهد داشت تا نتایج مطلوب خود را نشان دهد.

 

هزینه نسبتاً زیاد و نیاز به پی آر پی مجدد در فواصل زمانی چهار تا شش ماهه شاید از دیگر نقاط ضعف این روش به حساب آید.

 

با توجه به وجود نقاط قوت و ضعف قرص برای ریزش مو و روش پی آر پی شاید استفاده از هر دو روش به طور همزمان بتواند بهترین نتیجه جهت مقابله با ریزش مو در افراد را پدید آورد.

 

محصول هیرونیک

هیرونیک

یکی از روش های درمان ریزش مو استفاده از انواع قرص است. یکی از بهترین قرص ها جهت درمان ریزش مو مکمل هیرونیک است. هیرونیک حاوی مواد مغذی چون زینک، کوآنزیم کیوتین، ویتامین B5، B6 و B7 است.

 

زینک از مواد معدنی است که به جلوگیری از ریزش مو کمک میکند. کوآنزیم کیوتین از مو در برابر رادیکال های آزاد و استرس های اکسیداتیو محافظت کرده و از این طریق سبب حفظ موها میشود.

 

ویتامین B5 با افزایش استحکام و قابلیت ارتجاعی مو از ریزش آن ها جلوگیری میکند. ویتامین B6 سبب افزایش استحکام و درخشندگی مو میشود و ویتامین B7 یا بیوتین از موها در برابر موخوره و شکنندگی مو محافظت میکند.

 

قرص هیرونیک با استفاده از مواد معدنی و ویتامین های موجود در خود که هرکدام از طریقی از موها محافظت و از ریزش آن ها جلوگیری میکنند، از بهترین داروها جهت مقابله با ریزش مو محسوب میشوند.

 

شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر (nikanpharma.com) با شعار سلامت روزانه، ثروت روزانه از شرکت های پیشرو در تولید مکمل های غذایی و دارویی به شمار میرود. هدف اصلی شرکت ارتقای سلامت جامعه است.

 

شرکت نیکان فارمد مهر تنها به دنبال تولید مکمل های غذایی و دارویی نبوده بلکه این شرکت اثرات جانبی این داروها را نیز مورد بررسی قرار داده و به دنبال تولید باکیفیت ترین و موثرترین محصولات در حوزه های سلامت بانوان، تقویت عضلات و استخوان ها، سلامت پوست و مو و ناخن و … با داشتن کمترین اثرات جانبی و مخرب است.

 

تمامی محصولات این شرکت مورد تأیید شرکت های معتبر دارویی سوییسی است. شرکت نیکان فارمد همگام با استانداردهای روز دنیا و شناسایی نیازهای سلامت افراد جامعه به دنبال تولید محصولاتی با کیفیت در حوزه هایی دیگر از سلامت و ارتقا محصولات تولید شده خود است.

جدیدترین مطالب