خرج دختر در دوران عقد با کیست | آیا مخارج دختر در دوران عقد با پسر است

خرج دختر در دوران عقد با کیست | آیا مخارج دختر در دوران عقد با پسر است

خرج دختر در دوران عقد با کیست

مخارج دختر در دوران عقد و قبل از عروسی به عهده پدرش است یا شوهر؟ خرج دختر در دوران عقد با کیست؟ آیا در دوران عقد مرد باید به زنش خرجی بدهد؟ یکی از مهمترین موضوعات زوجین در دوران عقد مسائل اقتصادی است و بسیاری از زوجین می پرسند خرج دختر در دوران عقد با کیست؟ در مورد اینکه مخارج دختر در زمان عقد بر عهده کیست در این مطلب از سایت سماتک بحث و گفتگو خواهیم کرد.

 

دختر و پسری که با یکدیگر پیمان ازدواج می بندند، قبل از ازدواج و مراسم رسمی عروسي و آغاز زندگی مشترک زیر یک سقف، بناچار باید چند وقتی را در دوران عقد سپری کنند. دورانی که روابط بین دختر و پسر را مشروع و قانونی می سازد و فرصتی را فراهم می آورد تا از یک طرف به شناخت نسبي از یکدیگر برسند و از طرف ديگر خود را براي زندگی مشترک آماده کنند….

 

ممکن است خيلی از خانواده ها، اجازه ندهند دختر قبل از عروسی با داماد جایی برود یا مسافرتی بروند، این در حالیست که در همین روزها مرد مکلف است نفقه زن را بدهد، ممکن است این تکلیف مرد و عدم اجازه خانواده عروس به شرح یاد شده موجبات بروز ناراحتی هایی بین زوجین یا خانواده ها گردد از این رو بهتر است خانواده ها و زوجین در عقدنامه یا به هرنحو دیگری که مقتضی ميدانند بصورت مکتوب شرط کنند، تا زمانی که دختر بعنوان زوجه به منزل پسر یا زوج نرفته و یا مراسم عروسی سرنگرفته است از یک طرف زوجه تکلیفی در دریافت اجازه و …از شوهر نداشته باشد و از آن طرف قید کنند تا مراسم عروسی سر نگرفته یا زوجه به منزل مرد نرفته، پسر یا زوج تکلیفی در پرداخت نفقه نداشته باشد.

 

از نظر قانون هر موقع شوهر شرایط زندگی مشترک را فراهم کرد و زن حاضر به زندگی مشترک نشد به وی نفقه تعلق نخواهد گرفت منتها براي ثابت کردن این مسئله زوج باید طی اظهارنامه ای مراتب امادگی خود براي آغاز زندگی مشترک را اعلام نماید. ناگفته نماند در همین زمان عقد، امکان دارد با وجود این که زن حاضر نیست به منزل شوهر برود ولی حق مطالبه نفقه را داشته باشد؟

خرج دختر در دوران عقد با کیست | آیا مخارج دختر در دوران عقد با پسر است

هزینه های دختر در دوران عقد

مشکل اصلی در این زمينه، اختلاف نظر و فرهنگ دختر و پسر و به خصوص خانواده های آنان است. گرچه عرف بر این است که پسر در این زمان تعهدات مالی زيادي نسبت به هزینه های مالی دختر بر عهده نداشته باشند، ولی بعضی خانواده ها معتقد هستند با جاری شدن خطبه عقد تمام هزینه های دختر بر عهده همسرش قرار می گیرد؛ چه در زمان عقد باشند و چه زندگی مشترک.

 

بدین ترتیب این مسئله میتواند باعث پیدایش مشکلات و دعوای های زيادي بین همسران و خانواده های آنان شود. مثلا بعضی خانواده ها عقیده دارند، پسر باید در زمان عقد، مخارج و هزینه های دانشگاه دختر را بر عهده بگیرد، در حالی که این مسئله از جانب خانواده ی پسر اصلا منطقی و مورد قبول نیست.

خرج دختر در دوران عقد با کیست | آیا مخارج دختر در دوران عقد با پسر است

آیا مخارج دختر در دوران عقد با پسر است

در این بین آنچه اهمیت دارد، تشابه فرهنگی و اداب و رسوم خانواده دختر و پسر در این زمينه است. درک این مسئله باید از زمان خواستگاری صورت بگیرد. خوب است دختر و پسر در جلسات خواستگاری و مراتب پاياني، در مورد ی رسوم خانواده هایشان با یکدیگر حرف کنند و به تفاهم برسند. بی گمان گفتگو در خصوص این مسئله میتواند از بروز بسياري از مشکلات جلوگيري کنند.

 

در جامعه ما رایج است زن و شوهر تا زمانیکه کنار یکدیگر قرار نگرفته و زندگی را زیر یک سقف آغاز نکرده اند، به طور قانونی برخی از وظیفه ها را در خصوص یکدیگر بر عهده نداشته باشند؛ یعنی دختر تا زمانیکه منزل پدر است، هزینه های عمده وی مثل مخارج دانشگاه و حتی پول جیبی اش را از پدر می گیرد.

 

طبق قانون بعد از رفتن دختر به خانواده همسر، در صورتی که شوهر هزینه دانشگاه را قبول کند، یعنی دختر این مسئله را از شرط ضمن عقد تعيين نموده باشد ، این هزینه بر عهده همسر است و گرنه شوهر وظیفه ای در این زمينه ندارد. ولی همانطور که گفته شد این مسئله از خانواده ای به خانواده ی ديگر متفاوت است و آنچه اهمیت دارد رسيدن به توافق بر سر آن است.

 

همچنين مناسب است این مسئله قبل از آنکه سبب ایجاد مشکلات بین خانواده ها شود، با گفتگو بین خود همسران به نتيجه قطعی و درست برسد تا هرگز بر سر مسائل این چنینی شيرينی زمان عقد به تلخی منجر شود. در پایان باید بگوییم اینکه خرج دختر در دوران عقد با کیست را خانواده ها با توافق یکدیگر معلوم می کنند و پرداخت هزینه های دختر در دوران عقد هم می تواند به عهده پدر باشد و هم در صورت درج در عقدنامه بر عهده همسر است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب