بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز

چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم؟ تمیز کردن چدن اجاق گاز یکی از کارهای روزانه خانم های خانه دار است و روشهای تمیز کردن چدن اجاق گاز را در این پست برایتان شرح خواهیم داد. بسیاری از خانم ها به تمیزی گاز اهمیت میدهند اما پس از هر بار آشپزی میله های گاز را تمیز نمی کنند و این باعث کثیف شدن بیش از حد چدن های روی اجاق گاز می شود. به همین دلیل با گذشت زمان، روغن و مواد غذایی پخته شده باعث کثیف شدن این چدن ها می شوند به طوری که تمیز کردن آنها بسیار مشکل خواهد شد. خوشبختانه نیازی نیست که از حتما از پاک کننده‌ های شیمیایی برای تمیز کردن چدن اجاق گاز استفاده کنید چون گزینه‌ های پاک کننده طبیعی نیز برای پاک کردن چدن اجاق گاز وجود دارند، با سماتک همراه باشید تا نحوه تمیز کردن چدن اجاق گاز را بیاموزید.

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

بسیاری از خانم ها به تمیزی گاز اهمیت میدهند اما پس از هر بار آشپزی میله های گاز را تمیز نمی کنند و یا نمی دانند چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم. به همین دلیل با گذشت زمان، روغن و مواد غذایی پخته شده باعث کثیف شدن این شبکه ها می شوند به طوری که تمیز کردن آنها بسیار مشکل خواهد شد. اجاق گاز چرب و کثیف علاوه بر ظاهر نازیبای خود می تواند روی آشپزی شما تاثیر منفی به همراه داشته باشد و حتی ممکن است باعث آتش سوزی شود. اگر شما به دنبال مشاوره ای درمورد چگونگی تمییز کردن قطعات چدنی اجاق گاز در کمترین زمان ممکن هستید ، ما در اینجا برای شما تمامی روش های تمیز کردن چدن اجاق گاز را ارائه دادیم. پس آستین های خود را بالا بزنید و دست به کار شوید؛ شما می توانید براساس نیاز خود هرکدام از روش ها را استفاده کنید.

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

روش تمیز کردن میله های چدنی اجاق گاز

نخستین و قوی ترین روش تمیز کردن میله های چدنی اجاق گاز استفاده از آمونیاک است.  آمونیاک یک ماده شیمیایی پاک‌ کننده بسیار قوی است که برای تمیز کردن لایه‌های ضخیم و قدیمی چربی روی میله های چدنی و سرشعله‌ های اجاق گاز، مناسب است. با توجه به شیمیایی بودن این ماده، بهتر است در هنگام استفاده از آن، دستکش ضخیم به دست داشته باشید و حتما ماسک بزنید.

 

1. برای تمیز کردن چدن اجاق گاز با آمونیاک ابتدا میله ها را پس از سرد شدن از روی اجاق گاز بردارید و در طشت بزرگی حاوی آب قرار دهید تا کاملا روی آن را آب بپوشاند. سپس یک چهارم پیمانه آمونیاک به آن اضافه نموده و اجازه دهید ۳ساعت خیس بخورد.

 

2. سپس آنها را در آورده و با اسکاچ و مایع ظرفشویی شسته و آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود. هنگام استفاده از آمونیاک حتماً دستکش بپوشید، و در هوای آزاد اینکار را انجام دهید تا آسیبی به شما وارد نشود.

 

3. شما می توانید برای تمیز کردن میله های چدنی گاز با آمونیاک هر کدام از میله ها را درون یک کیسه پلاستیک محکم و ضخیم قرار دهید و یک سوم لیوان آمونیاک در کیسه بریزید و کیسه را کمی تکان دهید تا آمونیاک به تمام قسمت های چدن برسد و بعد از یک ساعت چدن گاز را بشویید.

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

پاک کردن چدن اجاق گاز با جوش شیرین

یکی دیگر از روش های تمیز کردن چدن اجاق گاز استفاده از جوش شیرین است. پاک کردن چدن اجاق گاز با جوش شیرین یکی از بهترین روشهاست و ماده خوبی که برای تمیز کردن لکه‌ های چربی روی میله های چدنی اجاق گاز استفاده می‌شود، جوش شیرین است. برای از بین بردن چربی موجود روی تمام سطوح، بدون هیچ نگرانی می‌توانید از این ماده استفاده کنید. برای تمیز کردن میله های چدنی اجاق گاز با استفاده از جوش شیرین، باید به روش زیر عمل کنید.

 

1. ابتدا تمام قطعات چدنی اجاق گاز را با استفاده از آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید تا لایه سطحی چربی پاک شود.

 

2. محلول غلیظی از آب و جوش شیرین تهیه کنید.

 

3. تمام سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق را داخل محلول به مدت 60 دقیقه یا یک ساعت قرار دهید.

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

تمیز کردن چدن روی گاز با سرکه

سرکه یک پاک‌ کننده طبیعی است که برخلاف پاک‌ کننده‌ های شیمیایی، هیچ ضرری در پی ندارد و تمیز کردن چدن روی گاز با سرکه به شدت توصیه می شود. با استفاده از سرکه قادر هستید لکه‌ های چربی روی سطوح مختلف را پاک کنید. برای تمیز کردن میله های چدنی گاز هم می‌توانید از سرکه استفاده کنید. البته قدرت پاک‌ کنندگی سرکه به اندازه آمونیاک و یا مواد شوینده و گاز پاک‌کن نیست، اما برای لکه‌ هایی که خیلی کهنه نیستند و عمر کوتاهی دارند، تمیز کردن چدن روی گاز با سرکه پیشنهاد خوبی است. با تمیز کردن چدن اجاق گاز با سرکه، دیگر حجم کثیفی و چربی اجاق گاز زیاد نشده و نیاز نیست تا دردسر زیادی برای تمیز کردن آن داشته باشید. تمیزی تک تک لوازم آشپزخانه جز اصول نظافت منزل است که می تواند برای شما سخت و کمی نگران کننده باشد اما اینرا در نظر داشته باشید که بدون یادگیری اصول اولیه شما به هیچ کاری نخواهید رسید.

 

1. سینی را به نسبت 50/50 با مخلوط سرکه و آب پر کنید.

 

2. قطعات چدنی را کاملا در محلول فرو ببرید. بگذارید تا حداقل برای 30 دقیقه خیس بخورند.

 

3. قطعات چدنی را از محلول درآورید و با فرچه روی آنها بکشید.

 

4. قطعات را آب بکشید.

 

5. در صورت لزوم بار دیگر قطعات چدنی اجاق گاز را در سرکه بگذارید و بعد فرچه بکشید.

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

تمیز کردن چدن روی گاز با لوله بازکن

یکی از راه های بسیار جالب دیگر برای شستشو و تمیز کردن چدن اجاق گاز استفاده از لوله بازکن است. البته این تکنیک اصلا اصولی نیست و به صورت تجربی بارها امتحان شده است. در نتیجه ممکن است که برای شما تمیز کردن چدن روی گاز با لوله بازکن اثرات معکوسی داشته باشد. لذا اگر چدن گاز شما نو است، ترجیحا از این روش استفاده نکنید. چرا که همان گونه که گفتیم، این روش اصلا علمی و اصولی نیست و بین مردم گفته می شود که استفاده از لوله بازکن چدن گاز را به شدت تمیز خواهد کرد!

 

1. لوله باز کن صاف رو بریزید روی میله های چدنی گاز بدون اینکه خیس باشد.

 

2. بعد با دستتون همه جاش پخش کنید البته دستکش حتما استفاده کنید وگرنه دستتون میسوزه بعد 15 دقیقه با فرچه بکشید.

 

3. با آب داغ بشویید و همزمان فرچه بکشید مثل روز اول میشه.

 

4. اولش یه قسمت تست کنید آسیب به چدن ها نزنه.

 

5. شستن چدن گاز با لوله بازکن ظاهرا اگر با احتیاط انجام شود بسیار کارآمد است.

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

نحوه تمیز کردن چدن اجاق گاز با آب جوش

اگر هیچ ماده‌ای در خانه نداشته باشید می توانید برای تمیز کردن چدن اجاق گاز از آب جوش استفاده کنید! این روش هم، برای چربی‌ های کم روی میله های چدنی اجاق گاز کاربرد دارد. در ابتدا باید مقداری آب بجوشانید و چدن های گاز را داخل آب جوش بیندازید. سپس چند دقیقه صبر کنید و بعد با یک اسفنج نرم روی میله های گاز را دستمال بکشید. به همین سادگی کثیفی و چربی‌ های روی چدن های گاز پاک می‌ شوند!

بهترین روش تمیز کردن چدن اجاق گاز | چگونه میله های چدنی گاز را تمیز کنیم

تمیز کردن چدن گاز با صابون

یکی دیگر از روشهای تمیز کردن چدن گاز استفاده از محلول آب و صابون است. صابون از مواد در دسترس و موثر برای تمیز کردن چدن های اجاق گاز است. شما با صابون، مقداری آب گرم و یک پارچه تمیز می‌توانید چدن های اجاق گاز رومیزی‌ تان را کاملا تمیز کنید. یک ترفند خانه‌ داری این است که مقداری صابون رنده کنید و آن را در ظرف کوچکی نگهداری کنید. هر دفعه موقع تمیز کردن چدن اجاق گاز، مقداری از این صابون را بردارید و در عرض چند دقیقه میله های چدنی اجاق گاز را برق بیندازید.

جدیدترین مطالب