علت سبز بودن رنگ گیاهان چیست | چرا رنگ گیاهان سبز است

علت سبز بودن رنگ گیاهان چیست | چرا رنگ گیاهان سبز است

علت سبز بودن رنگ گیاهان چیست

علت سبز بودن رنگ گیاهان شاید یکی از سوالاتی باشد که در ذهن شماست و جالب است بدانید رنگ سبز گیاهان به دلیل کلروفیل موجود در گیاه است. بسیاری از افراد شاید به این موضوع فکر کنند که چرا رنگ گیاهان سبز است و باید بگوییم اگر براتون جالب هست بدونید دلیل اینکه درخت ها و برگ هاشون و کلا گیاهان رنگ سبز رو قالب رنگی خودشون دارن چی هست؟

 

خوب جالب ترش اینه که همه فکر می کنن این موضوع رو می دونن و دلیلش چیزی نیست جز وجود ماده ای به نام کلروفیل که یک رنگدانه سبز رنگ هست ، در واقع وجود کلروفیل هست که باعث میشه رنگ برگ ها یا بدنه گیاهان سبز باشه ، کلروفیل یک حالت شبکه ای سلولی داره و یک نوع رنگدانه محسوب میشه ، این ماده سبز رنگ توی عمل فتوسنتز ( تغذیه گیاه و تبدیل گازها ) نقش بسیار مهمی داره اما خوب چرا رنگ سبز ؟ به نظرتون چرا گلها قرمز نیستن ؟ چرا زرد نیستن ؟

علت سبز بودن رنگ گیاهان چیست | چرا رنگ گیاهان سبز است

چرا رنگ گیاهان سبز است

در وهله اول این رو فراموش نکنید که ما در مورد گیاهان زنده صحبت می کنیم و در حال رشد و شما ممکنه در طبیعت در زمان مرگ یک گیاه رنگ های قرمز و زرد و قهوه ای رو هم ببینید اما در زمان رشد اکثرا سبز رنگ هستن ، هنوز بین دانشمندان اختلاف هست که چرا رنگ گیاهان سبز هست ! جالبه نه ؟ ولی یک تئوری وجود داره این میون که تا حد زیادی منطقی هست ، توی این تئوری میگه که نور خورشیدی که ما همه روزه اون رو میبینیم دارای طیف رنگ های مختلف هست ، همونطور که رنگین کمان طیف رنگی مختلفی داره و میگن هفت رنگ هست ، گیاهان برای انجام عمل فتوسنتز نیاز به دریافت نور خورشید دارن و اینجاست که دانشمندان معتقد هستن گیاهان از قصد طیف نوری سبز نور خورشید رو برای خودشون انتخاب می کنن و این طیف نوری سبز رو به خاطر وجود نویز کمتر نسبت به طیف های رنگی دیگه انتخاب می کنن که بهشون آسیب نزند .

 

سبزی گیاهان اطراف ما به دلیل وجود رنگ دانه های موجود در آن است؛ گیاهانی که رنگ سبز دارند، دارای سبزینه یا کلروفیل هستند. برای جداسازی رنگدانه های برگ باید برگ را در حلال مناسبی مانند الکل بریزیم تا رنگدانه در آن حل شود. برای بهتر شدن تاثیر این کار می توانیم آن را ریز کنیم ، هم بزنیم و گرما بدهیم. از حمام بخار نیز می توان برای جداسازی رنگدانه از حلال استفاده کرد. سبزینه یا کلروفیل، رنگدانه عامل سبزی گیاه است که عمل فتوسنتز را در برگ ها انجام می دهد.

جدیدترین مطالب