روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید | آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید | آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

سبزه عید با هسته خرما یکی از بهترین انتخاب ها است اگر قصد انداختن سبزه برای عید نوروز دارید در ادامه روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید و همچنین آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما را بیان خواهیم کرد.

 

روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید

هسته خرما ایده ای جدید و جالب برای تهیه سبزه عید است. کاشت هسته خرما برای سبزه عید یکی از زیباترین انواع سبزه برای استفاده در سفره هفت سین است. برای کاشت هسته خرما برای سبزه عید نوروز امسال باید مراحلی از جمله آماده سازی هسته خرما، کاشت و آبیاری را با دقت انجام دهید.

 

به جای سبز کردن عدس و گندم که خوراکی هستند از هسته خرما برای سبزه عید نوروز استفاده کنیم، برای هدر ندادن غلاتی که می تواند منبع تغذیه انسان ها باشد و همین طور برای داشتن سبزه ای ماندگار که بتوان آن را در طبیعت کاشت و سال ها از اکسیژنی که تولید می کند استفاده کرد.

 

آیا تا کنون با هسته خرما اقدام به کاشت سبزه کرده اید؟ یکی از ایده‌های جالب برای کاشت انواع سبزه عید، کاشت سبزه هسته خرما است. اگر از سبزه‌های گندم و عدس خسته شده اید، توصیه می‌کنیم کاشت سبزه با هسته خرما را نیز امتحان کنید. در ادامه با مراحل کاشت هسته خرما برای سبزه عید آشنا خواهید شد.

 

امروز روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید را آموزش می دهیم.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید می توانید برای ایجاد فضای سبز منزل و کاهش آلاینده های هوا، دانه خرما بکارید.

روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید | آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

مراحل کاشت هسته خرما برای سبزه عید نوروز

تعدادی هسته از یک خرمای کاملاً رسیده را جدا و تمیز کنید.

هسته ها را به مدت یک هفته درون آب سرد قرار می دهیم و در این مدت هر روز حداقل یک بار آب را تعویض می کنیم.

بعد از این مدت دانه ها را از آب خارج کرده و کاملاً می شوییم و در بین چند دستمال کاغذی مرطوب قرار می دهیم و داخل پلاستیک شفاف می بندیم و در جای گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار می دهیم (ولی در مکانی روشن).

در این مدت نباید اجازه دهیم که دستمال خشک شود و اگر دستمال کاغذی بعد از مدتی از بین رفت اقدام به تعویض آن می کنیم.

به تدریج متوجه خواهید شد که ریشه سفید رنگی از خرما خارج می شود. البته ممکن است این مرحله چند هفته به طول انجامد پس صبور باشید. (جوانه زنی چند هفته طول می کشد)

روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید | آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

بعد از جوانه زدن هسته ها آن ها را داخل گلدان حاوی خاک تمیز قرار می دهیم ( در اغلب خاک ها رشد دارد) و بر روی آن مشما می کشیم تا رطوبت حفظ شود سپس در مکانی گرم و پر نور قرار می دهیم. در این مدت نباید خاک گلدان خشک شود.

 

پس از سبز شدن فاصله آبیاری بتدریج افزایش دهید و تا خاک خشک نشده آب ندهید باید گیاهتان را در مکانی با آفتاب ملایم و یا فیلترشده مانند آفتاب پشت پرده توری قرار دهید و یا گیاه را به مکانی روشنتر با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

 

انتظار نداشته باشید درخت خرمای شما که با هسته کاشته شده خرما بدهد ولی به عنوان یک درخت خرما قشنگ است، امیدوارم بتوانید درخت خرما بکارید و از تماشای آن لذت ببرید.

روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید | آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

اگر می‌خواهید سبزه عید با هسته خرما را برای عید نوروز آماده کنید، با توجه به زمان تقریبی ریشه زدن هسته‌ها و سپس سبز شدن آن‌ها، بهتر است که حدود ۲۰ تا ۳۰ روز قبل از عید کار را شروع کنید. برای کاشت سبزه عید با هسته خرما زیبا باید مراحل زیر با دقت انجام شود:

 

مرحله اول: آماده سازی هسته خرما

اقدامات زیر را به دقت دنبال کنید:

ابتدا تعدادی هسته از خرمای کاملاً رسیده را جدا و تمیز کرده سپس آن‌ها را در آب سرد قرار دهید.
دانه‌ها را به مدت یک هفته تا ده روز در آب قرار دهید و هر روز آب آن‌ها را با آب سرد جدید تعویض کنید.

 

مرحله دوم: ریشه دادن هسته خرما برای سبزه عید

در این مرحله هسته های خرما شروع به جوانه زدن یا ریشه زدن کرده و برای کاشت آماده خواهند شد. برای ریشه زدن هسته های خرما برای سبزه نا عید نوروز به نکات زیر توجه کنید:

 

ابتدا باید دانه‌های خرما را داخل یک دستمال نم دار بگذارید و آن‌ها را بپیچید.
سپس آن‌ها را داخل یک نایلون زیپ دار بگذارید و منتظر بمانید تا ریشه بدهند.
این فرآیند حدود دو هفته و نیم به طول می‌انجامد.

روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید | آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

مرحله سوم: کاشت سبزه عید با هسته خرما

هسته خرما بر خلاف دیگر انواع دانه‌ها به خاک مناسب برای رشد نیاز دارد، بنابراین برای کاشت سبزه هسته خرما به شیوه صحیح به موارد زیر دقت کنید:
بعد از ریشه زدن هسته‌های خرما، آن‌ها را درون یک گلدان که با خاک باغچه پر شده است بکارید.
بعد از قراردادن هسته‌ها در گلدان، روی آن‌ها یک لایه خاک بریزید و تا زمان سبزشدن بذرها، خاک را مرتب مرطوب نگه دارید. برای این کار روی آن خاک آب اسپری کنید.

 

مرحله چهارم: آبیاری هسته خرما برای سبزه عید

آبیاری قسمت مهمی در پرورش و کاشت سبزه عید با هسته خرما به شمار می آید. اما برای هر نوع سبزه ممکن است کمی متفاوت باشد. برای سبزه هسته خرما نیز نکته زیر حائز اهمیت است: بعد از سبز شدن سبزه عید با هسته خرما فاصله آبیاری را به تدریج افزایش دهید؛ یعنی تا خاک گلدان خشک نشده است به آن آب ندهید.

روش کاشت هسته خرما برای سبزه عید | آموزش کاشت سبزه عید با هسته خرما

نکات مهم کاشت سبزه عید با هسته خرما

بهتر است از خاک سبک برای گلدان سبزه عید با هسته خرما استفاده شود.
بهتر است این گلدان را در مکانی که در معرض تابش ملایم آفتاب، مانند آفتاب پشت پرده توری قرار دهید؛ و یا می‌توانید آن را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم نگهداری کنید.
در مرحله ریشه زدن هسته خرما برای سبزه عید نوروز بهتر است نایلون در محل گرمی قرار گیرد.
هر روز پارچه داخل نایلون را کنترل کنید تا کاملا مرطوب باقی بماند. اگر از دستمال کاغذی استفاده کرده اید و حالت خود را در اثر رطوبت از دست داده، آن را عوض کنید.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب