مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

مشخصات فنی خودرو شاهین

مشخصات خودرو شاهین سایپا که یکی از جدیدترین محصولات گروه خودروسازی سایپا است را در ادامه این بخش برایتان تهیه و گردآوری کرده ایم و در صورتی که می خواهید با مشخصات فنی خودرو شاهین بیشتر آشنا شوید با سماتک همراه باشید. پس از اعمال تحریم های بین المللی خودروسازان ایرانی تصمیم به تولید محصولات ایرانیزه گرفته اند و این ماشین شاهین نسخه ارتقاء یافته خودروهای فعلی گروه خودروسازی سایپا است. شاهین سایپا محصول ملی ایران است که پس از خودروهای پرطرفدار کوییک و ساینا به بازار ایران عرضه خواهد شد.

 

از مهمترین مشخصات فنی خودرو شاهین سایپا می توان به موتور M15 توربو شارژ اشاره کرد که قدرت بی نظیری به این موتور تقریبا بی نظیر ارائه کرده است. گیربکس این خودرو در دو مدل پنج دنده دستی و شش دنده اتوماتیک تدارک دیده شده است و قدرت و گشتاور بسیار خوبی را به چرخ های جلوی این خودرو منتقل می کند. شاهین خودرو ملی ایرانی است که در تیپ های مختلفی قرار است وارد بازار ایران شود و باید بدانید در ابتدا نام این خودرو رهام بود که در یک نظر سنجی به شاهین تغییر کرده است. موتور این خودرو مطابق با آب و هوای کشور ایران است و در ابتدا قرار بود موتور ارتقاء یافته 1650 سی سی برلیانس روی این خودرو نصب گردد اما سرانجام تصمیم بر آن شد که از موتور M15 تیبا به همراه پیشرانه توربو شارژ استفاده گردد.

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

موتور خودرو شاهین

موتور خودرو شاهین کاملا توسط مهندسان ایرانی تولید و عرضه شده است و یکی از فایده تحریم ها ایرانیزه شدن بسیاری از خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو است. قلب تپنده فعلی این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است که با استفاده از 4 سیلندر خطی مستقیم و 8 عدد سوپاپ، قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور است. قدرت و گشتاور تولیدی این موتور از طریق گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو وارد می‌شود. البته با توجه به عدم عرضه این خودرو تاکنون نمی‌توان اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی و آپشن‌های آن در اختیار شما قرار داد.

 

به دلیل استفاده از موتور تیبا و ساینا در این خودرو که در حال حاضر 8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند، کارشناسان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو را حدود 10 لیتر پیشبینی می‌کنند. این میزان مصرف با توجه به باک 47 لیتری، کمی زیاد به‌ نظر می‌رسد؛ به‌ علاوه اینکه سازگاری موتور سایپا شاهین با بنزین یورو 5 شما را مجبور به استفاده از بنزین سوپر خواهد کرد. البته این موضوع خبر بدی نیست و نشان می‌دهد که بالاخره خودروسازان داخلی نیز به فکر المان‌ های محیط‌ زیستی در خودروی خود افتاده و استارت تولید خودروهای پاک را زده‌ اند.

 

اولین نسخه‌های Saipa Shahin که به بازار عرضه می‌ شوند دارای جعبه‌ دنده دستی خواهند بود، اما قرار است نسخه‌ اتوماتیک آن با جعبه‌ دنده 6 سرعته اتوماتیک نیز در سال 1400 تولید و روانه بازار شود. از مقدار شتاب صفر تا صد این خودروی 1260 کیلوگرمی هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست، اما به لطف داشتن موتور توربوشارژ حداکثر سرعتی که شاهین برای شما فراهم خواهد کرد، 190 کیلومتر بر ساعت گزارش شده‌ است.

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

انواع تیپ های شاهین سایپا

تیپ های خودرو شاهین سایپا توسط این خودروساز معرفی شده است و پس از آن که این شرکت اقدام به معرفی تیپ های مختلف خودرو شاهین کرد؛ سایپا اعلام کرد این خودرو در گام نخست در دو تیپ S و G وارد بازار خواهد شد، که مدل G نسخه فول و تیپ S نمونه کم آپشن شاهین خواهند بود، تفاوت تیپ های شاهین S و شاهین G در مانیتور 7 اینچی، دوربین دید عقب، ئکمه های سیستم صوتی روی فرمان و سقف سانروف می باشد.

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

امکانات رفاهی شاهین

یکی از مهمترین موضوعات برای خریداران امکانات رفاهی شاهین ساپیا است و بررسی این خودرو از نظر ظاهری نشان می‌دهد که آن یک سر و گردن از برادران خود یعنی تیبا و ساینا بالاتر است، اما هنوز نتوانسته است به خودرویی قابل‌ رقابت در بازارهای جهانی برسد. جای خالی بسیاری از امکانات به‌ روز در لیست امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی شاهین سایپا احساس می‌شود و به‌ همین‌ دلیل انتظار می‌ رود که سایپا در این مورد تلاش بیشتری را به‌ کار گیرد. هرچند که این لیست از بسیاری از خودروهای داخلی بهتر است، اما اگر قرار است Saipa Shahin مقدمه‌ ای برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی گرد و خاک گرفته داخلی باشد و نماینده خودروسازان داخلی در بازارهای جهانی شود، بهتر است کمی دست‌ و دل‌ بازانه‌ تر به‌ سراغ خریداران خود بیاید.

 

باوجود اینکه خودروی سایپا شاهین خودرویی تازه‌ نفس در جاده‌ های ایران خواهد بود، انتظار می‌ رود که لیست امکانات رفاهی شاهین حداقل در حد خودروهای چینی باشد، اما لیست اعلام‌ شده از سوی سایپا چنین انتظاری را برآورده نکرده است و هنوز هم مشخص نیست که آیا این امکانات واقعا در خودروهای تحویلی باشد یا نه؟ با توجه به پیشینه شرکت سایپا، دور از انتظار نیست که برخی از امکانات اعلام‌ شده را به‌ صورت سفارشی قرار داده و به ازای نصب آنها هزینه بیشتری از خریداران دریافت کند.

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

آپشن های خودرو شاهین سایپا

لیست آپشن های ماشین شاهین سایپا در حال حاضر شامل صفحه ‌نمایش 7 اینچی لمسی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌ های جانبی برقی و تاشو، چراغ‌ های روشنایی روز (دی‌ لایت)، تنظیم اتوماتیک میزان نور چراغ‌ ها با توجه به نور محیط (اتولایت)، سانروف، دوربین و سنسور دنده‌ عقب برای کمک به پارک، مه‌ شکن‌ های جلو و عقب برای افزایش میدان دید راننده در محیط‌ های کم‌ نور، امکان کنترل سیستم صوتی از طریق کلیدهای کنترلی روی فرمان و کنترل‌ کننده میزان فشار باد لاستیک‌ ها TPMS است.

 

هر چند که سایپا شاهین در مقایسه با دیگر تولیدات این شرکت نظیر ساینا و تیبا دارای آپشن های بیشتری است، اما چنین لیستی برای خودرویی که قرار است در آستانه قرن جدید در خیابان‌ های ایران جولان دهد تقریبا ناامیدکننده به‌ نظر می‌رسد. این موضوع وقتی جالب‌ تر می‌ شود که این خودرو را یکی از پر آپشن ترین خودروهای خود معرفی کرده است و قصد دارد رفاه بیشتری را برای سرنشینان شاهین سایپا فراهم کند.

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

تجهیزات داخلی ماشین شاهین

• تجهیزات خودرو شاهین سایپا را به شرح زیر می باشد:

• سیستم روشنایی روز

• کنترل خودکار میزان نور چراغ‌ ها با توجه به نور محیط

• مه‌ شکن‌ های جلو و عقب

• چراغ جلو هالوژن

• مجهز به چراغ بدرقه

• مجهز به 4 اسپیکر

• قابلیت پشتیبانی از USB و AUX

• سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان

• نمایشگر 7 اینچی و برای مدل‌ های فول‌ آپشن یک نمایشگر 10 اینچی اندروید در نظر گرفته شده‌ است.

• رینگ 15 اینچ فولادی و آلومینیومی

• آینه‌ های جانبی برقی و تاشو

• تهویه مطبوع اتوماتیک

• دارای شیشه بالابر برقی

• سنسور پارک

• دوربین دید عقب

• سنسور فشار باد تایرها

• کروز کنترل

• فرمان برقی

• کمربندهای ایمنی پیش کشنده برای سرنشینان جلو

• هشدار نبستن کمربند ایمنی راننده

• سیستم ایمنی منطبق با استانداردهای اروپایی

• 2 کیسه هوای راننده و سرنشین

• ترمز دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی عقب

• مجهز به ترمز ضد قفل

• سیستم کنترل کشش و پایداری

• سیستم ایستایی در سربالایی

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

تجهیزات ایمنی خودرو شاهین

ایمنی راننده و سرنشینان یکی از مهمترین نکاتی است که همواره خودروسازان بر روی آن تمرکز دارند و تجهیزات ایمنی شاهین سایپا به مراتب بهتر از برادران بزرگترش است. سایپا شاهین همچون سایر محصولات این شرکت تاکنون در تست‌ های ایمنی معتبر بین‌ المللی حضور پیدا نکرده است، اما با توجه به اینکه شرکت سایپا قصد ارائه آن در بازارهای روسیه و اروپا را دارد، قول داده است که این خودرو اولین ماشین ایرانی باشد که در تست‌ های موسسه Euro NCap شرکت می‌کند. کارشناسان سایپا دریافت 3 ستاره ایمنی برای این خودرو را دور از ذهن نمی‌دانند. به‌ هر حال تاکنون این اتفاق رخ نداده و عدم عرضه این خودرو تا امروز نیز آن را از تجربه خریداران بی‌ نصیب گذاشته است. به‌ همین‌ دلیل در این بخش تنها به بیان تجهیزات ایمنی خودرو شاهین که شرکت سایپا در تیر ماه 99 قول آن‌ها را داده است بسنده می‌کنیم.

 

برای کمک به راننده امکاناتی نظیر هشدار تعویض دنده، کنترل کشش و پایداری، کمک به شروع حرکت در سربالایی و سیستم کنترل سرعت در سرازیری‌ ها در نظر گرفته شده‌ است. علاوه‌ بر این سایپا شاهین قرار است با 2 کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربندهای ایمنی پیش‌ کشنده برای سرنشینان ردیف جلو، سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی توسط راننده، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و سیستم ترمزگیری مجهز به سیستم ضدقفل ABS و سیستم ایمنی ساخته ‌شده و بر اساس استانداردهای اروپا با هدف حفظ ایمنی سرنشینان و کاهش خسارت‌های جانی و مالی تصادفات روانه بازار کند.

 

کروز کنترل یکی از تجهیزات ایمنی شاهین بوده و مخصوص کسانی است که نمی‌توانند فشار پای خود بر روی پدال گاز را کنترل کنند و همیشه بیشتر از سرعت مجاز می‌ رانند؛ به‌ علاوه اینکه این آپشن می‌تواند در سفرهای برون‌ شهری راحتی بیشتری را برای راننده فراهم کند. تنظیم این بخش می‌ تواند همواره سرعت ایمن را برای شما حفظ کند. فرمان برقی خودرو شاهین تسلط راننده بر فرمان را بیشتر کرده و با افزودن قابلیت فرمان‌ پذیری خودرو، کنترل فرمان در سرعت‌ های بالا، سر پیچ‌ ها و جاده‌ های ناهموار را برای شما راحت خواهد کرد. هرچند که لیست این امکانات ایمنی نسبت به سدان‌ های وارداتی موجود در بازار بسیار کوتاه است، اما با توجه به اینکه قیمت شاهین احتمالا از اکثر سدان های موجود در بازار کمتر خواهد بود، این لیست تا حدی قابل‌ قبول است.

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

نمای داخلی شاهین سایپا

برای اولین بار که طراحی داخلی شاهین را می بینید، چند مورد در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می کنند و به جرات می توان گفت که نمای داخلی شاهین سایپا حرف های زیادی برای گفتن دارد. اول از همه اینکه یک طراحی ارگونومی دارد و دسترسی راننده به تجهیزات و قسمت های مختلف را آسان کرده است، با این حال جذابیت و جسارتی که در قسمت بیرونی خودرو شاهد هستیم در داخل کابین کمتر به چشم می خورد و پویایی بالایی ندارد. موضوع دیگر کیفیت پایین قطعات داخل کابین است و درحالی که شاهین یک خودروی کاملا جدید به شمار می رود، اما برای ساخت اکثر قسمت های داشبورد و کنسول از پلاستیک های خشک استفاده شده است که چندان مطابق طراحی روز صنعت خودرو نیست.

 

قطعا استفاده از چرم نرم و یا حتی طراحی دو رنگ می توانست به جذابیت بیشتر داخل کابین شاهین کمک کند. با این حال صندلی های عقب خودرو شاهین فضای مناسبی برای پای سرنشینان عقب و همچنین سر آنان به همراه داشته است، ولی طراحی آنان قدری ساده بوده و برخلاف بعضی رقبای موجود در بازار فاقد زیر آرنجی برای سرنشینان عقب است. صندلی های عقب ماشین شاهین همچنین ثابت بوده و برای افزایش حجم صندوق بار امکان جمع شدن ندارد.

 

فضای کابین سایپا رهام نیز در نوع خود و در مقایسه با بسیاری از تولیدات دیگر این شرکت، جذاب و مدرن‌ تر به نظر می‌ رسد. طراحی تقریبا زیبای کنسول میانی داشبورد به همراه فرم مناسب غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومتر شمار پشت آن، جلوه‌ ای چشم‌ نواز و تقریبا همه‌ پسند از نمای داخلی شاهین سایپا به نمایش می‌گذارد. سطح کیفی متریال کابین نیز گرچه احتمالا چندان مرغوب نخواهد بود اما می‌توان انتظار داشت که نسبت به سایر محصولات سایپا نظیر کوییک و …، از متریال با کیفیت‌ تری در ساخت کابین این خودرو بهره گرفته شود.

 

همچنین با توجه به آن که هنوز شاهین به صورت رسمی توسط محققان و خبرنگاران حوزه خودرو مورد بررسی قرار نگرفته است، نمی‌توان پیرامون نمای داخلی خودرو شاهین و کیفیت آن به طور دقیق اظهار نظر کرد، اما به نظر می‌ رسد که حضور چهار سرنشین بزرگسال با قد متوسط در این خودرو با محدودیت و تنگناهای خاصی مواجه نباشد. صندوق عقب این خودرو نیز حدود 420 لیتر فضا در اختیار وسایل و اسباب سرنشینان قرار داده و حجم آن جهت مسافرت‌ های خانوادگی کاملا قابل قبول و مناسب خواهد بود. به طور کلی طراحی داخلی شاهین در نوع خود جذاب و کاربردی به نظر رسیده و می‌ تواند نظر مساعد مشتریان این بخش بازار را تا حد زیادی نسبت به خود جلب سازد.

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

نمای بیرونی خودروی شاهین

قطعا نمای بیرونی خودروی شاهین نسبت به رقبایش جذابیت زیادی دارد و همانطور که گفته شد، نمای بیرونی شاهین به صورت کامل توسط سايپا انجام شده و تمامي مراحل طراحی اين خودرو توسط اين خودروساز صورت گرفته است. در جلو چراغ های بزرگ با ابرويی هایی کار شده که در طراحی خودروهای امروزی، کاملاً مد است. همچنين در جلو پنجره اين خودرو از کروم استفاده شده که در وسط آن لوگو سايپا قرار گرفته است. در پايين و دو طرف سپر جلو، چراغ های LED دی لایت مخصوص روز قرار گرفته اند و در زير آن مه شکن های دايره شکل قرار دارد.

 

در نمای کناری اگرچه در نگاه کلی ساده به نظرم می رسد، اما خط امتداد يافته از چراغ جلو تا دستگيره درب عقب و همچنين خط ديگری از پایین دستگیره درب عقب تا چراغ عقب باعث شده تا نمای کناری خودرو شاهین از سادگی خارج شده و معقول و خوب به نظر برسد. همچنین در نمای عقب شاهین سایپا، استفاده از چراغ های دو تیکه و ساده، اين قسمت را ساده و شکیل کرده و باید گفت که نسبت به رقبای داخلی، چهره بروز و خوبی دارد.

 

پس از مواجهه نخستین با نمای بیرونی خودروی شاهین احتمالا شما نیز همچون بسیاری از افراد دیگر متوجه زیبایی نسبی این خودرو به ویژه در قیاس با بسیاری از محصولات دیگر سایپا نظیر انواع تیبا، پراید و غیره خواهید شد و بر آن اذعان خواهید کرد. با این حال نمی‌ توان تمام این زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخل را تماما به پای شرکت سایپا و تیم طراحی این خودرو نوشت؛ زیرا همان‌ طور که در ابتدای بحث به آن اشاره شد، خودرو شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس سی30 داشته و قطعا از طراحی ظاهری سدان چینی مذکور در بحث ترسیم شمایل سایپا رهام الهامات بسیاری گرفته شده است.

 

حتی می‌توان پا را فراتر گذاشت و این خودرو را فیس لیفتی نسبتا جذاب از ولکس سی30 در نظر گرفت. به هر حال طراحی خوشایند این خودرو به ویژه شمایل اسپرت چراغ‌ های جلو، طرح سه بعدی و دلپسند سپر به همراه حالت ساده اما خوشایند جلو پنجره، چهره‌ ای زیبا و مطابق با سلیقه بسیاری از مشتریان ایرانی برای خودرو شاهین به ارمغان آورده‌ است.

 

حضور برخی حجم پردازی‌ های معقول و منطقی در نواحی جانبی و روی درپوش موتور سبب شده تا نمایی خوش‌ تراش و نسبتا عضلانی را در بدنه این سدان کوچک ایرانی شاهد باشیم. فرم نسبتا زیبای چراغ‌ های دوتکه عقب، به جز بخش کوچکی از آن که به نظر می‌ رسد به اجبار روی درب صندوق جانمایی شده، نمایی جذاب و عامه‌ پسند را به کمک طراحی خوشایند سپر و درب صندوق برای این بخش از سایپا شاهین در پی داشته است.

 

با این حال به نظر می‌ رسد بخش کوچک چراغ‌ های عقب که با فرم هندسی نامتناسب و ساده روی درب صندوق ضمیمه شده است، تاثیری نامطلوب بر هماهنگی بصری اجزای این قسمت از خود بر جای گذاشته باشد. به طور کل طراحان سایپا شاهین موفق شده‌ اند المان‌ های اصلی طرح بدنه این خودرو را به شیوه‌ ای نسبتا هماهنگ و معقول و در قالب بدنه‌ ای زیبا و چشم‌ نواز در کنار یکدیگر قرار داده و آن را در چهار چوب خودرویی عامه‌ پسند و مناسب برای بازار ایران به سرانجام برسانند.

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

عکس خودرو شاهین سایپا

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

عکس ماشین شاهین

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

عکس داخل ماشین شاهین

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

عکس داخل و مشخصات شاهین

مشخصات فنی خودرو شاهین؛ امکانات رفاهی تجهیزات و نمای داخلی

مشخصات فنی شاهین سایپا به همراه منتخبی از تصاویر نمای داخلی خودرو شاهین را در این مقاله از سایت سماتک برایتان تهیه و تنظیم کرده ایم و در صورتی که قصد خرید این خودرو زیبای ایرانی را دارید توصیه می کنیم عکس های ماشین شاهین را با دقت ببینید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب