آیا گاز طبیعی CNG برای موتور خودرو ضرر دارد | مضرات گازسوز کردن خودرو

آیا گاز طبیعی CNG برای موتور خودرو ضرر دارد | مضرات گازسوز کردن خودرو

آیا گاز طبیعی CNG برای موتور خودرو ضرر دارد

مضرات گازسوز کردن خودروهای سواری و وانت را در این بخش از سایت سماتک توضیح خواهیم داد و در صورتی که قصد دارید خودروی بنزینی خود را دوگانه سوز کنید ابتدا این مقاله را بخوانید. آیا گاز طبیعی CNG برای موتور خودرو ضرر دارد؟ این سوال بسیاری از رانندگان است که قصد دارند برای کاهش هزینه سوخت، ماشین شان را گازی کنند. شاید تاکنون بارها مضرات گازسوز کردن خودروی بنزینی را شنیده باشید اما در ابتدا باید بگوییم اگر قصد دوگانه سوز کردن خودروی خود را دارید به کارگاه های مجاز نصب CNG مراجعه کرده و کاملا استاندارد ها را رعایت کنید. اینکه برخی از رانندگان می گویند گاز طبیعی سی ان جی برای موتور پایه بنزینی ضرر دارد تا حدی درست است زیرا موتور خودروی بنزینی شما برای کار با بنزین طراحی شده است و توصیه متخصصان، خرید خودروهای پایه گازسوز است که طراحی موتور و سرسیلندر برای هر دو حالت گاز طبیعی CNG و بنزین استاندارد سازی شده است و دیگر شاهد مضرات گازسوز کردن دستی خودرو نخواهید بود. خودرو‌هایی که دوگانه سوز کارخانه ای هستند، سیستم گاز آنها کامپیوتری و هوشمند است و ضرر کمتری برای موتور دارد، چون ECU گاز طبق شرایط سیستم گاز را تنظیم می‌کند و حتی ایمنی بالاتری دارد. سیستم برق خودروهای یگانه سوز انژکتوری بسیار حساس است و باید تحت فرمان ECU باشد اما پس از گازی کردن ماشین های بنزینی، ECU نمی تواند برای حالت گاز پاسخی بدهد. البته گاز دستی هم دارای کیت امولاتور هست ولی فرامین لازم به موتور خودرو را نمی دهد.

 

مضرات گازسوز کردن خودرو

دوگانه سوز کردن خودرو باید زیر نظر متخصصان مربوطه و در کارگاه های مجاز نصب سی ان جی انجام شود در غیر اینصورت مضرات گازسوز کردن خودرو دوچندان خواهد بود و در صورتی که قصد گازسوز کردن خودروی خود را دارید حتما به مراکز مجاز نصب کپسول گاز طبیعی سی ان جی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایید. از مهمترین ضررهای دوگانه سوز کردن خودرو بنزینی و استفاده از گاز طبیعی در آن، خرابی سرسیلندر است که در دراز مدت باید نسبت به تعمیر موتور خودرو که به صورت دستی گازسوز شده است اقدام کنید. اما استفاده از گاز طبیعی باعث می شود تا خودروی شما هوای شهر را آلوده نکند و همچنین باعث پایین آمدن هزینه سوخت خودرو می شود. فواید و مضرات گازی کردن خودرو بنزینی را به طور کامل در این مقاله از سایت سماتک توضیح خواهیم داد که مهمترین فایده استفاده از گاز، صرفه جویی در مصرف بنزین و کاهش چشمگیر هزینه سوخت است. برخی از کارشناسان و تکنسین های فعال در عرصه مکانیکی خودرو، میزان خرابی موتور خودروهای گازسوز دستی را 2 برابر خودروهای بنزینی اعلام کرده اند و همچنین باید بدانید استفاده از گاز در خودروی پایه گازسوز هیچ گونه ضرری ندارد. اگر موتور ماشین های بنزینی به صورت صحیح و با رعایت استاندارد های لازم گازسوز شود میزان ایمنی و سلامت موتور خودرو بسیار بالاتر خواهد رفت. هیچ موقع نباید توقع داشت که عملکرد موتور خودرو شما که قبلا با بنزین کار می کرده است، حالا با گاز طبیعی سی ان جی هم مثل بنزین پرشتاب باشد ولی برای شما عزیزی که در روز مسافت زیادی را با خودروی شخصی در شهر طی می کنید، استفاده از سوخت گاز سی ان جی بسیار به صرفه تر خواهد بود و سهم خود را در کاهش آلودگی هوا ایفا خواهید کرد.

 

مضرات گازی کردن خودروی بنزینی

گازی کردن خودروی بنزینی علاوه بر مزایایی زیادی که دارد یک ضرر هم دارد و آنهم خشک کار کردن موتور خودروی شماست. از بارزترین مضرات گازی کردن خودروی بنزینی خرابی سرسیلندر است و راننده باید بعد از گازی کردن خودرو، به طور مداوم از گاز استفاده نکند و در زمان هایی که موتور خودرو نیاز به تولید نیروی محرک بیشتری دارد از بنزین استفاده کنند. برخی از مکانیک ها به عنوان مخالف سرسخت خودروهای دوگانه سوز هستند که به صورت دستی گازی شده اند و علت این موضوع را عدم سازش موتور خودرو بنزینی با گاز طبیعی می دانند . همچنین باید بدانید که مضرات گازی کردن خودروی بنزینی وقتی بیشتر می شود که مالک خودرو اقدام به گازسوز کردن خودروی بنزینی در کارگاه های غیر مجاز کند زیرا این مراکز بدون داشتن مجوزهای لازم نسبت به گازی کردن خودروها اقدام کرده و رعایت نکردن ایمنی و عدم استفاده از قطعات اصلی مشکلات عدیده ای را برای رانندگان به وجود خواهد آورد. برخی از تعمیرکاران مدعی هستند که گازی کردن ماشین های بنزین سوز صحیحی نیست و پس از گازسوز کردن، بسیاری از سنسورهای خودرو انژکتوری صدمه دیده و سرسیلندر خودرو پایه بنزین سوز که حالا گازی شده است فشار زیادی را متحمل خواهد شد. طراحی سرسیلندر خودرو بنزینی با خودرو پایه گازسوز بسیار تفاوت دارد و همچنین گازی کردن دستی خودرو نیاز به تعویض ECU برای مدیریت گاز و بنزین دارد که از مهمترین مضرات گازی کردن خودروی بنزینی است.

 

معایب گازسوز کردن دستی خودرو

خیلی از مکانیک ها گفته اند که ماشین هایی به صورت دستی گازسوز می شوند و روی حالت گاز قرار می گیرند موتور خودرو دمای بسیار بالاتری را نسبت به حالت بنزین باید تحمل کند. از معایب گازسوز کردن خودروها که از عملکرد بنزینی تبدیل به گازسوز شده اند دارای اگزوز با درجه حرارت بیشتر می باشند و موتور دوگانه سوز دستی داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است. علت داغ تر شدن موتور خودرو دوگانه دستی از موتورهای بنزینی چیست؟ تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده ای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد. اما این امر در مورد گاز اتفاق نمی‌افتد از طرفی یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد و ممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد. تعمیرکاران بین دوگانه سوز کردن خودرو و یا خریداری خودرویی که دوگانه کارخانه ای است، مورد دوم را پیشنهاد می‌دهند زیرا معایب گازسوز کردن خودرو به صورت دستی را ندارند. اما اگر شما می خواهید خودرو یگانه سوز را به دوگانه سوز تبدیل کنید باید بدانید که دوگانه سوز کردن خودرو تحت شرایط استاندارد و مورد تائید خودروسازان قرار بگیرد.

 

جلوگیری از خرابی موتور خودرو دوگانه دستی

اگر شما خودروی تک سوز خود را به دوگانه دستی تبدیل کرده اید بهتر است برای کاهش آسیب های استفاده از گاز CNG برخی از موارد را رعایت کنید. به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از خرابی موتور خودرو دوگانه دستی، رانندگان باید در زمان های سرد بون موتور، سربالایی، روشن بودن کولر، سرعت بالا و شتاب گیری به هیچ عنوان از سوخت گاز استفاده نکنند و سوخت گاز بیشتر در مواردی که خودرو آرام است و در ترافیک با سرعت اندک حرکت می‌کند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین به منظور افزایش عمر موتورهای دوگانه سوز دستی بهتر است اتومبیل گاز سوز خود را روی حالت گاز خاموش نکنید و در زمان توقف بیشتر از یک ساعت حتما خودرو را روی حالت بنزین برده و سپس اقدام به خاموش کردن خودرو کنید. اگر خودرو دوگانه دستی را در حالی که روی گاز طبیعی کار میکند خاموش کنید همین امر باعث می‌شود گاز بسیار متراکمِ بین پیستون و سوپاپ طی چند ساعت تشکیل یک فرمولی بدهد که سوپاپ ها و گاید آنان را خورده و چه بسا سرسیلندر را هم دچار خوردگی کند. پس بهتر است در خودروهای انژکتوری دوگانه دستی قبل از اینکه خودرو را خاموش کنید کلید انتخاب سوخت را در حالت بنزین قرار دهید سپس ماشین را خاموش کنید. ضمنا فقط یک گروه خاص از خودروهای تک سوز بنزینی، قابلیت دوگانه سوز شدن را دارند و مابقی خودروها اگر دوگانه سوز بشوند به موتور فشار زیادی می آید.

 


حتما بخوانید: علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز و حین حرکت


 

خرابی های دیده شده در خودروهای دوگانه دستی

تمام موارد که در زیر اشاره شده است به راحتی قابل حل بوده و خرابی خودروهای دوگانه سوز دستی را می توانید در اسرع وقت حل کنید. در ادامه لیست عیوب دیده شده در خودروهای دوگانه دستی آورده شده است که در مراکز تعمیر ماشین های گازسوز در کمترین زمان ممکن رفع می شود. دیده شده است در خودروهایی که مخزن گاز طبیعی ندارند با در آوردن فیوز CNG خودرو روی بنزین روشن می‌شود و با بودن فیوز موتور ماشین خاموش می‌گردد. سنسور اکسیژن در یک حالت می‌ایستد. برخی از خرابی های دیده شده در خودروهای دوگانه دستی عبارتند از:

 

تغییر لحظه ای دور موتور دوگانه دستی در حالت درجا

ترکیدگی هواکش پراید دوگانه دستی

روشن نشدن خودرو روی حالت بنزین و گاز

مصرف همزمان بنزین و گاز CNG

خاموش شدن خودرو در حال حرکت هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز

عدم تغییر حالت سنسور اکسیژن در خودروهای دوگانه سوز دستی

دور موتور ماشین روی حالت گاز از 3000 بالاتر نمی رود

گاز مخزن تمام شده است ولی گاز وارد مخزن نمی‌شود.

خودرو روی گاز کار می کند ولی روی بنزین روشن نمی‌شود.

خودرو در سرعت بالاتر از 80 کیلومتر از روی گاز به روی بنزین می‌رود.

 

معایب گازی کردن خودرو یگانه سوز را در اینجا بیان کردیم و با مضرات گازسوز کردن خودرو آشنا شدید اما باید بدانید تمامی این معایب گازی کردن دستی خودرو توسط کارشناسان باتجربه قابل حل است به شرطی که روشهای جلوگیری از خرابی موتور خودرو دوگانه دستی را رعایت کنید. توصیه می شود اگر خودروی شما پیمایش بالایی دارد حتما نسبت به دوگانه کردن آن در مراکز مجاز نصب کپسول و قطعات سی ان جی اقدام کنید تا علاوه بر داشتن هوای پاک و سالم، هزینه خرید سوخت برای خودرویتان کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب