آیا سیگار روزه را باطل میکند؟

آیا سیگار روزه را باطل میکند؟

آیا سیگار روزه را باطل میکند؟

سیگار کشیدن در ماه مبارک رمضان روزه را باطل میکند؟ بسیاری از افراد سیگاری در ماه مبارک رمضان می خواهند بدانند که آیا دود سیگار موجب ابطال روزه می شود یا نه؟ طبق رساله ها و استفتائات علمای دینی، تمام مراجع تقلید سیگار کشیدن را موجب باطل شدن روزه می دانند و یکی از مسائل مهمی که در این ماه باید مورد توجه روزه داران قرار بگیرید مبطلات روزه است که یکی از آنها استعمال دخانیات است.

 

بطور کلی در حدود 25 درصد جمعیت سیگاری هستند و اکثر این افراد دوست دارند که در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. در مورد اینکه بگوییم کدام مرجع سیگار را مبطل روزه نمی داند در ادامه بحث شده است و طبق فتوای تمام مراجع، سیگار کشیدن روزه را باطل میکند. برخی از افراد برای اینکه بتوانند بهانه شرعی برای سیگار کشیدن در ماه مبارک رمضان داشته باشند می گویند دود سیگار را به حلق نمی رسانیم و برخی هم با اشاره به اینکه سیگار در گروه خوردنی ها و آشامیدنی ها نیست، سیگار کشیدن خود را توجیه می‌کنند و برخی دیگر هم عادت و حتی سردرد شدن شان را عاملی برای سیگار کشیدن در ماه رمضان قلمداد می‌کنند.

آیا سیگار روزه را باطل میکند؟

حکم سیگار کشیدن روزه دار در ماه رمضان

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مبطلات روزه و سیگار کشیدن در هنگام روزه داری است. حکم سیگار کشیدن روزه دار در ماه رمضان از نظر مراجع تقلید در ادامه بیان شده است:

 

حضرت آیت الله خامنه ای

آیا دود سیگار روزه را باطل میکند؟

بنابر احتیاط واجب روزه دار باید از دودهای انواع دخانیات خودداری نماید و در صورت اضطرار وجوب روزه ساقط نیست. احتیاط واجب آن است که روزه دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود خودداری کند. روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید.

 

آیت الله بهجت

حکم سیگار کشیدن آیت الله بهجت در ماه رمضان چیست؟

عدم افساد روزه به وسیله غبار یا دود غیر غلیظ و غیر جایگزین غذا و غیر مقوی خالی از وجه نیست ولی أحوط اجتناب است.

 

آیت الله سیستانی

حکم سیگار کشیدن در ماه رمضان از نظر آیت الله سیستانی چیست؟

احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها از سایر دخانیات را به حلق نرساند و همچنین از رساندن سایر دودهای غلیظ به حلق، بنابر احتیاط واجب، پرهیز نماید. همچنین اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی‌اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه‌اش باطل نمی‌شود.

 

آیت الله مکارم شیرازی

کشیدن سیگار در ماه رمضان از نظر آیت الله مکارم شیرازی

احتیاط واجب را این دانسته‌اند که روزه‌دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند. کشیدن سیگار، قلیان و چپق، تمام اینها اشکال دارد، و اگر عمداً انجام دهند احتیاط واجب قضای روزه است; بلکه استفاده از دخانیات در غیر حال روزه نیز حرام است.

 

آیت الله نوری همدانی

سیگار کشیدن روزه دار چه حکمی دارد؟

روزه دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب میشود و نیز بنابر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند. همچنین اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه اطمینان داشته که به حلق نمی رسد روزه اش صحیح است.

 

آیت الله صافی گلپایگانی

آیا کشیدن سیگار و استعمال دخانیات مبطل روزه است؟

بنا بر احتیاط واجب، روزه‌دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند. والله العالم؛ وی تأکید دارد: « اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمی کند، ولی تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارک رمضان ترک شود»

 

آیت الله زنجانی

حکم استعمال دخانیات در ماه رمضان چیست؟

به‌ صورت علنی حرام و در غیر این صورت هم بنابر احتیاط برای روزه‌دار جایز نیست. در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات به صورت آشکار به گونه ای که بی احترامی به روزه به شمار آید جایز نیست بلکه بنابر احتیاط در غیر این صورت نیز استفاده نشود و چنان چه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنا بر احتیاط در بقیه روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کرده، روزه آن روز را نیز قضا کند.

 

آیت الله وحید خراسانی

آیا سیگار روزه را باطل میکند

بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل میکند ولی اگر کسی این کار را انجام داد واجب است در بقیه روز از مفطرات (چیزهایی که روزه را باطل میکند) پرهیز کند و قضاء و کفاره بنابر احتیاط بر او واجب میشود.

آیا سیگار روزه را باطل میکند؟

ایا سیگار کشیدن روزه را باطل میکند اهل سنت

بله استعمال دخانیات در ایام روزه داری موجب ابطال روزه می شود و افراد در ماه رمضان برای پرهیز از ابطال روزه شان نباید سیگار بکشند.

 

کدام مرجع سیگار را مبطل روزه نمی داند

تا به امروز همه مراجع تقلید سیگار کشیدن را موجب ابطال روزه می دانند و در این شرایطی که بسیاری از مراجع معتقدند که سیگار روزه را باطل میکند اما در کمال تعجب برخی افراد عادی در ماه مبارک رمضان سیگار می کشند که باید بدانند انجام این عمل علاوه بر اینکه روزه شان را باطل میکند، مجازات هم دارد.

 

یکی از سوالاتی که زیادی پرسیده می شود این است که آیا استعمال دخانیات روزه را باطل میکند؟ حکم کشیدن سیگار برای روزه دار در ماه رمضان چیست؟ در پاسخ باید گفت که به فتوای فقها، رساندن غبار غلیظ به حلق، روزه را باطل میکند و سیگار کشیدن هم مثل خوردن و آشامیدن روزه افراد را باطل خواهد کرد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب