آیا مسواک روزه را باطل میکند + حکم مسواک زدن روزه دار

آیا مسواک روزه را باطل میکند + حکم مسواک زدن روزه دار

آیا مسواک روزه را باطل میکند

حکم مسواک زدن روزه دار در ماه رمضان را از نظر مراجع تقلید در این بخش بیان خواهیم کرد و در این بخش می توانید در مورد اینکه مسواک زدن در زمان روزه چه حکمی دارد با شما سخن خواهیم گفت. به نظر بسیاری از حضرات آیات در صورتی که فرد روزه دار هنگام مسواک زدن، ذرات خمیر دندان و آب را فرو ندهد اشکال ندارد و روزه باطل نمیشود. اگر می خواهید احکام مسواک زدن روزه دار را از نظر آیت الله سیستانی، مکارم شیرازی، امام خامنه ای و سایر مراجع تقلید بدانید با ما همراه باشید.

 

در دین مبین اسلام بسیاری از ائمه و معصومین علیه السلام مسلمانان را به مسواک زدن تشویق کرده اند و بسیار سفارش شده است که برای حفظ سلامت دهان و دندان ها و به منظور جلوگیری از انتشار بوی بد دهان، مسواک بزنید. بسیاری از افراد روزه دار تمایل دارند که در ماه مبارک رمضان و در ساعات روزه داری، مسواک بزنند و در این بخش می خواهیم ببینیم از نظر فقها انجام این عمل موجب باطل شدن روزه خواهد شد یا خیر؟!

 

در ماه رمضان خوردن و آشامیدن برای روزه دار ممنوع است، اما این به معنای ممنوع بودن شستشوی دندان ها و لثه‌ها نیست. فقط کافی است هنگام شستشو مراقب باشید که چیزی از محتویات دهان و دندان را فرو ندهید.

آیا مسواک روزه را باطل میکند + حکم مسواک زدن روزه دار

حکم مسواک زدن روزه دار

بطور کلی بلعیدن کامل هر چیزی در هنگام روزه داری باعث ابطال روزه می شود و هر چیزی که از بیرون دهان وارد شود و قورت داده شود روزه را باطل خواهد کرد. مسواک زدن در زمان روزه باید بسیار با احتیاط انجام شود و بهتر است پیش از اذان صبح و پس از خوردن سحری، هم خلال دندان بکشید و هم مسواک بزنید تا غذای باقیمانده لای دندان ها در طول روز قورت داده نشود. اگر بدانیم ممکن است غذایی که لای دندان ها مانده را در طول روز فرو ببریم، باید قبل از اذان صبح خلال یا نخ دندان بکشیم و مسواک بزنیم؛ زیرا اگر با علم به این موضوع در طول روز غذای باقیمانده لای دندان را فرو ببریم روزه باطل میشود.

 

مسواک کردن مستحب مؤکد و مورد سفارش زیاد پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سنّت پیغمبر می باشد. فواید مسواک زدن برای بشر امروز اجتناب ناپذیر است خصوصا برای کسانی که در بیرون از منزل حضور و ملاقات ها و فعالیت اجتماعی و اداری مستمر دارند. به همین جهت و با توجه به حکم مسواک زدن روزه دار، مسأله سازگاری و عدم منافات مسواک کردن و استفاده از خمیر دندان با صحت روزه برای مسلمانان بسیاری مطلوب و امر فوق العاده با اهمیت است.

 

حکم مسواک زدن روزه دار امام خامنه ای

پرسش: آیا مسواک زدن روزه را باطل میکند؟

پاسخ: اشكال ندارد؛ ولی باید از فرو رفتن آب دهان كه آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیری شود.

 

پرسش: خلال کردن دندان بعد از خوردن غذا برای کسی که فردایش قصد گرفتن روزه را دارد، چه حکمی دارد؟

پاسخ: خلال کردن بعد از غذا برای کسی که قصد روزه دارد واجب نیست حتی اگر احتمال دهد که خلال نکردن موجب داخل شدن غذای لابلای دندان ها به حلق می شود؛ و اگر بعد از آن سهواً هم غذا داخل حلق شد، روزه اش باطل نمی شود؛ بله اگر یقین داشته باشد که ترک آن باعث داخل شدن غذا به حلق می شود واجب است خلال کند و اگر نکرد، با فرض داخل شدن غذا به حلق بلکه مطلقاً (بنا بر احتیاط واجب) روزه اش باطل می شود.

 

پرسش: حکم استفاده از نخ دندان که فلوراید و طعم نعنا دارد در حال روزه چیست؟

پاسخ: اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد.

 

حکم مسواک زدن در ماه رمضان امام خمینی (ره)

پرسش: آیا هنگام روزه میتوان مسواک زد

پاسخ: مسواک زدن روزه دار در ماه رمضان اشکال ندارد ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود. صرف مسواک زدن مبطل روزه نیست بلکه فرو بردن رطوبت یا خمیر دندان مبطل روزه است. بنابراین روزه دار می تواند مسواک بزند به شرطی که مراقب باشد چیزی از رطوبت یا خمیر دندان را فرو نبرد. همچنین از نظر ایشان مسواک کردن با مسواک خشک مانعی ندارد، بلکه مستحب است. و با مسواک تر کراهت آن بعید نیست.

آیا مسواک روزه را باطل میکند + حکم مسواک زدن روزه دار

آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: مسواک زدن روزه را باطل میکند مکارم؟ اگر مسواکِ مرطوب شده، در اثر تماس با آب دهان مجدّداً برای تمیز كردن دندانها به كار رود، چه حكمی دارد؟

پاسخ: مسواک زدن در حال روزه داری، مانعی ندارد. ولی اگر رطوبت پیدا كند و مسواک را بیرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان مستهلک نگردد، جایز نیست، و در صورتی كه با خمیر دندان مسواک كند، باید دهان را بعد از آن كاملا بشوید.

 

آیت الله سیستانی

پرسش: حکم مسواک زدن روزه دار از نظر آیت الله سیستانی چیست؟

پاسخ: مسواک زدن در ماه رمضان مفطر نیست اگر روزه دار ذرات خمیر دندان را که با آب دهان قاطی شده فرو ندهد و مقدار کمی که در آب دهان از بین می رود به روزه ضرر نمی رساند.

 

آیت الله بهجت

پرسش: مسواک زدن در زمان روزه چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر چیزى به حلق نرسد، اشکال ندارد.

 

آیت الله تبریزی

پرسش: آیا مسواک زدن روزه را باطل میکند؟

پاسخ: اگر روزه دار یقین کند که خمیر دندان به حلق نمى رسد، استفاده از خمیر دندان در زمان مسواک زدن مانعى ندارد.

 

آیت الله علوی گرگانی

پرسش: احکام مسواک زدن روزه دار در ماه مبارک رمضان چیست؟

پاسخ: مسواک زدن جایز است، ولی باید مراقب باشد که آب و مایع مسواک به داخل حلق فرو نرود.

 

آیت الله صافی گلپایگانی

پرسش: آیا مسواک زدن روزه باطل میکنه

پاسخ: اگر آبی که از خمیر دندان تولید شده یا آب خارجی وارد حلق نشود و آن را بیرون بریزد، اشکال ندارد.

 

آیت الله نوری همدانی

پرسش: ایا هنگام روزه میتوان مسواک زد؟

پاسخ: اگر روزه دار عمداً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و شیره درخت و چه کم باشد یا زیاد، حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو ببرد روزه او باطل می شود، بلکه اگر رطوبت مسواک در آب دهان به طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود ولی بداند که در دهان باقی است و با آب دهان مخلوط شده است بنابر احتیاط لازم نباید آن را فرو برد.

آیا مسواک روزه را باطل میکند + حکم مسواک زدن روزه دار

مسواک زدن در ماه رمضان روزه را باطل میکند

سوال: مسواک زدن بعد از اذان صبح با خمیر دندان های موجود چه حکمی دارد؟

جواب: مانعی ندارد ولی رطوبت آن را نبلعد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب