عروسی در ایام فاطمیه + حکم مراسم عقد و خواستگاری در دهه فاطمیه

عروسی در ایام فاطمیه + حکم مراسم عقد و خواستگاری در دهه فاطمیه

عروسی در ایام فاطمیه چه حکمی دارد؟‌ در سال ما یک سری روزهای به خصوصی داریم که شهادت چهارده معصوم در ‌آن روزها واقع شده است و دهه فاطمیه هم از همان روزهایی است که عقد و عروسی در آن جایز نمی‌باشد. دهه محرم و صفر همه می دانیم که نباید عقد و عروسی گرفته بشود. اما دهه فاطمیه را خیلی ها نمی دانیم که ایا در ایام فاطمیه میشه عروسی گرفت یا نه؟ حکم شرعی عروسی در دهه فاطمیه چیست؟ اگر قصد برگزاری مراسم عروسی در ایام فاطمیه را دارید در این پست حکم شرعی مراجع بزرگ اسلام آمده است.

 

عروسی در ایام فاطمیه

حکم عروسی در دهه فاطمیه از دیدگاه مراجع تقلید چیست؟ ایام سوگواری و عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) روزهای حرمت نهادن به مقام و جایگاه دردانه رسول الله (ص) است. این ایام به صورت دو دهه، دهه اول فاطمیه و دهه دوم فاطمیه می باشد و شیعیان در این ایام به سوگواری برای آن حضرت می پردازند. حال سوال اینجاست که آیا عروسی در ایام فاطمیه گناه است؟

عروسی در ایام فاطمیه + حکم مراسم عقد و خواستگاری در دهه فاطمیه

ایام مابین دو تاریخ شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، ایام فاطمیه بوده و حکم شرعی عقد محضری در این ایام اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (س) نباشد، اشکال ندارد. اما بر مومنان واجب است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین و عقد و عروسی در دهه فاطمیه بپرهیزند. ضمن اینکه یادآور می شود در احادیث هم گفته شده شیعیان ما کسانی هستند که در شادی ما شادند و در حزن ما محزون اند.

 

(منبع: رساله دانشجویی، ج 16 (به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج 5،س521، و دفاترسایر مراجع))

 

حضرت امام خامنه‌ای

سوال: حکم شرعی عقد کنان و عروسی در دهه فاطمیه چیست؟

عروسی در ایام فاطمیه + حکم مراسم عقد و خواستگاری در دهه فاطمیه

پاسخ: ایام فاطمیه، روز شهادت (۱۳ جمادی الاول بنابر یک روایت و ۳ جمادی الثانی بنا بر روایت دیگر) و یکی دو روز قبل و یکی دو روز بعد آن است و بر مومنین لازم است به نحوی عمل کنند که مراعات شئونات ایام عزای اهل بیت (ع) بشود.

 

آیت الله محقق کابلی

سوال: برگزاری مراسم عقد و عروسی در ایام فاطمیه چه حکمی دارد؟

 

پاسخ: عروسی در ایام فاطمه و بقیه ایام عزاداری نباید انجام گیرد.

 

آیت الله مکارم شیرازی

سوال: احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید و همچنین حکم عروسی در دهه فاطمیه چگونه است؟

عروسی در ایام فاطمیه + حکم مراسم عقد و خواستگاری در دهه فاطمیه

پاسخ: سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ جمادی الاول و سه روز ۱ و ۲ و ۳ جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد، ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.

 

مراسم عقد در دهه فاطمیه

حکم برگزاری مراسم عقد کنان در دهه فاطمیه چیست؟ عدم برگزاری نامزدی و مراسم عروسی در دهه فاطمیه به جهت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و یا یکی از ائمه طاهرین علیهم السلام به نشانه ابراز محبت و ارادت به اهل بیت پیامبر (ص) و به جهت رعایت ادب نسبت به ایشان می باشد و روایاتی به این معنی داریم که شیعیان باید در شادی ائمه معصوم شاد بوده و در غم آنان غمگین باشد.

 

برگزاری مراسم عقد و نامزدی در ایام فاطمیه جمعا در شش روز (۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی) جایز نیست و گناه دارد.

عروسی در ایام فاطمیه + حکم مراسم عقد و خواستگاری در دهه فاطمیه

اختلاف نقل روایات در مورد شهادت حضرت فاطمه (س) بین ۷۵ روز و ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اكرم (ص) و اهتمام و سیره شیعیان به برپایی مراسم عزاداری در این ایام، سبب شكل گیری ایام فاطمیه اول و دوم شده است و با توجه به تشكیل مراسم عزاداری متعدد و در فواصل زمانی مختلف، معمولا شاهد برپایی مجالس عزاداری در طول این ایام هستیم.

 

خواستگاری در ایام فاطمیه

البته این به معنای لزوم عزاداری در تمام این مدت نیست ولی در عین حال هر چند خواستگاری در ایام فاطمیه (در برخی از روزهای دهه فاطمیه)، در صورتی كه توأم با معصیت و یا هتك حرمت اهل بیت اطهار (ع) و حضرت زهرا (س) نباشد، اشكال شرعی ندارد؛ اما این ایام حزن انگیز مناسب برپایی مراسم خواستگاری،‌ نامزدی، عقد کنان و جشن عروسی نیست. با توجه به وجود اعیاد و ایام سروری كه در طول سال وجود دارد بهتر است مراسم ازدواج،‌ عقد و عروسی را در آن روزهای ولادت برگزار نمایند تا احترام ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نیز حفظ شود.

 

چنان كه امام صادق (ع) می فرماید: «خداوند شیعیان ما را رحمت كند كه در شادی ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند» و مسلم است كه ایام دهه فاطمیه، محرم و…، حزن پیشوایان دینی ماست كه لازم است ما شیعیان به احترام آن بزرگواران و ارج نهادن به شعائر دینی خویش به رعایت آن، پایبند باشیم.

 

باید توجه داشت كه استفاده از موسیقی لهوی در همه زمان ها حرام است به خصوص در ایام حزن و شهادت اهل بیت. همچنین حکم عروسی در دهه اول فاطمیه و دهه دوم همانطور که در بالا خواندید بهتر است انجام نشود و عقد، عروسی و یا خواستگاری در ایام فاطمیه را به بعد موکول کنید.

جدیدترین مطالب