دعا برای رفع دلشوره و نگرانی

دعا برای رفع دلشوره و نگرانی

دعا برای رفع دلشوره و نگرانی

دلشوره و نگرانی اصلا خوب نیست و اگر شما در برخی از مواقع دلشوره می گیرید باید از یک دعا برای رفع دلشوره و نگرانی استفاده کنید. بسیاری از افراد در مواقع حساس دلشوره و نگرانی را تجربه می کنند که می توان با خواندن دعا برای رفع دلشوره و نگرانی به آرامش رسید. دعا یکی از راه های ارتباط با پروردگار هستی به شمار می رود که گاهی اوقات آرامش بی نظیری را به فرد دعا کننده می بخشد. دل انسان تنها با یاد خدا آرامش می یابد. از همین رو نیز دعاهایی که برای آرامش، اعصاب و روان در قرآن توصیه شده اند ، راهی مطمئن جهت رفع دلشوره و نگرانی و کسب آرامش درونی و آرامش اعصاب و روان است.

 

دعا برای رفع دلشوره و اضطراب

دست یابی به آرامش اعصاب و رفع دلشوره و نگرانی تنها با آرامش درونی به دست می آید. همه انسان ها به خصوص مومنان می دانند که یاد خدا آرامش بخش دل ها است و به همین خاطر پناه بردن به خدا را راهی مطمئن برای رفع دلشوره می دانند. فردی که اعصاب و روان خویش را کنترل نماید، دیگر خشمگین و ناراحت نخواهد بود. پروردگار عالم یکی از خصوصیات انسان های پارسا و مومن را “کظم غیظ” و عفو از مردم می داند و می فرماید: مومنان به هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می برند و از اشتباه مردم در می گذرند و همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

 

دعا و راه های معنوی رفع دلشوره و نگرانی

– پناه بردن به خدا
– وضو گرفتن با آب سرد
– دور نمودن علل خشم از خود
– صبر پیشه کردن
– دعا برای آرامش یافتن
– نماز
– یاد خدا کردن

بی شک دعا، نیایش، نماز ، توبه، یاد خدا و صبر از موثرترین احیاگران روح و روان انسانی است که موجب رفع دلشوره و نگرانی می شوند.

 

دعاهای مجرب برای رفع دلشوره و نگرانی

دعا و ذکر آرامش بخش انسان ها است. ازجمله رایج ترین دعا برای رفع دلشوره و نگرانی عبارتند از :
۱_ “ماشاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوّهَ اِلّا باللهِ العَلِیَّ العظیم ”
با نیتی صادقانه و قلبی اگر این ذکر را بگویید تاثیر زیادی در کسب آرامشتان خواهید دید.

 

۲_ میرزا احمد آشتیانی در کتاب هدیه احمدی آورده است که علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان فرموده اند: برای رفع دلشوره و نگرانی در حالت نشسته و ایستاده دست خود را روی سینه بگذارید و چندین مرتبه آیه ۲۸ سوره رعد را بخوانید:
“الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب ” آرامش بخش ترین دعا برای آنان که به خدا ایمان دارند.

 

حجت الاسلام صحفی در این باره روایت می کند: در اواخر عمر علامه طباطبایی از ایشان خواستم تا پیشنهادی دعا جهت رفع دلشوره و نگرانی روان بدهند و ایشان فرمود دستت را در حالت ایستاده یا نشسته بر روی سینه ات بگذار و چندین بار آیه “الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب ” را ذکر کن. معنی را می توان به صورت این که: کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان با یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش می یابد. خلاصه نمود.

دعا برای رفع دلشوره و نگرانی

دعای رفع دلشوره و نگرانی

در طول روز به تفصیل درمورد نعمت های الهی و الطاف خداوند نسبت به خود فکر کنید و شکر تمامی نعمت هایتان باشید. از پروردگار عالم و اهل بیت (ع) یاری بطلبید و با نیروی مضاعف به زندگی تان بپردازید. آگاه باشید که محبت خداوند نسبت به بندگانش توصیف ناپذیر است و نمی توان آن را محدود کرد. ” اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب” گواه روشنی است که وجود خدا و حس حضور او مایه آرامش بندگان است. هم چنین با خواندن دعاهای دیگر مفاتیح الجنان هم چون دعای کمیل، دعای ندبه، دعای مکارم الاخلاق، مناجات شعبانیه ، زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیر می توان از نگرانی ها و اضطراب ها دور شد. خواندن قرآن موجب رفع دلشوره و کسب آرامش می شود. سوره هایی نظیر احقاف هر جمعه، مداومت بر سوره های قدر،عصر و هم چنین آیت الکرسی نیز در آرامش شما بی تاثیر نخواهند بود.

 

مداومت بر استغفار و گفتن ذکر ” استغفر الله ربی و اتوب الیه و ذکر لا حول و لا قوه الا با الله العلی العظیم” نیز بر رفع پریشانی بسیار موثر است.

 

دعا جهت رفع دلشوره و نگرانی

حلبی روایت می کند که فردی نزد امام جعفر صادق علیه السلام رفت و گفت: زمان تنهایی وحشت زده می شوم و غم و اندوه مرا فرا می گیرد ولی در بین مردم چنین حسی ندارم.
امام فرمود: در ابتدا دستت بر روی قلبت بگذار و بگو: بسم الله .

 

بعد دستت را بر روی قلبت کشیده و ۷ مرتبه بگو:
أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِأَسْمَاءِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ عَلَی نَفْسِی
آن شخص آن چنین کرد و بعد گفت به لطف خدای متعال ترس و وحشت از من زدوده شد و به آرامش رسیدم. (بحار الانوار ج ۹۵ ص ۱۳۸)

 

دعا برای آرامش و رفع دلشوره و نگرانی

برای افزایش حوصله و صبر خود هرشب قبل از خواب سوره مبارکه عنکبوت را قرائت کنید.
هم چنین امام صادق ( ع) در روایتی فرموده است که در شگفتم برای فردی که از ۴ چیز می ترسد ، چگونه به ۴ کلمه پناه نمی برد!
فردی که ترس بر او غلبه کرده است به ذکر ” حسبنا الله و نعم الوکیل” سوره آل عمران آیه ۱۷۱ پناه ببرد.

افراد اندوهگین به ذکر ” لا اله انت سبحانک انی کنت من الظالمین ” سوره مبارکه انبیا آیه ۸۷ پناه ببرند.

افرادی که مورد حیله و مکر قرار گرفته اند به ذکر” افوض امری الی الله ، ان الله بصیر بالعباد” سوره مبارکه غافر آیه ۴۴ پناه ببرند.
برای کسانی که خواستار دنیا و زیبایی های دنیا هستند بهتر است به ذکر ” ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله” سوره مبارکه کهف آیه ۳۹ پناه ببرند.

 

بی شک همه ما انسان ها در بسیاری از اوقات زندگی خود دچار اضطراب و نگرانی می شویم و به همین جهت لازم است تا بدانیم در این شرایط باید چه کنیم. امید است با خواندن آموزه های دینی و دعاهای گفته شده آرامش و رفع دلشوره و نگرانی به عنصری جاویدان و همیشگی در زندگیتان تبدیل گردد.

جدیدترین مطالب