شب ششم محرم برای کیست | مناسبت شب ششم محرم

شب ششم محرم برای کیست | مناسبت شب ششم محرم

شب ششم محرم برای کیست

شب ششم محرم متعلق به کیست؟ مناسبت شب ششم محرم را در این بخش از سایت سماتک توضیح خواهیم داد و در صورتی که می خواهید بدانید شب ششم محرم برای کیست با این بخش همراه ما باشید. مناسبت شب ششم محرم چیست باید بدانید که این شب متعلق به حضرت قاسم بن حسن پسر سیزده ساله امام حسن مجتبی علیه السلام که در ایشان در ظهر روز عاشورا به شهادت رسیدند. شب ششم ماه محرم بنام قاسم بن حسن مجتبی علیه السلام است که در آنتوان جوانی و در سن 13 سالگی در کنار عموی خود، حضرت اباعبدالله الحسین ع به مقام شهادت رسید. او که با عشق و علاقه در راه پیروزی دین اسلام قصد مبارزه با عمر بن سعد و ابن مرجانه را داشت، در هنگامی که عمویش از او پرسید که مرگ را چگونه می بینی، قاسم بن حسن پاسخ داد که مرگ در راه خدا برای من از عسل شیرین تر است عمو جان!

شب ششم محرم برای کیست | مناسبت شب ششم محرم

مناسبت شب ششم محرم

شب ششم محرم برای قاسم بن حسن علیه السلام که در واقعه عاشورا توسط عمر بن سعد به شهادت رسید و با اینکه سن کمی نسبت به سایر یاران باوفای امام حسین علیه السلام داشت برای رسیدن به شهادت در راه اسلام از جان خود گذشت. شما عزیزان می توانید روضه قاسم بن الحسن را در شب ششم محرم بخوانید و در مراسم سینه زنی شرکت کنید. قاسم بن حسن شهید شب ششم محرم در شهر مدینه منوره چشم به جهان گشود و در زمانی که فقط 2 سال سن داشت پدرش حسن بن علی علیه السلام را از دست داد. از آن سن تا روز شهادت قاسم بن حسن در واقعه عاشورا و در کربلا، او در دامان پر محبت عموی خویش امام حسین ع بود و در ظهر روز عاشورا به دستور ابن زیاد و بدست عمر بن سعد به مقام شهادت نائل آمد. قاسم بن حسن که شب ششم محرم به نام او نیز هست پسر نوجوان برومندی بود که سوار بر اسب تازه نفس خود شد، و به دلیل سن کم و با جثه ریزی که داشت پایش به سختی به رکاب می رسید.

شب ششم محرم برای کیست | مناسبت شب ششم محرم

ازرق شامی که از فرماندهان سپاه عمر بن سعد بود، مسئولیت کشتن قاسم بن حسن علیه السلام را عهده دار شد. ازرق شامی که یکی از سربازان ابن زیاد بود، چهار پسر خود را تک به تک به میدان نبرد فرستاد که همه آنها بدست قاسم بن حسن مجتبی ع به هلاکت رسیدند. همچنین باید بدانید خود ازرق شامی که قصد کشتن پسر امام حسن مجتبی را داشت همراه با پسرانش توسط قاسم بن حسن کشته شدند. بعد از این نبرد تن به تن و حیرت انگیز، سربازان عمر بن سعد که مرگ را جلوی چشم خویش نظاره می کردند، حضرت قاسم پسر امام حسن علیه السلام را دوره کردند و سپس با حمله گروهی به وی او را مجروح و از اسب پایین انداختند. قاسم بن حسن از عموی خویش که سید و سالار شهیدان بود تقاضای کمک کرد، حسین بن علی علیه السلام به سرعت به سمت قاسم بن حسن تاخت و سواران دور او را کشت اما وقتی به بدن نیمه جان قاسم پسر برادرش نگاه کرد بدنش با سم های اسب مچاله شده و قاسم بن حسن علیه السلام به شهادت رسید و اکنون مناسبت شب ششم محرم برای قاسم بن حسن نامگذاری شده است. حال که متوجه شدید شب ششم محرم برای کیست التماس دعای مخصوص از شما عزیزان محترم داریم.

 

اختصاصی بخش مذهبی سماتک

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب