غسل جنابت برای زن و دختر باکره چه زمانی واجب است

غسل جنابت برای زن و دختر باکره چه زمانی واجب است

غسل جنابت برای زن زمانی واجب می شود که به اوج لذت جنسی رسیده باشد و ارگاسم شود البته شرایط غسل جنابت برای زن را فقها به طور کامل توضیح داده اند و ما در ادامه شرایط واجب شدن غسل جنابت بر زنان را توضیح خواهیم داد.

 

غسل جنابت برای زن چه زمانی واجب است

غسل جنابت برای زنان در مواقعی که محتلم شده باشند واجب می شود و ممکن است این محتلم شدن در خواب هم اتفاق بیفتد آقایان و بانوان از راه نزدیکی جنسی و بیرون آمدن منی محتلم می شوند و باید برای نماز و امور لازم غسل جنابت انجام دهند. کیفیت غسل جنابت مانند سایر غسل هاست ولی باید در آن نیت غسل جنابت نمود. در نوشتار قبل راه تشخیص جنب شدن در مردان و زنان مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

 

تذکر: ملاك جنابت مردان، خروج رطوبت همراه با نشانه ۱-شهوت، ۲- فشار ۳- سستى بدن مي باشد.(البته برخی از مراجع سستی بدن را شرط نمی دانند).

و ملاك جنابت زنان در هنگام خروج رطوبت مشكوك ، رسيدن به اوج لذت جنسي يا اُرگاسم ( Orgasm ) است. در اين حالت اگر رطوبتي از زنان خارج شود حتي بي آنكه مقاربت و نزديكي داشته باشد؛ انجام غسل جنابت واجب مي گردد. اين تذكر نيز ضروري است كه ساير ترشحات و رطوبت هاي خارج شده پاك مي باشند و اگر شك بشود نيز حكم جنابت را ندارد.

 

حضرت آیت الله سیستانی در رطوبت های زنان هنگام ملاعبه و موارد مشابه اگر زیاد باشد و جاهای دیگر را آلوده کند نظری دارند که در انتهاء این نوشتار مطرح شده است.

 

چه موقع غسل جنابت بر زن واجب است؟

آیا بعد از مقاربت زن هم باید غسل کند؟ این که گفته می شود هر ترشحاتی از روی شهوت بیرون بیاید نجس است آیا برای زن هم همین طور است و باید غسل کند؟ آیا بعد از هر نزدیکی باید غسل کرد این درست است؟

 

جنابت زن چگونه حاصل می شود؟

1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.
2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی اختیار.

 

طبق نظر اکثر فقها رطوبتی که از زنها خارج می شود، اگر همراه با شهوت (در حد ارگاسم و اوج لذت جنسی) باشد درحکم منی است و باید غسل جنابت کند.
بنا بر این واجب است بعد از هر مقاربت و نزدیکی زن و مرد غسل جنابت انجام دهند چه از آنها منی خارج شود یا نشود.

 

لازم به ذکر است که غسل جنابت به خودی خود واجب نیست اما برای انجام کارهایی که شرط آنها داشتن طهارت است، مانند: نماز، داخل شدن مسجد، دست زدن به خط قرآن و…غسل جنابت واجب می شود.

 

نکته پایانی این که: بعد از احتلام ، نزدیکی کردن و مقاربت قبل از غسل، از کراهت برخوردار است‏. البته این کراهت با وضو گرفتن نیز برطرف می شود.

غسل جنابت یکی از غسل‌های واجب است، اما متأسفانه تلقی عمومی بر آنست که جنابت مخصوص مردان است و زنان مصداق آن قرار نخواهند گرفت؛ ولی واقعیت چیز دیگری است. مسئله‌ای که در مطلب پیش رو درصدد تبیین آن از منظر مراجع و بیان احکام آن هستیم، جنابت و احکام آن است.

 

تعریف جنابت زن

از نظر فقها جنابت از دو راه حاصل می‌شود: 1- جماع یا آمیزش جنسی، 2- بیرون آمدن منی در خواب یا بیداری؛ کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، (1) با اختیار باشد یا بی اختیار. (2)

غسل جنابت برای زن و دختر باکره چه زمانی واجب است

ترشحات بعد از غسل جنابت در زنان

سؤال: جنابت بانوان به چه صورت است و در چه مواردی غسل جنابت بر آنان واجب می‌شود؟

پاسخ: ملاک‌های فقها در این‌باره متفاوت است. آیت‌الله سیستانی معتقدند: «اگر آبى خارج شود به شهوت و بدن سست شود، جنابت حاصل شده و این آب نجس است، ولى اگر این سستى حاصل نشود، در صورتى‌که آب زیاد باشد و با شهوت خارج شود، بنابر احتیاط واجب همان حکم را دارد.»

 

آیت‌الله خامنه‌ای نیز می‌فرمایند: «اگر زن به اوج لذت جنسى برسد و در آن حال مایعى از او خارج شود، جنابت محقق شده و غسل بر او واجب مى‏شود و اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست.»

 

اما آیت‌الله بهجت در توضیح‌المسایل خود، علایم منی را صرفاً شهوت و سست‌شدن بدن نمی‌دانند و می‌فرمایند: «چنان‌چه با شهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده، آن رطوبت حکم منی را دارد و اگر هیچ‌یک از نشانه‌های بالا را نداشته باشد، حکم منی را ندارد.» (3)

 

سؤال: اگر هنگام معاشقه زن و مرد بدون اینکه آمیزش و دخول انجام گیرد، با تحریکات جسمی و روانی، زن به اوج لذت برسد و همان حالاتی که بعد از آمیزش معمولاً در زنان روی می‌دهد، مانند سستی بدن و… پدید آید؛ آیا زن در این حالت جُنُب تلقی شده و غسل جنابت بر او لازم خواهد بود یا خیر؟

پاسخ: حضرات آیات صافی‌گلپایگانی و تبریزی می‌فرمایند:‌ »چنان‌چه در حالت مذکور منی از او خارج شود جُنب شده و غسل جنابت بر او لازم می‌شود.» و آیت‌الله تبریزی ادامه می‌دهند:‌ »در صورت شک در منى‌بودن، چنان‌چه آبى که خارج شده است همراه با شهوت خاص و سستى بدن باشد، حکم منى را دارد؛ واللّه العالم.» آیت‌الله سیستانی معتقدند: «رطوبتى که بر اثر شدت تهییج جنسى خارج مى‌شود، اگر زیاد باشد، نجس است و موجب غسل است.»

 

سؤال: آیا استمناء براى زنان موجب غسل مى‌شود یا خیر؟

پاسخ: آیت‌الله تبریزی می‌فرمایند: «اگر علم یا اطمینان به خروج منى حاصل شود، موجب غسل است و در صورت شک، چنان‌چه آبى که خارج شده است همراه با شهوت خاص و سستى بدن باشد، حکم منى را دارد؛ واللّه العالم.»

 

سؤال: آیا دوشیزگان و بانوان هم در خواب محتلم مى‌شوند؟ و تکلیف بانوانى که به مسئله احتلام جاهل بوده و بدون غسل مدت‌ها اعمال عبادى خود را انجام داده‌اند، چیست؟

پاسخ: آیت‌الله بهجت معتقدند: «بلى، ممکن است مثل مردان باشند؛ اگرچه بعید است، و بر فرض انزال، در احتلام و وجوب غسل، همانند مردان هستند و اگر محتلم شده؛ به‌طورى‌که منى خارج شده است، نمازهاى بدون غسل را باید قضا کند، ولى روزه‌هایى که جاهل به جنابت خود بوده، قضا ندارد.»

 

شک در جنابت برای زنان

سؤال: اگر از انسان آبی خارج شود که شک دارد منی است یا خیر، آیا در این صورت غسل جنابت بر او واجب می‌شود؟

پاسخ: آیت الله وحیدخراسانی می‌فرمایند: «رطوبتی که از مرد خارج می‌شود و نمی‌داند منی است یا خیر، اگر با شهوت و جهش همراه باشد و بعد از بیرون آمدن آن، بدن سست شود، آن رطوبت حکم منی را دارد و اگر یکی از این سه علامت را نداشته باشد، حکم منی را ندارد؛ مگر در مریض که اگر رطوبتی با شهوت بیرون بیاید، حکم منی را دارد؛ ولو با جهش و سستی بدن بیرون نیامده باشد و در زن اگر از شهوت انزال کند، غسل جنابت بر او واجب است وآنچه حکم منی ندارد، غسل هم ندارد، و غیر از منی و بول، بقیه آب‌هایی که از مجرای بول خارج می‌شود، پاک است.»

 

شیخ محمدجواد فاضل‌لنکرانی در توضیح این نکته می‌فرمایند: «هر مایعی که از زن خارج شود، منی نیست، بلکه زنان (در غیر از نزدیکی با شوهر)، فقط در صورتي‌که به حدي تحريک شوند که به حالت رعشه جنسي و يا ارگاسم برسند (يعني در اوج شهوت) و در اين حالت مايعي از آنها خارج شود که با سایر ترشحات فرق دارد، و نسبتاً زياد هم است، در این صورت جنب مي‌شوند و بايد غسل کنند. در غير اين حالت، آنچه خارج مي‌شود پاک است و نيازي به غسل ندارد.»

 

سؤال: اگر زن بعد از نزدیکى همسرش با وى، در حالى‌که منى در رحم او باقى مانده است، بلافاصله غسل کند و بعد از غسل، منى از رحم خارج شود، آیا غسل او صحیح است؟ آیا منى خارج‌شده بعد از غسل، پاک است یا نجس و موجب جنابت مجدد مى‏شود یا خیر؟

پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «غسل او صحیح است و رطوبتى که بعد از غسل از او خارج مى‏شود، اگر منى باشد نجس است، ولى اگر منى مرد باشد، باعث جنابت مجدد نمى‏شود.»

 

سؤال: اگر بعد از غسل جنابت متوجه شویم که منی از داخل رحم خارج شده است، باید دوباره غسل کنیم؟

پاسخ: آیت‌الله مکارم‌شیرازی معتقدند: «غسل لازم نیست.»

 

سؤال: اگر در طی ماه رطوبتی از رحم خارج شود؛ درحالی‌که بعضی از نشانه‌های منی را داشته، با این حال بدون غسل روزه گرفته و نماز خوانده، نماز و روزه‌اش صحیح است؟

پاسخ: آیت‌الله صافی‌گلپایگانی می‌فرمایند: «اگر یقین داشته که رطوبت خارج شده منی است، باید غسل کند و نمازهایی را که با آن حال خوانده، قضا کند و نسبت به روزه، اگر علم به منی‌بودن این را هم می‌دانسته که نباید با حال جنابت صبح کند، غسل نکرده و روزه گرفته، باید قضای روزه‌ها را نیز بگیرد و کفاره هم دارد، ولی اگر شک دارد که رطوبت خارج‌شده منی است یا رطوبت دیگر، نمازها و روزه‌ها صحیح است.»

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب