متن صیغه محرمیت بدون اذن پدر | متن صیغه محرمیت دختر باکره

متن صیغه محرمیت بدون اذن پدر | متن صیغه محرمیت دختر باکره

متن صیغه محرمیت بدون اذن پدر

صیغه محرمیت برای دختر و پسر و زن و مرد خوانده می شود تا به همدیگر محرم شوند. متن صیغه محرمیت بدون اذن پدر و متن صیغه محرمیت دختر باکره باید از روی اصول و شرعیات دین اسلام خوانده شود. صیغه محرمیت زن و یا دختر برای ازدواج و عقد موقت لازم و ضروری است و هر پسر و دختر و یا زن و مردی که بخواهند با یکدیگر محرم شوند باید یا صیغه عقد و نکاح دائم و یا موقت را بخوانند تا به دستور الهی عمل کرده باشند.

 

سؤال: من با دختری که قصد ازدواج با او را دارم، صیغه محرمیت را به زبان فارسی بین خودمان خواندیم آیا عمل ما حکم زنا دارد یا نه؟ اگر می شود متن کامل صیغه محرمیت را برایم بیان فرمایید.

 

جواب: چنانچه متن صیغه محرمیت عربی بخوانید به این عبارت که زن بگوید «زَوَّجْتُکَ نَفْسی فِی الْمُدَّهِ الْمَعْلوُمَهِ عَلَی المَهْرِ الْمَعْلُومِ»؛ یعنی خود را زن تو نمودم به مهر معین شده در مدت معلوم، و مرد بگوید « قبلت التزویج» یعنی قبول کردم ازدواج را، عقد صحیح است. چنانچه خود مرد و زن نتوانند صیغه محرمیت عربی بخوانند، می توانند به غیر عربی بخوانند، اما باید الفاظی که ذکر شد بگویند و چنانچه دختر رشیده باشد؛ یعنی صلاح و فساد را تشخیص دهد، اذن پدر هم لازم نیست.

 

دو نفری که می خواهند خودشان صیغه محرمیت را بخوانند، باید شرایط شرعی صیغه محرمیت را رعایت کنند که در زیر آمده است. رضایت تنها کافی نیست. باید مهریه ای در نظر گرفته شود، هر چند بعدا بخشیده گردد:

 

اول: به احتياط واجب متن صیغه محرمیت به عربى صحيح خوانده شود ولى در صورتى كه مرد و زن نتوانند متن صیغه محرمیت را به عربى بخوانند مى‌توانند به زبان خود بخوانند و گرفتن وكيل براى خواندن متن صیغه محرمیت به زبان عربى واجب نيست، ولى بايد لفظى بگويند كه معنى همان صیغه محرمیت عربى را بفهماند.

 

دوم: مرد و زن يا وكيل آن ها كه صيغه را مى خوانند، قصد انشا داشته باشند؛ يعنى اگر خود مرد و زن متن صیغه محرمیت را مى خوانند، زن با گفتن «زوجتك نفسى» قصدش اين باشد كه خود را زن او قرار دهد. مرد با گفتن «قبلت التزويج» زن بودن او را براى خود قبول نمايد.

 

همچنین بايد مبلغ مهريه و مدت صيغه محرمیت را مشخص نماييد. بر اساس آن به شرح زير متن صیغه محرمیت عقد موقت را بخوانيد:‌

 

اگر مي خواهيد متن صیغه محرمیت ، اول بايد زن بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسِي فِي المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَى المَهْرِ المَعْلُومِ» (خود را به همسري تو در مدت معين با مهر معين درآوردم). بعد بدون فاصله قابل توجهى مرد بگويد: «قَبِلْتُ» (قبول کردم).

 

اگر ديگرى را وكيل كنند، اول وكيل زن به وكيل مرد بگويد: «زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتِي مُوَكِّلَكَ فِي المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَى المَهْرِ المَعْلُومِ» (موكل خود را به همسري موكل تو در مدت معين با مهر معين درآوردم). پس بدون فاصله قابل توجهى وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَّزْوِيجَ لِمُوَكِّلِي هكَذا» (اين ازدواج را به صورتي كه گفته شد، قبول كردم).

 

اما براى خواندن متن صیغه محرمیت عقد دائم كافى است كه زن بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسِي عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» (يعنى خود را به همسرى تو درآوردم به مهرى كه معيّن شده) و مرد هم بعد از آن بگويد: «قَبِلْتُ التَّزْويجَ» (يعنى قبول كردم اين ازدواج را) و اگر ديگرى را براى اين كار وكيل كنند كافى است كه وكيل زن بگويد:

 

«زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتي مُوَكِّلَكَ عَلَى الصَّدٰاقِ الْمَعْلُومِ» (موكّله خودم را به همسرى موكّل تو با مهر معلوم درآوردم) وكيل مرد نيز بگويد: «قَبِلْتُ لِمُوَكِّلي هَكَذا» (من نيز همين‌گونه از طرف موكّل خودم قبول كردم).

 

سوم: كسى كه متن صیغه محرمیت را مى خواند، عاقل باشد و بنا بر احتياط واجب، بالغ باشد.

 

چهارم: اگر وكيل زن و شوهر يا ولى آن ها متن صیغه محرمیت را مى خوانند، در عقد، زن و شوهر را معين كنند؛ مثلاً اسم آن ها را ببرند يا به آن ها اشاره نمايند.

 

پنجم: دخترى كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد، اگر بخواهد شوهر كند، چنانچه باكره باشد، بايد از پدر يا جد پدرى خود اجازه بگيرد.

 

ششم: زن، مانعي براي ازدواج کردن نداشته باشد؛ مثلاً همسر نداشته باشد يا در زمان عده ديگري نباشد. (1)

 

متن صیغه محرمیت شايسته است که ازدواج (دائم يا موقت) مخفيانه نباشد؛ بلکه چند نفر شاهد حضور داشته باشند يا با اطلاع چند نفر صورت گيرد تا مدرکي براي رسمي بودن ازدواج باشد.

متن صیغه محرمیت بدون اذن پدر | متن صیغه محرمیت دختر باکره

متن صیغه محرمیت دختر باکره

و اما مسائلی که عروس و داماد باید برای شب زفاف بدانند:

 

شب زفاف يكي از شب هاي بسيار مبارك است . به همين جهت در منابع اسلامي آداب فراواني براي آن ذكر شده است. مباركي آن از اين جهت است كه در روايت آمده مؤمن با ازدواج و عروسي كردن نيمي از ايمانش تكميل مي شود. در اين شب دعا مستجاب است . فرشتگان براي عروس و داماد رحمت خدا را نازل مي كنند.

 

از آموزه هاي ديني به دست مي آيد همبستر شدن زن و شوهر و ارضاي غريزه جنسي از اين راه عبادت محسوب مي شود حتي در روايتي آمده اگر كسي عمل نزديكي با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن انجام دهد ،به يكي از سنت هاي پيامبران(ص) عمل كرده است.

 

نكاتي که در اين جا بايد بر آن تأكيد كرد :

1- در انسان برخلاف ساير جانداران، كيفيت همبستر شدن با همسر و انجام رفتار جنسي غريزي نيست بلكه آموختني است . بايد روش صحيح آن را ياد گرفت، گرچه اصل وجود غريزه جنسي غريزي و فطري است. به همين دليل يكي از ضروريات براي هر پسر و دختر جوان كه تصميم دارند ازدواج كنند ، اين است كه دانستني هاي لازم براي اين كار را ياد بگيرند.

 

دانستني ها شامل: مقدمات همبستر شدن، شناخت نيازهاي عاطفي يكديگر در هنگام آميزش و رعايت آن، شناخت راه هاي مختلف همبستر شدن، آگاهي از راه هاي جلوگيري از بارداري، تنظيم خانواده، آگاهي از احكام شرعي آن اعم از زمان و مكان آميزش و مسائل ديگر آن مثل غسل ، رعايت بهداشت ظاهري مثل مسواك زدن، خوشبو بودن، آگاهي از نكات بهداشتي آميزش و رعايت آن، آگاهي ضمني از اختلال هاي جنسي كه در صورت وقوع، سريعا براي معالجه اقدام كنند و صدها نكته ريز و درشت كه بيان آن ها در اين نامه مقدرو نيست . براي فراگيري آن لازم است به كتاب هاي مفيدي كه در اين زمينه تأليف شده مراجعه كنيد.

 

2- رسيدن زن و شوهر به اوج لذت جنسي (ارگاسم) يكي از علائم انجام شدن موفقيت آميز آميزش جنسي است. اما با تأسف بايد بگوييم بسياري از همسران به دلايل مختلف كه مهم ترين آن عدم آگاهي است، از انجام رضايت بخش اين عمل ناتوانند . به همين جهت به مشكلات زيادي اعم از جسمي و رواني مبتلا مي شوند. حتي طبق آماري كه روان شناسان و كارشناسان امور خانواده ارائه كرده اند، بيش از 75 درصد از عوامل اختلاف هاي خانوادگي ريشه در اين موضوع دارد. حتي شيخ اجل سعدي در گلستان در ضمن داستاني مي گويد:
زن كز بر مرد بي رضا برخيزد زان خانه و زان سرا بلا برخيزد

 

3- در رسيدن به اوج لذت جنسي، كه علامت آن انزال در زن و مرد است، بين زن و مرد تفاوت وجود دارد .معمولاً مرد بسيار زودتر از زن به اين مرحله مي رسد. به همين خاطر بسياري از مردان وقتي به ارگاسم مي رسند ،دست از كار مي كشند، در حالي كه هنوز همسرشان به ارگاسم نرسيده است. رها كردن زن دراين حالت باعث مي شود مشكلات جسمي زيادي از جمله درد در ناحيه كمر و شكم به وجود آيد. پس لازم است مرد به اين نكته توجه كند و قبل از آميزش، همسرش را با تحريك كردن زياد، آماده اين كار كند.

 

در روايات فراواني اين موضوع مهم بيان شده و تصريح مي كند يكي از آداب همبستر شدن با همسر ملاعبه يعني تحريك زن از طريق لمس و مالش بدن و در آغوش گرفتن است حتي در حديثي آمده است مردي كه قبل از نزديكي با همسرش ملاعبه و بازی كند، مورد نظر و لطف و رحمت ويژه خدا قرار مي گيرد.

 

آداب روابط زناشويي زن و مرد دو قسم است:

الف – آداب شب زفاف كه عبارت است:

 

1- ابتدا عروس و داماد وضو بگيرد.

 

2- تكبير در شب زفاف؛ برخلاف مراسم جاهليت – كه متأسفانه عده‏اي در عصر ما به بعضي از آن ها گرفتاراند و شب زفاف را به بي‏عفتي و بي‏غيرتي تبديل مي‏سازند – در اسلام محمدي(ص)، نخستين حركت سازنده آن، با شعار «تكبير» آغاز مي‏گردد و آن، فلسفه و سرچشمه بسيار عالي تاريخي دارد.

 

3- خواندن دو ركعت نماز پس از گرفتن وضو، با حال خضوع و خشوع و دعاي ذيل كه بسيار در سرنوشت عروس و داماد مؤثر است: «اللهم ارزقني الفتها و ودّها و رضاها بي و ارضني بها و اجمع بيننا باحسن اجتماعٍ و انفس ائتلاف فانّك تحب الحلال و تكره الحرام؛ خدايا الفت و مودت و رضايت زن را نسبت به من و رضايت مرا نسبت به او، بر من ارزاني دار . ميان ما را به بهترين وجه جمع نما . نيكوترين الفت را به ما عطا كن، همانا تو حلال را دوست مي‏داري و حرام را زشت مي‏شماري».

 

4- خواندن دعا و نيايش، كه بعد از خواندن نماز زفاف صورت مي‏گيرد.

 

5- دست داماد بر پيشاني عروس،
پس از ورود عروس به اتاق زفاف، داماد دست خويش را در حالي كه رو به قبله مي‏ايستد، بر پيشاني عروس مي‏گذارد . براي خود و عروس و اولاد آينده‏اش از وي، دعا مي‏كند:

 

«اللهم بامانتك اخذتها و بكلماتك استحللت فرجها، فان قضيت لي منها ولدا فاجعله مسلما سويّا ولا تجعله شرك شيطان؛
خدايا اين زن را به امانت از تو گرفتم . با كلمات تو او را حلال كردم، اگر از اين زن فرزندي براي من مقرر فرمودي او را پربركت و پارسا قرار ده . براي شيطان در او بهره‏اي قرار مده».

 

ب – آداب عمومي زناشويي:

 

مگر مواردی که نزديکي با همسر در آن حرام است:
1. در حال احرام.
2- زمان نفاس.
3- در حال اعتكاف.
4- دوران قاعدگى.
5-در حال روزه واجب.
6- زمانى كه زن كمتر از نه سال داشته باشد .
7- جايى كه مرد يا زن طواف و نماز نساء در حج را به جا نياورده باشد.(1)

 

«مستحبات»
1- گرفتن وضو
2- گفتن بسم اللّه‏
3- در هنگام جماع تعجيل نكند . زن را براي آن آماده كند تا او هم كاملاً لذت ببرد.
4- جماع در شب‏هاي دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه يا جمعه باشد.
5- هنگام جماع با زن ملاعبه و بازي كند تا او كاملاً آماده شود.
6- جماع را وقتي انجام دهد كه زن نیز ميل دارد.
7- نزديكي بهتر است در اول شب نباشد ،بلكه ساعاتي بعد از خوردن شام باشد، زيرا وقتی که معده پر است ،نزديكي موجب قولنج و فلج و رعشر و نقرس و سنگ درون و چكيدن بول و فتق و ضعف بينايي مي شود.

 

امام رضا(ع) فرمود :اين عمل را در آخر شب انجام دهيد. زيرا براي بدن صالح تر و مايه اميد و ذكاوت بيش تر براي فرزند كه در آن ميان ايجاد مي كند مي باشد. (سفينه البحار ، ج 1، ص 181)

 

موارد مكروهي نيز وجود دارد كه بهتر است از آن ها پرهيز گردد:

1- جماع در شب و روزي كه ماه و خورشيد گرفته است.
2- هنگام غروب خورشيد.
3- هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب.
4- شب اول ماه غير از ماه رمضان.
5- در شب آخر ماه.
6- جماع بعد از احتلام در خواب.
7- جماع در اتاقي كه بچه‏اي وجود داشته باشد.
8- نگاه كردن به فرج هنگام جماع.
9- جماع به صورت عريان.
10- جماع در زير آسمان.
11- جماع رو به قبله و پشت به قبله.
12- هنگامي كه شكم پر است.
13- جماع در جايي كه كودكي باشد كه به آن ها نگاه كند يا سر و صداي آن ها را بشنود، هر چند چيزي متوجه نشود.
14- جماع در فرصت بين اذان و اقامه نماز كه مخصوص اعمال عبادي است.
15- جماع بدون وضو يا غسل.
16- جماع در شب عيد قربان.
17- جماع در شب عيد فطر.

 

در غير اين مواردي كه مكروه است ،در ساير مواقع نزديكي و مقاربت اشكالي ندارد.

 

در بعضي اوقات شبانه روزي به اصطلاح مي گويند: قمر( ماه) در عقرب است که در بعضي تقويم هاي نجومي اين اوقات را دقيقا مشخص کرده اند.در اين اوقات از نزديکي و مقاربت حتما خودداري کنيد که طبق بعضي از روايات ائمه اطهار عليهم السلام احتمال فلج بودن يا ناقص العضو متولد شدن کودک زياد است.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب