متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس | متن ادبی برای شروع مهر

متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس | متن ادبی برای شروع مهر

متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس

متن ادبی برای شروع مهر و آغاز سال تحصیلی جدید را در این بخش گردآوری کرده ایم که شما عزیزان می توانید متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس و اول مهر را در این بخش از سایت سماتک بخوانید. اگر به دنبال متن ادبی برای بازگشایی مدارس هستید در این پست زیباترین متن ادبی در مورد مدرسه و شروع ماه مهر را تقدیم حضورتان می کنیم.

امروز اول مهر و روز بازگشایی مدارس را به همه دانش آموزان عزیز تبریک میگم الهی همشون موفق باشند. چقدر خوب بود آن روزگاران، کتابها به جلدهای زیبا و قشنگ مخصوصا شعرهای کتاب فارسی که لذت می بردیم از خواندنش که جلد روی کتاب هم عکس گل بود یا لیوان های طبقه ای که باز و بسته میشد من چقد از باز و بسته شدن لیوانم لذت می بردم یکی از سر گرمی هام بود، یا پاک کن های قدیمی و خیلی چیزهای دیگه یاد آن روزهای مدرسه رفتن مان بخیر.

♦ ♣ ♦

متن ادبی برای شروع مهر

آغاز ماه مهر را به همه دانش آموزان ایران اسلامی مان تبریک گفته و در این بخش مجموعه بهترین متن ادبی برای شروع مهر ماه را خواهید خواند و در صورتی که دوست دارید می توانید عکس نوشته تبریک آغاز سال تحصیلی به معلمان دانش آموزان و مدیران برای پروفایل را مشاهده کنید. ماه مهر، فصل شکوفه ریزان گلبرگ های گل سرخ زندگی عالمانه و فرهیختگی برای همه جویندگان علم و دانش است متن ادبی برای شروع مهر را در این نوشته می خوانید. شروع ماه مهر فصل تندیس استمرار پایداری و استقامت برای جویندگی است. چه شگفت انگیز است نم نم بارش قطرات علم و دانش و چه زیباست فرا رسیدن این فصل نورانی و حیات بخش. زدودن غبار ظلمت و جهل، رویش غنچه‌های علم و دانش، گام نهادن در سرزمین نور و گسترانیدن سفره‌های موفقیت در سر آغازی فصل مهر است. بیائیم برای فصل شکفتن حقایق سر تعظیم فرود آورده و بر مهربانی‌های آن لبخند و بر دستان پر مهر او بوسه‌های تکریم زنیم تا شاهد شکوفائی ایرانی عزیز و سرافراز باشیم. شکوفایی سر سبز فصل علم و دانش بر همه‌ی اصحاب فرهیخته و دانش پروران مبارک.

♦ ♣ ♦

بوی مهر می آید نفس‌های معطر ماه مهر و بازگشایی مدارس را هر صبح بر گونه‌های سرخابی کودکانه شان می‌دمد تا خواب را در سایه کوتاه دیوار جا بگذارند و مشتاقانه تا حیاط منتظر مدرسه بدوند. کلاس ها با آغوش باز در آستانه در‌ها ایستاده‌اند تا میهمانان خود را در شروع ماه مهر در آغوش بکشند. واژه‌ها بر تخته‌های سیاه جان می‌گیرند و پروانه می‌شوند تا در نفس‌های هیجان‌زده کودکان پرواز کنند و فضای لرزان کلاس را گرم کنند. چه شور و حالی دارد این روز‌های شروع مهر و آغاز مدرسه، روز‌هایی سراسر دلهره، شوق و اضطراب، روز‌های مهر و مدرسه، روز‌هایی که خیابان‌ها سرخوش هیجان لبریز صدا‌های کودکانه جاری در پیاده‌روها هستند. روز‌های بازگشایی مدارس که عشق هر سحر، عاشقانه از پشت پنجره کلاس‌ها سرک می‌کشد تا با بالا آمدن آفتاب، تن خود را در نفس‌های معطر کودکان شستشو دهند. روز‌هایی که آفتاب به شوق مدرسه رفتن هر صبح زودتر از آواز خروس‌ها بیدار می‌شود. روز‌هایی که ماه، بالای سر دفتر‌های مشق به خواب می‌رود. امروز اولین روز از شروع ماه مهر و آغاز فصل پاییز، ماه تحصیل، باز شدن مدرسه ها، تلاش، مشق و مدرسه است؛ آغاز سال تحصیلی، آغاز سفر در مسیر دانستن و فهمیدن مبارک.

♦ ♣ ♦

دانش‌آموزان سراسر دنیا در روز بازگشایی مدارس به دو نوع زیر تقسیم می‌‎شوند:

1) دانش‌آموز هر سال نزدیک به شروع مهر؛ هیجان زده می‌شود و در پوست خودش نمی‌گنجد.
2) دانش‌آموز هر سال نزدیک به اول مهر؛ ناراحت می‌شود و آرزو می‌کند که ای کاش تابستون تموم نمی‌شد؛ البته در دلش ذوق مدرسه هم دارد.
شما جزء کدام دسته از دانش آموزان در روز بازگشایی مدارس بودید یا هستید؟

متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس | متن ادبی برای شروع مهر

متن ادبی در مورد مدرسه

پاییز بوی باز شدن مدرسه ها را می‌دهد، بوی کیف و کتاب نو و مداد‌هایی که تا به حال تراشیده نشده اند. پاییز بوی بازگشایی مدرسه ها را می‌دهد، بوی کلاس‌های رنگ شده، نیمکت های نو و تخته سیاه و تکه گچی که کامل است. پاییز بوی شروع مهر را می‌دهد، بوی آدم‌های جدیدی که قرار است ۹ ماه تمام همکلاسی‌ آنها باشی. شروع مهر بوی مدرسه می‌دهد، برای آنهایی که این روز‌ها از این مغازه به آن مغازه می‌روند تا خود را برای روز اول مهر آماده کنند. پاییز بوی مدرسه می‌دهد، چه فرقی می‌کند که این مدرسه در خاطرات، سال‌های سال پیش ما جا‌مانده باشد و غباری از زمان، چهره آدم‌های آن را تار کرده باشد. پاییز بوی مدرسه می‌دهد، حتی اگر آن قدر بزرگ شده باشی که دیگر چهار‌دیواری دور حیاط مدرسه مانعی باشد برای ورود به حیاطی که زنگ‌های ورزش معنای دیگری داشت. پاییز بوی مدرسه می‌دهد، حتی اگر معلم‌های دوران ابتدایی‌ات حالا زیر خروار‌ها خاک خفته باشند و همبازی‌های شاداب دوران کودکی‌ات گرد سفیدی روی موهایشان نشسته باشد. پاییز بوی مدرسه می‌دهد و همین مهم است …
در این روزهای شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس کودکان قد و نیم قد را می‌بینی که با لباس یک شکل، خیابان بی‌منظره دیروز را پر از حجم زندگی کرده‌اند. صدای سر و صدای آن‌ها را از حیاط مدرسه می‌شنوی و با صدای توپ فوتبال در دل زمان سفر می‌کنی؛ رویا‌های روز‌های رفته را مرور می‌کنی روز‌هایی که مثل امروز نبودند؛ روز‌هایی که پرواز یک بادبادک هم می‌توانست زیبایی به زندگی اهدا کند؛ روز‌هایی که غم بود، اما کم بود. پاییز بوی مدرسه می‌دهد حتی اگر مدرسه تو پشت زمان‌ها جا مانده باشد.

♦ ♣ ♦

بازهم با پایان یافتن فصل تابستان عطر شروع مهر در شهرها و کوچه های ایران عزیزمان پیچیده است و باز هم مدارس چشم به در دوخته اند و به انتظار نشسته اند تا سال تحصیلی جدید را همراه با دانش آموزان آغاز کنند.

♦ ♣ ♦

متن ادبی اول مهر

اول مهر شده است و شکفتن احساس، روز زمزمه و لبخند، روز آشنایی دانش آموزان با کتاب، معلم، درس و دنیای تازه است. آفتاب اولین روز مهر طلوع می‌کند. مهر آن قدر بوی بهار می‌دهد که در پاییز بودن آن به یاد نمی‌آید. شروع مهر فصل خشکیدن و زرد شدن و ریختن نیست. آغاز روییدن کتاب بر ساقه دست‌هاست. پس از نزدیک به صد روز فاصله، اینک زیباترین آهنگ زندگی یعنی زنگ بازگشایی مدارس به فصل تابستان پایان می‌دهد و خاطره انگیزترین دوران زندگی دوباره آغاز می‌شود. دانش آموزان به پیاده‌رو‌های پاییزی و پوشیده از برگ پاییز، بهارانه‌ترین لبخند‌ها و بازی‌های کودکانه را می‌بخشند. عطر روییدنی دوباره دور دست صمیمی روستا‌ها تا گستره پر هیاهوی شهر‌ها را پر می‌کند. دست مهربان پدران و مادران دست هایی را که فرداساز و آینده پردازند، از جویبار خانه به دریای مواج مدرسه می‌سپارند؛ مهرتان پیروز و مهرورزی تان همیشگی باد و صبح روز اول مهر، بر همه شما دانش آموزان مبارک باد.

♦ ♣ ♦

این مثلا منم که پیشاپیش از بازگشایی مدارس این قدر خوشحالم

و هر روز بلند بلند می خونم

باز آمد بوی ماه مدرسه

و اما بچه ها که برای پایان تابستان

و تعطیلات گریه زاری می کنند

اما نمی دونم چی شد که بعد از کلی آه و ناله

و غیبت از معلم ها بخصوص ناظم مدرسه

که حتی منم ازش می ترسم

یهویی عاشق مدرسه رفتن شدند

متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس | متن ادبی برای شروع مهر

متن ادبی تبریک بازگشایی مدارس

شهریور که از نیمه می گذرد، هر لحظه صدای گام های شروع مهر، ماه مهربانی بیشتر به گوش می رسد، از جنب و جوش بچه ها برای نو شدن تا رقص برگ های نیمه خشک بر روی شاخه های در هم تنیده، عطر روییدن اندیشه های جوانه زده را در مشام زمان می پیچاند. این روزها صدای پای پاییز و صدای زنگ باز شدن مدارس در هم گره خورده است، صداهایی که هر یک نوید بخش فصلی از دگرگونی است، شنیدن همهمه بچه هایی که برای اولین بار قدم در بوستان دانایی می گذارند، بهاری در دل پاییز هزار رنگ است. لباس های یکسان، کوله های رنگارنگ، کفش های نو و یک دنیا شور و اشتیاق کودکانه، همه آن چیزی است که به خانه دوم بچه ها رونق می دهد، نگاه معصومانه بچه هایی که وارد مرحله جدیدی از زندگی خواهند شد و دست زمان آنها را به روزهایی با آرزوها و رویاهای زیبا می برد. طراوت صبحگاهی، باد پاییزی را به وجد آورده و هیاهویی در کوچه پس کوچه های شهر پیچیده است، پرندگان گویی خبری را در گوش زمان نجوا می کنند، فصل پاییز است و کوچ پرندگان، اما این فصل سر آغاز کوچ به خانه علم و دانایی است خانه ای که پرورش می دهد، مهر می آموزد، زندگی می بخشد و الفبای دانایی را بر جان و دل می نشاند. شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس گویی با آغاز فصل دانایی عجین شده است، هر یک رستاخیزی است که مفهوم خاص خود را دارد، و این فصل برای او که در دنیای کودکانه خود، ماهرانه رویاپردازی می کند و در خیالش قصری از آرزوها می سازد، در لابه‌لای این فصل خزان زده چه زیبا خودنمایی می کند. دست های کوچک دانش آموز در دستان مادر و قدم های کوچکی که قرار است در بوستان علم و دانش هر روز بلندتر برداشته شود، شور و هیجان باز شدن مدرسه ها این خانه دوم را برایش دوست داشتنی تر کرده است هر چند ترس و دلهره ای غریب از فضای جدید، اندکی از لذت این لحظه های ناب را از او گرفته باشد. دست و پایش را گم کرده، ترس و دلهره را در چهره معصومانه اش می توان دید، مدرسه خانه دوم قدری برایش ناآشنا و غریب است، غریبه ای که از این پس همدم بهترین لحظه های زندگیش خواهد شد. کوله پشتی که بر دوش گرفته برایش سنگینی می کند، لباس های فرم که هنوز با آنها انس نگرفته مرتب جابجا می شود، هیاهو و فریاد بچه ها را می بیند اما هنوز پای رفتن و دست دوستی دادن ندارد. دست در دست مادر فقط نظاره گر است و یک دنیا سوال در ذهنش همچون پروانه می چرخد، او هنوز نمی داند که این زندگی جدید قرار است سرنوشت و آینده روشنی را برایش رقم بزند و همچنان مبهوت و بهت زده یک گوشه ایستاده است.

متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس | متن ادبی برای شروع مهر

متن زیبای ادبی برای باز شدن مدارس

شاید این روزها با نزدیک شدن فصل هزار رنگ و هزار نقش پاییز و شروع ماه مهر که گویی خداوند متعال تمامی هنرنمایی خود را در برابر دیدگان ما قرار داده، ما را به سال های دور ببرد، روزهایی که همین دلهره و ترس را تجربه کردیم، آموختیم و از آن سال ها فاصله گرفتیم اما هنوز دلتنگیم. دلتنگ لحظه هایی که روی نیمکت مدرسه، درس زندگی آموختیم، آرزوهای دور و درازی در سر پروراندیم و اینک رسیدیم به اینجا که هستیم، با خواسته ها و ناخواسته هایی که در مسیر زندگی پیش روی ما قرار گرفت. در این هیاهوی بچگی، بزرگترها نیز دست کودک درون خود را می گیرند و در کوچه پس کوچه های کودکی خاطره مداد رنگی، دفتر کاهی، مداد پاک کنی که تا کاغذ را سوراخ نمی کرد دست بر دار نبود، مدادی که صرف نظر از رنگارنگی و تنوع امروز تنها نوع سیاهش را پیدا می کردی، را مرور می کنند. مهر هر سال تکرار می شود، اما این چند باره ها هرگز بوی کهنگی به خود نمی گیرد، چرا که باغ علم و دانش در هر فصلی سرسبز و با طراوت است و زیباتر زمانی است که با شکوفه های باغ زندگی همراه شود و در نهایت به بوستانی از دانایی مبدل شود تا همگان از عطر دلنشین و معطرش بهره مند شوند. اینک شکوفه ای داریم، پاک و معصوم که همان دوران کودکی ما و روزهای اول شروع مدرسه را تجربه می کند و ما نیز با مرور خاطرات آن روزها، در کنارش بار دیگر کودک می شویم و غرق در دنیای پرشور و بدون بازگشت دوران کودکی. با او از خاطرات گذشته می گوییم، تا ذهنش را از هر آنچه ترس و دلهره است خالی کند، پای در خانه دومش بگذارد و به سرنوشتی بیاندیشد که در آینده زندگی او را رقم خواهد زد. باغ زندگی ما اینک شکوفه به بار نشسته ای دارد که باید بدرقه اش کنیم با گل و شیرینی و رد شدن از زیر قرآن کریم، تا در صحنه علم و دانایی، درس عشق بیاموزد، مردانگی، گذشت، مهربانی و البته تقوا، او قرار است پله های زندگی را یکی یکی و با کمک ما بالا رود.

متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس | متن ادبی برای شروع مهر

متن بازگشایی مدارس

در آستانه بازگشایی مدارس بهتره به فکر اونایی باشیم که توان خرید کیف و کفش و لوازم التحریر ندارن

شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس مبارک باد

♦ ♣ ♦

بوی آغاز ماه مهر که می‌آید، پاییز کم کم رخ می‌نماید و برگ‌های درختان شروع به ریزش می‌کنند. در فضای کلاس‌ها، تخته سیاه‌ها چشم انتظارند تا مجدد سراپا پر شوند از عطر لبخند‌های هم شاگردی‌ها، کلمات مهربان بی‌تابند تا دستی کوچک با مداد شوق بر صفحه‌های سفید دفتر‌های چهل برگ بنویسدشان. شروع مهر ماه مهربانی مهتاب است؛ ماه میزبانی نیمکت های عاشق درس و باز شدن مدرسه ها، ماه شکوفایی نیلوفران در دعای رطوبت باران‌های عاشقانه پاییز. همه‌ آبشار‌ها با کودکان کلاس اولی صدای آب را می‌کشند، باد‌ها صدای ابر‌ها را با باران بخش می‌کنند، نسیم عطر پرواز را از سطر‌های مقدس کتاب‌ها همراه با صدای کودکان سر خوش مدرسه به آسمان هفتم می‌رساند و فرشته‌ها از پشت پنجره‌های کلاس سرک می‌کشند به تماشای کودکانی که مشتاق به درس‌های معلمی که زندگی را به آنان می‌آموزد گوش سپرده‌اند. هوا در این فضای مقدس نفس می‌کشد تا خوشبو شود.

♦ ♣ ♦

متن ادبی شروع مهر

ماه مهر که آغاز می‌شود تمام مردم شهر انگار حال و هوای دیگری دارند. کوچه‌ها، خیابان‌ها و درختان حتی از آغاز این فصل در شور و غوغایی دیگرند.
روز اول مهر پایت را که از خانه بیرون می‌گذاری عطری تازه به مشامت می‌رسد. عطر برگ‌های زرد، عطر شادی‌های کودکانه، بوی کاغذ، بوی شروع شدن ماه مهر. به هر سمتی که نگاه می‌کنی کیف‌های رنگارنگ و لباس‌های فرم کوچک و دوست‌داشتنی را می‌بینی که در تن بچه‌های دبستانی زیبایی و طراوتی دو چندان دارند. روز بازگشایی مدارس برای تمام مردم شهر روز آغاز است. آغاز سال تحصیلی، آغاز تجربه‌های تازه، دوستی‌های تازه، دنیای تازه و خاطرات. اول مهر برای همه روز شروع مدرسه‌هاست. برای کسانی که از واپسین روزهای تابستان در تدارک این روز و روزهای پیش رویش بوده‌اند. محال است وقتی شور و غوغای دبستانی ها را می‌بینی و صدای زنگ مدرسه و بلندگوی آن به گوشت می‌رسد دلت برای لحظه‌ای جای آنها بودن تنگ نشود و دفتر کاهی خاطراتت ورق نخورد. اما گذشته از تمام احساسات خفته و تازه‌ای که با اولین روز مهر ماه در دلت جوانه می‌زند، روز شروع مهر، روز پا گذاشتن به دنیای بی‌حد و حصر دانایی و خرد است. روزی که انسان را از کودکی‌ها، تاریکی‌ها و ناشناخته‌ها به مرور زمان به دنیای روشن آگاهی و بینش هدایت می‌کند و یافته های بشری را به او می آموزد.

♦ ♣ ♦

قدرت تفکر و تعقل یکی از برترین نعمت‌هایی است که خداوند سبحان به انسان‌ ها بخشیده است و همین ویژگی خاص است که به همراه دیگر امتیازات انسان را از سایر مخلوقات متمایز و برتر می‌کند. انسان به وسیله همین ویژگی خاص به کسب علم می‌پردازد و به وسیله کسب علم به شناخت خود، شناخت دنیای پیرامون خود و در نهایت شناخت مبدأ و منشأ جهان خلقت دست پیدا می‌کند. خداوند به وسیله دین اسلام و به وسیله کتاب قرآن که سرچشمه آگاهی و بینش بشر است بیش از هر دین و کتاب دیگری انسان را به کسب علم و معرفت فرا می‌خواند و علم را وسیله ای برای هدایت انسان به سوی کمال و تعالی معرفی می‌کند. خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند یاد کرده و در آیه ۱۱ سوره مجادله بر اهمیت علم، برتری علما و رفعت مقام آنان تصریح نموده و فرموده است کسانى را که ایمان آورده‏‌اند و کسانى را که علم به آنان داده شده است درجات عظیمى مى‏‌بخشد؛ دانش آموز عزیز امیدوارم در روز شروع مهر و بازگشایی مدرسه ها شکرگزار نعمت های زیبای خداوند باش.

متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس | متن ادبی برای شروع مهر

متن ادبی زیبا در مورد بازگشایی مدارس

اگر فراگیری علم از همان آغاز راه و از دبستان که شالوده بینش و شخصیت افراد در آنجا بنا می‌شود به همراه معنویت و دین شناسی و خداشناسی عمیق و مفهومی به کار گرفته شود؛ و اگر دانش آموزان دبستانی ما از همین امروز که اول مهر و شروع سال تحصیلی جدید است و از همین آغاز در کنار تعالیم علمی، از تربیت دینی و اسلامی برخوردار شوند؛ آموزه‌ها و مفاهیم انسان‌ساز اسلامی به همراه مفاهیم علمی در ذهن و روح آن‌ها نهادینه شده و بی‌شک در آینده از جامعه‌ای فارغ از معضلات فرهنگی و سرگشتگی بهره خواهیم برد و در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به آسودگی و با درایت ایستادگی خواهیم کرد. در این میان نمی‌توان نادیده گرفت تقارن با شکوه شروع مهر و سال تحصیلی و فصل علم و معرفت را. با امید به اینکه با اکسیر دانایی و توانایی مرزهای جدید علم و دانش و پژوهش را درنوردیم و با پیوند علم و ایمان، قله‌های رفیع بهروزی و پیروزی و کامیابی را فتح کرده و با گام‌های مصمم و استوار آغازگر بهار اندیشه و دانایی باشیم؛ فرارسیدن ماه مهر و نخستین روز بازگشایی مدارس را به همه شما دانش آموزان عزیز تبریک می گوییم و امیدواریم از متن ادبی در مورد بازگشایی مدارس که در این مقاله آورده شده بود لذت برده باشید و از متن ادبی برای شروع مهر و سال تحصیلی جدید برای تبریک به دانش آموزان و معلمان استفاده کرده باشید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب