مشکلاتی که فقط بدنسازان حرفه ای درک میکنند

مشکلاتی که فقط بدنسازان حرفه ای درک میکنند

رسیدن به قهرمانی مسابقات مهمی همچون مستر المپیا آنگونه که تصور می‌کنید ساده نیست. بدنسازان در طول دوران فعالیت خود با چالش‌های بسیار زیادی رو به می‌شوند. تنها افرادی می‌توانند به نحو احسن از این مشکلات عبور کنند که با نحوه حل هر یک از آن‌ها آشنایی کاملی داشته باشند. مشکلاتی همچون آسیب‌های جدی و مصرف دارو گرفته تا حتی عدم دسترسی به لباس مناسب ورزشی برخی از این موارد به شمار می‌آيند.

مشکلاتی که فقط بدنسازان حرفه ای درک میکنند

خستگی مداوم

ابتدایی ترین موردی که در بدنسازی وجود دارد، خستگی مداوم است. بدنسازان باید تمرینات متفاوتی را پشت سر بگذارند که برخی از آن‌ها به شدت دشوار هستند. این تمرینات می‌توانند تنها در عرض چند دقیقه انرژي شما را به طور کامل بگیرند و در نتیجه خستگی مداومی را به همراه داشته باشند. حتی بدنسازان کاملاً حرفه‌ای نیز با این موضوع روبه‌ور می‌شوند و نمی‌توان آن را امری ساده دانست.

 

این خستگی به خصوص پس از تمریناتی همچون تمرینات مخصوص عضلات پا دیده می‌شود. گاهی مواقع خستگی ناشی از تمرینات عضلات پا به حدی افزایش پیدا می‌کند که فرد عملاً برای چند روز متمادی نمی‌تواند به شکل عادی راه برود که این امر خود یک چالش اساسی شناخته می‌شود. در واقع بدنساز امکان انجام فعالیت‌های روزمره خود را نخواهد داشت.

 

قاعدتاً نتیجه پشت سر گذاشتن این چالش بسیار مناسب است، قهرمانی در مسابقات بدنسازی و جوایز مربوط به آن را می‌توان نتیجه نهایی پشت سر گذاشتن خستگی مداوم و سایر چالش‌های مربوط به این حوزه در نظر گرفت.

 

دفعه بعدی که مسابقات المپیا و یا مسابقاتی مشابه با آن را مشاهده می‌کنید، حتماً به یاد داشته باشید که همه ورزشکاران روی صحنه برای ماه‌های متمادی تمرین‌های بسیار سختی را دنبال کرده‌اند و حتی در برخی از موارد حتی توانایی حرکت کردن به صورت عادی را از دست داده‌اند.

 

نیاز به مصرف دارو

چالش مهم دیگری که باید از آن یاد کنیم، نیاز به مصرف دارو است. بدنسازی در سطح مسابقات مستر المپیا نیازمند بهره‌گیری از داروهای متنوعی است. این داروها به صورت اختصاصی جهت افزایش حجم عضله‌ها به کار گرفته می‌شوند و می‌توانند در این زمینه به بدنسازان کمک کنند.

 

ساخت عضله‌هایی که در مسابقات جهانی شاهد آن‌ها هستید بدون استفاده از داروهای تقویتی کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل اکثر بدنسازان به فکر استفاده از مصرف کردن دارو می‌افتند. اگرچه بهره‌گیری از داروهای تقویتی می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد، اما بدون چالش نیست.

 

مصرف داروها به شکل غیرعادی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات مختلفی در سیستم ایمنی بدن شود و حتی دوز بالای آن‌ها نیز کشنده است. این موارد در کنار هم، استفاده کردن از داروهای تقویتی را به یک چالش اساسی تبدیل کرده است که نمی‌توان آن را به هیچ وجه نادیده گرفت.

مشکلاتی که فقط بدنسازان حرفه ای درک میکنند

پیدا کردن مکمل و داروهای بدنسازی اصل

متاسفانه یکی از معضلات بازارهای مکملی و دارویی در ایران، تشخیص جنس اصل از تقلبی است. بدلیل تحریم‌ها و هزینه‌های بالای واردات و نداشتن صرفه اقتصادی برای مصرف کنندگان، کمتر جایی پیدا میشود که بتوان محصولات اورجینال دارویی و مکملی را پیدا کرد. از طرفی مصرف مکمل و داروهای تقلبی عوارض غیرقابل جبرانی را بهمراه دارد و متاسفانه خیلی از وزرشکاران و بدنسازان به اهمیت این موضوع توجه نمیکنند و برای تهیه این محصولات به هر فرد و فروشگاهی اعتماد میکنند.

 

در چند وقت اخیر با پیدایش شرکت‌های تولید کننده ایرانی معبتر و شرکت‌هایی که مکمل‌ها را تحت لیسانس شرکت اصلی بسته‌بندی میکنند باعث شده کمی این مشکل کمرنگ شود. اما متاسفانه افراد سودجو با کپی برداری از نوع بسته بندی‌های همین شرکت‌ها اقدام به تولید مکمل‌های تقلبی میکنند که به سادگی در بازار پخش میشود.

 

تنها راهی که میتواند به ورزشکاران کمک کند که مشکل تقلبی بودن مکمل‎های بدنسازی را حل کنند، خرید از داروخانه‌های معتبر و استعلام کنترل اصالت مکمل، با استفاده از کد 16 رقمی سازمان غذا و دارو است که روی مکمل‌ها درج شده است.

 

مشکل لباس پس از افزایش حجم عضله‌ها

مشکل مهم دیگری که حتماً باید به آن اشاره شود، حل چالش‌های مربوط به خرید لباس ورزشی مناسب است. پس از افزایش حجم و عضله‌سازی، پیدا کردن لباس ورزشی مردانه و زنانه قابل قبول شاید برای برخی از ورزشکاران به امری دشوار تبدیل شود.

 

گاهی اوقات به حدی این موضوع برای بدنسازان کلافه کننده شده که حتی پیدا کردن لباس های روزمره با سایز و استایل مناسب، از پیداکردن مکمل وارداتی اصل در ایران هم سخت تر بوده. اما این موضوع در زمینه ورزشی شاید راحت و کم دردسرتر باشد، چرا که لباس‌های ورزشی مردانه و زنانه بخاطر استفاده از پارجه مناسب تمرین معمولا از کشسانی بالایی هم برخوردارند.

مشکلاتی که فقط بدنسازان حرفه ای درک میکنند

آسیب، آسیب، آسیب

بدنسازی یکی از خطرناک‌ترین و پرریسک‌ترین ورزش‌های دنیا هست. این موضوع زمانی که شما به صورت حرفه‌ای قصد دنبال کردن این رشته را داشته باشید، بیشتر از همیشه خودش را نشان میدهد. شاید با وزنه‌های سبک کمتر این اتفاق بیافتد اما همچنان ریسک اشتباه زدن حرکات وجود دارد و علم این موضوع هم همچنان کامل نشده و تمام افراد از جدیدترین نتایج تحقیقاتی که برای انجام اصولی حرکات انجام شده، خبر ندارند.

 

از طرفی وقتی رویای قهرمانی بدنسازی را در سر داشته باشید، باید به وزنه‌های سنگین و تمرین‌های پرفشار عادت کنید. هرچند که باز هم این کار از ریسک و خطر این موضوع کم نمیکند. شاید با دیدن وضعیت فعلی اسطوره دنیای بدنسازی یعنی رونی کلمن، بتوانید متوجه عمق و اهمیت این چالش بدنسازان حرفه‌ای بشوید که چطور فشار تمرین میتواند آسیب غیر قابل جبرانی را برای باقی عمر یک بدنساز رقم بزند.

 

اما انگار همچنان این رویا ارزشش را دارد

بدنسازی یک ورزش بسیار جذاب و دوست داشتنی است که اهمیت بسیار بالایی در بین جوانان پیدا کرده است. شرکت در مسابقات بدنسازی یک راه عالی به منظور نشان دادن پتانسیل ورزشی شما محسوب می‌شود، اما همان طور که در ابتدای متن گفته شد، باید به یاد داشته باشید که این ورزش نیازمند پشت سر گذاشتن چالش‌های مختلفی است.

جدیدترین مطالب